Gönderi tarihi: 1 Kasım , 2007 17 yıl Şimdi sormak istiyorum. İslam dinindeki mezhepleri ortadana kaldırıp, Sadece Kuran ve Sahih Sunnetleri kendimize temel alıp inanırsak inancımızdan ne kaydeberiz? Yada cok buyuk gunahkarlar mı oluruz? siz heralde ''namazda elin nasıl baglanacagına'' dair farklılıkları kast etmiyorsunuz mezhep derken. bu ve benzeri fıkhi farklılıklar çok da önemli ayrımlar degil. önemli olan burada Kur'an ve sahih sünnetin temellerinin ne oldugudur. önce bu noktada bizi bilgilendirmeniz lazımdır. daha açıkcası akaide dair söz konusu edilen mezheplerin görüşlerinin ne oldugunu bilmek lazımdır. temelin dışında kalan konular sorun degildir. görüş farklılıklarını öne sürüyorsunuz ama bunların mahiyeti hakkında hiç bir şey söylememek olmaz. nasıl saf bir ırk bulmak mümkün degilse, aynısı saf bir düşünce aramakda temelsiz ugraşdır, olmaz böyle bir şey. önce KUr'an'ın bizden ne istedigini ögrenmemiz lazımdır, bakın mesela bu temel bir meseledir ve farklı görüşler bu temelde yanılsamadır. Kur'an'ın bizim varoluşumuz hakkında ortaya koyacagı hüküm tek olmalıdır, yani biz neden varız? bu ve benzeri temellerde saflık aramak gerekir, yoksa kaideyi bozmayan durumlarda görüş ve algılama farklılıkları olması yaşaman bir gerçegidir. Mezhep demek zamanında yapılan ve zamanın şartlarını göz önünde bulundaran yorumlardır. geçmiş zamanda ki evrensel karakter arz etmeyen yorumlar geçersizdir. zaten geçersiz yorumlara sıkı sıkı bagla olanlar, İslamı miras alan, dini bir ekstra gören, müslümanların arasında müslüman olunacagına inanan vb. tiplerdir. müslüman şahsiyeti bundan çok farklıdır. mesela demokrasi fikri ilk zamanından daha farklı algılamalara sahipdir bugün, yaşamın içinde gelişerek ve zamanına göre şekil ve yorum almaktadır batı kültüründe. çünkü bu onların fetişleştirdigi bir kavram degildir, her zaman gelişmeye açıkdır. ama bu demek degil ki demokrasinin batıda temelleri yokdur, hayır, tabiki demokrasi nasıl sınıflar arası bir uzlaşmanın eseriyde gene aynı temeli batı kültüründe devam ettirilmektedir. demokrasi ve laikligin bizde fetişleştirilmesi emanet olması sebebiyledir, bu emanetçilik nasıl ki bu kavramlarda oynama yapmamıza izin vermiyorsa; aynısı bizim İslamıda emanet bişi gibi görmenin fetişleştirdigi bir donukluga mahkum edişimizdir. buradan bir başka görünürümüz çıkıyor; Türkiye de laik oldugunu sananlarla dindar oldugunu vehmedenler aynı zihni durumun bir yansımasıdır.. yok aslında birbirimizden farkımız...
Gönderi tarihi: 1 Kasım , 2007 17 yıl Hz.Muhammed(s.a.v) döneminde meshep yoktu ondan sonra cıktı ortaya ki yanlıstır denilirse dogru olmaz,buyuk din alimlerinin yorumlarıdır ki kabul sayılmıstır...örnek vermek gerekirse;Hz.Muhammed (s.a.v) abdes alırken yanagı kanıyor hanımı kan gelen yeri eliyle temizliyor Hz.Muhammed (s.a.v.) tekrar abdest alıyor, imam hanifi diyoki; kan geldigi icin abdest aldı,imam şahfi diyoki; kadın eli degdigi icin abdes alıyor... En iyisi Kuran ve Peygaber sunnetidir ki en dogrusu odur kannımca... Amerikaya gitmistim 2 sene önce orda cuma namazı icin gittigim bi camide siyah bi imama sormustum sizin meshebiniz ne die bizde meshep yoktur sadece Kuran ve peygamber sünnetidir dedi...
Gönderi tarihi: 1 Kasım , 2007 17 yıl Yazar Sayın serdar acıklamalarınız icin tesekkur ederim ama acıkcası yazdıklarınızın bir kısmını anlayamadım ve sonunda nasıl olduda laiklikle konuyu bagladıgınız oraya nasıl geldignizi de cözemedim. En basta dedigim gibi bu konularda cok fazla bilgi sahibi değilim. Acıklamanızda araya serptigniz bari arağca kökenli kelimelerin anlamını bilemedigim icin cumlelerde biraz anlamsız kaldı. Simdi yeniden sorularım var eger ilgilenirseniz. Mezhepler arasındaki baslıca gorus ayrılıkları nelerdir? Yani bu mezhepleri temelde birbirinden ayırayn yorum farklılıkları nelerdir? Hangi konularda bu Mezhepler yollarını ayırmıslardır. Acıkcası ben bunların ne oldugunu bilmiyorum. Ayrıntıları cok fazla bilmedigim icin bütüne bakıp sorular soruyorum. Bu ayrıntılar ne akdar önemli konular olabilir ki butun bir İslam toplulugunu derin ucurumlarla bölmüştür. Simdi kalkıp mezhep farklılıkları olaran örnegin ibadet sekillerimizi göz onune alıcak olursak, mesela bir mezhebe göre namaz kılınırken neler yapılması gerekir digerinde ne farklıdır.. yada Ramazan ayında tutulan oruc her mezhepte aynımıdır? yada İslam'ın bes sartı her mezhep icin varmıdır vb.. gibi... Cunku bazı adet ve inanısların baska mezhepler icin iyi kabul gormedigini sanırım herkez biliyordur. Elbetteki yaşantımızda farklılıklar olacaktır. Herkesin bakış acıları, yetiştirliş tarzları, aldıkları egitimler, dusunme sekilleri farklıdır. Bu durumda dediginiz gibi zaman icnde mezheplerin ortaya cıkmasını normal karsılayabilriz. Ama burda söyle bir durum sozkonusu olabilir. Bİr mezhebin nasıl farklı yorumları oluyor ve o mezhebten olan insanlar bu yorumlara gore ibadetlerini duzenliyor ve hayatlarını yasıyorlarsa bende kendi adıma pekala bir mezheb olusturabilrim. Bu da benim yorumum benim inancım deyip ona göre kendi yasantımı duzenleyebilrim. Bu yanlıs mı olur? Sayın Serdar yazısında söyle bir konuya değinmiş ilgimi cekti.: ''önemli olan burada Kur'an ve sahih sünnetin temellerinin ne oldugudur. önce bu noktada bizi bilgilendirmeniz lazımdır. daha açıkcası akaide dair söz konusu edilen mezheplerin görüşlerinin ne oldugunu bilmek lazımdır.'' Kuran ve sahih sünnetin temellerinin ne oldugunu din bilginlerinin daha dogrusu din bilginlerinden once halifelerin hatta dana oncesinde Hz. Muhammed'in belirginleştirmesi ve bunlar temeldir. Bunlar sizin gorevinizdir deyip, daha sonraki yıllarda yuzyıllarda yorum farkı yuzunden bölünmlerin onune gecmesi gerekmiyormuydu? Bu neden yapılmadı diye sorarım... Hadi o caglarda buna gerek duyulmadı diyelim. Bugun geldigmiz noktada bu temeller bahsedilen mezheplerin din alimleri tarafından oturulup neden bir karar baglanmaz ve tek bir butunluk saglanmaz? Simdi kalkıp bu temeller de yorumlara gore değişir derseniz o zaman söylermisiniz bana Kac temel İslam dini var? Her insan kendi temellerini belirler binlerce inanc şekli ve dusuncesi ortaya cıkar. Hatta milyonlarca milyarlarca.. Guzel bir noktaya deginmişsiniz. En temel noktalardan biride 'Biz neden varız?' bu sorunun cevabı Kuran'da nedir? tek bir yanıt olmalı bunun karsılıgında. Bunu gibi temeller baz alınarak mezhepler arasındaki ucurumlar ortadan kaldıralamaz mı? neden kaldırılmaz? Bu temellerden ayrılan ve uzaklasan yorumlar zaten İslam diniyle bagdasmayan durumları ortaya cıkartır. Buda cok dogru bir tesbit... Simdi son tesbitimizle birlikte hangi mezheplerin hangi yorumlarında bu temellerden uzaklastıklarını soyliyebilirmisiniz? Hangisi daha müslüman?
Gönderi tarihi: 2 Kasım , 2007 17 yıl neden varız? buradan başlamak lazım. öncülümüz İslamı ve Kur'an ı kabul edenlerdir. evet neden varız? daha dogrusu yaratılışımızın temel ve tek amacı nedir? (evrime inananlar konu dışıdır) Kur'an yaratılışın temel amacı olarak İBADETİ söylüyor bize. insanın varolmasının tek nedeni, Yaratıcısına ibadet etme temellidir. Zariyat 56. Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım. der Allah. Kur'an da geçen ibadet kavramını sınırlayarak sadece bir takım ritüellere has kılarsak, bu anlayış bize kısmi dogru olmakla beraber eksik bir anlayış olarak yansır. Fatiha Suresi(5) (Allahım!) Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz. Bakara Suresi(21) Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize ibadet edin ki, Allah'a karşı gelmekten sakınasınız Enam Suresi(162) Ey Muhammed! De ki: "Şüphesiz benim namazım da, diğer ibadetlerim de, yaşamam da, ölümüm de âlemlerin Rabbi Allah içindir." Enam süresinde ki ayet aslında olayı açık bir biçimde yani insanın varoluşunun gayesini anlatıyor. bu en temel konuda farklı düşünen bir mezhep olamaz, yoktur, varsa dahi o mezhep İslam dışı bir mezhepdir, başka bir dünya görüşüdür. ibadet konusunu daha geniş yamak mümkündür. lakin şu an sadece sol elimi kullandıgım için detaylı yazamıyorum. şimdi bu en temel, yoruma muhtaç olmayacak kadar açık konuda anlaşıyormuyuz. eger bu konuda herhangi bir İslam mezhebi farklı düşünüyorsa buyur yazılsın, İslam kaynaklarından bize delil getirsin. not; İslam dışı alanlar zaten İslamın mezhebi olamaz.
Gönderi tarihi: 2 Kasım , 2007 17 yıl Yazar yani diyorsunki bu temel kavram butun mezheplerde aynıdır. Peki mezheplerin ayrıldıgı nokta ibadetin nasıl yapılacagımıdır? zaten ibadetlerin nasıl yapılacagıda Kuran ve Sahih sünnetlerde acıklanmıyor mu? Varolma amacımız ibadet etmek yani kulluksa, bu rituellerde belirtilmiş olması lazım... Yoksa bu havada kalmıs bir temel olmaz mı? Bununla ilgili Kuran'da nasıl acıklamalar var? Mesela Nasıl namaz kılınacagı hangi duların okunacagına, ne zaman oruc tutulup ne zaman tutulmayacagına nasıl karar verecegiz? Örnegin ne zamn Hacca gidilip ne zaman umre ziyaretlerinin yapılacagı, burda uyulması gerekenlerde aslında temel olması gerekenler değil mi? Simdi sanırım kalkıp diyeceksiniz ki bunlar acık olarak belirtilmemiştir, bazı ayetler ve surelerle Hz. Muhammed'in davranısları temel alınmıs ve yorumlanmıs.. İşbu halde mezhepler ayrılmaya ve bölünmeye baslamıstır. Bende o zaman size şöyle sorarım. Tamam varolus amacımız ibadet etmek, bu bizim birinci ve tekil vazifemiz kabul. Peki ibadetten kasıt ne yapmamız gereken ne? Nasıl ki insanların yazdıgı sıradan bir anayasada bile en temel maddeler vardır ve sonraki maddeler bunları acıkca belirtir... ama gunluk hayatımızda karsılacagımz genele mal edilemeyecek kişisel olaylarda uymamız gereken yasalar yorumlanır ve ona göre hakimler karar verir. Bu karar verilirken hakimler ana yani temel yasalara baglı kalıp onların ısgında dusunur ve hareket ederler. Cunku anayasalar sınrları cizer.. Eger simdi amacımız ibadet deyip gerisni yorumlara bırakırsanız bu sınırlar aklın alabileceginden cok daha buyuk olur, o zamanda bu kargasaya neden olur. Herkes diledigi yöne ceker... Kuran yada Sahih sunnetler ibadet sekilleri kesin olarak belirtilmemiş mi? Belirtilmemişse neden belirtilmez? Mezhepler tam olarak burdaki boslugu doldurmak icin mi ortaya cıkmıstır
Gönderi tarihi: 3 Kasım , 2007 17 yıl yani diyorsunki bu temel kavram butun mezheplerde aynıdır. Peki mezheplerin ayrıldıgı nokta ibadetin nasıl yapılacagımıdır?zaten ibadetlerin nasıl yapılacagıda Kuran ve Sahih sünnetlerde acıklanmıyor mu? Varolma amacımız ibadet etmek yani kulluksa, bu rituellerde belirtilmiş olması lazım... Yoksa bu havada kalmıs bir temel olmaz mı? Bununla ilgili Kuran'da nasıl acıklamalar var? Mesela Nasıl namaz kılınacagı hangi duların okunacagına, ne zaman oruc tutulup ne zaman tutulmayacagına nasıl karar verecegiz? Örnegin ne zamn Hacca gidilip ne zaman umre ziyaretlerinin yapılacagı, burda uyulması gerekenlerde aslında temel olması gerekenler değil mi? Simdi sanırım kalkıp diyeceksiniz ki bunlar acık olarak belirtilmemiştir, bazı ayetler ve surelerle Hz. Muhammed'in davranısları temel alınmıs ve yorumlanmıs.. İşbu halde mezhepler ayrılmaya ve bölünmeye baslamıstır. Bende o zaman size şöyle sorarım. Tamam varolus amacımız ibadet etmek, bu bizim birinci ve tekil vazifemiz kabul. Peki ibadetten kasıt ne yapmamız gereken ne? Nasıl ki insanların yazdıgı sıradan bir anayasada bile en temel maddeler vardır ve sonraki maddeler bunları acıkca belirtir... ama gunluk hayatımızda karsılacagımz genele mal edilemeyecek kişisel olaylarda uymamız gereken yasalar yorumlanır ve ona göre hakimler karar verir. Bu karar verilirken hakimler ana yani temel yasalara baglı kalıp onların ısgında dusunur ve hareket ederler. Cunku anayasalar sınrları cizer.. Eger simdi amacımız ibadet deyip gerisni yorumlara bırakırsanız bu sınırlar aklın alabileceginden cok daha buyuk olur, o zamanda bu kargasaya neden olur. Herkes diledigi yöne ceker... Kuran yada Sahih sunnetler ibadet sekilleri kesin olarak belirtilmemiş mi? Belirtilmemişse neden belirtilmez? Mezhepler tam olarak burdaki boslugu doldurmak icin mi ortaya cıkmıstır o kadar çok soru soruyorsunuzki, bunların cevabını bir iki satırda yazmak mümkün degil. varoluş amacımız ibadet derken sizin bu ibadetden kastın ne oldugunu sormanız zaten çelişik bir soru. ibadet sizin anladıgınız manada sadece bir kaç ritüelle sınırlı degil, ibadet hayatın bütününü kapsayan, dogumdan ölüme geçen bir sürece işaret ediyor. önce ibadet yani kulluk olgusunu bu şekilde kabul ediyormuyuz? kabul etmezsek ne olur? din bize çelişkili gelir. mezheplerin ayrıldıgı nokta ibadetin şumullü yanı degil, olamazda zaten. görüş farklılıkları daha çok bir takım ritüellerle ilgilidir. dıştan farklı gibi gelen bir takım ritüelleri besleyen gene temel amaçdır. klasik olarak geçmiş alimlerin sıraladıgı imanın ve İslamın şartları olarak öne sürdügü hususlarda hemen hemen tüm mezhepler aynı kabulle yaklaşırlar. eger bu ve benzeri hususların dışına çıkıp hala İslam oldugunu iddia eden sözde mezhepler varsa, çıkıp kendilerini İslam önünde deliller ile savunmaları lazım. insanlar arasında fikri ayrılıklar çok kadim bir vakıadır, bunun tartışmasını yapmak abesle iştigal olurdu. bu hayatın her zamanında ve her görüşde, dinli dinsiz hiç farketmez her kes için geçerlidir. bu ayrılıkların bir çok sebebi vardır. konumuz İslam oldugu için mevzu bahis edilende İslam olacakdır. itikadi, siyasi ve fıkhi olmak üzre üç ana başlık teşkil eder mezheplerde İslamda. siyasette ayrılık olması o kadar dogal bir şeyki, bunun varlıgından ziyade içerigi önemli. fıkhi ayrılıklar ise temellerle alakalı olmadıgı için, bir takım rivayetlerin ulaştıgı kişilerde oluşturdugu kanaatlerin rol aldıgını kaba bir biçimde ifade etmiş olalım. bizim için önemli olan ve İslam içinde kalıp kalmayacagımızı belirleyen asıl mesele itikadi meselelerdir. bu üç ayrılıkdan siz hangisini mevzu bahis ediyorsunuz ve ona göre gidelim. not; anayasalar ve kanunlar tekde olsa uygulamada farklı kararların çıktıgı bir gerçektir. hakimler her aynı kanunu tıpa tıp yorumlamıyorlar, yorumlamazlarda zaten. seküler, dini ayrılık her yerde mevcuttur, bunu tartışmak gereksiz kanımca. hayat bir imtihan degil mi? dogruyu bulan ve uyan için ne mutlu ona...
Gönderi tarihi: 3 Kasım , 2007 17 yıl Yazar Peki butun hayatımızın amacı ibadettir aslında. Bu temelle baslayıp mezheplerin ayrılma noktasının özde değil, bazı rituellerde farklılıklar olması diyorsunuz... BUnada kabul.. Ama mesela bazı mezheplerde oruc tutulması gereken gunlerde baska mezhepte tutulmuyorsa, bazı mezheplerdeki ibadet edilme yerleri diger mezheplere gore cok buyuk farklılıklar iceriyorsa, bazı mezheplerdeki önemli din adamları baska mezheplere göre o kadarda önem arzetmiyorsa, bu mezhpelere gore yasayan insanların hayatları, yani ibadetleri birbirinden cok farklı olmayacakmıdır? Bu durumda bu buyuk mezhepler elbetteki temelde aynı inancı benimsiyorlar ama ibadet sekilleri ayrılıyor diyebilrmiyiz? Ama yok eger bunlar sadece kucuk dini rituellerdeki farklılardır o kadar buyutmeye gerek yok derseniz, neden buyuk mezheplerin ileri gelenleri bir araya gelerek ortak bir ibadet seklinde birleşmezler? neden bölünmüşlük devam eder? neden baska dinlerdeki gibi İslam dininde de bölünmüşlük olmalıdır? Sonucta amacım İslam dinini asagılamk yada eleştirmek değil, lutfen bunu yanlıs anlamayın.. Benim amacım bu mezhep adı altındaki bölünmenin bugun bu kadr gerekli olup olmadıgnı sorgulamak. Her mezhebin buyuk din bilginlerini yazdıkları, yapıtları birleştirilip, gunumuz bilginleri sayesinde sadece Müslüman'lık kavramı altında birleşilse yanlıs mı olur? Elbetteki farklılıklar olacaktır, yorum farklılıkları olur, bunun uzerinde insanlar yasam tarzlarını değiştirebilirler... Eger derseniz ki mezhepler İslam dini icin olmaz sa olmazlardan biridir bende derim ki kendi adıma hicbir mezhepten değilim. Sadece Allah'a inanırım ve Hz. Muhammedin'in onun kulu ve elcisi olduguna... Bugun varolan hicbir mezhebi tanımam, din bilginlerinin soylediklerini arastırırım, okurum ogrenirim benim aklıma yatanı kabul ederim.. Bu benim hayatım, dusuncem, ibadetim olur... Bugune kadar hep boyle dusundum ve hareket ettim. Bana gore İslam dininin her gun biraz daha kötü anlamda farklılasmasının nedeninin temelinde bu mezhep cıkarları yatmaktadır.. hatta bugunku din konulu tartısmaların cogunda da bu ayrılıklar vardır.. Evet insanlar, bilginler, alimler din uzerine kendi fikirlerini acıklayabilrler yapmalıdırlarda bunu. Asla karsı cıkmam eger onların bakıs acıları ve acıklamaları olmasa din bir kac kendini bilmezin elinde kullanılan bir sömürü aracı olarak kalırdı. BUyuk din alimlerin ve bilginlerinin bu yaptıgı acıklamları ve fikirleri uzerine butun bir hayatı sekillendirmek hatta bu dusunce uzerine topluluklar kurmak ve insanları bölmekte aslında dinin sömürü aracı olarak kullanılmasının baska bir yolu değilmidir? Hz. Muhammed ümmetinin bölünmesini mi arzu ederdi?
Gönderi tarihi: 4 Kasım , 2007 17 yıl BUnada kabul.. Ama mesela bazı mezheplerde oruc tutulması gereken gunlerde baska mezhepte tutulmuyorsa, bazı mezheplerdeki ibadet edilme yerleri diger mezheplere gore cok buyuk farklılıklar iceriyorsa, bazı mezheplerdeki önemli din adamları baska mezheplere göre o kadarda önem arzetmiyorsa, bu mezhpelere gore yasayan insanların hayatları, yani ibadetleri birbirinden cok farklı olmayacakmıdır? kim? hangi mezhep? evet, biraz somuta inmek lazım. örnek olarak Orucu ele alalım mesela. hangi mezhep ve neye dayanarak Ramazan orucunu ya da ramazan orucu hakkında farklı bir görüş öne sürüyor? önce bunlara ait net görüşleri söylerseniz daha anlamlı olur. daha somut, elle tutulur görüşlerden gitmemiz lazımdır. ramazan orucu müslümanların çok ezici bir çogunlukla kabul ettigi bir eylem, tarihtede farklı degil bu durum. bunun aksini iddia etmek başka şey, iddiayı ispatlayacak ilmi çalışmalar daha başka bir şeydir. bana dersenizki ramazan orucunun farziyetini siz ispat edin, hay hay derim, lakin karşımdakininde somut verilerini görmek lazım. evet biraz daha somut bilgi bekliyorum, sadece orucu ele alalım ve konu dagılmasın. madem akide ve ibadet boyutunda hem fikiriz..
Gönderi tarihi: 4 Kasım , 2007 17 yıl kim?hangi mezhep? evet, biraz somuta inmek lazım. örnek olarak Orucu ele alalım mesela. hangi mezhep ve neye dayanarak Ramazan orucunu ya da ramazan orucu hakkında farklı bir görüş öne sürüyor? önce bunlara ait net görüşleri söylerseniz daha anlamlı olur. daha somut, elle tutulur görüşlerden gitmemiz lazımdır. ramazan orucu müslümanların çok ezici bir çogunlukla kabul ettigi bir eylem, tarihtede farklı degil bu durum. bunun aksini iddia etmek başka şey, iddiayı ispatlayacak ilmi çalışmalar daha başka bir şeydir. bana dersenizki ramazan orucunun farziyetini siz ispat edin, hay hay derim, lakin karşımdakininde somut verilerini görmek lazım. evet biraz daha somut bilgi bekliyorum, sadece orucu ele alalım ve konu dagılmasın. madem akide ve ibadet boyutunda hem fikiriz.. Orucu kasten bozanın 2 ay kefaret orucu tutması gerektiği kimin hükmüdür ?
Gönderi tarihi: 4 Kasım , 2007 17 yıl Yazar sayın serdar siz söyleyin hangi mezheplerde Ramazan ayında 30 gun oruc tutulması sarttır, hangi mezheplerde sart değildir? hangi mezheplerde orucu kasten bozmanın cezası nedir? mezhepler konusunda yeterli bilgim olmadıgını en basta söylemiştim zaten... Siz söleyin lutfen hangi ibadet sekillerinde ve sartlarda hangi mezheplerde bariz farklar vardır? Yok bariz farklar yoktur, hepsi aynıdır derseniz soylermisiniz mezhep farklılıklarının düşünce dısında bir farklılıgı yokmu? mademki o kadar ayrı değiller birbirinden bu mezhepler neden mezhep olarak ayrılma yoluna gitmişler..? neden tek bir görüş altında birleşip, o görüşü ilerletmeyi benimsemezler?
Gönderi tarihi: 4 Kasım , 2007 17 yıl Yazar mesela hangi mezhepte abdest nasıl alınır? abdesti bozan sartlar yada bozmayan sartlar nelerdir? bunlar mezheplerde neden ayrılmıstır?
Gönderi tarihi: 5 Kasım , 2007 17 yıl sayın serdar siz söyleyin hangi mezheplerde Ramazan ayında 30 gun oruc tutulması sarttır, hangi mezheplerde sart değildir?hangi mezheplerde orucu kasten bozmanın cezası nedir? mezhepler konusunda yeterli bilgim olmadıgını en basta söylemiştim zaten... Siz söleyin lutfen hangi ibadet sekillerinde ve sartlarda hangi mezheplerde bariz farklar vardır? Yok bariz farklar yoktur, hepsi aynıdır derseniz soylermisiniz mezhep farklılıklarının düşünce dısında bir farklılıgı yokmu? mademki o kadar ayrı değiller birbirinden bu mezhepler neden mezhep olarak ayrılma yoluna gitmişler..? neden tek bir görüş altında birleşip, o görüşü ilerletmeyi benimsemezler? şu anda gecerli olan sunni ve sii mezhepleri vardır. Tarihde de farklı mezhepler cıkmıstır ama su anda pek müntesipleri yok denecek kadar azdır.Sünni ve şii mezheplerin icinden cıkan farklı goruslerde mevcuttur.Bunlar temellerde ayrı değildir. Mezhepler konusunda bılgınız olmadığını soyluyorsunuz ama bılgınız varmıs gibi sorular soruyorsunuz. Bu bir celişkidir, söylentilere fazla itibar etmemek lazımdır. genel görüşlerin dışında çok afaki olanlar hem sayıca azdırhem de pek ıtıbarları yoktur. Tarihdede boyleydı zaten; Örnek olarak orucu ele alırsak, butun gelmiş gecmiş mezheplerde ramazan orucu farzdır. Çok az sayıda bır takım gorusler bunu değiştirebilecek kapasitede zaten olamazlar. Hiç bir tutarlı delilleri yoktur ve genel muslumanlar nezninde pekte bır ıtıbarları yoktur. (İLMİ OLARAK) Siyasi konuları akidevi konularla karıştırmayın. Fıkhi gorusler ise cagdan cağa farklılıklar gosterebılırler. Fıkıh goruslerını temellerden alırlar. Butun bunlara bınaen tabıkı çok afaki gorusler ve haddınden fazla zorlama yorumlar gecmişde de bulunuyordu, bugunde bulunacakdır ve yarınde bulunacaktır. Lakin gorus olarak ufask bır azınlığı asamayacaktır, ve aşamamıştır.
Gönderi tarihi: 5 Kasım , 2007 17 yıl Yazar sayın serdar bilgim yok derken ben ciddiyim, siz ve sizin gibi dostlarımızla yaptıgım konusmaları kendi akıl süzgecimden gecirip bu soruları soruyorum sizlere.. ama son yazdıgınız yazı oldukca ilgimi cekti. Gercekten bugun İslam dininde sadece iki mezhep mi vardır? Ben daha fazla diye biliyordum... Eger siz benim inancıma gore iki mezhep dısındakileri tanımam diyorsanız, tanımadıgnız mezhebe mensup inananların durumu sizin inancınıza göre nedir merak ediyorum? Ve eger dedginiz gibi gercek iki mezhep varsa eger ve bunların arasında cok kucuk farklar varsa neden bunlar birleşip daha guclu olma yoluna gitmezler, bunu da acıklarsanız sevinirim... Tek basına ayrı yollarda yol almak mı insanı daha ileri goturur yoksa tek bir amac ugruna, bir olup aynı yolda yurumekmi insanı daha ileri goturur... Bu konuyu acarken zaten en cok merak ettigim hususta buydu benim... Sünni ve Şii mezhepleri dısındaki mezheplerden olan insanların dinen durumu nedir? Hangi mezhepten olursak daha iyi müslüman oluruz...? fark yoksa eger bu bölünmüşlük gercekten gereklimidir?
Gönderi tarihi: 5 Kasım , 2007 17 yıl Mezheplerin Çelişkilerine 100 tane örnek Konular Hanefi Maliki Şafii Hanbeli 1 Ölü Hayvanın derisi helal midir? Haram Helal Haram Helal 2 Pislikle beslenen hayvanların eti helal midir – Helal – Haram 3 Yılan balığı yemenin hükmü nedir? Helal – – Haram 4 Erkeğin kırmızı elbise giymesinin hükmü nedir? Mekruh Helal Haram Mekruh 5 Erkeğin sarı elbise giymesinin hükmü nedir? Haram Helal Haram Haram 6 Ud, zurna, dümbelek, boru davul çalmak nedir? Mekruh helal Helal Haram 7 Karga eti yemenin hükmü nedir? Haram Helal Haram Haram 8 At eti yemenin hükmü nedir? Haram Helal – – 9 Midye yemenin hükmü nedir? Haram Helal – – 10 İstiridye yemenin hükmü nedir? Haram Helal – – 11 Istakoz yemenin hükmü nedir? Haram Helal – – 12 Kırlangıç eti yemenin hükmü nedir? Helal Helal Haram Haram 13 Kartal eti yemenin hükmü nedir? Haram Helal Haram Haram 14 Yarasa eti yemenin hükmü nedir? Haram Mekruh Haram Haram 15 Beyt-i Tavaftan öne abdest almak nedir? Vacip Farz Farz Farz 16 İlk iki rekatta Fatiha okumanın hükmü nedir? Vacip Farz Farz Farz 17 Rüku ve secdelerde tesbih etmek nedir? Sünnet – Sünnet Vacip 18 İlk iki rekatta Fatiha’dan sonra sure okumak nedir? Vacip Mübah Sünnet Sünnet 19 Fatiha’dan evvel Besmele çekmek nedir? Sünnet Mekruh Farz – 20 Namazda ayakların arası ne kadar açık olmalı? 4 parmak 2 karış 1 karış 2 karış 21 Vitir namazının hükmü nedir? Vacip Sünnet Sünnet Sünnet 22 Tüysüz bir delikanlıya değen erkeğin abdesti bozulur mu? Hayır Evet Hayır Hayır 23 Namazda selam almak abdesti bozar mı? Evet Hayır – – 24 Namaz kılan kimsenin önünden geçilmesinin haram olduğu mesafe ne kadardır? 40 kulaç 1 kulaç 3 kulaç 3 kulaç 25 Namaz içinde unutarak konuşmak namazı bozar mı? Evet Hayır Hayır Evet 26 Namazda hatayla yanlış bir kelime geçerse namaz bozulur mu? Evet Hayır Hayır Hayır 27 Namazda af ve of demek namazı bozar mı? Evet Hayır Evet Evet 28 Eti yenen hayvanların sidiği ve artığı necis midir? Evet Hayır Evet Hayır 29 Eti yenen hayvanların menisi necis midir? Evet Evet Hayır Hayır 30 Abdestin farzları kaçtır? 4 7 6 7 31 Abdesti belli bir sıra ile almak farz mıdır? Hayır Hayır Evet Evet 32 Abdesti ara vermeksizin almak farz mıdır? Hayır Evet Hayır Evet 33 Abdestin sünnetlerinin sayısı kaçtır? 18 8 30 20 34 Misvak kullanmak sünnet midir? Evet Hayır Evet Evet 35 Abdestte ellerin, yüzün ve kolların üçer kere yıkanması sünnet midir? Evet Hayır Evet Evet 36 Abdestte başın üç defa mesh edilmesi sünnet midir? Hayır Hayır Evet Hayır 37 Abdestte kulakların içten ve dıştan meshi sünnet midir? Evet Evet Evet Hayır 38 Abdestte kulaklar kaç defa mesh edilmelidir? 1 1 3 1 39 Abdesti bozan şeylerin sayısı kaçtır? 12 3 5 8 40 Cinsellik organına dokunmak abdesti bozar mı? Hayır Evet Evet Evet 41 Namazda kahkaha ile gülmek abdesti bozar mı? Evet Hayır Hayır Hayır 42 Deve eti yemek ve cenazeyi yıkamak abdesti bozar mı? Hayır Hayır Hayır Evet 43 Abdest şüphe ile bozulur mu? Hayır Hayır Hayır Evet 44 Kan akması abdesti bozar mı? Evet Hayır Hayır Hayır 45 Delikli meshin üzerinden mesh etmek caiz midir? Evet Evet Hayır Hayır 46 Gusül abdesti almayı gerektiren sebeplerin sayısı kaçtır? 7 4 5 6 47 Gusül abdestinin farzları kaç tanedir? 11 5 3 – 48 Umursamazlıktan veya tembellikten dolayı namaz kılmayanın hükmü nedir? Hapsedilir, kanatılana kadar dövülür, öldürülür Tevbe etmezse öldürülür üç güniçinde tevbe etmezse öldürülür üç güniçinde tevbe etmezse öldürülür 49 Ezanın sözleri peşpeşe okunmasa da geçerli olur mu? Evet Evet Hayır Hayır 50 Arapça bilmeyen kimsenin kendisi için ezanı kendi dilinde okuması caiz midir? Hayır Hayır Evet Hayır 51 Ezanda niyet şart mıdır? Hayır Evet Hayır Evet 52 Ezan ve kamet esnasında selam almak caiz midir? Hayır Hayır Hayır Evet 53 Fatiha suresi okunmadan kılınan namaz geçerli olur mu? Evet Hayır Hayır Hayır 54 Namazı bitirirken selam vermenin farz olduğu miktar nedir? Farz değildir 1 tarafa vermek farzdır 1 tarafa vermek farzdır 2 tarafa vermek farzdır 55 Erkeğin avret yeri neresidir? Göbeğiile diz kapağı arası Ön ve arka uzuvları Göbeğiile diz kapağı arası Göbeğiile diz kapağı arası 56 Ölünün yıkanmasının farz olması için cesedin ne kadarının bulunması gereklidir? 01.Şub 02.Mar Az da olsa olur Az da olsa olur 57 Ölüyü yıkarken ağzına ve burnuna su vermek gerekir mi? Hayır Evet Evet Hayır 58 İhramlı iken hacda ölen kişinin üstüne hoş koku sürülüp başı örtülür mü? Evet Evet Hayır Hayır 59 Cenaze namazını kimin kıldırması gerekir? Sultan Devlet Başkanı Kaldırması vasiyet edilen kişi Velisi Kaldırması vasiyet edilen kişi 60 Cenaze namazı, namaz kılmanın yasak olduğu kaç vakitte kılınmaz? 5 3 k Her vakitte ılınabilir 3 61 Ölü gömülmek için, öldüğü yerden başka bir yere nakledilebilir mi? Evet Evet Hayır Hayır 62 Oruç için dil ile söyleyerek niyet etmek şart mıdır? Evet Evet Hayır Evet 63 Ramazan orucu için hergün ayrı ayrı niyet etmek şart mıdır? Evet Hayır Evet Evet 64 Kan aldırmak orucu bozar mı? Hayır Hayır Hayır Evet 65 Zekatın farz olması için hangi mallardan borçlu olmamak şarttır? Zirai ürün dışındaki mallardan Altın ve gümüş Böylebir şart yoktur Bütün mallardan 66 Erkek ve kadının ziynet eşyal arından zekat vermeleri farz mıdır? Evet Hayır Hayır Hayır 67 Kâğıt paradan zekat vermek farz mıdır? Evet Evet Evet Hayır 68 Madenlerden ne kadar zekat verilmesi gereklidir? 01.May 01.May Oca.40 Oca.40 69 Ticarî bir eşyanın zekatının şartları kaçtır? 4 5 6 2 70 Topraktan çıkan her şey için zekat vermek farz mıdır? Evet Hayır Hayır Hayır 71 Balın zekatını vermek farz mıdır? Evet Hayır Hayır Evet 72 Vakfedilen topraktan zekat vermek farz mıdır? Evet Evet Hayır Hayır 73 Kiralanan veya emanet alınıp ekilen toprağın zekatını vermek farz mıdır? Hayır Evet Evet Evet 74 Zeytinin zekatını vermek gerekli midir? Evet Evet Hayır Evet 75 Yem ile beslenen ve çalıştırılan hayvanlardan zekat vermek farz mıdır? Hayır Evet Hayır Hayır 76 Koyun ile keçi kaç yaşlarında olursa zekatı farzdır? Koyun 1 Keçi 1 Koyun 1 Keçi 1 Koyun 1 Keçi 2 Koyun 1/2 Keçi 2 77 Kadın yanında kocası olmadan hacca gidebilir mi? Hayır Evet Evet Hayır 78 Acizlik veya zaruret yüzünden hacca gidemeyen kişinin kendi yerine başkasını göndermesi caiz midir? Evet Hayır Evet Evet 79 Haccın şartı kaç tanedir? 2 4 5 4 80 Şeytan taşlarken atılan taşın cemreye düşmemesi caiz midir? Evet Hayır Hayır Hayır 81 Müslüman olmayan bir fakire yemek verilmesi caiz midir? Evet Hayır Hayır Hayır 82 İpeğin üzerine oturmak, yaslanmak, yastık olarak kullanmak, duvar örtüsü yapmak haram mıdır? Hayır Evet Evet Evet 83 Erkek çocuğa ipek giydirmek caiz midir? Hayır Hayır Evet Evet 84 Gümüş ile süslenmiş kaptan su içmek ya da abdest almak caiz midir? Evet Hayır Hayır Hayır 85 Sakalı kesmek haram mıdır? Evet Evet Hayır Evet 86 Tavla oynamak haram mıdır? Hayır Evet Evet Evet 87 Satranç oynamak haram mıdır? Evet Evet Hayır Evet 88 Ölen bir kişinin borçları ödenmeli midir? Hayır Evet Evet Hayır 89 Kişi kendi arazisinde bulunan maddenin ne kadarını devlete vermelidir? 01.May Hiç Hiç Hiç 90 Bir araziyi gasp edip eken kimse çıkan ürünün sahibi midir? Evet Evet Evet Hayır 91 Yapılan bir sözleşmeyi değiştirme veya feshetme süresi ne kadardır? 3 gün İhtiyaç gereği kadar 3 gün Anlaşma ile belirlenir 92 Cinsi tecavüzde bulunulan hayvanın hükmü nedir? Öldürülür, eti yenmez Öldürül mez, etiyenebilir Öldürülmez, etiyenebilir Öldürülmesi gerekir 93 Şarap ve diğer sarhoş edici maddelerin içilmesinin cezası kaç değnektir? 80 80 40 80 94 Şarap kokan veya şarap kusan kişiye değnek cezası uygulanır mı? Hayır Evet Hayır Hayır 95 Dinden döndüğü için öldürülen bir kişinin malı mirasçıla-rına verilebilir mi? Evet Hayır Hayır Hayır 96 Dinden dönen kadın öldürülür mü? Hayır Evet Evet Evet 97 Terketmek, hapsetmek, aç ve susuz bırakmak suretiyle bir kişiyi öldürmek, kasten öldürmek gibi midir? Hayır Evet Evet Evet 98 Bir kadının hakimlik yapması caiz midir? Evet Hayır Hayır Hayır 99 Köpek necis bir hayvan mıdır? Hayır Hayır Evet Evet 100 Müezzin okuduğu cezandan dolayı ücret alabilir mi? Hayır Evet Evet Hayır
Gönderi tarihi: 5 Kasım , 2007 17 yıl daha iyi baştan savma ve uyduruk bir kaynak bulabilirsin. Ayrıca çelişki ile sünnete iştirak kısmında anlama problemi yaşıyor olabilirsiniz. Hanefi mezhebine göre vücuttan çıkan en ufak bir kan dağılmaya başlayacağı kadar aktıysa abdest bozulur fakat Şafi mezhebine göre vücuttan kan akması abdesti bozmaz ! Neden bu böyle hiç araştırdınız mı ? Hanefi mezhebi kurucusu İmam-ı Azam Ebu Hanife ile İmam-ı Şafi'nin yaşam standartlarına(sosyal yaşamları dahil) bir bakın ve Hz. Muhammed'in yukarıda verdiğim misalde neler yaptığına bakın bağlantıyı kurmaya çalışın ve bunun gibi birçok uygulamalar. Bunlara iyice bir bakın ondan sonra çelişkiye vurun işi, öyle sallamakla olmaz. Bir mezhebe göre uygun olan bir fiilin diğer mezhebe göre tam zıddı bir fiili desteklemesi mantıken çelişki diye düşünülebilir fakat burda dikkat edilmesi gereken nokta Hz. Muhammed'in bu birbirine zıt gibi görünen durumları ne zaman nerede nasıl uyguladığıdır.
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl daha iyi baştan savma ve uyduruk bir kaynak bulabilirsin. Ayrıca çelişki ile sünnete iştirak kısmında anlama problemi yaşıyor olabilirsiniz. Hanefi mezhebine göre vücuttan çıkan en ufak bir kan dağılmaya başlayacağı kadar aktıysa abdest bozulur fakat Şafi mezhebine göre vücuttan kan akması abdesti bozmaz ! Neden bu böyle hiç araştırdınız mı ? Hanefi mezhebi kurucusu İmam-ı Azam Ebu Hanife ile İmam-ı Şafi'nin yaşam standartlarına(sosyal yaşamları dahil) bir bakın ve Hz. Muhammed'in yukarıda verdiğim misalde neler yaptığına bakın bağlantıyı kurmaya çalışın ve bunun gibi birçok uygulamalar. Bunlara iyice bir bakın ondan sonra çelişkiye vurun işi, öyle sallamakla olmaz. Bir mezhebe göre uygun olan bir fiilin diğer mezhebe göre tam zıddı bir fiili desteklemesi mantıken çelişki diye düşünülebilir fakat burda dikkat edilmesi gereken nokta Hz. Muhammed'in bu birbirine zıt gibi görünen durumları ne zaman nerede nasıl uyguladığıdır. Nasıl yani anlamadım. Peygamber bazı ziyafetlerde midye yerken bazılarında ıstakozmu yemiş ?
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Mezheplerin Çelişkilerine 100 tane örnek Konular Hanefi Maliki Şafii Hanbeli 1 Ölü Hayvanın derisi helal midir? Haram Helal Haram Helal . . . 99 Köpek necis bir hayvan mıdır? Hayır Hayır Evet Evet 100 Müezzin okuduğu cezandan dolayı ücret alabilir mi? Hayır Evet Evet Hayır İran?daki Şiilere gore Gayri Musluman tarafindan kesilen hayvanlarin etlerini yemek "HARAM". Bu demektir ki Avrupa, Amerika ve Avustralya da ki Muslumanlarin, yedikleri etler hep HARAM oluyor. Acaba bu Irandan yabanci ulkelere giden talebeler veya elciler, yabanci ulkeler de neler yiyorlar. Tavuklari veya koyunlari kendileri mi kesiyorlar lokantalarda? Bunu bilen varsa ve beni aydinlatirlarsa sevinirim,
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Yazar Uzağa gitmemek gerek... Anladıgım kadarıyla bir meshebe gore gunah olan baska bir mezhebe gore kabul edilebilir oluyor... varoluş amacımız ibadet etmekse bu ibadet seklimize kim karar veriyor? Deniyorki siz kıstlı kapasitenizle aklınızla Kuran'ı anlayamazsınız bu yuzden anlayan birlerinin izinden gidin.. Dİyorlar ki siz anlayanların izinden gitmesseniz kaybolursunuz cehennemlik olursunuz.. zaten hayatımız boyuca karsımıza cıkarılan butun secenkleri tanrı belirliyor secip secmemk bizim elimizide... Sonra cıkıp diyorlarki bu secenkeleri Kuran'a uygun secin yada Hz. Muhammed'in önderliginde secin yoksa kaybedersiniz diyorlar.. Onada tamam simdi de kalkıp bir mezhebin ısıgında secimlerinizi yapın yoksa secimleriniz kabul olmaz diyorlar... Bir mezhebe göre kan akması abdesti bozar abdestsiz kılınan namaz kabul olmaz diyorlar.. Diger mezhebe göre kan akması değil kadın tenine degmek bozar namaz kabul olmaz diyorlar.. Bir baskasına göre abdeste gerek yok tanrı anlar diyorlar.. Simdi kalkıp bunca celişki icinde hepsi aynıdır farkı yoktur hepsi kutsaldır diyorlar... Siyah beyaz yada kırmızı yada mavi... hangisi aynı bunların? Hatta daha ileri gidip mezhepleri kabul etmezzek dinden cıkacagımızı iddia ediyorlar.. Kuran da hangi surede yada ayette var bu ? Kuran'da olmayan, Hz. Muhammed tarafından da acıklanmayan bir konuda fetva veriyorlar tek gecerli acıklamaları ise sizin aklınız ermez, sizin beyniniz calısmas siz anlayamassınz anlayanların iznden gidin demek oluyor... o zaman neden okuyoruz? Neden Kuran'daki ilk söz Oku oluyor? ne gerek var aklı erenler okusun yorumlasın bizde kuzu kuzu peslerinden gidelim... biz bosuna dusunup tartısmayalım anlamayalımda bir mezhebe tabi olalım, bize yat deyince yatıp kalk deyince kalkalım, git deyince gidip gel deyince gelelim.. cunku mezhebimiz bunu emreder fazla sorgulamayalım... ahiret gunu geldigi zaman bu mezheblerin yanlıs oldugu ortaya cıkarsa mazeret olarak bize öyle soylenildi bizde imama uyduk denirse ne kadar faydası olur? Allah bize sormazmı size akıl verdim her birnize, neden kullanmadınız da baskasınn aklına gore hareket ettiniz demez mi? Mezheb kavramı, inancın yorumlanması ve ceistlendirilmesi diye bir kavrama inanmıyorum.. Cunku bu yoruma acık bir konu değildir. İnanc meselesidir bu. nasıl ki Allah bir ve tektir Hz. Muhammed onun kulu ve elcisidir... bunun yorumu yoksa inancında yorumu olmaz. ya inanırsın yada inanmazsın. Ona gore abdestin baska buna göre imamın baska dedigin zaman bu inanc olmaz baska bir sey olur... Sen kalkıp onun cenzesinde boyle olur bunu cenazesinde boyle olur dersen ve göreceli kavramları öne surup bende haklıyım sende haklısın dersen bu karmasa olur.. Baska dusuncelere ve yorumlara saygı duyup onlarıda kabul eidyor olman bu kargasayı önlemez.. Allah bir ve tektir, biriside kalkıp Allah bir ve tektir onun gibisi yoktur ama ustunleri vardır der bir gun buda bir yorum olur.. Hz. Muhammed onun kulu ve elcisidir. baska biride kalkıp filanca imam icin Allah'ın kulu ve elcisi der, cunku koskoca bir topluluk onun izinden gidip mezhepleri olusturmustur der buda bir yorum olur... İslamiyeti diger dinlerden ayıran bu yorumlardan uzak tutulup tek ve bozulmamıs olmasıdır. kalkıp bazı imamların kendi yetenekleriyle en dogru yorumlamaları yaptıgını bunun İslam'ın özune uygun oldugunu soyluyorsunz. Ama bu ne Kuran'da nede Hz. Muhammed'in hadislerinde nede halifelik döneminde yer almıyor.. Sonra da ben kalkıp bunlara karsı cıkınca dinden cıkmıs ve kaybolmus oluyorum... Kendi koydugunuz hukumlere kendinz ters duserken basit sorulara bile cevap veremiyor olmanız canınız sıkmıyor mu yoksa işinize mi öyle geliyor... Madem İslam dinindeki mezhepler bu kadr önemliydi neden Hz. Muhammed bunlardan bahsetmedi? neden filanca mezheb iyidir demedi? yoksa Hz. Muhammed bu mezheplere ve bölunmeye karsımıydı?
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Çok araştırmanız gerekiyor çok. En iyisi hiç girmeyin bu bilgi yetersizliği ile mezhep konusuna. Belli ki problemler kökten halledilmedikçe sorunlar asla kökten halledilmeyecek sizin için. Ne kadar çabalasan boşuna bence bu konuda yanlış bir şey öğrenmekten ileri gidemeyebilirsin burada büyük ihtimal. Sorduklarının hepsinin mantıklı açıklaması var ama öğretilen bilgi problemi kökten halledemeyeceği için sürekli şüpheye düşebelirsiniz veya yanlış öğrenerek yanlış kabullenme yapmış olabilirsiniz.
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Bu konuyu acarken zaten en cok merak ettigim hususta buydu benim... Sünni ve Şii mezhepleri dısındaki mezheplerden olan insanların dinen durumu nedir? Hangi mezhepten olursak daha iyi müslüman oluruz...? fark yoksa eger bu bölünmüşlük gercekten gereklimidir? sizin bu konuda fazla alakadar olmadıgınız sorulan ve anlaşılan itibariyle dogrudur. oysa ben çok genel tutmaya çalışıyorum konuyu, yani temelleri itibariyle bakmaya çalışıyorum. bu iki satır yazma ile anlaşılacak bir mesele degil ve kitaplara yani konuyla alakalı ve uzmanı insanların kitaplarını okumak lazım. çünkü çok kısır kalıyor mesele... geçmişde çıkmış ve bugün müntesipleri kalmamış mezhepleri zaten söz konusu etmiyoruz. siz şu soruya bir cevap verin önce; Sünni ve Şii mezhepleri dısındaki mezheplerden bir tane söyleyin, bugün için...?? müslümanca bir irade ile yapılan her amel müslümanca bir düşünüşün sonucudur ve bunu yapanlar müslümandır, eksik veya yanlış. önemli olan müslümanca düşünüşün çıkarımı olsun. bu yol üzre olan müslümandır. irade, düşünce ile eylemin aynılaşmasıdır. mezheplerin bir takım ameli farklılıkları olabilir, bunun bir çok nedeni vardır. ayrıca tartışılır. lakin müslümanca düşünüşün ne oldugunu anlamadan, anlayacagımız bir şeyde olmaz. fıkhi farklılıkları gündeme getirmek çokda anlamlı degil bu açıdan. geleneksel kalıplara bakılıpda müslümanların bir çok noktadan ayrışmış olması bizi yanıltmasın. her düşünce sahibi gibi müslümanlarda yozlaşabilir ve dinlerini terk edebilir. vakti zamanında İslam iradesinin hakimiyeti altında dogmak demek müslüman olmak demek degildir, İslam salt bir kültürde degildir, anadan babadan geçen ırsi bir durumda degildir.vs. kendine müslümanım diyen insanlar neden ve nasıl müslüman olduklarını bilmek ve şuurunu ermek zorundadır.
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Uzağa gitmemek gerek... Anladıgım kadarıyla bir meshebe gore gunah olan baska bir mezhebe gore kabul edilebilir oluyor... varoluş amacımız ibadet etmekse bu ibadet seklimize kim karar veriyor? Deniyorki siz kıstlı kapasitenizle aklınızla Kuran'ı anlayamazsınız bu yuzden anlayan birlerinin izinden gidin.. Dİyorlar ki siz anlayanların izinden gitmesseniz kaybolursunuz cehennemlik olursunuz.. zaten hayatımız boyuca karsımıza cıkarılan butun secenkleri tanrı belirliyor secip secmemk bizim elimizide... Sonra cıkıp diyorlarki bu secenkeleri Kuran'a uygun secin yada Hz. Muhammed'in önderliginde secin yoksa kaybedersiniz diyorlar.. Onada tamam simdi de kalkıp bir mezhebin ısıgında secimlerinizi yapın yoksa secimleriniz kabul olmaz diyorlar... Bir mezhebe göre kan akması abdesti bozar abdestsiz kılınan namaz kabul olmaz diyorlar.. Diger mezhebe göre kan akması değil kadın tenine degmek bozar namaz kabul olmaz diyorlar.. Bir baskasına göre abdeste gerek yok tanrı anlar diyorlar.. Simdi kalkıp bunca celişki icinde hepsi aynıdır farkı yoktur hepsi kutsaldır diyorlar... Siyah beyaz yada kırmızı yada mavi... hangisi aynı bunların? Hatta daha ileri gidip mezhepleri kabul etmezzek dinden cıkacagımızı iddia ediyorlar.. Kuran da hangi surede yada ayette var bu ? Kuran'da olmayan, Hz. Muhammed tarafından da acıklanmayan bir konuda fetva veriyorlar tek gecerli acıklamaları ise sizin aklınız ermez, sizin beyniniz calısmas siz anlayamassınz anlayanların iznden gidin demek oluyor... o zaman neden okuyoruz? Neden Kuran'daki ilk söz Oku oluyor? ne gerek var aklı erenler okusun yorumlasın bizde kuzu kuzu peslerinden gidelim... biz bosuna dusunup tartısmayalım anlamayalımda bir mezhebe tabi olalım, bize yat deyince yatıp kalk deyince kalkalım, git deyince gidip gel deyince gelelim.. cunku mezhebimiz bunu emreder fazla sorgulamayalım... ahiret gunu geldigi zaman bu mezheblerin yanlıs oldugu ortaya cıkarsa mazeret olarak bize öyle soylenildi bizde imama uyduk denirse ne kadar faydası olur? Allah bize sormazmı size akıl verdim her birnize, neden kullanmadınız da baskasınn aklına gore hareket ettiniz demez mi? Mezheb kavramı, inancın yorumlanması ve ceistlendirilmesi diye bir kavrama inanmıyorum.. Cunku bu yoruma acık bir konu değildir. İnanc meselesidir bu. nasıl ki Allah bir ve tektir Hz. Muhammed onun kulu ve elcisidir... bunun yorumu yoksa inancında yorumu olmaz. ya inanırsın yada inanmazsın. Ona gore abdestin baska buna göre imamın baska dedigin zaman bu inanc olmaz baska bir sey olur... Sen kalkıp onun cenzesinde boyle olur bunu cenazesinde boyle olur dersen ve göreceli kavramları öne surup bende haklıyım sende haklısın dersen bu karmasa olur.. Baska dusuncelere ve yorumlara saygı duyup onlarıda kabul eidyor olman bu kargasayı önlemez.. Allah bir ve tektir, biriside kalkıp Allah bir ve tektir onun gibisi yoktur ama ustunleri vardır der bir gun buda bir yorum olur.. Hz. Muhammed onun kulu ve elcisidir. baska biride kalkıp filanca imam icin Allah'ın kulu ve elcisi der, cunku koskoca bir topluluk onun izinden gidip mezhepleri olusturmustur der buda bir yorum olur... İslamiyeti diger dinlerden ayıran bu yorumlardan uzak tutulup tek ve bozulmamıs olmasıdır. kalkıp bazı imamların kendi yetenekleriyle en dogru yorumlamaları yaptıgını bunun İslam'ın özune uygun oldugunu soyluyorsunz. Ama bu ne Kuran'da nede Hz. Muhammed'in hadislerinde nede halifelik döneminde yer almıyor.. Sonra da ben kalkıp bunlara karsı cıkınca dinden cıkmıs ve kaybolmus oluyorum... Kendi koydugunuz hukumlere kendinz ters duserken basit sorulara bile cevap veremiyor olmanız canınız sıkmıyor mu yoksa işinize mi öyle geliyor... Madem İslam dinindeki mezhepler bu kadr önemliydi neden Hz. Muhammed bunlardan bahsetmedi? neden filanca mezheb iyidir demedi? yoksa Hz. Muhammed bu mezheplere ve bölunmeye karsımıydı? Sayin LostSoul, bu sorulara cevap yok, Islam kulturunde yetisen kisiler ''Kuran'ı herkes anlayamaz'', ''İnsan aklı acizdir'', ''Din akılla yürümez'' gibi sacmaliklarla insanların kendilerine ve bilinçlerine olan güvenlerini yok ediyorlar, ''Dinden çıkarsınız'' diyerek korkutuyorlar, onu anlamaya çalışmalarını ortadan kaldırıyorlar, hatta bunu akıllarından dahi geçirmelerine engel oluyorlar, imkansız hale getiriyorlar... Iste yukarda ki tartisma bunlardan ornek. Basit sorulara bile cevap verememisler! Hemen hemen her Muslumanin evinde hiç okunmasa da sırf hayır, bereket ve sevap olduğu için Kuran vardir. Yüksek bir yere konur, kimse anlamak için okumaz, anlamaya değil hatmetmeye (ezberlemeye) çalışılır. Öyle ki hatmedenlerin de birçoğu anlamını bilmez. DInciler, imamlar, hocalar ''İslamı ancak biz hoca efendilerden öğrenebilirsiniz'' diye, tekrar tekrar vaaz verirler. Yukarda, "İrandaki Şiilere gore Gayri Musluman tarafindan kesilen hayvanlarin etlerini yemek HARAM dir" ornegini ben IRAN Supreme Liderinin web sitesinden aldim. O web sitesinde ki islamiyet konusunda ki aciklamalar, nasihatlar inanilmaz sacmaliklar. Tartisabilmek icin, yalniz ezberlemek degil, anlamak lazim. Malesef goruyoruz sonuclarini yukarda.
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl ******************* Iste yukarda ki tartisma bunlardan ornek. Basit sorulara bile cevap verememisler! Kendinize göre cevap aradığınız için verilen cevapları görmezden geliyorum diyebilirsiniz Hemen hemen her Muslumanin evinde hiç okunmasa da sırf hayır, bereket ve sevap olduğu için Kuran vardir. Yüksek bir yere konur, kimse anlamak için okumaz, anlamaya değil hatmetmeye (ezberlemeye) çalışılır. Öyle ki hatmedenlerin de birçoğu anlamını bilmez Gerçekten bilgisizce tartışıyorsunuz. Kuranı hatmekmek ve ezberlemek aynı şeyler değildir. Siz kuranı anlamak için okuyan kişileri görmezden geldiğiniz için genelleme kullanmışsınız. Her dinini yaşayan müslüman kuranı yıl içinde şahsi günlerde okumasa bile kandil geceleri,kadir gecesi vs. gibi özel günlerde okur veya okumaya gayret eder. DInciler, imamlar, hocalar ''İslamı ancak biz hoca efendilerden öğrenebilirsiniz'' diye,... Hangi camiiye gittiysem birinde bile böyle saçma bir vaaz veren hoca olmadı Ayrıca ne dincisi ; dinin pazarlığını mı yapıyoruz Sözlük diye bir şey var bakmak lazım. Tartisabilmek icin, yalniz ezberlemek degil, anlamak lazim. Malesef goruyoruz sonuclarini yukarda. Bence de anlamak lazım. Bilip bilmeden tartışmamak lazım. Tek bir ayeti eleştirme gafletine girmeden önce o ayeti destekleyen başka ayet var mı yok mu bir bakmak lazım.
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Bence de anlamak lazım. Bilip bilmeden tartışmamak lazım. Tek bir ayeti eleştirme gafletine girmeden önce o ayeti destekleyen başka ayet var mı yok mu bir bakmak lazım. Nasıl yani,allah bazı ayetlerde desteksizmi konuşmuş ?
Gönderi tarihi: 6 Kasım , 2007 17 yıl Yazar İyide benim amacım bir ayeti yada sureyi yada Kuran'ı yada Hz. Muhammed'i tartısmak elestirmek yada bir sekilde kucuk dusurmeye calısmak değil, haddim de olamaz. Ben absit sorular sordum aldıgım cevaplar ise iclerinde turkce kelimelerden cok arapca kelimelerin oldugu ve cogu cumlenin tam anlamanı bile kavrayamadıgım acıklamalar oldu. Bu yuzden durup durup aynı soruları soruyor olmam.. Ben dedimki Kuran'da neresinde mezheplerden bahsedilmiştir, bana sadece filanca surede soyle bir ayette bir benzetme vardır bunu boyle yorumlayabilriz dediniz. Yani siz olasılıkların uzerine kurulan olasılıklar sayesinde kalkıp, boyle bir olasılık oldugu icin bu vardır dediniz. Kusura bakmayın ama daha iyi bir acıklamanız olmalı. Nasıl ki Kuran'da İslam'ın sartları bire bir supheye yer bırakmadan kim okursa okusun aynı yorumlayacak sekilde veriliyorsa, mezheplerde bu kadar gerekliyse din icin bu acıklamalarda verilirdi.. Size gore nasıl ki KUran'daki ilgili ayet ve sure mezheplere cagrısım yapıyorsa bana gorede tam tersi onlarca ayet ve sure mezhepleri kabul etmeyen cagrısımlar yapar. En basit haliyle Hz. Muhammed inananların bölünmesini istermiydi diye soruyorum, siz bana O'ndan yuzlerce yıl sonra yasamıs olan bazı din bilginlerinin yorumlamalarından bahsediyorsunuz. Ben bunu sormadım ki.. Siz diyorsunzki temelde farklar yok rituellerde farklar var, bende diyorumki madem temellerde farklar yok neden bu bölünmüşlük var, o kadar önemli değilse bu ayrılıklar neden bölünmüş bir topluluk var..? bana kalkıp yine farazi acıklamalar yapıyorsunuz... Sayın serdar arkadasım bu bölünmeye kendisni örnek vererek aslında tamda istedigimi yapmıstır acıkcası. Sadece iki mezhepten bahsetmiştir, zaten sanırım sorunda bu iki mezhepten kaynaklanıyor cogu zaman peki diger mezheplerin bir önemi yok mu? İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur. Bu mezheplerin başlıcaları şunlardır: Maliki mezhebi (Malikililik) Hanefi mezhebi (Hanefilik) Şafii mezhebi (Şafiilik) Hanbeli mezhebi (Hanbelilik) Zeydilik (Zeydiyye) Caferilik (Caferiyye) Zahiri mezhebi (Zahirilik) bu mezheplerin bir gecerliligi yoksa eger o mezheplere mensup inananların durumu nedir? Bazı mezheblerin inanıslarına gore , bir mumin mezheb mensubu değilse dinden cıkacagı, ve cehennem atesiyle yanacagı söylenir, sanırım bu yanlıs değil... peki bu Kuran'da nerde yazar? Hz. Muhammed boyle birsey söylemişmidir.. Nasıl oluyorda mezhepler boyle fetvalar verip dini yorumlarlar? Bende cıkıp kendi mezhebimi olusturayım, kendi yorumlarımı yapayım, sonra kalkıp benden olun yoksa dinden cıkarsınız diyeyim.. Benim soylediklerimi anlamazsanız, yada size sacma tuhaf gelirse, bana sorarsanız buna izin vermiyeyim... Neden ? cunku siz hazır değilsinz sizin zavalı akıllarınız bunu anlamaya hazır değil.. Cok sormayın bilip bilmeden konusmayın diyorsunuz.. Guzel dostlarım, zaten bilsem sizinle bunları konusyor olmazdım. Zaten biliyor olsam soracak birsey kalmazdı.. Bana bilmiyorsun sorma knusma diyorsunuz, sormadan nasıl ögrenicem? Körü körüne filanca din bilgininin soyledigi dogrudur ona iman et demek ne kadar mantıklı? Kör bir itikatla baglanmaktansa acı cekerek dogru yolu bulmayı tercih ederim.. Belki size öyle kolay geliyordur birileri size bu dogrudur demiştir bu birileri size gore buyuk birileridir dusunemden sormadan inanmıssınızdır.. Belkide sizinle değilde o buyuk birileriyle tartısmak gerek bu konuları.. Cunku basit sorularım var... Bana arapca kelimelerle yuklu cumleler kurup gelmeyin... Basit... Kuran'da neresinden mezheplerden acıkca, İslam'ın sartı gibi bahsedilmiştir? Hz. Muhammed'in sözleri ve davranıslarını hangisinde mezheplerden bahsedilmiştir? Kuran'da olmayan, Hz. Muhammed tarafından ifade bulmayan terimlerin dine sokulması ne kadar dogrudur? Zormu bu sorular.. sormak bir satır, lutfen bir satır cevap verin konuyu kapatalım... Bir satır cevaplarınız yoksa lutfen, bilen birisine sorun bunları onlar bir satırla cevaplasın.. mumkunse öz Türkce olsun...
Gönderi tarihi: 7 Kasım , 2007 17 yıl Ben absit sorular sordum aldıgım cevaplar ise iclerinde turkce kelimelerden cok arapca kelimelerin oldugu ve cogu cumlenin tam anlamanı bile kavrayamadıgım acıklamalar oldu. Bu yuzden durup durup aynı soruları soruyor olmam.. sizin sorununuz herhangi bir şeyi anlamak degil. siz kendinize göre anlamlı olanı arıyorsunuz bu ikisi arasında çok fark vardır. ikide bir aynı şeyi yani arapça kelimeleri anlamadıgınızı söylemek başka anlama gelmez. sizin arapça dediginiz kelimeler bizim öz kelimelerimiz olmuşdur. İslam ve müslümanlarla asgari entellektüel bagı olanların arapça bilmeden de anladıgı kelimeleerdir çogu. hadi bilmedigimizi varsaysak bile, geniş bir türkçe sözlükde anlamları bulabiliriz. bir şeyi anlamak istiyorsak o şeyin içine girmemiz gerekir, yoksa bizimki anlamak niyeti içermez. olsa olsa kendimize göre anlamlandırmak isteriz.. ben soruyorum ; sünni ve şii görüşün dışında şu an bir mezhep varmı? diye.. cevap yok. ama anlamadıgımızı okumadıgımız gibi sormuyoruz da. durup durup aynı soruları sormanıza gerek yok. lazım olan anlamak istediginizin biraz içine girmek, içine girmek derken ondan olmak anlamında degil, ya içinde olanları biraz dinlemek ya da içinde olanların yazılı kaynaklarına egilmek. bunun dışında ki algılamaya dayalı bir tartışma artık gereksiz bir tartışma olacakdır. kusura kalmayın. saygılarla.
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.