Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Bir Uçağın Çağrı İşaretindeki 'Ağır / Heavy' Terimi Ne Anlama Geliyor?


Admin

Önerilen İletiler

  • Admin

Bir (Aircraft's Call Sign) Uçağın Çağrı İşaretindeki 'Ağır / Heavy' Terimi Ne Anlama Geliyor?

Eğer havayolu radyo sohbetlerini, özellikle de hava trafik kontrolünü dinlemeye zaman ayırdıysanız, "ağır" teriminin kullanıldığı bazı radyo yayınlarını duymuş olabilirsiniz. Bu terminoloji, doğrudan uçağın maksimum kalkış ağırlığıyla ilgili olduğundan oldukça gerçek bir anlama sahiptir. Ancak kullanımı başka bir şeyi de gösterir; yani bir uçağın arkasında bırakabileceği türbülansın miktarı.

plane-7013022.jpg

Uçaklar ağırlıklarına göre sınıflandırılır

Amerika Birleşik Devletleri'nde bu konuda dört sınıf uçak vardır: küçük, büyük, ağır ve süper. Yaygın olarak yalnızca ağır ve süper terimleri kullanılır. Federal Havacılık İdaresi, 2015 tarihli bir belgede küçük uçakları, maksimum kalkış ağırlığı 41.000 pound (18.600 kg) veya daha az olan uçaklar olarak tanımlıyor.

Bu arada büyük uçaklar, maksimum kalkış ağırlığı 41.000 poundun üzerinde olan ve kategorisi 300.000 pounda (136.000 kg) kadar olan uçaklar olarak tanımlanıyor. Bunun ötesinde, FAA ağır uçakları maksimum kalkış ağırlığı 300.000 pound veya daha fazla olan uçaklar olarak tanımlıyor. Yalnızca Airbus A380 (ve daha önce Antonov An-225), benzersiz 'süper' uçak tanımına sahiptir.

Skybrary'ye göre, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün (ICAO) uçakları sınıflandırma konusunda biraz farklı bir yolu var. Hafif uçaklar, maksimum kalkış ağırlığı 15.500 pound (7.000 kg) veya daha az olan uçaklardır; Orta uçaklar ise 15.500 pound'dan fazla ancak 300.000 pound'dan az ağırlığa sahip olanlardır.

FAA'nın tanımlarına benzer şekilde Ağır uçaklar, 300.000 pound veya daha fazla ağırlığa sahip uçaklardır ve bir kez daha Airbus A380, ICAO'nun mevcut planı kapsamında Süper tanımlayıcısı verilen tek uçak tipidir.

"Ağır" aynı zamanda türbülans anlamına da gelir

Bu seviyede, bu tanımlayıcılar, uçakları maksimum kalkış ağırlıklarına göre sınıflandırmanın bir yoludur. Ancak bunu yapmanın pratik bir nedeni de vardır; genel olarak uçak ne kadar büyükse dümen suyu türbülansı da o kadar büyük olur. Uyandırma türbülansı, bir uçağın kalkış veya iniş sırasında kanadı tarafından üretilen dönen havadır ve türbülans ne kadar yoğun olursa, takip eden uçak için tehlike de o kadar büyük olur.

Genellikle, pilotlar radyoda uçağı tanımlarken, hava trafik kontrolörleriyle yaptıkları görüşmelerde uçağın çağrı işaretine ağır tanımlayıcıyı eklerler. Bu, kendi uçakları ile bir sonraki uçak arasına biraz boşluk koymaları gerektiğini gösterir.

Bu, eğer küçük bir turboprop uçakla uçuyorsanız, uçuşunuz ile önünüzdeki devasa A380 arasında birkaç mil mesafeye ihtiyaç duyabileceğiniz anlamına gelir. Çok yaklaştığınızda, dümen suyu türbülansı kelimenin tam anlamıyla hafif bir uçağı çevirebilir. Öte yandan, iki küçük banliyö uçağının çok fazla ayrılığa ihtiyacı yoktur.

Mesafeler uçağın boyutuna göre değişir

Bahsi geçen 2015 FAA belgesinde uçaklar arasına ne kadar mesafe konulması gerektiği de belirtiliyor. 'Süper' bir uçağı takip eden küçük bir uçaksanız, minimum mesafe sekiz deniz milidir. Boeing 747-400 gibi ağır bir uçak bile süper bir uçağı takip ederken en az altı deniz mili mesafeye sahip olur.

Maksimum kalkış ağırlıkları küçüldükçe minimum mesafe azalır. Ağır bir uçağı takip eden büyük bir uçağın yalnızca beş deniz miline ihtiyacı vardır. Başka bir ağır uçağı takip eden ağır bir uçağın yalnızca dört deniz mili mesafeye ihtiyacı vardır. Bir Boeing 747'yi takip eden küçük bir turboprop, minimum altı deniz mili mesafe gerektirir.

Bu arada, bir süper uçağın ne tür bir uçağı takip ettiği önemli değil ve sadece iki buçuk deniz mili mesafeyle rahatlıkla arkalarından takip edebiliyorlar. Bununla birlikte, Skybrary'nin "bazı eyaletlerin Boeing 757'ye daha yüksek bir kategori uyguladığını (...) [eğer] önceki uçaksa" belirttiği gibi bazı istisnalar da vardır.

Sonuç olarak, "ağır" terimi uçağın maksimum kalkış ağırlığını ifade etse de, aynı zamanda civardaki diğer uçaklara uçağa biraz mesafe vermek için uyarı olarak da kullanılır. Havacılıktaki pek çok şey gibi, her şey güvenlikle ilgilidir.

Kaynak: SimpleFlying

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.