Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

EVRİM , KURANA GÖREDE GERÇEK


Önerilen İletiler

Gönderi tarihi:

arkadaslar hep su evrim konusunu ele alıyoruz ama bir gerçeği hep göz ardı ediyoruz!... EVRİM teorisi bütün DİNLERE göre bir gerçektir....

 

neden bunu reddediyoruz? bunu cok iyi biliyorum ama reddedenler için şunu soruyorum: allahın boyle birşeye gücü yetmezmi?

 

öyle veya böyle bir yaradılış gerçekleşti ve insan evrimleşti.......... şükürler olsun hayat bulduran o enerjiye ... veya herne ise ona!...

 

ve inanmayanlar için su ayetleri öne atıyorum

 

(ÂLİ IMRÂN suresi 59. ayet)

 

Diyanet Çevirisi Şüphesiz Allah katında (yaratılışları bakımından) İsa’nın durumu, Âdem’in durumu gibidir: Onu topraktan yarattı. Sonra ona “ol” dedi. O da hemen oluverdi.

 

(NÛH suresi 17. ayet)

 

Diyanet Çevirisi ‘Allah, sizi (babanız Âdem’i) yerden (bitki bitirir gibi) bitirdi (yarattı.)’

 

bunun üstüne kimse birşey demesin artık!...

 

zaten bilindiği gibi adem şuursuzdu bu kurandada yazıyor bütün din kitaplarındada şuursuz olarak geçiyor madem kurana ve allaha inanıyorsunuz önce şuursuz oldugunu reddetmeyeceksizniz...simdi asıl soru geliyor...

 

ŞUURU OLMAYAN ŞEY NEDİR ARKADAŞLAR?

 

ve bitane daha dinlerde genelde bir tabir kullanılır hayvanlar için insansı

 

bundan sonrasını sizin vicdanınıza bırakıyorum.....

 

 

 

saygılar.............

  • Cevaplar 58
  • Tarih
  • Son Cevap

Bu Başlıkta En Çok Gönderenler

Bu Başlıkta En Çok Gönderenler

Gönderi tarihi:

Sayın Hayhak,

Verdiğin ayetlerin evrimle hiç bir alakası yok!

Sadece topraktan yaratıldığını ifade ediyor...

 

Şimdi objektif olarak şöyle düşünelim:

 

Bir kitapta "canlıların değiştiği" ifadesi var... Bu kitabı yazan, canlıların büyürken gösterdikleri değişimi gözlemiş ve yazmış olsun.

 

Yaptığınız şey şu:

 

Yorumunuz, "arkadaşlar bakın kitapta evrimden bahsediyor, canlıların değişiminden bahsediyor" demenin dışında hiç bir şey ifade etmemektedir...

 

Yakında, Kuran'daki ayetlere bakıp insanların maymunlar ile ortak ataya sahip olduğu ifadesi de çıkarsa şaşırmam... Hatta, bu gidişle bilimi olduğu gibi takip edecek ve en sonun da bir yaratanın olmadığı ifadeleri bile bulunacak sanırım...

 

Bu arada, Tanrının buna gücü yetmeyecek mi ifadenizde haklısınız. Bunu daha önce de ifade etmiştim.

Aklı ve mantığı olan insanlar, Tanrı kavramından vazgeçemiyorsa bile, evrim kuramını kabul edip yine bunu Tanrısal güçlerle yorumlayabilir. Sizin de yaptığınız bu...

 

Saygılar...

Gönderi tarihi:

Önce dünyanın 6 günde yaratıldığına inanırken, bilimsel olarak 15 milyar yaşında olduğu anlaşılınca ' kuranda bahsedilen 6 gün dünya zamanıyla bahsedilen 6 gün değildir" diyip kıvırdınız. Evrimide bi şekilde dininize uyduruverin canım nolucak, eninde sonunda herkez kabul etmez zorunda kalıcak nasıl olsa, güneş balçıkla sıvanmaz :)

Gönderi tarihi:

Atmosferin katmanları 7 değilde 8 olsaydı

 

müminler onuda denkleştirirdi Kur'andan

 

evrim ispatlanırsa onuda Kur'anda bulmak zor olmayacak sanırım, hayhak bunun temelini şimdiden atmış görünüyor ! (her ne kadar bahsettiği ayetler evrimi anlatmasada, dahada azimle çalışınca olmayacak şey değil)

 

saygılar

Gönderi tarihi:
Atmosferin katmanları 7 değilde 8 olsaydı

müminler onuda denkleştirirdi Kur'andan

 

Bunu zaten sürekli görüyoruz.

Levha tektoniği ile ilgili tartışmalarda yaşadık...

Miras ile ilgili tartışmalarda gördük...

Evrenin yaratılması konusunda zaten çok dinledik...

vs vs

 

Şimdi evrim konusunda görüyoruz.

 

Olsun bu da bişşeydir :stuart:

 

Bilimi takip edin diyoruz ediyorlar işte :D

 

Gerçi 100 yıl geriden gidiyorlar ama!

Gönderi tarihi:
Bilimi takip edin diyoruz ediyorlar işte

 

Gerçi 100 yıl geriden gidiyorlar ama!

 

eskisi gibi artık öyle her fırsatta Kur'andan bilimsel örnekler veremediklerine göre onlarda öğreniyorlar gerçekleri sanırım

 

saygılar

Gönderi tarihi:
Sayın Hayhak,

Verdiğin ayetlerin evrimle hiç bir alakası yok!

Sadece topraktan yaratıldığını ifade ediyor...

 

Şimdi objektif olarak şöyle düşünelim:

 

Bir kitapta "canlıların değiştiği" ifadesi var... Bu kitabı yazan, canlıların büyürken gösterdikleri değişimi gözlemiş ve yazmış olsun.

 

Yaptığınız şey şu:

 

Yorumunuz, "arkadaşlar bakın kitapta evrimden bahsediyor, canlıların değişiminden bahsediyor" demenin dışında hiç bir şey ifade etmemektedir...

 

Yakında, Kuran'daki ayetlere bakıp insanların maymunlar ile ortak ataya sahip olduğu ifadesi de çıkarsa şaşırmam... Hatta, bu gidişle bilimi olduğu gibi takip edecek ve en sonun da bir yaratanın olmadığı ifadeleri bile bulunacak sanırım...

 

Bu arada, Tanrının buna gücü yetmeyecek mi ifadenizde haklısınız. Bunu daha önce de ifade etmiştim.

Aklı ve mantığı olan insanlar, Tanrı kavramından vazgeçemiyorsa bile, evrim kuramını kabul edip yine bunu Tanrısal güçlerle yorumlayabilir. Sizin de yaptığınız bu...

 

Saygılar...

 

sayın yersoy bu ıfadenızde haklı olabılırsınız ama maalsef taraftar olarak haklısınız, bu yuzden yukarıdakı ayetlere bır cevap bulamadıgınız ıcın bunlar mantıklıda olsa bır dının ıcınde yer aldıgı ıcın sıze ve teorınıze yanlıs gelıyor.....evrım materyal felsefeyle one atılmamıstır. bu teorı materyal felsefeden cokdaha once bılınıyor hatta onaylanıyordu!.....kı tevratta ınsanın nasıl terkrar dogdugu veya bır baska dınde bu yaradılısın nasıl oldugu pekala acık ,ama bunlar arasında kuran bıraz daha ılerlemıs ve kavramı en oz seklıyle acıklamıs, sen sımdı kalkıp kurandan nasıl boyle bır mantıgı bınlerce kıtap halınde acmasını bekleye bılırsın?ama gercek sukı kuran bunu acmıs ve bana gore 1400 sene onceden br kere daha hatırlatmıstır...tanrı kavramına gelıncede sudurkı hayat veren bırsey var! ama sen buna ne dıyorsan de, ben ona tanrı dıyorum,kaynak dıyorum.....maalesef yukardakı yazıya soyledıgınız bır mantıklı cevabı sız ve arkadaslarınızdan goremedım...**************. ama maalesef bir cok ayette oldugu gibi, ben en cok acık ve net olan ıkı ayette bunu seçip siz mantıklı insanlarla paylaştım...kabul ederseniz ne ala,etmezsiniz ne ala...ama sunu goruyorum kı evrım sız daha dogmadan hatta dedelerınız bıle dogmadan anlatılmıs bır teorı....yeterlı olmaya bılır ama sanırım baslangıc ıyı bır sekılde anlatılmıs.....

 

bır dıgerı ıse sız bıle daha evrımın haklı yanlarını bulamadınız ve hatta sadece teorıyı gerceklestırmek ıcın ona yonelıyorsunuz, hıc bır mataryel bır baska acıdan daha teorıyı ıncelemedı, sadece hak verdı...boyle dedı,dogru dedı...ama oyle ama boyle bır yaradılıs bir sekılde gerceklestı,senın haklı cıkman ıcın veya benım haklı cıkmam ıcın bunu yerınde ve zamanında gormemız lazımdı.ama sıfırdan baslayan bır sey ıcın sanırım bıraz gerıde olan daha dogru olabılır....ve ben bu yuzden eskı kıtapların yazıtlarının ıyıce anlasılmasını tavsıye edıyorum...ve kuran bana gore guzel bır acıklama yapmıs....

 

unutulmamalıdırkı bilim kesin teorileri acıklama cabası ıcındedır....hayallerinizi bilimle kaynastırmayınız.....neden kuranda boyle bir sey yazmasın?bunu acıklarmısınız....hz.muhammet bunu bılemezmı?veya neden bılemesın veya anlayamasın?

 

ama sızıde anlıyorum sayın yersoy, sızın asıl amacınız boyle bır kuramın bırının kutsallıgı ustune kutsallık eklemesı sızı cıleden cıkartıyor olabılır..... nede olsa bır dunya bılım adamı hıc ısımlerı bıle bılınmeyen bılım adamları bu teorıyı ılerletmek ıcın ugrasıp duruyor...

 

ama sunuda unutmayalım! ben bunları yazarken bırılerıne dogru bırseyı anlatmak ıcın yazmadım, sadece ve sadece kabullenmeyen ve ınanan arkadaslarımızın onerılerıne sundum! kımseyı kutsallastırmadım! zaten kutsallastırsamda bu hz muhammetten baskası olamazdı...

 

EVET ARKADAŞLAR BİLMİYOR OLABİLİRSİNİZ, AMA SADECE HATIRLAMIYORSUNUZDUR!.....

 

saygılar........

Gönderi tarihi:
Önce dünyanın 6 günde yaratıldığına inanırken, bilimsel olarak 15 milyar yaşında olduğu anlaşılınca ' kuranda bahsedilen 6 gün dünya zamanıyla bahsedilen 6 gün değildir" diyip kıvırdınız. Evrimide bi şekilde dininize uyduruverin canım nolucak, eninde sonunda herkez kabul etmez zorunda kalıcak nasıl olsa, güneş balçıkla sıvanmaz :)

 

 

sacma sayın Kullanışlıtavşan hemde cok sacma!....baslangıcla ılerlemenın ne alakası var nereye cekıyorsunuz bunu nasıl bagdastırdınız anlasılması guc bır ıfade kullanmıssınız umarım altından kalkabılırsınız.................

 

 

Atmosferin katmanları 7 değilde 8 olsaydı

 

müminler onuda denkleştirirdi Kur'andan

 

evrim ispatlanırsa onuda Kur'anda bulmak zor olmayacak sanırım, hayhak bunun temelini şimdiden atmış görünüyor ! (her ne kadar bahsettiği ayetler evrimi anlatmasada, dahada azimle çalışınca olmayacak şey değil)

 

saygılar

 

 

ne alaka sayın tarafsız ne alaka!... ben bıseyı tutup bakın su suna cıkar demıyorum kı.... acık ve secık ıkı ayet koyuyorum ortaya!... sız ıse asılsız iki seyi denklestirmeye calısıyorsunuz...bunu caresiz bir savunma olarak alıyorum sizin tarafınızdan kendi bakıs acıma :)

Gönderi tarihi:
neden kuranda boyle bir sey yazmasın?bunu acıklarmısınız....hz.muhammet bunu bılemezmı?veya neden bılemesın veya anlayamasın?[/b]

 

Sayın hayhak, düşündüğünüz ve düşündüğünüzü bizimle paylaştığınız, görüşümüze sunduğunuz için teşekkürler.

 

Yukarıdaki sorularının cevabını şöyle veriyorum:

 

Kuran'da Muhammed (ya da başka bir kitapta kitabın yazarı) sadece ve sadece (1) o döneme ait bilgi birikimini, (2) kendi gözlemlerini ve (3) hayal gücünü kullanmıştır.

 

Bundan ötesi yoktur. Var ise gösterin, bekliyorum...

 

Ama kalkıp ayetlere, yukarıdaki gibi yorumlar koyarak yorum yapmayınız. Bunu herkes yapmaya kalkarsa, her kafadan bir yorum çıkar ve Kuran içinden çıkılmaz bir hal alır

 

Saygılar...

Gönderi tarihi:
Sayın hayhak, düşündüğünüz ve düşündüğünüzü bizimle paylaştığınız, görüşümüze sunduğunuz için teşekkürler.

 

Yukarıdaki sorularının cevabını şöyle veriyorum:

 

Kuran'da Muhammed (ya da başka bir kitapta kitabın yazarı) sadece ve sadece (1) o döneme ait bilgi birikimini, (2) kendi gözlemlerini ve (3) hayal gücünü kullanmıştır.

 

Bundan ötesi yoktur. Var ise gösterin, bekliyorum...

 

Ama kalkıp ayetlere, yukarıdaki gibi yorumlar koyarak yorum yapmayınız. Bunu herkes yapmaya kalkarsa, her kafadan bir yorum çıkar ve Kuran içinden çıkılmaz bir hal alır

 

Saygılar...

 

 

benımde zaten soylemek ıstedıgım sey bu!... zaten bır labratuar calısması bekleyemezsınız... dusunce yoluyla bunu ıdrak etmıs bır ınsanı bunu yok saymıs olarak kabul edemeyız....

 

bır dıgerı ıse sayın yersoy bu ayetler havaya sıkılmıs seyler degıl!.... bunların kesın bır anlamı var ve bu gunumuzun dılıyle kesınlıkle evrım.........ılerde evrım kuramı acılır ve genısler, belkı evrım ısmı onu ıfade etmeye yetmez! ama evrımı ondan ayırmayacaklar degılmı?bu acıdan bakarsakta kurandakı bu ayetlerı kesınlıkle evrımden ayıramayız!.....gerıde kalması onların yok olması anlamını hıcbır sekılde tasımaz, sadece gereklılıgının onemını azaltır ama bu gercek vardır ve goz ardı edılemez.....

 

 

 

saygılar........

Gönderi tarihi:
benımde zaten soylemek ıstedıgım sey bu!... zaten bır labratuar calısması bekleyemezsınız... dusunce yoluyla bunu ıdrak etmıs bır ınsanı bunu yok saymıs olarak kabul edemeyız....

 

İyide sayın hayhak; düşünüp te birşeyler söylemeyen insan yokki şu alemde. Her söyleyenin söylediğini "var" mı sayacağız senin deyiminle? Biliyorsun son zamanlarda bir mehdi türedi. O da doğaya bakıp bir şeyler söylüyor. Sana kalırsa onu da mı var saymak gerekecek? Ya da söyleyeceğin şu; Yok efendim, bana göre Ahmet'inki doğru Mehmet'inki yanlış.

 

Metafizik efsanelere inandırabilmek için, 2-3 adet nesnel gerçek konuşuluyorsa da, 97-98 adet te hayali düşünce konuşuluyor.

"Bastonu attı, yılan oldu" vs gibi. İşte bu yüzden, ilk çağlarda nesnel olmayan, şimdi ise laboratuvar çalışması olmadan "düşünce yoluyla idrak" efsanedir, asılsızdır.

Gönderi tarihi:
ne alaka sayın tarafsız ne alaka!... ben bıseyı tutup bakın su suna cıkar demıyorum kı.... acık ve secık ıkı ayet koyuyorum ortaya!... sız ıse asılsız iki seyi denklestirmeye calısıyorsunuz...bunu caresiz bir savunma olarak alıyorum sizin tarafınızdan kendi bakıs acıma

 

(ÂLİ IMRÂN suresi 59. ayet)

 

Diyanet Çevirisi Şüphesiz Allah katında (yaratılışları bakımından) İsa?nın durumu, Âdem?in durumu gibidir: Onu topraktan yarattı. Sonra ona ?ol? dedi. O da hemen oluverdi.

 

evrim, milyonlarca veya milyarlarca yıllık süreçte bütün canlıların çok basit formlardan çok kompleks formlara doğru değişim, bozulma ve gelişim geçirmesidir

 

evrim teorisi, canlıların topraktan yaratıldığını öne sürmez, bütün materyalleri göz önüne alır, yani toprak çamur balçık karışımlı su vs. değil sadece !

 

Ayette sadece Adem ve İsa dan bahsediyor, bütün canlılardan bahsetmiyor ! dolayısıyla evrim Kur'ana hiçbir zaman paralellik göstermeyecek, çünkü bütün canlıların oluşumundan bahsetmiyor

 

(NÛH suresi 17. ayet)

 

Diyanet Çevirisi ?Allah, sizi (babanız Âdem?i) yerden (bitki bitirir gibi) bitirdi (yarattı.)?

 

bunun üstüne kimse birşey demesin artık!...

 

Dediğim gibi, evrim bütün canlıların oluşumunu aynı şekilde kapsar, canlılık yerden bitki biter gibi bitmemiştir evrim teorisine göre ! hele hele balçıktan türediğini hiç söylemez ! hele hele hele bir kaç gün değil (evrimde milyon ve milyarlarla ifade ediliyor)l bir kaç milyon-milyar yılda olmuştur bu !

 

 

saygılar

Gönderi tarihi:
evrim, milyonlarca veya milyarlarca yıllık süreçte bütün canlıların çok basit formlardan çok kompleks formlara doğru değişim, bozulma ve gelişim geçirmesidir

 

evrim teorisi, canlıların topraktan yaratıldığını öne sürmez, bütün materyalleri göz önüne alır, yani toprak çamur balçık karışımlı su vs. değil sadece !

 

Ayette sadece Adem ve İsa dan bahsediyor, bütün canlılardan bahsetmiyor ! dolayısıyla evrim Kur'ana hiçbir zaman paralellik göstermeyecek, çünkü bütün canlıların oluşumundan bahsetmiyor

 

 

 

Dediğim gibi, evrim bütün canlıların oluşumunu aynı şekilde kapsar, canlılık yerden bitki biter gibi bitmemiştir evrim teorisine göre ! hele hele balçıktan türediğini hiç söylemez ! hele hele hele bir kaç gün değil (evrimde milyon ve milyarlarla ifade ediliyor)l bir kaç milyon-milyar yılda olmuştur bu !

 

 

saygılar

 

tamam konuyu cekmek ıstedıgın noktayı anladım ama maalesef benı mazur gorun bayım gelemem buna :) bakın sayın kardesım bu soyledıklerınızın hepsı kuranın o yapraklarında bır oz deyıs gıbı anımsatılmıs. ben zaten dıyorum mılyarlarca sayfayı kapsayacak bırsey yazmaları ımkansız! bıde hafızlar tarafından dusun olayı gel etme eyleme! konuyu cekmek ıstedıgın yer ınankı ***** bır ınsan anlıyısı ve yılların savunma bıcımı o yonden bakmak ıstemeye bılırsın ama maalesef bunu ancak kendınde degıstıre bılırsın!...ıyı bılırsınkı eskılerden bızlere kalan NASİHAT dıye bırsey vardır ve bız bunları yorumlayarak acar ve hayatımıza deneyım kazandırırız!... kuran veya baska bır dınsel oge bana bundan fazlasını arz etmez sanırım ne demek ıstedıgımı anlarsınız...

 

 

saygılar....

Gönderi tarihi:
İyide sayın hayhak; düşünüp te birşeyler söylemeyen insan yokki şu alemde. Her söyleyenin söylediğini "var" mı sayacağız senin deyiminle?

 

bunu soyle anlayalım sayın bilimselci tabiki her soylenenı var saymayacagız ama bir teorinin cıkısı ve ülküsü vardır.... bunlara biz ülküdaş deriz...ben biseyleri basa dondurme cabası ıcınde degılım sadece ınanan arkadaslar evrım teorısını reddedıyor ve kuranda bunun oldugu acıkca beyan edılıyor.... tabıkı klinik bir calısma beklemek cok sacma ama bunu yokta sayamayız... bana gore gecmişteki her dusunur kendı ırkına yanlıs gıden bır seylerı anlatmak ıcın ornekleme yontemıni secmıs ve bunu basarmıs...sımdıkı yasadıgımız durum farklı tabı :) ....ama sen bu konusma ve yazısmalardan kesınlıkle kımseyı basa dondurmeye calıstıgımı sanma!.... emınımkı muhammet veya musa veya ısa vd. bugun yasasalardı bu durumdan cok memnun olurlardı cunku acıklamaya calıstıkları seyler artık somutlastı ve anlatımı kolaylastı!... yanı onların ıstedıklerı gıbı ınsanlar fıkırsel meydanda butunlestı!...yanı hersey gorunur oldu....ve tek dıyeceklerı seyde su olurdu ''sukurler olsun artık gercek meydanda'' ve cok ıyı bılıyoruzkı gecmıstekı tum dusunurler bu ısı halkına bu yolla anlattı cunku klinik bır calısma bır labratuar o donemde ımkansızın otesınde bır dusunceydı ama ben dıyorumkı bu dusunceyı baska bırılerıde soyleseydı hz muhammedı onlardan kıskanıp onları buraya eklememezlık etmezdım kı hz muhammetten once bu ülküyü savunanlar kesınlıkle vardı..mısal kurandakı su ayete bır bakın..

 

 

 

(ENBİYÂ suresi 30. ayet)

 

Diyanet Çevirisi İnkâr edenler, göklerle yer bitişikken, bizim onları ayırdığımızı ve diri olan her şeyi sudan meydana getirdiğimizi görmediler mi? Hâlâ inanmayacaklar mı?

 

bakınız hermes bunu hz muhammetten kac bin sene once nasıl dıle getırmıs...

 

''hersey sudan varoldu''

 

yanı anlatmak ıstedıgım sey, bu fıkır kımseye maal edılemedıgı gıbı kımseyıde haksız cıkaramaz.... bıryerdede yok sayılamaz..helal olsunkı o donemde bunları bırılerınden ogrendıyse bıle ,dusunmus ve kabullenmıs ve ozumsemıs bırseylerı bıze bıraz daha yaklastırmıs... ben bu acıdan bakıyorum sayın bılımselcı...hıc bırseyı kımseye maal etmıyorum...

 

 

 

Biliyorsun son zamanlarda bir mehdi türedi. O da doğaya bakıp bir şeyler söylüyor. Sana kalırsa onu da mı var saymak gerekecek?

 

benım kımseye muhalıf olma gıbı bır ıstencım yok!...ama hakıkatı soyluyorsa neden ınanılmasın sırf yukarı veya assagı bakıyor dıye adamı kucumseyemem...ınsanlar konusurken bır yere bakmak zorunda :) ... ama tabıkı kesfedılmıs bırseyı soyluyorsa veya bıseylerı basa dondurme cabasındaysa orda dusunulur!.... varolan bırseyı ,klinikle onaylanmıs bırseyı bırdaha duymak ve teorı dınlemek sacma olur..bu aynı zamanda kuran ve muhammet ıcınde geecerlı!.... zaten yasasaydı bunu kesınlıkle yapmazdı....oyle bır egosu oldugunu tahmın etmıyorum...zaten burda anlatmak ıstedıgımde bu butarz adamlardan sakınılması...kımse kımseyı basa donduremez ama olanda reddedılemez......klinik olmadan once soylenmıs bu teorıye saygı duyarım ama klinikten sonra soylenmıs bır teorıyı hırsızlık olarak acıklarım..ama zararlı oldugunu soyledıgı noktayı ve anlatacagı zararı dınlemekten sakınmam tabıkı ;) ... neolur ne olmaz hanı :)

 

 

Ya da söyleyeceğin şu; Yok efendim, bana göre Ahmet'inki doğru Mehmet'inki yanlış.

 

kesınlıkle boyle bırsey yapmazdım emın olabılırsın..ama elestırım olurdu bu herkeste olur...bır ılerleyıste herkesın bır fıkrı olabılır..

 

 

Metafizik efsanelere inandırabilmek için, 2-3 adet nesnel gerçek konuşuluyorsa da, 97-98 adet te hayali düşünce konuşuluyor.

"Bastonu attı, yılan oldu" vs gibi. İşte bu yüzden, ilk çağlarda nesnel olmayan, şimdi ise laboratuvar çalışması olmadan "düşünce yoluyla idrak" efsanedir, asılsızdır.

 

asılsızlık ve efsane ıcın bırsey dıyemem!... ama bır nasıhat bıze ıyı gelebılır ve bır seyı bır adım daha one surukleye bılır...anlayıs tarzı farklıdır kımı buyulenmek ıster, kımıde anlamak ıster... bunları aynı mekanda ve aynı zamanda bır anda aynı olayı anlatmak kabılıyet ısıdır.... ve bence bunlar guzel bır sekılde becerılmıs...ıkı ıpın ucu bırbırıne guzel baglanmıs ve herkes aynı sevıyede bırseylerı farketmıs.... dogrusu bence buyuk bır basarı bu olsa gerek...anlatarak ıspatlamak ınankı zor , hemde cok zor...

Gönderi tarihi:
tamam konuyu cekmek ıstedıgın noktayı anladım ama maalesef benı mazur gorun bayım gelemem buna bakın sayın kardesım bu soyledıklerınızın hepsı kuranın o yapraklarında bır oz deyıs gıbı anımsatılmıs

 

şu anki evrim teorisine bir paralellik göstermiyor !

 

en azından "evrim anlatılmış" demeyiniz, çünkü şimdiki haliyle bir paralellik söz konusu değil,

 

ilerdeki bilimsel çalışmalar, paralellik gösterirse o zaman anlayabiliriz

 

saygılar

Gönderi tarihi:
şu anki evrim teorisine bir paralellik göstermiyor !

saygılar

 

 

zaten bir paralellik gostermesını nasıl dusune bılırız sayın tarafsız? su ankı evrım teorısı ıgneden ıplıge herseyı acıklamaya doganın butun sırlarına yonelık bır calısma ıcınde... su ankı evrım teorısı golgede hıc bırsyın kalmasını ıstemıyor...ve herseyın somut olmasını ıstıyor!... belkı bu mılyon yıl surer ama acıklanır, elımızdekı gunun aletlerı buna yeterlımı bunlar tartısılır ama ılerleyecek ve gelısecek!... aynı ılk teorı nasıl cılız ve zayıf bır sekıl ortaya atıldı ve gelıstıyse, buda aynı sekılde gelısek ve kuvvetlı ıhtısamına sahıp olacak bundan kımsenın suphesı olmasın..ama gerıde kalan hıc bırsey unutulmayacak cunku bılgı herzaman onemlıdır herzaman dusunce ve anlarla ılerler....

 

mısal evrımın hangı yonuyle bır paralellık yok deyebılırız?

 

en azından "evrim anlatılmış" demeyiniz, çünkü şimdiki haliyle bir paralellik söz konusu değil,

 

tabıkıde bır tümceyi kapsamadıgı acık!... ama bu tümceyi özden bir sekılle ifade ettiğide gözden kacırılamaz!...biz ona ozaman söyle diyelim deyinilmiş bu uygunmu size?içiniz rahat olsun diye bunu yazıyorum :) buna deyinmesi bile dönemiminin harikalarından biridir....

 

ilerdeki bilimsel çalışmalar, paralellik gösterirse o zaman anlayabiliriz

 

bukadar yakında görmediğin birsey için ileride umut beslemen cok anlamsız!....evrim teorisinin ilk sloganı nedir?sayın tarafsız...darvin bunu nasıl söyledi?veya döneminin bir bilim adamı?

 

 

saygılar.....

Gönderi tarihi:
aynı ılk teorı nasıl cılız ve zayıf bır sekıl ortaya atıldı ve gelıstıyse, buda aynı sekılde gelısek ve kuvvetlı ıhtısamına sahıp olacak bundan kımsenın suphesı olmasın..ama gerıde kalan hıc bırsey unutulmayacak cunku bılgı herzaman onemlıdır herzaman dusunce ve anlarla ılerler....

 

katılıyorum

 

biz ona ozaman söyle diyelim deyinilmiş bu uygunmu size?içiniz rahat olsun diye bunu yazıyorum

 

eğer gerçekte(bilimsel kanıtlanmış olarak), canlılar Allah tarafından topraktan bitki biter gibi yerden bitirilmişse evet değinilmiş diyebiliriz !

 

bukadar yakında görmediğin birsey için ileride umut beslemen cok anlamsız!....evrim teorisinin ilk sloganı nedir?sayın tarafsız...darvin bunu nasıl söyledi?veya döneminin bir bilim adamı?

 

işte söylemek yetmiyor, her söyleyeyene bakılmaz, hem söyleyip hem delillendireceksiniz, işte o zaman bir teori gelişir !

 

örneğin, Ademi'in topraktan bitki biter gibi bitirildiğine dair herhangi bir delil yok ! ama evrim için, fosiller ve DNA yapıları doğru yada yanlış bir delil oluşturuyor !

 

saygılar

Gönderi tarihi:
eğer gerçekte(bilimsel kanıtlanmış olarak), canlılar Allah tarafından topraktan bitki biter gibi yerden bitirilmişse evet değinilmiş diyebiliriz !

 

ne beklıyorsunuz yani, sızın gıbı bırının gelıp balcıktan heykel yapıp sonrada onu pınokyo gıbı canlandırmasınımı?bunumu soruyorsunuz bana yanı!... guldurmeyın benı lutfen :)

 

be burdan bırseyın cesıtlılık ıcınde turedıgını anlıyorum !..bu anlamda taraftar bır yan kesınlıkle yok! sız bır baska sey anlaya bılırsınız... evrımde boyle hucrelerle gelısmedımı?bunda zararlı olan yan neresı anlamakta gucluk cekıyorum....

 

 

işte söylemek yetmiyor, her söyleyeyene bakılmaz, hem söyleyip hem delillendireceksiniz, işte o zaman bir teori gelişir !

 

kesınlıkle katılıyorum...

 

örneğin, Ademi'in topraktan bitki biter gibi bitirildiğine dair herhangi bir delil yok ! ama evrim için, fosiller ve DNA yapıları doğru yada yanlış bir delil oluşturuyor !

 

nerden bılıyorsunuz o fosıllerın ademe aıt olmadıgını? ;) ben bunu bır teorı olarak alıyorum lutfen ıddanızda samımı olun ve bunu ıspatlayın....cunku o kadar kesın konusmussunuz kı bunu merak ettım...delıllenmeyen teorı gecersızdır...

 

saygılar

 

 

sizede saygılar..... :)

Gönderi tarihi:
ne beklıyorsunuz yani, sızın gıbı bırının gelıp balcıktan heykel yapıp sonrada onu pınokyo gıbı canlandırmasınımı?

 

birkaç delilde yeter benim için, milyonlarca yıl önceki olaylar kanıtlanmaz zaten, böyle bir mantığı yok çünkü

 

ama yinede gelip balçıktan heykel yapıp canlandırmayı başarırsak bir kaç bin veya milyon yıl sonra, orasını bilemem

 

nerden bılıyorsunuz o fosıllerın ademe aıt olmadıgını?

 

olduğunu nerden biliyoruz ?

 

ben bunu bır teorı olarak alıyorum lutfen ıddanızda samımı olun ve bunu ıspatlayın....cunku o kadar kesın konusmussunuz kı bunu merak ettım..

 

şu sözümü atlamışsınız ! tekrar okuyun bakalım kesin mi konuşmuşum ?

 

ÖRNEĞİN, Ademi'in topraktan bitki biter gibi bitirildiğine dair herhangi bir delil yok ! ama evrim için, fosiller ve DNA yapıları DOĞRU YADA YANLIŞ bir delil oluşturuyor !

 

saygılar

Gönderi tarihi:
birkaç delilde yeter benim için, milyonlarca yıl önceki olaylar kanıtlanmaz zaten, böyle bir mantığı yok çünkü

 

 

o zaman ıdda bılınen kısımlarla ılerlıyor yanı?dogrumu anlıyorum

 

ama yinede gelip balçıktan heykel yapıp canlandırmayı başarırsak bir kaç bin veya milyon yıl sonra, orasını bilemem

 

enel hak prensıbıde bu arada hakıkate ulasır sozum ona :)

 

 

 

olduğunu nerden biliyoruz ?

 

ben savunmadım kı!... sız herhangı bır delıl yok demıssınız ama elınızdekı delılın kıme aıt oldugunuda bılmıyorsunuz!...oyle degılmı?sadece ısım takıyorsunuz...belkıde o ademdır ...ademde ılle bızım gıbı olacak degıl ya...

 

 

 

şu sözümü atlamışsınız ! tekrar okuyun bakalım kesin mi konuşmuşum ?

 

bı ust satırda bıraz daha actım konuyu kesınlıkle kesın konusmussunuz sadece bıraz acık kapılı okadar...

 

 

saygılar....

Gönderi tarihi:
o zaman ıdda bılınen kısımlarla ılerlıyor yanı?dogrumu anlıyorum

 

bilinen kısım yok, sizin iddianızla ilgili

 

enel hak prensıbıde bu arada hakıkate ulasır sozum ona

 

!!!

 

ben savunmadım kı!... sız herhangı bır delıl yok demıssınız ama elınızdekı delılın kıme aıt oldugunuda bılmıyorsunuz!...oyle degılmı?sadece ısım takıyorsunuz...belkıde o ademdır ...ademde ılle bızım gıbı olacak degıl ya...

 

herhangi bir delil yok evet, Mustafa'da olabilir, Adem'de olabilir, İsmail'de olabilir, zaten bir delili yok ne atarsam atayım, hatta bilgisayara binlerce isim girelim bilgisayar rastgele bir isim seçsin ve o bulduğu isimde olabilir !

 

bı ust satırda bıraz daha actım konuyu kesınlıkle kesın konusmussunuz sadece bıraz acık kapılı okadar...

 

bulamadım

 

saygılar, sevgiler

Gönderi tarihi:

sayın tarafsız konu cok dagıldı tekrar toplamak gerekırse ben devamla ve ısrarla kuranda bu konuya degınılmıs ve ınsanların kafasına nasıl bır yaradılıs oldugu fıkrı verılmıstır...gerek öz bir acıklama gerek tümel bir acıklama bunun bir önemi o yok!...su acıdan bir önemi yok nasıl oldugunu bilsin yeterki anlamında...benim inancıma görede öyle sizin benim gibi biri orda burda yok...ballcıktan heykelde yapmıyor....kaosun vermiş oldugu bu sonuc biri tarafından yıllar önce yeterli derecede o insanlara acıklanmıs...buda ayette kesin ben sana biraz daha iyi bir anlatım olması acısından hermetıkayı tavsıye edıyorum o kitap bunları biraz daha acmıs

 

 

HERMES'İN KAYIP SÖZLERİ

 

Şimdi sen bu sırları öğrenmiş olduğuna göre,

Söz vermelisin sessiz kalacağına

Ve asla açıklamamaya

Tekrar doğuşun nasıl aktarıldığını.

Bu öğretiler, özel olarak kaydedilmiştir

Yalnızca Atum’un bilmelerini istediği

Kişiler tarafından okunsun diye.

Bulunmaz hiçbir ahenksizlik

Mekanı gökyüzünde olanlar arasında.

Tek amacı vardır hepsinin, tek zihin, tek his;

Çünkü bağlanmıştır sevgi büyüsüyle onlar

Tek ahenkli bütüne.

(Hermetika) mö 3000

Gönderi tarihi:
sayın tarafsız konu cok dagıldı tekrar toplamak gerekırse ben devamla ve ısrarla kuranda bu konuya degınılmıs ve ınsanların kafasına nasıl bır yaradılıs oldugu fıkrı verılmıstır...gerek öz bir acıklama gerek tümel bir acıklama bunun bir önemi o yok!...

 

peki, size göre öyle olsun

 

ben kendi fikirlerimi açıkladım, sizde kendi fikirlerinizi açıkladınız, benim ekleyecek bir fikrim yok şimdilik

 

saygılar, sevgiler

Gönderi tarihi:

Birkaç yıl kadar evvel İslam'da evrim meselisini düşünmeye başlamıştım. basit bir hücrenin herhangi bir akla sahip olmadan kendi başına inanılmaz kompleks yapıları meydana getireceğine ihtimal vermedim. Biz insanlar, yani süper yaratıklar hala insan adına vücudumuzdaki birçok şeyi hala çözümleyebilmiş değiliz. Bu sebeple kendi başına tek hücrenin bu hale gelmesi mümkün değildi. Ancak bir takım şeylerde vardı ki, bazı canlılar tarihin eski devirlerinde olmadığı halde yeni olarak dünyada bulunabiliyordu. Ya Allah sürekli yaratmaya devam ediyordu veya öyle dizayn edilen dünya Rabbin isteğiyle bu yaratılışa gebe kalıyordu.

 

Bu noktada Mehmet Bayraktar'a ulaştım. Kitabını okuyamadıysam da bu kitaptan alıntıları ve kendisiyle yapılmış bir iki makaleyi okumaya müşerref olabildim...

 

Evet, Yaratıcının varlığı yok sayılmadıktan sonra evrim pekala olabilirdi. Aşağıda bir takım alıntılar var...Ben makaleleri şu an bulamadım...Belki bulduğumda ekleyebilirim...Belki tartışmaya farklı bir mecra kazandırır...Selam ve saygılarla...

 

 

 

 

 

 

İslam'da Rönesans mı başlıyor? Türkiye'de bir grup öncü ilahiyatçı Darwin'in evrim teorisine ilk kez yeşil ışık yaktı!

Allah'ın izniyle maymuna evet!

 

Evrenin ve evrende hayatını sürdüren tüm canlıların bir evrim sonucu yaratıldığı düşüncesi, her geçen gün daha da fazla taraftar buluyor. Bu gelişmeden İslam da nasibini alıyor. İslam’la, bırakın Evrim Teorisi’ni, evrim kelimesinin bizatihi kendisinin bile bir arada kullanılmasının zinhar yasak ve günah olduğu inancı, yavaş ilerleyen ancak bilimsel temellere dayanan bir tartışmayla ortadan kalkacak gibi görülüyor.

 

*********************

 

Prof.Dr.Mehmet Bayrakdar:

 

 

-

-

-

 

"Allah'ın iradesini kabul ettiğimiz andan itibaren maymundan geldiğimizi kabul etmekte bir sakınca yoktur"

"Evrim Teorisi Hıristiyanlık teolojisini temelden sarsıyor, Müslümanların evrimden gocunacak bir yanları yok"

"Darwin'le çok fazla ters düşecek bir nokta yok"

------

Doç.Dr.İlhami Güler:

 

-

 

"Tanrı'nın insanı yaratması bir evrim süreci içerisinde gerçekleşti"

"Evrim geçirerek bugünkü insan olduk"

"İnsan olmadan önce insan altı bir varlıktık"

"Bir insanın Tanrı'nın yaratma işinin nasıl olduğunu son derece masum ve naif bir şekilde sorma ve bunun üzerine düşünce üretme hakkı vardır"

"Darwin'le Tanrı'nın insanı yaratmasının bir evrim süreci içerisinde olduğu noktasında birleşiyoruz"

---

Yrd.Doç.Dr.Hadi Adanalı:

 

-

-

 

"İnsan, maymun değildi, ama insan da değildi. İkisi arasında bir türdü"

"Katolik dünyası dört beş yıl önce papanın da ifadesiyle evrimi kabul etmiş durumda"

"İnsan öncesi insanlar, hayvan ya da yarı hayvan gibi bir konumdaydı ve dolayısıyla ilahi hitaba uygun bir hayatları yoktu"

"Evrim kabul edildiğinde ahlaki değerlerin yok olacağı itirazı doğru değil"

----

 

 

 

 

Evrenin ve evrende hayatını sürdüren tüm canlıların bir evrim sonucu yaratıldığı düşüncesi, her geçen gün daha da fazla taraftar buluyor. Bu gelişmeden İslam da nasibini alıyor. İslam'la, bırakın Evrim Teorisi'ni, evrim kelimesinin bizatihi kendisinin bile bir arada kullanılmasının zinhar yasak ve günah olduğu inancı, yavaş ilerleyen ancak bilimsel temellere dayanan bir tartışmayla ortadan kalkacak gibi görülüyor. Bir grup İslamcı bilim adamı ilk kez "Darwin'i ve maymun teorisini" kabul etme yönünde yeşil ışık yakıyor.

Bir grup öncü akademisyen, 'Evrimci Yaratılış Teorisi'ni tartışmaya açarak geleneksel İslam anlayışının en önemli tabularından birini "İnsanın, Tanrı tarafından yoktan var edildiği" inancını sarsıyor. İslam'ı evrimle tanıştırıyor, insanın yaratılışıyla ilgili ayetleri yeniden yorumlayarak evrimin Kuran'daki izini sürüyor. Daha çok materyalist bir bakış açısıyla yorumlanan evrime İslamcı yön kazandırılmaya çalışılıyor. İslam'daki evrim inancı Cabir bin Hayyan, Biruni, İbni Sina, İbni Arabi, Mevlânâ, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Muhammed İkbal gibi önemli İslam düşünürlerine kadar dayanıyor. Ancak, özellikle Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde akademik görevlerini sürdüren Prof. Dr. Mehmet Bayrakdar, Doç. Dr. İlhami Güler, Yrd. Doç. Dr. Hadi Adanalı hocalar tarafından son yıllarda yeniden tartışmaya açılan evrim teorisi tartışmasının, İslam Rönesansı'nın en önemli öncülerinden biri olacağına inanılıyor.

TEMPO, evrim tartışmasının öncülerinden Bayrakdar, Güler ve Adanalı ile konuştu, İslam'ın evrim teorisi ile arasındaki ilişkiyi masaya yatırdı.

 

 

 

---

Prof.Dr. Mehmet Bayraktar

 

 

ANKARA ÜNV.İLAHİYAT FAK. ÖĞR. ÜYESİ

--

 

MAYMUNDA GİZLİ İNSANLIK TOHUMU AÇILIYOR

 

 

- 'İslam'da Evrimci Yaratılış Teorisi' adlı kitabınız, sanılanın aksine evrim düşüncesinin İslam'da oldukça kabul gören bir teori olduğunu ortaya koyuyor. Evrimin, İslam'da zamanla geri plana itilmesinin kökeni nedir?

Sadece evrim teorisiyle ilgili değil, günümüzde var olan bilimsel hatta sosyal alanlarda Müslümanlar maalesef bilim adamlarının zamanında söyledikleri birçok şeyi unutmuş durumda. Bu, genel olarak "İslam dünyası neden geri kaldı" sorusuyla bağlantılı olarak ele alınabilir. Doğru bilgiye ilim denilmesi zamanla yıprandı, dolayısıyla Müslümanlar genel malumatlara, kulaktan kulağa aktarılan bilgilere ilim demeye başladılar. Bu, İslam dünyasının en temel çöküş nedenlerinden biridir. Bu durum, bilimin İslam dünyasında siyasallaştırılması, bilimin İslam dünyasında siyasetin bir aracı olarak görülmesi olayıdır. Dolayısıyla, malumatların, hurafelerin İslam'da yer bulması, evrim teorisine karşı da reaksiyonu getirdi. Oysa, Müslümanlıkta ciddi bir evrim geleneği vardır. Bazı Müslüman düşünürler bugün evrim düşüncesi diyebileceğimiz ve Darwinizm ile paralellik arz ettiğini söyleyebileceğimiz görüşler ortaya atmışlardır. Kuran ayetlerine dayanarak ortaya atılan bir evrim teorisi oluşturmuşlardır. İslam dünyasında var olan evrimci diyebileceğimiz teori buradan doğmuştu: Kuran'daki yaratılışla ilgili ayetlerin daha bilimsel bir yorumundan ibarettir diyebiliriz.

- Peki İslam'daki evrim karşıtlığı nasıl gelişti?

İslam'da evrime karşı olmak Hıristiyanlığın ve Museviliğin etkisiyle gelişmiştir. Çünkü Evrim Teorisi, Hıristiyanlık teolojisini temelden sarsan bir teoridir. Müslümanların ise evrimden gocunacak bir yanları yok. Ama Müslümanlar, Hıristiyanların etkisinde kalarak bugün bu teoriye karşı durmaktadır. Hıristiyanlar, Tanrı'yı insan kabul ettikleri için, eğer insan maymundan türemişse; bu, dolaylı ya da doğrudan Tanrı'nın da maymundan gelmiş olabileceği görüşünü ortaya çıkaracağı için, evrime karşıdır. Bu nedenle akide olarak çok ters bir durum onlar için. İslam da bundan dolaylı etkilendi, oysa bizi sarsacak bir şeye değildir evrim.

- Dolayısıyla maymundan geldiğimizi söyleminin İslam'la ters düşen bir yanı yok...

İslam âlimi Cahiz'in söylediği gibi bakacak olursak: "Allah dilediği zaman insanı maymundan, maymunu insandan yaratabilir." Bu, insanın illa maymun olması, maymunun insan olması anlamına gelmez. Bir ölçüde varoluşçu evrim ya da biyolojik evrimin oluşum sürecinde, evrim, basitten karmaşığa doğru ilerler. Dolayısıyla, bu süreçte bir safhada maymun, ondan sonra insan yaratılıyor. Bizzat maymunun insanlaşması değil de, bir çekirdeğin açılımı gibi bu süreci algılamak mümkün. Maymunda gizli olan insanlık tohumunun maymundan çıkarak insan olması şeklinde izah ediliyor örneğin bu süreç. Burada maymunu insan yapan da Allah; insanı da maymuna da dönüştürecek odur. Tanrı'nın yaratıcılığını kabul ettiğimiz müddetçe, insanın maymundan geldiğini söylemekte bir problem yoktur. İslam felsefesiyle, bilim tarihiyle yakından ilgili biri olarak ben de bu Müslüman evrimcilerin yaratılış görüşlerini şahsen kabul ediyorum. Yani, Allah'ın iradesini kabul ettiğimiz andan itibaren maymundan geldiğimizi kabul etmekte bir sakınca yoktur.

- Peki tüm bu görüşleriniz doğrultusunda Darwin'in görüşleri size ne kadar yakın?

Darwin'le uyuştuğumuz noktalar var. Darwin'le uyuşuyoruz yani. Darwin'le çok fazla ters düşecek bir nokta yok. Ancak bazı yeni Darwinciler, materyalist görüşleri doğrultusunda, evrimin Tanrı'nın iradesi dışında gerçekleştiğini söylüyorlar. Ters düşülecek tek nokta burasıdır. Evrenin yokken yaratıldığını ancak yaratma biçimin ve sürecinin evrim şeklinde olduğunu kabul ediyoruz biz ve bu noktada klasik Darwincilerle bir ayrılığımız söz konusu değil. Bu bağlamda, insan insan olmadan önce, gerçek anlamda bir insan yoktu. İnsana ait bilgiler Tanrı'da vardı ama insanın Adem olarak ortaya çıkışı zaman içinde, bir evrim geçirdikten sonra oldu. Bunu doğrudan maymunun insanlaşması olarak da, güneş ısısı altında bir çamurun ekmek mayalanır gibi mayalanması şeklinde de anlayabiliriz.

---

Doç.Dr. İlhami Güler

 

 

ANKARA ÜNV. İLAHİYAT FAK. ÖĞR. ÜYESİ

--

 

 

 

 

 

 

EVRİMİ SAVUNAN DARWIN ZATEN ALLAH'I İNKÂR ETMİYOR

 

 

- Bize öğretilen ya da söylenen, evrimin sözcük olarak bile İslam'a dahil edilemeyeceğiydi. Fakat sizlerin öncülüğünde bunun doğru olmadığını görüyoruz. Bu kutuplaşmanın Türkiye için kaynağı neydi?

Bu, benim kişisel kanaatim, cumhuriyet kadrolarının biyoloji kitaplarında insandan söz edilen bölümlerde evren, bilimsel bir bilgiymiş gibi veriliyordu. Halk geleneğinde bildiğiniz gibi, Allah Adem'i yaratmıştır. Allah insanı kendi iradesiyle yaratmıştır. O düşünce şimdi de gelenekte yerleşmiş bir durumdur. Cumhuriyet dönemindeki bu pozitivist yaklaşım ile bilimi dinin yerine ikame etme anlayışı, Darwin teorisinin dinin alternatifi olarak konulmasına neden oldu. Denildi ki "Bizi Tanrı yaratmadı, din Tanrı tarafından yaratıldığımızı söyler oysa bilim insanın evrim süreci ile yaratıldığını iddia eder". Onu bir dini inanç gibi sundular. Halkın yerleşik tarihten getirdiği İslam inancı, dolayısıyla evrim teorisine tepki göstermesine yol açtı. Daha sonra biliyorsunuz, Marksist teorinin de Türkiye'de etkinleşmesi ve Darwin teorisini savunmasıyla, halk ile cumhuriyetin eğitim kadroları ve daha sonra komünist düşünceye sahip insanlar arasında evrim konusunda kutuplaşma oldu. Bu, dini bir çekişme halini aldı ve dolayısıyla bilimin konusu olmaktan tamamen çıkarıldı.

- Bu coğrafyada İslami kesimin evrimi savunan bir yaklaşımı ifade etmesinin yakın tarihte örnekleri var mı?

70'li yıllarda Süleyman Ateş, eski Diyanet İşleri Başkanı, fakültede bir dergide yazmıştı. Kuran'a dayanarak, yani Mehmet Bayrakdar İslam felsefecilerine, kelamcılara dayanarak söylemişti. Süleyman Ateş tamamen bunların dışında Kuran'a dayanarak, Adem'in yaratılışını konu etti. O, Sünni düşünceye göre "Allah eliyle heykel yaratır gibi Adem'e şekil veriyor, ondan sonra da ona birden bir ruh üflüyor. Ve Adem birden canlanıyor. İnsan haline geliyor" yaklaşımına karşı geleneksel Sünni dini akideyi eleştirdi. Bu yaratmanın böyle olmadığını, Adem'den önce de evrim sürecinin olduğunu; bu evrim sürecindeki insanlaşmayı, insan olma onurunu, insan olma şerefini ve dolayısıyla denenmeye ehliyetli bir hale gelmeyi ifade eden bir aşama, ara durum olduğu tarzında yorum yaptı.

- Size göre evrim ne?

Ben de Kuran'a baktığım zaman, Allah'ın yaratmasıyla evrim arasında geleneksel anlamda konulduğu gibi bir çelişki konulması gerektiği kanaatinde değilim. Evrimle yaratmayı Kuran'a söz konusu edilen 'halata' fiiliyle ifade edilen, yani yaratma anlamına gelen, bu yaratma fiilinin yoktan ve anlık olarak, yani Allah ağacı bir anda yarattı, kurbağayı bir anda yarattı, denizi bir anda, yani doğadaki organik ve inorganik olarak ayrı olan şeyleri bir anda yaratma tarzında değil de Kuran'ın geneline baktığımız zaman birçok ayetten Tanrı'nın bütün evreni ve dolayısıyla bu evrenin içinde de özellikle insanın yaşadığı dünyayı bir süre içerisinde, bir zaman içerisinde yarattığı şeklinde anlıyorum. Dolayısıyla burada evrimle yaratma eş süreç. Türkçesi açıkça evrimdir bu ifadenin. Tanrı'nın insanı yaratmasının bir evrim süreci içerisinde olduğu düşüncesini bir yorum olarak söylemekte herhangi bir sakınca görmüyorum.

- Öyleyse Adem Adem olmadan önce neydi?

Orada çok net bir şey yok açıkçası. Yani nasıl bir varlıktı? Belki insan altı bir varlıktı. Yani burada maymunlarla, maymun sülalesi dediğimiz varlıklarla aramızda bir türden türe geçiş tarzında bir şey olup olmadığını ben bilimsel olarak bilmiyorum. Ama ben her halükârda insanın bilinçli hale gelinceye kadar -insan altı diyelim- insan olma bilincini kullanması, dolayısıyla kendi dışındaki dünyanın şuuruna varma seviyesine gelmeden önce bir sürecin geçtiğini, dolayısıyla orada da bir evrim sürecinin ortaya çıkmış olabileceğini bir ihtimal olarak söylüyorum. Darwin teorisine göre -o aranın nasıl olması gerektiğine yönelik- birtakım insan öncesi varlıklara dair kalıntılar var.

- Öyleyse insan insan olmadan önce neye benziyordu?

Başka bir türden mi bu hale geldik, yoksa türün kendi içerisinde bir evrimi sonucunda mı bu hale geldik, o konuda ben çok net konuşamıyorum. Her halükârda insan olma, organlarımızın olması, bir kurbağanın, bir atın, bir sineğin sinek haline gelmesi, bir evrim sonucunda olduğu gibi, biz de canlı olduğumuz için onlarla aynı kategorideyiz. Bir kurbağanın kurbağa oluşuna geliş süreciyle insanın insan olma noktasına geliş süreci aynıdır. Canlıların son hallerini almaları sırasında bir evrim geçirdikleri kanaatindeyim ben. Kuran'da bir ayet var, diyor ki, "İnsan kendinden söz edilir bir hale gelinceye kadar aradan uzun bir zaman geçti." İnsan suresinin ilk ayetidir bu. O sürenin geçmesi neyi ifade ediyor? Tanrı orayı boş tutup da uzun bir boşluk döneminden sonra mı insanı birden ortaya çıkardı? Çok anlamsız bir şey. Tanrı'nın bir anda kendi iradesiyle, mesela " ol " demesiyle bir şeyin anında olması. Bu ayeti aslında biz yanlış yorumluyoruz. Bir ayet var, "Biz bir şeyi istediğimiz zaman ona "ol" deriz, o da olur" Yasin suresinde bir ayettir. Bu ayet, Kelam geleneğinde şöyle yorumlanır: Allah bir anda insanın olmasını istedi. Yoktan bir anda insan ortaya çıktı. Oysa bunu şöyle yorumlamak da mümkün: Tanrı bir şeyin olmasını istediği anda o olmaya başlar. "Yekûn" fiili oluşum ifade eder. Oluşmayı başlamayı ifade eder. Kainat oluşu ifade eden bir şey. Bir şeyin bir anda olmasını ifade eden bir şey değil. Süreci ifade ediyor, dolayısıyla evrimleşerek bir noktaya gelme süreci.

- Geleneksel İslam inancı bunları tartışmıyor ama...

Doğru, belli bir kesim tartışmıyor. Onlara göre, inanç olarak, akide olarak, şudur: Allah bir anda yaratmıştır. Evreni yaratmıştır, daha sonra da bunların içerisinde, dünya varlığı içerisinde bu gördüğümüz hayvanları ve insanları yaratmayı istemiştir. Onları yaratmıştır, bu çok fazla tartışılmaz. Tanrı bunu söylüyorsa, buna inanırsın ya da inanmazsın. Müslüman'a düşen inanmaktır. Ama ben diyorum ki, "Bir insanın Tanrı'nın yaratma işinin nasıl olduğunu son derece masum ve naif bir şekilde sorma ve bunun üzerine düşünce üretme hakkı vardır." Bu sorgulamayı Tanrı'ya karşı çıkmak gibi olumsuz yorumlamak doğru değil.

 

 

 

 

 

 

Evrim teorisini Darvin'den önce ünlü islam düşünürleri mi savundu? Mevlana "evrimci" mi?

 

Ünlü din alimleri evrimci mi?

İnsanoğlunun ilk atası maymun mu? Darvin'in ortaya attığı "evrim" teorisinin en fazla tartışılan yönü bu... Peki İslamcılar ne düşünüyor?

 

Evrim düşüncesi ve teorisi Charles Darvin'den çok önce İslam dünyasından İbn-i Arabi ve Mevlana gibi ünlü düşünürler tarafından savunulduğu öne sürülüyor. Bu görüşler İslam dünyasında kabul görmemiş olsa da Avrupa'daki evrimci düşünürleri oldukça etkiledi.

 

Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nden Prof.Dr. Mehmet Bayraktar'ın "İslam'da Evrimci Yaratılış Teorisi" kitabı bu konudaki tartışmalara ışık tutuyor.

 

MEVLANA EVRİMCİ Mİ?

 

Ünlü din bilgini Mevlana Celaleddin Rumi, evrimci düşünürler arasında gösteriliyor. Mevlana, kainatın kozmolojik, canlıların ise biyolojik evrimle yaratıldığı görüşünü savunuyordu.

 

Ünlü tarihçi İbn-i Haldun da "Mukaddime" eserinde "evrimin" esas olduğu tezini işliyordu.

 

Biyolojik evrim teorisinin esas atası ise 8 ve 9.yüzyılda Basra'da yaşayan Nazzam'ın talebesi Cahız'dı. Kitab"ül Hayavan" (Hayvanlar kitabı) adlı eserinde, bildiğimiz anlamdaki biyolojik evrim teorisini ortaya atmıştı.

 

İBN-İ ARABİ'NİN RÜYASI

 

Ünlü düşünür İbn-i Arabi de evrimci müslümanlar arasında sayılıyor. Arabi, "Fütuhat" isimli eserinde gayb aleminde gördüğü bir hadiseyi anlatır;

İbn-i Arabi, Mekke'de kaldığı sürece sık sık Kabe'yi tavaf eder. Bir seferinde herkesin gölgesi olduğu halde, çok uzun boylu bir adamın gölgesinin olmadığını fark eder.

 

Uzun boylu adam tavaf ederken; "Bez de sizin gibi bu beyti tavaf ediyoruz" demektedir. Yanına yaklaşıp kim olduğunu sorar. Adam, "Ben senin büyük atalarındanım" der. Bunun üzerine İbn-i Arabi, "hangi asırda yaşadınız" diye sorar; "Kırk bin sene evvvel vefat etmiştim" yanıtını alır.

 

İbn-i Arabi bunun üzerine "İnsanın atası olan Adem'in altı bin sene evvel yaratıldığını söylerler" dediğinde, gölgesiz adam şu cevabı verir;

"Bil ki; insanın ilk atası olan Adem'den evvel yüz bin Adem gelip geçmiştir."

 

 

 

 

Bunların bir çok fikirleri var ama özellikle “evrim” hakkında ne düşündüklerini öne çıkardım. Okuyunca “Bunlar modernizmden etkilenmiş” demeyesiniz çünkü ölüm tarihlerine dikkat edin; en eskisi 1250, en yenisi 600 yıl önce öldü...

 

 

Cabir bin Hayyan (öl. 815): Cabir, kendiliğinden oluşu tevlid ve tevellud, sunî oluşumu tevâlud ve tekvin, ilahi yaratma fikrini de kevn ve halk terimleriyle açıklamaktaydı. Cabir, bazı bitki ve hayvan türlerinin, hatta ilk insanın, kendiliğinden vücut bulduğunu kabul etmekten öte, minerallerin, bitkilerin, hayvanların ve insanların sunî olarak laboratuarda üretilebileceğini bile iddia etmektedir.

 

Nazzam (öl. 845): Şair, düşünür, edebiyatçı, kelamcı ve filozof… Birçok eser yazdığının bilinmesine rağmen günümüze hiçbir eseri ulaşmayan Nazzam, kendi döneminde Dehriye, Zerdüştlük, Cebriye, Murcie vb. akımlarla mücadele etmesiyle ve Aristo’yu eleştirmesiyle tanınıyordu. “Gumûn ve burûz”, “tafra” ve “hareket”e dair doğa ve fizik felsefesine üzerine orijinal görüşleri vardı. Nazzam bir nevi kozmolojik evrim diyebileceğimiz bir teori savunmaktaydı. Ona göre doğaya aykırı olağandışı olaylar değil; doğanın bizzat kendisi mucizedir. Bunun dışında peygamberler sanıldığının aksine olağandışı mucizelerle halkın karşına çıkmış değillerdir.

 

Câhiz (öl. 869): Kelamcı, antropolog ve zoolog… Cahiz, Kitabu’l-Heyavan adlı kitabında biyolojik evrimi açıkca savunmuştur. Ona göre evrenin yaratılışını başlatan Allah, aynı zamanda onu evrimleşme yoluyla teşekkül edici, hem de türleri devamlı evrimleştirici kılmıştır. Bu bakımdan evrimin gerçek sebebi Allah’tır. O, yaratılışı yaratıcı tekamül süreci olarak irade etmiştir. Türler kendi içlerinde taşıdıkları potansiyel kuvvet sebebiyle evrimleşmektedirler. Bu potansiyel kuvvet onlara Allah tarafından konulmuştur. Türlerin içindeki potansiyel kuvvet, fiziksel çevre, iklim şartları, hayat mücadelesi ve doğal seçilimin etkisiyle ortaya çıkmakta, yaratıcı tekamül birbiri ardı sıra türleri ortaya çıkarmaktadır.

 

Birûni (öl. 1061): Büyük ansiklopedik İslam filozofu… Jeo-kimyasal ve Jeo-biyolojik evrim diyebileceğimiz bir görüşü savunmaktaydı. Biruni’ye göre evrenin tekevvünü Allah’ın öyle irade etmesi sonucunda jeo-kimyasal ve biyolojik bir evrimin sonucudur. Allah’ın ezeli planına göre evren, genel jeo-kimyasal evrimler geçirmektedir. Bu esnada, uygun şartlar oluştuğunda madenler ve canlı türler birbirinden bağımsız olarak ortaya çıkmaktadır. Her bir jeo-kimyasal zaman kendi türlerini ortaya çıkarmaktadır.

 

İbn Miskeveyh (öl. 1030): İslam tarihinde ilk ahlak filozofu…Ona göre varlığın hiyerarşik mertebelenişi, ana hatlarıyla en aşağıdan başlamak üzere inorganik cisimler, bitkiler, hayvanlar, insanlar ve melekler şeklindedir. Dolayısıyla basitten karmaşığa, inorganik olandan organizmaya, fiziki olandan metafizik olana doğru yükselen hiyerarşik bir yapı söz konusudur. Her mertebe ayrıca kendi içinde çok sayıda katmanlara ayrılmaktadır.

 

İbni Tufeyl (öl. 1185): ve İbni Nefis’in (öl. 689/1288) aynı adlı romanları Hay bin Yakzan ise insanın menşei hakkında tabiatçı bir teoriyi savunmaktaydı. Her iki romanda da tabiatın çocuğu olarak, annesiz-babasız, toprak ve çamurdan kimyevi/biyolojik tepkimelerle canlı haline gelen Hay bin Yakzan aslında Adem’in yaratılışını anlatmaktadır.

 

İbni Haldun (öl. 1406): Tarihçi, siyasi filozof ve sosyolog… İbni Haldun Mukaddimesi’nde açıkça “Hurma ve üzüm ağacı sedef ve salyangoza, maymun insana, insan meleğe insilah edebilir” görüşünü savunmaktadır. Burada “insilah” kelimesi daha iyiye geçme, tekamül, transformasyon, dönüşüm, reform, değişim vb. anlamlara geliyor.

 

Bunlar ve daha onlarcası hakkında ayrıntılı bilgileri delilleriyle birlikte İslam’ın Yenilikçileri adlı üç ciltlik kitap çalışmamızda bulabilirsiniz…

 

Ben bunları mutlak doğruluk kaynakları olarak görmüyorum.

 

 

“Ya yanılmışlarsa?” sorusunu herkese olduğu gibi bunlara da soruyorum.

 

 

Gelin önyargısız okuyalım, düşünelim ve araştıralım. Hakikatı ortaya çıkarmanın yolu ve yöntemi budur. Körü körüne taklit, önyargı ve inkara şartlanmışlık değil…

 

 

Recep İhsan Eliaçık-İslam'ın yalnızları

Gönderi tarihi:
Birkaç yıl kadar evvel İslam'da evrim meselisini düşünmeye başlamıştım. basit bir hücrenin herhangi bir akla sahip olmadan kendi başına inanılmaz kompleks yapıları meydana getireceğine ihtimal vermedim. Biz insanlar, yani süper yaratıklar hala insan adına vücudumuzdaki birçok şeyi hala çözümleyebilmiş değiliz. Bu sebeple kendi başına tek hücrenin bu hale gelmesi mümkün değildi. Ancak bir takım şeylerde vardı ki, bazı canlılar tarihin eski devirlerinde olmadığı halde yeni olarak dünyada bulunabiliyordu. Ya Allah sürekli yaratmaya devam ediyordu veya öyle dizayn edilen dünya Rabbin isteğiyle bu yaratılışa gebe kalıyordu.

.

.

.

 

Gelin önyargısız okuyalım, düşünelim ve araştıralım. Hakikatı ortaya çıkarmanın yolu ve yöntemi budur. Körü körüne taklit, önyargı ve inkara şartlanmışlık değil…

 

 

Recep İhsan Eliaçık-İslam'ın yalnızları

 

:clover::clover:

 

işte hakikatin aydınlıgın yazısı hatta cagın yazısı!... bu dogrultuda kendini müslüman veya dindar sanan kısma yeniden bir egitim verilmesi kanaatindeyim!... artık bir seyleri tarafsız ve haklılık düzeyinde okuyalım ve anlayalım vede kimseye inanmayalım işte kurtulusun yolu bu!....bunca yıldan sonra görüyorum ki benim birsey yapmam lazım...... evrimin karsısında bunu savunan ateistlerin veya herhangi birinin karsısında durdugum için bütün ateist ve diğer arkadaslardan özürdilerim!... bu konuyla aldattıgım insanlardanda özürdilerim

 

 

bu baslıgı hazırlamadan bir kac gun once herseyden bagımsız bır sekılde darvını dusundum!.. ewrimi dusundum!... hep kuranda görüpte anlamadıgım ayetler vardı, aslında kökeni buydu ve bunu anlatmak istiyordu! ama nasıl anlaya bilirdimki? bakıs acım yonlendırılmıstı, taraftardım ama sonrasında gercegı farkettım sukurler olsun hakıkat gercekten evrim...

 

 

 

 

saygılar...

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.