Jump to content
Sign in to follow this  
datassist

İnsan Kaynakları & IT ilişkisi

Recommended Posts

Insan Kaynaklarında teknoloji kullanımı çok yeni değil ama ülkemizdeki birçok yapılanmada olduğu gibi IK dada fonksiyonel bir anlamda entegrasyon gerçekleşmiş değil ne yazık ki..Şirketlerimizin ancak % 2 si gerçek anlamda İnsan Kaynakları paketleri kullanıyor. Hele entegrasyon söz konusu olunca, önem derecesi çoğunlukla Finans ve Muhasebe sistemlerinden sonra gelen İnsan Kaynaklarında henüz tam entegrasyon söz konusu bile değil.

 

PDKS sistemleri her zaman olduğu gibi başına buyruk,

PDKS sisteminde toplanan veriler çoğunlukla giriş çıkış ve fazla mesai saatlerinin hesaplanmasında kullanılıyor bir çoğu bordro sistemine entegre değil. Entegre olanları ise kısıtlı bir anlamda kullanıyoruz. Anlı Şanlı kartlı giriş sistemleri olan holdinglerde bile durum böyle. Bu sistemde oluşan veriler ham veri olarak kalıyor, hiçbir zaman interaktif bir şekilde kullanamıyoruz.

 

Bordro çıktılarının muhasebe sistemlerine aktarımı ERP paketi kullanan şirketlerin dışında ( burada da yüzde IK yönünden çok iç açıcı değil aslında ) çoğunda söz konusu bile değil.

 

CV verilerini standardize eden sorgulama yapan yazılımlar büyük şirketler dışında mevcut değil, mevcut olsa bile tabi ki entegre değil.

 

Tüm bunlar mevcut olmayınca organizasyonlarda farklı katmanlarda oluşan bilgilerin IK departmanlarına veri oluşturacak ve IK fonksiyonlarını organizasyona değer üretecek şekilde kullanmaya çalışmak biraz hayal mi acaba ?

 

Bütçelerdeki en yüksek kalemin İnsan gücüne ayrılan miktar olduğunu düşünürsek, insan gücünün ne kadarının üretime yansıdığını görmek ve bu bilgiyi kullanarak verimi artırıcı yollara başvurmak herhalde olaya çok farklı bir boyut katardı,tabi bu çalışma saatlerini ve ücretleri bilmekten çok daha fazla verinin IK nin elinin altında olması ile gerçekleşebilir ancak.

 

Bu yazı dünyada böyle mi diye devam etmeyecek, oralarda da durum bizlerden iyi olsa bile çok da farklı değil. Global şirketlerin hakkını teslim etmemiz gerekiyor burada, onlar her zaman olduğu gibi en yeni teknolojilere en kolay ulaşabilen mutlu azınlık, Insan Kaynaklarında teknoloji kullanımı ve bunun verimliliğe yansıtılması konusunda epey yol almış gözüküyorlar. Global şirketlerin ülkemizdeki uzantıları da dahil buna.

 

Biz daha entegrasyon konusunda yol alamamışken, bu tür uygulamaların bir adım ilerisi Self Servis İnsan Kaynakları Otomasyonu son yıllarda özellikle Uluslarası kuruluşlardan başlayarak yükselen bir trend izliyor.

 

IK fonksiyonlarını hem personelin hemde yöneticilerin aynı platformları farklı yetki seviyeleri ile kullanmaları mümkün. Bu tür bir işlem hem maliyetleri düşürürken aynı anda hem personele hemde yönetime daha iyi bir servis vermemizi sağlıyor.Personelin değişen ev adresini formsuz ve IK departmanına en az iş yükü oluşturacak bir biçimde değiştirmesi, izin ve avans taleplerini yine bu ortak platformdan yapması, masraf ve harcırahlarını bu yolla onaya göndermesi IK departmanının da tüm bu işlemlerden istediği anda haberdar olması mümkün.

 

Yönetici, personel ve IK departmanının aynı platformu paylaşmalarından daha güzel bir şey olamaz aslında, düşünün ki bilgiler farklı sistemlere tekrar tekrar girilmeyecek, hatalı işlemlerin en aza indirgenmesi ve uyuşmazlıların önlenmesi de işin iyi tarafı.

 

Bu durumda personele de kendi hakları ve yapması gereken işlemlerde yine bu yolla öğretilebilir. IK servisleri özellikle ücret ödeme sonrası dönemlerde yada nema ödemesi veya vergi iadesi gibi dönemlerde “ call center “ gibi çalışmaya başlıyor. IK servisleri bu dönemlerde gerçekten zor anlar yaşıyorlar. Telefon ile soru sorma her iki tarafa ( ki bu çoğunlukla şirketler oluyor ) maliyet getiriyor hem zaman hem para bakımından. Oysa bu tür bir self servis ile IK servisi yükü zamanla bu self servisi öğrenme hızı oranında azaltılabilir.

 

Her nekadar “ kontrol elden gidiyor mu ? “ diyecekler olsa da Self servis sisteminin yönetim bakımından kontrolü hem denetim açısından hem de kayırmaları ve işi asmaları önlemek açısından daha verimli olacaktır

 

Self servis IK otomatisazyonunun Türkiye açısından en çok eleştiri alacak yönü herhalde şunlar olacaktır.

 

Personele kendi verilerini değiştirecek yetki vermenin doğru olmayacağı ve kötü niyetli kullanıma yol açacağı.

 

İkincisi de ( Özellikle iş güvencesi yasasından sonra durum daha önem arzedecek ) ıslak imzası olmayan belgelerin ispat ediciliği olmayacağı.

 

E-devlet konusunda çabalar içinde olan devletimizin durumu er geç değiştireceğini ve kazananın ilerlemeden yana olacağını biliyoruz. Ama çalışanına güven duyamayacak organisazyonların İnsan Kaynakları politikalarını bir kez daha gözden geçirmeleri gerekir kuşkusuz.

 

Bu tür uygulamaları sadece beyaz yakalılar için kullanabiliriz, İnternete ve bilgisayara gerek çalışma şartları gerek şirket içindeki diğer kısıtlamalar nedeni ile eli bile değmeyecek personel var bu durum nasıl çözümlenecek diyorsanız, tüm ülkeyi birkaç kez sarmış olan mobil iletişim altyapısı bu iş için çok uygun, hem de kullanım açısından biz Türklere daha çok hitap ediyor. Ayşe Nazmiye UÇA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bu konuda çok hassas davranılması gerektiğini düşünüyorum. İnsan Kaynakları Yönetimi'nde temel alınan insan davranışlarıdır. Ve sizin de takdir edeceğiniz üzere insan davranışları çok boyutlu ve karmaşık yapılıdır. IT gelişmeye devam ettikçe elbette tüm alanlarda kullanımı yaygınlaşacak ve hayatı kolaylaştıracaktır ancak sadece moda bir unsur olarak bakmak, bilinçsizce kullanmak doğru değildir.

 

Şirketlerin yerel bilgisayar ağları üzerinden Çalışan Memnuniyeti Anketi yapmalarını çok teknolojik ve yenilikçi buluyor olabilirsiniz. Peki sizce klasik yöntemler kadar verimli olması mümkün mü? Çalışma saatlerinde ve kendi kişisel bilgilerine kolaylıkla ulaşılabileceğinden emin olduğu bilgisayarında, çalışan memnuniyetsizliğini yeterli dürüstlükte dile getirebilir mi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Çalışan kişilerin ; memnuniyeti , çalışma kapasitelerinin attırılması , moral ve motivasyon acısından yapılabilecek bilgisayar ortamlarındaki analizler yapılmalı ama belirleyici olmaması gerekir.Kurumsallaşmaya başlayan günümüzde ki bütün işyerleri departman olarak ilk önce İK, personel özlük işleri vb. alanlara çok daha ağırlık vermesi, işçi - işveren arasındaki diyologu en üst düzeyde tutması ve çalışan personellerle birebir görüşmeler yaparak işyerini sevimli ve özümseyici hale getirmerini sağlayacaklardır.

 

Ben aslında yeni bir tartışma ortamı yaratmak istiyorum...

 

1 - İşveren tarafından işe alınacak personelin işe alınmasındaki en belirleyici etkenleri neler olmalıdır ?

2 - Türkiye de işsizliğin hat safahada olmasındaki ana etkenler neler ? Bana göre bunda bizlerinde suçları yokmu ?

3 - Üni.mezun olmuş bütün herkesin hedeflerinde direk yönetici olma, iyi yerlerden başlama , boşunamı o kadar okuduk , dil öğrendik vb. kalıplaşmış düşünceleri millet olarak yıkmamız gerekmiyor mu ?

 

BEN CÜMLEMİ ŞU ŞEKİL TOPARLAMAK İSTİYORUM...EVET İŞSİZLİK TÜRKİYEDE OLDUĞU GİBİ BÜTÜN DÜNYA ÜLKELERİNDE GÖZÜKMEKDE....AMA KİŞİ KENDİNİ GELİŞTİRDİĞİ VE İNANDIĞI SÜRECE ÇALIŞAMIYACAĞI , BAŞARAMIYACAĞI VE ÜSTESİNDEN GELEMİYECEĞİ HİÇBİR ŞEY YOKTUR.

 

SADECE İNANMAK , İNANMAK VE İNANMAK....BAŞKA YOLU YOK ARKADAŞLAR

 

HERKESE SEVGİ VE SAYGILAR.

 

Bu konuda çok hassas davranılması gerektiğini düşünüyorum. İnsan Kaynakları Yönetimi'nde temel alınan insan davranışlarıdır. Ve sizin de takdir edeceğiniz üzere insan davranışları çok boyutlu ve karmaşık yapılıdır. IT gelişmeye devam ettikçe elbette tüm alanlarda kullanımı yaygınlaşacak ve hayatı kolaylaştıracaktır ancak sadece moda bir unsur olarak bakmak, bilinçsizce kullanmak doğru değildir.

 

Şirketlerin yerel bilgisayar ağları üzerinden Çalışan Memnuniyeti Anketi yapmalarını çok teknolojik ve yenilikçi buluyor olabilirsiniz. Peki sizce klasik yöntemler kadar verimli olması mümkün mü? Çalışma saatlerinde ve kendi kişisel bilgilerine kolaylıkla ulaşılabileceğinden emin olduğu bilgisayarında, çalışan memnuniyetsizliğini yeterli dürüstlükte dile getirebilir mi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.