Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Önerilen İletiler

  • Admin
Gönderi tarihi:

2 yeni Stealth savaş uçağı dünyanın en iyi hava kuvvetlerinde kimlerin olduğunu genişletecek

kaan-savas-ucagi.jpg

  • On iki ülke, 5. nesil savaş uçağı statüsünü iddia edebilen dört modelden birini işletiyor.
  • Bu seçkin rütbeler, iki yeni katılımcıyla büyüyecek: Türkiye'nin Kaan'ı ve Güney Kore'nin KF-21'i.
  • Dünya süper güçlerinin 5. nesil uçaklar üzerindeki tekelinin sonuna yaklaşılıyor.

2005'te F-22 Raptor'un piyasaya sürülmesinden bu yana, 5. nesil savaş uçakları göklerin tartışmasız kralları oldu.

Bu son teknoloji savaş uçakları, yüksek manevra kabiliyeti, gelişmiş elektronik, süper seyir kabiliyeti ve en önemlisi düşman radarı tespiti için düşük gözlemlenebilirlik gibi özelliklere sahip. Hem korkuluyor hem de övülüyorlar ve dünyanın en iyi hava kuvvetlerinin istek listelerinin başında yer alıyorlar.

Bugüne kadar, on iki ülke 5. nesil statüsünü iddia edebilecek dört modelden birini kullanıyor; Lockheed Martin tarafından üretilen Amerikan F-22 ve F-35, Çin'in J-20'si ve Rusya'nın Su-57'si. Bu kulüp 2030'a kadar yirmiye çıkabilir.

Ancak büyümeye hazırlanan sadece 5. nesil savaş uçağı operatörlerinin sayısı değil. 5. nesil savaş uçağı üreticilerinin daha da seçkin kulübü 2030'lara kadar iki yeni üye kazanabilir: Güney Kore ve Türkiye.

Geleneksel olarak küresel askeri güçler olmasalar da, her iki ülke de giderek küresel savunma endüstrisinde yükselen güç merkezleri olarak görülüyor ve on yıldan uzun süredir kendi gelişmiş savaş uçağı tasarımları üzerinde sıkı bir şekilde çalışıyorlar.

Güney Kore'nin 'savaşçı şahini'

Kore Havacılık ve Uzay Sanayii (KAI) tarafından geliştirilen ve 9 Nisan 2021'de resmi olarak tanıtılan KF-21, Güney Kore'nin ilk yerli üretim savaş uçağıdır ve yetkililer uçağı gizli bir savaş uçağına yükseltmeyi amaçlamaktadır.

Korece'de Boramae veya 'savaşçı şahin' olarak da adlandırılan KF-21'in kökeni, o zamanki Güney Kore başkanı Kim Dae-Jung'un ülkesinin Güney Kore'nin eskiyen F-4 Phantom savaş uçaklarını ve F-5 hafif savaş uçaklarını yerli üretim bir savaş uçağıyla değiştirme niyetini açıkladığı 2001 yılına kadar uzanmaktadır.

KF-21-Boramae.webp

İlk prototip 2021'de KAI genel merkezinde tanıtıldı ve tanıtıldı. 19 Temmuz 2022'de ilk uçuşunu gerçekleştirdi ve 17 Ocak 2023'te ilk kez süpersonik hızlara ulaştı.

KF-21 programı o zamandan beri altı prototipte 1.000'den fazla sorti gerçekleştirdi; bunlara silah ayırma testleri ve havadan havaya yakıt ikmal tatbikatı da dahil. Prototiplerden ikisi tandem koltuk düzenlemesine sahip.

KF-21'in özellikleri, geliştirme hızı kadar etkileyici. Jet Mach 1.8 (veya saatte 1.400 mil) hıza ulaşabiliyor, 50.000 fit tavan yüksekliğine sahip ve 17.000 pound mühimmat taşıyabiliyor.

KF-21 ayrıca, aktif elektronik taramalı dizi (AESA) radarı gibi gelişmiş bir aviyonik ve diğer elektroniklere sahip; aynı anda birden fazla nesneyi hızla taramak, izlemek ve hedeflemek için binlerce küçük anten kullanan son teknoloji bir sistem. İki koltuklu varyantın, geliştirilmekte olan işbirlikçi bir savaş uçağı olan Güney Kore'nin Düşük Gözlemlenebilir İnsansız Kanat Adamı Sistemi (LOWUS) ile takım kurabilmesi bekleniyor.

KF-21 etkileyici yeteneklerine rağmen, Amerikan, Çin ve Rus muadilleriyle aynı gizlilik yeteneklerine sahip olmadığı için 5. nesil bir savaş uçağı değildir.

Jet, radar kesit alanını azaltmak için açılı bir tasarıma sahip olsa da, tüm gövdesinde radar emici malzemeler (RAM) yoktur ve dahili silah bölmeleri yoktur, bunun yerine on harici sabit noktaya güvenir.

Sonuç olarak, KAI ve analistler KF-21'den sıklıkla "4.5 nesil" bir avcı uçağı olarak bahsediyorlar — başka bir deyişle, bazı 5. nesil özelliklere sahip gelişmiş bir 4. nesil avcı uçağı.

Ancak durum uzun süre böyle olmayabilir. KAI, KF-21'in bir versiyonunu tam bir gizli avcı uçağına yükseltmeyi planladığını duyurdu. KF-21EX olarak adlandırılan bu yükseltmeler, dahili silah bölmeleri, daha gelişmiş RAM kaplamaları, uyumlu antenler (çıkıntılı antenlerin yerini alan, gövdenin kabuğuna yerleştirilmiş düz sensörler) ve muhtemelen motor egzozu ve kızılötesi imza azaltma için düşük gözlemlenebilir egzoz nozulları içerecek. Dahili silah bölmeleri, harici silahlar önemli radar dönüşleri ürettiği için 5. nesil bir avcı uçağı için önemlidir.

KF-21EX, 2030'ların sonu veya 2040'ların başında gelebilir.

Güney Kore hava kuvvetleri geçen yıl 20 KF-21 için ilk sözleşmesini imzaladı ve teslimatların 2026 sonu ile 2027 yazı arasında yapılması bekleniyor. Bu yılın sonuna kadar 20 adetlik ikinci siparişin gelmesi bekleniyor. Ülke 2032'ye kadar 120 jet satın almayı umuyor.

Türkiye'nin 5. nesil savaş uçağı kulübüne katılan TAI TF Kaan'ın tam teşekküllü bir gizli savaş uçağı olduğu iddia ediliyor.

Türkiye, 2010'dan beri F-16 filosunu üst düzey/alt düzey 5. nesil savaş uçaklarının bir karışımıyla değiştirmeyi planlıyordu; Kaan'ın alt düzey kısmını oluşturması ve ABD'den satın alınan yaklaşık 100 F-35'in üst düzey kısmını oluşturması planlanıyordu.

Ancak Türkiye'nin 2019'da Rus hava savunma sistemleri satın alması nedeniyle F-35 programından çıkarılması, Türkleri Kaan'ı tam teşekküllü bir 5. nesil savaş uçağı olarak geliştirme taahhüdünde bulunmaya zorladı.

2019 yazında, devlet tarafından işletilen Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI), Paris Hava Gösterisi'nde tam ölçekli bir maket sergiledi. İlk parçaların inşası 2021'de tamamlandı ve 2023'te jet nihayet halka tanıtıldı ve resmi olarak Kaan - Türkçe'de 'hükümdar' anlamına geliyor - olarak adlandırıldı.

tai-kaan_1-turkish_aerospace_industries_

Bir yıldan biraz fazla bir süre sonra, Kaan ilk uçuşunu gerçekleştirdi ve bunu 2024'te ikinci bir test uçuşu izledi.

44 fit kanat açıklığına ve 66 fit uzunluğa sahip olan Kaan, boyut ve görünüm olarak F-22'ye benziyor. TAI yetkilileri Kaan'ın 20.000 pound'a kadar mühimmat taşıyabileceğini söylese de, dahili olarak yalnızca 1.000 pound taşıyabildiği bildirildi; Dahili kapasite, 5. nesil bir savaş uçağı için önemlidir çünkü harici silahlar önemli radar dönüşleri üretir. Ayrıca bir AESA radarı ile donatılmıştır.

Türkiye'nin 5. nesil bir savaş uçağı inşa etme kapasitesine sahip olması çok da uçuk bir ihtimal değil. Daha önce F-35 programının 3. Kademe ortağı olan Türk şirketleri, hava giriş kanalları, gövde için dış paneller, silah bölmesi kapakları ve diğer yapısal bileşenler ve montajlar dahil olmak üzere F-35 için yaklaşık 900 bileşen sağladı.

Aslında TAI, F-35'in merkez gövdesi için yalnızca iki tedarikçiden biriydi - kanatları gövdeye bağlayan ve jetin yakıt tanklarını, silah bölmelerini ve aviyoniklerinin bir kısmını kısmen barındıran kritik bir yapısal çekirdek.

Ancak Kaan'ın gizlilik derecesi bilinmiyor, özellikle de düşük gözlemlenebilirliği sürdürmeyi zorlaştıran birkaç özelliği olduğu için. Örneğin, Kaan'ın iki F110-GE-129 motoru (F-15'lerde ve F-16'larda kullanılan General Electric jet motorlarıyla aynı) gizli uçaklar için asla tasarlanmamıştır ve hem yüksek kızılötesi imzaları hem de radar yansımalarını azaltacak özel olarak tasarlanmış egzoz sistemleri ve nozullar gibi özelliklerden yoksundur.

Daha da önemlisi, Türkiye'nin Kaan için radar emici malzemelere sahip olup olmadığı bilinmemektedir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Kaan için "Radar Emici Çok Katmanlı İnce Film Yüzey Kaplaması" geliştirdiğini söyledi ve TAI ve Türk yetkililer, Kaan'ın onu gizli kılan gelişmiş teknolojilere sahip olduğunu söyledi, ancak genel gizlilik iddialarının ötesinde RAM'in geliştirilmesinin durumu veya kalitesi hakkında resmi bir açıklama yapılmadı.

İki Kaan prototipi daha yapım aşamasında ve seri üretim başlamadan önce üç tane daha inşa edilecek. TAI, 20 Kaan'ın ilkini 2028 veya 2029'a kadar Türk Hava Kuvvetleri'ne teslim etmeyi umuyor.

Daha fazla üretici, daha fazla müşteri

KF-21 ve Kaan, daha önce gizli savaş uçakları elde etme konusunda gerçek bir umudu olmayan ülkeler tarafından uçurulacak.

Beşinci nesil savaş uçakları, maliyet açısından yasaklayıcı fiyatları (genellikle birim başına onlarca ila yüzlerce milyon dolar) ve karmaşık tedarik süreçleri nedeniyle edinilmesi zor uçaklardır. Gelişmiş teknolojileri, ülkeleri bunları paylaşmaktan çekindiriyor, sırların düşman güçlere ulaşabileceğinden korkuyorlar ve satışlar genellikle sıkı güvenceleri yerine getirebilecek çok yakın müttefiklerle sınırlı.

Daha az jeopolitik kısıtlamaya sahip ve yüksek kaliteli silah satışları yoluyla nüfuzunu genişletme hırsına sahip üreticilerden daha ucuz beşinci nesil savaş uçakları edinimi daha uygulanabilir hale getirebilir.

KF-21 programında bir geliştirme ortağı olarak Endonezya, 4.5 nesil KF-21 varyantından 48 tanesini edinmeye hazırlanıyor, ancak finansman ve veri hırsızlığı sorunları bunu değiştirebilir. Diğer ülkelerin de KAI'ye ilgi gösterdiği veya KAI tarafından kur yapıldığı bildirildi. Bunlar arasında Suudi Arabistan, Malezya, Filipinler, BAE, Polonya ve Peru yer alıyor. Ancak bu ülkeler muhtemelen 4.5 nesil varyantı tercih edeceklerdir.

Bu arada Kaan çok ilgi gördü. Yakın Türk müttefiki Azerbaycan, 2023'te Kaan programının ortağı oldu ve bu da onu ilk yabancı müşteri yapabilir. Ocak ayında, Türkiye ve Pakistan'ın Kaan üretimi için ortak bir fabrika kurabileceği ve Suudi Arabistan'ın 100 savaşçıyı satın almakla ilgilendiği bildirildi. BAE'nin de programa katılmakla ilgilendiği bildirildi.

Bu arada Ukrayna, hem Kaan'ı satın almakla hem de gelecekteki motorlarının üretiminde yer alacağı gelecekteki bir sözleşme için rekabet etmekle ilgilendiğini belirtti.

KF-21 ve Kaan'ın ilk versiyonları Amerikan, Çin veya Rus muadilleri kadar gizli olmasa bile, şimdiye kadarki gelişmeleri, dünya süper güçlerinin 5. nesil uçaklar üzerindeki tekelinin muhtemelen sona erdiğini gösteriyor.

Dahası, küresel veya bölgesel güç olarak görülmeyenler de dahil olmak üzere daha fazla ülkenin yakın gelecekte kendi tespit edilemeyen uçaklarını sahaya sürebileceği konusunda bir uyarı görevi de görebilir.

Kaynak: BI

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.