Zıplanacak içerik
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Tartışma ve Paylaşımların Merkezi - Türkçe Forum - Turkish Forum / Board / Blog

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Admin

™ Admin
  • Katılım

  • Son Ziyaret

  1. Maçın MVP'si (Wade Baldwin IV)
  2. Fenerbahçe Medicana Kadın Voleybol Takımı Yeni Sezon Formalarını Tanıttı
  3. Doktor, demansın (Bunama) 'açık ve belirgin' bir belirtisi konusunda uyarıyor Bir tıp uzmanı, demans ve Alzheimer hastalığının "en erken" belirtisine ışık tutarak, bunu bilişsel bozuklukların "açık ve belirgin" bir belirtisi olarak tanımladı. Demans, çeşitli nedenleri ve biçimleri olan, beyin fonksiyonlarında sürekli bir düşüşle kendini gösteren bir sendromdur. NHS (Ulusal Sağlık Hizmeti), Alzheimer hastalığı ile demans arasındaki farkı sıklıkla karıştıran kişilerle karşılaşıyor; Alzheimer da bir demans türü. Nöropati uzmanı ve The Cabral Concept podcast'inin sunucusu Dr. Stephen Cabral, demansa işaret edebilecek belirli bir belirtiye dikkat çekti. Ayrıca, dikkat edilmesi gereken başka bir belirtiye de dikkat çekti. Bu, endişe verici yeni bir çalışmanın, herhangi bir miktarda alkolün demans riskini artırdığını ortaya koymasının ardından geldi. Videonun başlığı: "Alzheimer ve demansın en erken belirtisi, kişinin daha kolay kaybolmasıdır... Bu, ileri yaşlarda birinin bu bilişsel hastalıklardan birine yakalandığının en açık ve belirgin işaretidir." Kısa videoda Dr. Cabral, "Demans ve Alzheimer'ın en erken belirtisi, aslında bir göstergedir; anıların, kelimelerin veya isimlerin yanlış hatırlanması değil, ama aslında en önemlisi daha kolay kaybolmaktır" diye açıklıyor The Mirror. "Genç ve stresliyseniz, anahtarlarınızı nereye koyduğunuzu, birinin adını, yapmanız gereken bir sonraki şeyi unutursunuz? Bu alışılmadık bir durum değil. "Daha gençken bile alışılmadık olan şey, 'Şu anda nerede olduğumu bilmiyorum. Kayboldum' demektir. Bu, bir şeyi hatırlayamamaktan farklı bir hikaye." Doktor ayrıca demansa işaret edebilecek ikincil bir uyarı işaretine de dikkat çekti. Bunu '1B' olarak nitelendirdi ve birincil semptomun hemen altında yer aldığını öne sürdü. Devam etti: "Ve verdikleri 1B, diyelim ki 1A, 1B artık düz park edemedikleri anlamına gelir. Yani, bir ebeveyniniz veya büyükanne/büyükbabanızla, sevdiğiniz biriyle birlikteyseniz ve onlar park edemiyorsa. "Belki daha önce paralel park edemiyorlardı ama park yerine girip düzgün park edemiyorlarsa, bu demans ve Alzheimer'ın erken bir belirtisi olabilir." Demansla mücadele edenler, normal aktivitelerine karşı ilgilerinde azalma gösterebilir ve davranışlarını veya duygularını yönetmekte sorun yaşayabilirler. Ayrıca sosyal ortamlarda bulunmakta zorluk çekebilir ve ilişkileri beslemeye ve sosyal etkileşime girmeye olan ilgilerinde azalma yaşayabilirler. Kişilikleri değişebilir ve daha az empati (anlayış ve şefkat) gösterebilirler. Başlangıç aşamalarında, Alzheimer hastalığının ana belirtisi hafıza kayıplarıdır. Artan anksiyete veya ajitasyon ya da kafa karışıklığı nöbetleri gibi ruh hali değişimlerinin belirtileri sıklıkla görülür. Kaynak: TDE
  4. Duracell'in yeni elektrikli araç şarj cihazları dev AA pillere benziyor ve bu, arkasında durabildiğim bir marka bilinirliği Şarj edilebilir pillerin bu kadar ucuz ve yaygın olduğu günlerde, Duracell gibi şirketlerin nasıl ayakta kalabildiği merak konusu. Çünkü şirket, tek kullanımlık pillerden çok daha fazlasını çalıştırıyor ve en son yeni girişim de elektrikli araç şarj cihazları. Duracell, Birleşik Krallık genelinde kurulacak bir dizi elektrikli araç şarj cihazını tanıttı ve tasarımları klasik Duracell pillerini oldukça andırıyor. Sonuçta bu marka bilinirliğinden yararlanmak gerekiyor. The Times'a göre, yıl sonuna kadar altı tesis kurulabilir ve 2030 yılına kadar en az 100 tesis daha açılarak toplamda 500'den fazla şarj cihazının şarj edilmesi hedefleniyor. Her şarj cihazı, Avrupa'da mevcut en hızlı hız olan 400 kW'a kadar hız sunacak ve genellikle uyumlu araçları yarım saatten kısa sürede şarj edebilecek. Ne yazık ki, şu anda küresel bir lansman hakkında bir bilgi yok. Duracell E-Charge Network olarak adlandırılan bu proje, Birleşik Krallık genelinde halihazırda 300 şarj istasyonu sunan The EV Network tarafından finanse ediliyor ve geliştiriliyor. Yani bu, yalnızca Duracell'in sıfırdan başlama girişimi değil. Ödeme sistemi de oldukça çok yönlü görünüyor; uygulama içi ödemeler, temassız terminaller ve hatta aracınız destekliyorsa tak-çalıştır teknolojisi gibi vaatler sunuyor. Duracell neden elektrikli araç şarj işine giriyor? Bir pil şirketinin araç şarj işine girmesi biraz tuhaf gelebilir, ancak Duracell'in son birkaç yıldır içinde bulunduğu durum düşünüldüğünde mantıklı. Şirket, ev enerjisi pazarında halihazırda yer alıyor ve güneş enerjisiyle çalışan evler için çeşitli pil modelleri üretiyor. Ve evet, eski modellerin bazıları aslında büyütülmüş Duracell pillerine benziyor. Son beş yıldır bir tane kullanıyorum ve gerçekten de evimin elektrik sistemine bağlı dev bir 9V pile benziyor. Yeni modeller biraz daha sıradan görünüyor ki bence bu üzücü bir durum; özellikle de Duracell'in yeni elektrikli araç şarj sisteminin bir parçası olarak markalaşmaya vurgu yaptığı düşünüldüğünde. The EV Network'ün baş geliştirme sorumlusu Mark Bloxham, elektrikli araç kullanımını desteklemenin anahtarının aşinalık olduğuna inanıyor. Teknolojinin yeni başlayanlar için kafa karıştırıcı gelebileceğini ve bu tanınır markalaşmanın insanları benzinliden elektrikliye geçmeye teşvik edebileceğini belirtiyor. Duracell, pillerini her zaman rakiplerinden daha iyi ve daha uzun ömürlü olarak pazarladı. Bu şarj cihazları bunu veya özellikle yenilikçi bir şey vaat edemese de, potansiyel sürücüler yine de akıllarında bu bağlantıyı kurabilirler. Şarj cihazlarının dev AA pillere benzemesi buna yardımcı olabilir. Büyük bir etkisi olup olmayacağını tahmin edemiyorum. Ancak yollarda daha fazla ultra hızlı EV şarj cihazının bulunmasının kesinlikle bir zararı olmaz.
  5. Pil üreticisi 965 Bin km ömrü olan (600 bin mil) elektrikli araba pilini tanıttı İsrailli bir akü üreticisi olan StoreDot, önemli bir bozulma olmadan 960.000 km sürüşe dayanacak şekilde tasarlanmış bir elektrikli araç aküsü geliştirdi. Bu çığır açan buluş, olağanüstü uzun ömür sağlamak için gelişmiş silikon anot teknolojisinden yararlanıyor. Mevcut lityum iyon akülerdeki temel sınırlamaları ele alan StoreDot'un yeniliği, enerji yoğunluğunu ve çevrim ömrünü iyileştirerek, zaman içinde değiştirme maliyetlerini azaltarak elektrikli araç sahipliğinin ekonomisini potansiyel olarak dönüştürüyor. Silikon Anot Tasarımında Çığır Açan Gelişme StoreDot'un geleneksel grafit yerine silikon anotları entegre etmesi, akü teknolojisinde önemli bir gelişmedir. Bu değişiklik, akünün binlerce çevrimden sonra, yani 960.000 km'ye eşdeğer bir kapasiteyi korumasını sağlar. Silikon anotların kullanımı, akünün 5.000 tam şarj-deşarj çevriminden sonra %80'in üzerinde kapasiteyi koruma yeteneğini önemli ölçüde artırarak 960.000 km dayanıklılık iddiasını doğrudan destekler. Bu başarı, StoreDot'un şarj sırasında silikonun doğal genleşmesiyle ilişkili zorlukların üstesinden gelmek için geliştirdiği yenilikçi yaklaşımın bir kanıtıdır. Kaynak Silikonun genleşme sorunlarını azaltmak için StoreDot, pilin uzun süreli kullanımda yapısal bütünlüğünü koruyan özel malzeme mühendisliği teknikleri kullanmıştır. Bu teknikler, pilin performansını ve uzun ömürlülüğünü korumada çok önemlidir ve geçmişte silikon anotların yaygın olarak benimsenmesini engelleyen yaygın bir sorunu ele almaktadır. StoreDot, silikon anodu stabilize ederek pilin yalnızca dayanıklılığını değil, aynı zamanda güvenilirliğini de artırmış ve elektrikli araçlarda uzun süreli kullanım için uygun bir seçenek haline getirmiştir. Üretim Zorluklarının Üstesinden Gelmek StoreDot'un tescilli üretim süreci, silikon anot pillerin ölçeklendirilmesinde önemli bir faktördür. Bu süreç, silikon anotlarda yaygın bir sorun olan hacim değişikliklerinden kaynaklanan çatlamaları önlemek için nano ölçekli yapılandırmayı içerir. StoreDot, bu zorluğun üstesinden gelerek pillerin yapısal bütünlüklerinden ödün vermeden tekrarlanan şarj döngülerinin fiziksel streslerine dayanabilmelerini sağlar. Bu yenilik, 960.000 km sürüşe eşdeğer dayanabilen piller üretmek için kritik öneme sahiptir. Kaynak Gelişmiş elektrolit formülasyonları, pilin uzun vadeli güvenilirliğini sağlamak için gerekli olan silikon anotun stabilize edilmesinde önemli bir rol oynar. Bu formülasyonlar, pilin performansının zaman içinde korunmasına yardımcı olarak, pilin ömrü boyunca verimli ve etkili kalmasını sağlar. StoreDot'un üretim sırasında kalite kontrol önlemlerine odaklanması, pil hücreleri arasında tutarlılığı daha da garanti altına alır ve bu da 960.000 km'yi simüle eden hızlandırılmış yaşlanma testleriyle doğrulanır. Bu titiz test süreci, şirketin yüksek kaliteli ve dayanıklı piller sunma taahhüdünün altını çizer. Menzil ve Maliyette Performans Kazanımları Silikon anotlar, geleneksel grafit bazlı pillere kıyasla enerji yoğunluğunu %40'a kadar önemli ölçüde artırır. Enerji yoğunluğundaki bu artış, pil boyutunu artırmaya gerek kalmadan gelişmiş elektrikli araç menziline dönüşür ve hem elektrikli araç üreticileri hem de tüketiciler için önemli bir avantaj sağlar. Geliştirilmiş menzil kabiliyetleri, StoreDot'un 600.000 mil bataryasıyla test edilen ve gerçek hayatta şarj başına 100-200 mil menzil artışı gösteren prototip elektrikli araçlarda açıkça görülmektedir. Kaynak Performans iyileştirmelerine ek olarak, StoreDot'un yeniliklerinin silikon anot bataryaların maliyetini düşürerek kWh başına 100 doların altına inmesi bekleniyor. Bu maliyet düşüşü, uzun ömürlü elektrikli araçları daha uygun fiyatlı ve daha geniş bir pazar için erişilebilir hale getiriyor. StoreDot'un teknolojisi, finansal giriş engellerini azaltarak elektrikli araçların benimsenmesini hızlandırabilir ve daha sürdürülebilir bir ulaşım geleceğine katkıda bulunabilir. Elektrikli Araç Sektörü İçin Sonuçlar StoreDot, 600.000 mil bataryayı üretim araçlarına entegre etmek için büyük otomobil üreticileriyle stratejik ortaklıklar kurdu. Bu iş birliklerinin, bu çığır açan teknolojinin benimsenmesini hızlandırması ve StoreDot'u elektrikli araç batarya pazarında lider konuma getirmesi bekleniyor. Daha uzun pil ömürlerinin çevresel faydaları, silikonun bolluğu sayesinde pil atıklarını azaltmaları ve madencilik malzemelerine olan talebi düşürmeleri nedeniyle önemlidir. Bu değişim, yalnızca sürdürülebilirlik hedeflerini desteklemekle kalmaz, aynı zamanda ulaşımın karbon ayak izini azaltmaya yönelik küresel çabalarla da uyumludur. Kaynak StoreDot teknolojisinin piyasa üzerindeki etkileri derindir ve ortalama elektrikli araç pil garantilerini 20 yıl veya daha fazlasına uzatma potansiyeline sahiptir. Daha uzun garantiler, elektrikli araçlara yatırım yapmanın algılanan riskini azalttığı için bu uzatma, tüketici güvenini ve satışları önemli ölçüde etkileyebilir. StoreDot, elektrikli araç pillerinin dayanıklılığını ve uygun fiyatlılığını artırarak otomotiv endüstrisinin geleceğini şekillendirmede önemli bir rol oynamaya hazırdır. Kaynak: Morning Overview
  6. Çin, Trump'ın canını sıkan noktayı buldu: nadir toprak elementleri Geçtiğimiz hafta Çin Ticaret Bakanlığı, "2025 tarihli 62 No'lu Duyuru" adıyla bilinen bir belge yayınladı. Ancak bu, sıradan bir bürokratik bildiri değildi. ABD ile kırılgan gümrük ateşkesini sarstı. Duyuru, nadir toprak elementleri ihracatına kapsamlı yeni kısıtlamalar getirdi ve bu adım, Pekin'in kritik minerallerin küresel tedariki üzerindeki kontrolünü sıkılaştırdı ve Donald Trump'a Çin'in ticaret savaşında ne kadar etkili bir güce sahip olduğunu hatırlattı. Çin, akıllı telefonlardan savaş uçaklarına kadar her şeyin üretimi için hayati önem taşıyan nadir toprak elementlerinin işlenmesinde neredeyse tekel konumunda. Yeni kurallara göre, yabancı şirketler artık az miktarda dahi olsa nadir toprak elementleri içeren ürünleri ihraç etmek için Çin hükümetinin onayına ihtiyaç duyuyor ve kullanım amaçlarını beyan etmek zorunda. Bunun üzerine ABD Başkanı Donald Trump, Çin mallarına %100 ek gümrük vergisi uygulamak ve önemli yazılımlara ihracat kontrolleri getirmekle tehdit etti. "Bu, Çin ile dünya arasındaki bir savaş. Tüm özgür dünyanın tedarik zincirlerine ve sanayi üssüne bir roket fırlattılar ve biz buna izin vermeyeceğiz," dedi ABD Hazine Bakanı Scott Bessent. Perşembe günü bir Çin Ticaret Bakanlığı sözcüsü, Eylül ayında Madrid'de yapılan Çin-ABD ekonomik ve ticari görüşmelerinden kısa bir süre sonra, "Çin tarafının sürekli caydırıcılığına rağmen, ABD tarafının Çin'i baskı altına almak için 20 günden biraz fazla bir süre içinde 20 önlem aldığını" söyleyerek buna karşı çıktı. Bu hafta, dünyanın en büyük iki ekonomisi de birbirlerinin gemilerine yeni liman ücretleri getirdi. Ticaret savaşındaki alevlenme, üst düzey ABD ve Çinli yetkililerin Mayıs ayında ateşkes sağlamasının ardından aylarca süren görece sakinliği sona erdirdi. Bu ayın ilerleyen günlerinde Trump ve Çin Devlet Başkanı Şi Cinping'in bir araya gelmesi bekleniyor ve uzmanlar BBC'ye, nadir toprak elementleri kısıtlamalarının Çin'e üstünlük sağlayacağını söyledi. Avustralya Edith Cowan Üniversitesi'nden uluslararası işletme öğretim görevlisi Naoise McDonagh, Çin'in yeni kontrollerinin Amerikan tedarik zincirlerindeki zayıf noktaları hedef alması nedeniyle "sistemi şoke edeceğinden" emin olduğunu söyledi. "Bu zamanlama, Amerikalıların istediği müzakere takvimini gerçekten altüst etti," diye ekledi. Nadir toprak elementleri, güneş panelleri, elektrikli otomobiller ve askeri teçhizat gibi çok çeşitli teknolojilerin üretimi için olmazsa olmazdır. Örneğin, tek bir F-35 savaş uçağının gizli kaplamaları, motorları, radarları ve diğer bileşenleri için 400 kg'dan (881,8 lb) fazla nadir toprak elementine ihtiyaç duyduğu tahmin ediliyor. Newland Global Group danışmanlık firmasından Natasha Jha Bhaskar, Çin'in nadir toprak elementi ihracatının, elektrikli araç motorlarında mıknatıs olarak kullanılan metallerin dünya arzının yaklaşık %70'ini oluşturduğunu söyledi. Sidney Teknoloji Üniversitesi'nden kritik mineraller araştırmacısı Marina Zhang, Pekin'in küresel nadir toprak işleme kapasitesinde hakimiyet kurmak için çok çalıştığını söyledi. Ülkenin bu alanda geniş bir yetenek havuzu oluşturduğunu ve araştırma-geliştirme ağının rakiplerinden yıllar önde olduğunu da sözlerine ekledi. ABD ve diğer ülkeler, nadir toprak elementleri tedarikinde Çin'e alternatifler geliştirmek için büyük yatırımlar yapsa da, bu hedefe ulaşmaktan hâlâ çok uzaklar. Kendisine ait geniş nadir toprak elementi yatakları bulunan Avustralya, Çin'e potansiyel bir rakip olarak gösteriliyor. Ancak Zhang, üretim altyapısının hâlâ yeterince gelişmemiş olması nedeniyle işlemenin nispeten pahalı olduğunu söyledi. "ABD ve tüm müttefikleri nadir toprak elementlerinin işlenmesini ulusal bir proje haline getirse bile, Çin'e yetişmesinin en az beş yıl süreceğini düşünüyorum." Pekin'in Nisan ayında duyurduğu yeni kısıtlamalar, küresel bir arz sıkıntısına neden oldu ve ardından Avrupa ve ABD ile yapılan bir dizi anlaşma kıtlığı hafifletti. Çin'den gelen son resmi rakamlar, kritik minerallerin ihracatının Eylül ayında bir yıl öncesine göre %30'dan fazla düştüğünü gösteriyor. Ancak analistler, Çin ekonomisinin ihracattaki düşüşten etkilenmesinin pek olası olmadığını söylüyor. New York Üniversitesi'nden Profesör Sophia Kalantzakos, nadir toprak elementlerinin Çin'in yıllık 18,7 trilyon dolarlık ekonomisinin çok küçük bir kısmını oluşturduğunu söyledi. Bazı tahminler, ihracatın değerinin Çin'in yıllık gayri safi yurtiçi hasılasının (GSYİH) %0,1'inden az olduğunu gösteriyor. Nadir toprak elementlerinin Çin için ekonomik değeri küçük olsa da, stratejik değerlerinin "çok büyük" olduğunu, çünkü Pekin'e ABD ile görüşmelerde daha fazla nüfuz sağladığını söyledi. Çin'i "ihanet" etmekle suçlamasına rağmen Bessent, müzakerelere kapıyı açık bıraktı. "Çin'in tartışmaya açık olduğuna inanıyorum ve bu gerilimin azaltılabileceği konusunda iyimserim" dedi. Profesör Kalantzakos, Çin'in son zamanlarda yaptığı şeyin, ABD ile yapılacak ticaret görüşmeleri öncesinde "işleri yoluna koymak" olduğunu söyledi. Bayan Bhaskar, Pekin'in nadir toprak elementi ihracatını kısıtlayarak, Washington'a olumlu bir anlaşma için baskı yapmak adına "en iyi acil kaldıracını" bulduğunu söyledi. Singapur Yönetim Üniversitesi'nden Jiao Yang, Pekin'in kısa vadede tüm kozları elinde tutmasına rağmen, Washington'ın elinde bazı stratejik seçenekler olduğuna inanıyor. Prof. Jiao, ABD'nin gümrük vergilerini düşürmeyi teklif edebileceğini ve ticaret savaşının üreticilerini sert bir şekilde vurması nedeniyle bunun Pekin için cazip olabileceğini söyledi. Çin ekonomisi, ürettiği ve ihraç ettiği ürünlerden elde ettiği gelire bağımlı. Son resmi rakamlar, Çin'in ABD'ye ihracatının bir yıl öncesine göre %27 azaldığını gösteriyor. Prof. McDonagh, Washington'ın ayrıca Çin'in teknoloji sektörünü geliştirme çabalarını engellemek için daha fazla ticaret kısıtlamasıyla tehdit edebileceğini söyledi. Örneğin, Beyaz Saray, Çin'in Nvidia'nın en gelişmiş yongalarını satın almasını engelleyerek Çin'in yüksek kaliteli yarı iletkenlere olan ihtiyacını hedef aldı. Ancak uzmanlar bunun sınırlı etkileri olacağını söylüyor. Prof. McDonagh, Pekin'in teknoloji sektörünü hedef alan önlemlerin Çin'i yavaşlatabileceğini ancak "tam anlamıyla durdurmayacağını" söyledi. Çin, son ekonomik stratejisiyle uzun vadeli hedeflerine ulaşmak için biraz çaba sarf etmeye hazır olduğunu gösterdi, diye ekledi. "Çin, ABD ihracat kontrolleri altında çok daha pahalıya mal olsa bile yoluna devam edebilir. "Ancak Çin bu nadir toprak kaynaklarını keserse, bu aslında herkesin endüstrisini durdurabilir. İşte büyük fark bu." Kaynak: BBC
  7. Fenerbahçe Beko 88-73 Bayern Münih Fenerbahçe Beko Erkek Basketbol Takımımız, EuroLeague 2025-26 sezonu beşinci maçında konuk ettiği Bayern Münih’i 88-73 yendi. Ülker Spor ve Etkinlik Salonu’nda oynanan maçı Başkanımız Sadettin Saran, Yönetim Kurulu Üyelerimiz ve futbolcularımız da takip etti. Maç öncesinde Fenerbahçe Beko Erkek Basketbol Takımımızın maskotu Yellow’un doğum günü kutlandı. Mikael Jantunen, Scottie Wilbekin, Devon Hall, Bonzie Colson ve Khem Birch beşiyle mücadeleye başlayan Fenerbahçe Beko, ilk çeyreği 14-21 geride tamamladı. İkinci çeyrekte Scottie Wilbekin’in üçlüğüyle skoru 24-24’te eşitleyen ekibimiz, Baldwin ile de öne geçti. (26-24) İlerleyen dakikalarda da skor üstünlüğünü sürdüren Fenerbahçe Beko, soyunma odasına 37-32 önde girdi. Üçüncü çeyrekte Devon Hall, Baldwin ve Jantunen ile etkili olan Fenerbahçe Beko, son periyoda 62-46 üstün girdi. Son çeyrekte oyunun kontrolünü elinde tutan ve farkı koruyan sarı lacivertli ekibimiz, mücadeleyi 88-73 kazanarak 2. galibiyetini aldı. Oyuncumuz Wade Baldwin 13 sayı, 3 asist, 3 ribaund ve 1 top çalmayla maçın MVP'si oldu. Skor dağılımımız: Jantunen 15, Wilbekin 14, Baldwin 13, Hall 10, Zagars 8, Colson 7, Biberovic 6, Metecan 6, Melli 4, Melih 3, Onuralp 2.
  8. Şok Dalgası: Elektrik Şebekesi Kitlesel EV Benimsenmesine Nasıl Hazırlanacak? Daha fazla elektrikli araç ve artan güç talebi, şebekede iyileştirmeler gerektirecek; ancak yeni teknolojiler herkesin elektrik faturalarını düşürebilir. Elektrikli araçların geniş ölçekte benimsenmesinin önünde pek çok engel var: şüpheci tüketiciler tarafından kabul görmemesi, kamusal şarj altyapısının eksikliği ve öngörülemeyen hükümet politikaları. Bir diğeri ise, sıcak hava dalgaları ve soğuk hava dalgaları sırasında elektrik kesintileri veya voltaj düşüklükleri yaşayan bir elektrik şebekesine bağımlılık. Örneğin, 2022'deki bir sıcak hava dalgası sırasında, Kaliforniya valisi Gavin Newsom, eyaletin elektrik şebekesine yük bindirmemek için elektrikli araç sahiplerinden şarj işlemlerini kısıtlamalarını istedi. Ancak, onlarca yıldır genellikle durgun taleple veya şebeke tabiriyle "yüklerle" uğraşan ABD elektrik şebekesine vergi getirmesi beklenen tek şey elektrikli araçlar değil. ABD Enerji Bakanlığı Ulusal Yenilenebilir Enerji Laboratuvarı (NREL) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, yeni veri merkezlerinin ihtiyaç duyduğu ekstra güç, ısı pompalarının artan kullanımı ve elektrikli araç kullanımının artması nedeniyle toplam elektrik talebi 2050 yılına kadar %38'e kadar artabilir. Çalışma ayrıca, elektrikli araçların 2050 yılında kat edilen araç millerinin %76'sına kadarını oluşturacağını ve bunları şarj etmek için ekstra güce ihtiyaç duyulacağını öngörüyor. NREL'in elektrikli araç şarjı ve şebeke entegrasyonu baş mühendisi Andrew Meintz, "Güç üretimi, iletimi ve dağıtım gereksinimlerine bakıldığında, gerekli büyümeyi desteklemek için her üç alanda da çalışma yapılması gerekiyor" dedi. Elektrik şebekesi bu elektrikli araç devrimine hazır olacak mı? Meintz, "Şebekenin nasıl tasarlandığı, her bir birimin nasıl yanıt verdiği ve elektrikli araçların ne kadar hızlı benimsendiği nedeniyle bu soruyu cevaplamak gerçekten zor" diye ekledi. "Bunun çoğu, ülkenin neresinde bulunduğunuza ve elektrik dağıtım kuruluşunuzun ek yükleri desteklemek için sistemlerini ne kadar hızlı güncellediğine bağlı olacaktır." Ancak elektrikli araçların şarj esnekliği nedeniyle (esas olarak çok fazla güç depolayan büyük bataryalardır), benimsenme kritik bir kitleye ulaştığında, elektrikli araçlar elektrik şebekesinin bir parçası haline gelebilir ve hatta onu destekleyebilir, bu da potansiyel olarak herkesin elektrik maliyetlerini düşürebilir. Elektrik Şebekesi Nedir? İster bir lambayı yakıp söndürün, ister klimayı açın, ister akıllı telefonunuzu veya elektrikli aracınızı şarj etmek için prize takın, çoğu insan elektrik şebekesinin ihtiyaçları için güç sağladığını düşünmez; ta ki bunu yapmayana kadar. Elektrik şebekesi, enerji arz ve talebini dengeleyen ve düzenleyici kurumlar tarafından denetlenen, geniş, karmaşık ve çoğunlukla tekelci bir elektrik santralleri, iletim hatları ve yerel hizmet sağlayıcıları ağıdır. ABD elektrik şebekesi, 11.000'den fazla enerji santrali, yaklaşık 3.000 bağımsız elektrik dağıtım şirketi ve 3,8 milyon kilometreden fazla elektrik hattından oluşmaktadır. ABD'de elektrik üretimi ve dağıtımı üç ana şebekeye ayrılmıştır. Doğu Bağlantısı, Rocky Dağları'nın doğusundaki eyaletlerde faaliyet gösterirken, Batı Bağlantısı Pasifik Okyanusu'ndan Rocky Dağları'na kadar uzanır ve Teksas Bağlantısı ise Yalnız Yıldız eyaletini yönetir. Üç şebeke büyük ölçüde bağımsız olarak çalışır ve bölgelerindeki yerel elektrik dağıtım şirketleri aracılığıyla elektrik üretimini, iletimini ve tüketimini sürdürüp izler ve aralarında sınırlı bir bağlantı vardır. Yerel elektrik dağıtım şirketleri, eyalet düzeyindeki kamu hizmetleri komisyonları tarafından düzenlenir ve esasen tekel yetkisine sahiptir. Meintz, "Bunun bir kısmı adil fiyatlar sunmak ve gelecek için uygun planlama yapmaktır," dedi. "Şirketlerin gelecekteki yükü ölçmek ve bunları karşılayabileceklerinden emin olmak için planlama çalışmaları yapmaları gerekmektedir. Artan elektrik talebiyle birlikte, şirketlerin yüklerin nasıl değişeceğini anlamaları gerekir." Hazırlık Zamanı Neyse ki, elektrikli araç kullanım oranları benzinli araçlara kıyasla hala düşük olduğundan, şebekenin hazırlık için zamanı var. Meintz, yakın tarihli bir NREL araştırmasının, elektrikli araç kullanım oranının 2032'de yaklaşık %20 olacağını öngördüğünü, ancak elektrik şebekesiyle ilgilenenlerin kapasiteyi artırmanın uzun zaman alması nedeniyle şimdiden planlamaya başlamaları gerektiğini de sözlerine ekledi. Elektrikli araç kullanımı bölgesel olacağı ve başlangıçta Batı Yakası ve kentsel alanlarla sınırlı kaldığı için, farklı kamu hizmetleri kuruluşlarının farklı zaman çizelgeleri de bulunuyor. Meintz, "Evrimin eşit bir şekilde dağılmadığını göreceğimiz için bazı kritik noktalar olacak," dedi. "Kamu hizmetlerinin hızlı bir şekilde adapte olmasının daha zor olacağı darboğazlar olacak, ancak bu bölgelerde halihazırda %20'lik bir benimseme oranına ulaştılar ve iyileştirmeler için çalışıyorlar." Bu durum, ABD'deki her 7 eyaletten yaklaşık 1'ine sahip olan ve bu sayede en fazla elektrikli araca sahip olan Kaliforniya'da geçerli. Bu durum, eyaleti elektrikli araç kullanımında ve bunları şarj etmek için elektrik şebekesini güçlendirme ihtiyacında öncü konuma getiriyor. Pacific Gas & Electric (PG&E), Kuzey ve Orta Kaliforniya'da yaklaşık 16 milyon müşteriye ve çoğu elektrik şirketine kıyasla orantısız derecede fazla sayıda elektrikli araca sahip. PG&E Temiz Enerji Ulaşım Direktörü Lydia Krefta'ya göre, 2024'ün 1. çeyreği itibarıyla 600.000'den fazla elektrikli araç, şarj için elektrik şirketine bağımlı. Bu rakam, 2024'ün 2. çeyreği itibarıyla Kaliforniya'nın yaklaşık 2 milyon kayıtlı elektrikli aracının dörtte birinden fazlasını oluşturuyor. PG&E, 2030 yılına kadar 3 milyon elektrikli araca güç sağlamayı bekliyor ve Krefta, şirketin bu güç ihtiyacını karşılama yolunda ilerlediğini belirtti. Ancak aynı zamanda yetişmeye de çalışıyor. Belirsiz Bir Geleceğe Planlama Neredeyse tüm işletmeler belirsiz bir geleceğe hazırlıklı olmalı, ancak elektrik şirketleri için süreç daha da karmaşık çünkü kamu hizmeti komisyonları tarafından düzenleniyorlar ve önceden belirlenmiş finansman döngülerine bağlılar. PG&E'nin şebeke altyapısı iyileştirmeleri için son finansman talebi 2021'de gerçekleşti ve analiz 2019'dan geldiği için beklentileri karşılayamadı. Krefta, "Daha önceki tahminler elektrikli araç büyümesini öngörmüyordu" dedi. "2023'e girerken, uzun süreli sabit yük döneminden, yeni ve artan yük tahminiyle dolu bir hokey sopasına geçiş noktasındaydık," diye ekledi. "2027 tarife sürecine (elektrik şirketlerinin müşterilerden ne kadar ücret alabileceğini belirlemek için kullanılan süreç) girerken, eyalet düzeyindeki tahminler konusunda kendimizi çok daha rahat hissediyoruz ve ihtiyacımız olan finansmanı gerçekten iyi anlıyoruz." Uygulama oranlarına ek olarak, bölgeler yılın farklı zamanlarında farklı zorluklarla karşılaşıyor. Meintz, "Georgia'da sistem, klima nedeniyle yazın pik yük için tasarlanmış. Minnesota'da ise ısıtma ihtiyacı nedeniyle şebeke kışın daha fazla zorlanacak," dedi. "Bu nedenle, pik yükün arkasındaki itici güce ve bunun gelecekte nasıl değişeceğine büyük ölçüde bağlı olacak." Bu durum, elektrikli araçların ne zaman şarj edilebileceğini de etkileyecek. Örneğin Georgia'da, elektrikli araç sahipleri, şebekeyi zorlamamak için havaların serinlediği gece vaktine kadar şarj etmeyi bekleseler daha iyi olur. Daha Fazla Yeşil Enerjiyi Çevrimiçi Hale Getirmek Son yıllarda, rüzgar ve güneş gibi kaynaklardan elde edilen yenilenebilir enerji, pil depolama sistemleriyle birlikte şebekeye giderek daha fazla eklenerek dağıtılmış bir güç şebekesi olarak bilinen bir yapı oluşturuldu. Güneş enerjisiyle çalışan ev kurulumları da katlanarak büyüdü ve 2022'de toplam 126,1 gigawatt kapasiteye ulaştı; bu da 23 milyondan fazla eve güç sağlamaya yetecek enerji anlamına geliyor. BMW, General Motors, Hyundai ve Tesla gibi otomobil üreticileri, elektrikli araç sahiplerinin yenilenebilir enerji gücünden yararlanıp depolamasına olanak tanıyan güneş panelleri, pil depolama ve aksesuarlar sunuyor. Yenilenebilir enerji kaynaklarının güvenilirliği de bölgeseldir ve elektrikli araç sahiplerinin en verimli ve ekonomik şekilde ne zaman şarj edebileceğini etkiler. Temiz enerji ve akıllı şebeke teknolojilerine odaklanan Austin merkezli kâr amacı gütmeyen bir araştırma kuruluşu olan Pecan Street'in CTO'su Scott Hinson, Teksas'ta genellikle geceleri aşırı rüzgar enerjisi olduğunu söyledi. Hinson, "Bu, bölgeye ve baskın yenilenebilir enerji kaynaklarına göre değişir" dedi. Örneğin, Kaliforniya'da, şebekeye güneş enerjisi eklendiğinde gün içinde şarj etmek daha ucuz. PG&E'den Krefta, "Müşterileri, fazla güneş enerjisinin olduğu gün ortasında elektrikli araçlarını şarj etmeye teşvik etmek için nasıl teşvikler kullanabileceğimizi araştırıyoruz," dedi. "Bir gün, sistemde yeterince yenilenebilir enerji olmadığında, müşteriler elektrikli araçlarını akşam saatlerinde deşarj etmeye teşvik edilebilir." Artık Enerji İsrafı Yok Güneş panelleri gibi yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanarak bir elektrikli aracın bataryasını şarj etmek şu anda "kullan ya da kaybet" mantığıyla yürütülen bir iş. Bu nedenle otomobil üreticileri ve diğerleri, elektrikli araç sahiplerinin fazla enerjiyi daha sonra kullanmak üzere depolayabilmeleri için ayrı depolama bataryaları sunmaya başladı. Ancak elektrikli araçlar için asıl amaç, çift yönlü şarjın benimsenmesi. Bu teknoloji, esasen araçtan şebekeye (V2G) teknolojisini kullanarak elektrikli araç bataryasının enerjisini şebekeye göndermek (acil bir durumda evinize enerji sağlamak, büyük bir erken kullanım olarak değerlendirildi) ve aynı zamanda bu enerjiden enerji elde etmek. Şu anda çok az elektrikli araç çift yönlü şarj yeteneğine sahip, ancak yaygın olarak benimsenirse potansiyeli muazzam. Krefta, "Elektrikli araçların devasa bataryaları var ve tüm gün park halindeler," dedi. "Bir ara, Oakland şehrine üç gün yetecek kadar elektrikli aracın şebekeye bağlı olduğunu hesaplamıştık." Diğer elektrik dağıtım şirketleri gibi PG&E de, elektrikli araçların fazla enerjiyi şebekeye geri göndermesini sağlamak için otomobil üreticileri ve diğerleriyle pilot programlar yürütüyor. Krefta'ya göre şu anda en büyük sorunlardan biri, elektrikli araç sahiplerine bunu yapmalarını sağlayacak uygun ekipmanı sağlamak. (Ford'un çözümünü Ford F-150 Lightning'imizle kurmayı denedik ve kurulumu o kadar maliyetli ve zaman alıcıydı ki sonunda vazgeçtik.) Elektrik şebekesinin karmaşık yapısı nedeniyle, bir V2G çözümünün doğru bir şekilde uygulanması, binlerce yerel elektrik dağıtım şirketi, otomobil üreticisi ve elektrikli araç sahibi arasında koordinasyon gerektiriyor. Bu nedenle PG&E ve diğer elektrik dağıtım şirketleri, otomobil üreticileri, filo operatörleri ve şarj sağlayıcılarıyla birlikte, geçen yıl kâr amacı gütmeyen Elektrik Gücü Araştırma Enstitüsü (EPRI) tarafından yönetilen bir konsorsiyum oluşturdu. Krefta, "Odaklandıkları şeylerden biri, her bir şirket için ayrı ayrı standardizasyon yaratma fırsatlarının olduğu yerler," dedi. "Bu kesinlikle zorlu bir süreç ve üzerinde iş birliği yapabileceğimiz bazı havalı ve benzersiz çözümler olduğunu düşünüyorum." Elektrikli Araçlar Şebeke Esnekliği ve Potansiyel Parasal Ödül Sunuyor Önümüzdeki önemli engellere rağmen, sektördeki uzmanlar arasında, V2G teknolojisinin ABD enerji altyapısının büyük bir bölümünü, pille çalışan araçların da önemli bir parçası olarak dönüştürme potansiyeline sahip olduğu konusunda yaygın bir fikir birliği var; çünkü Meintz'in de belirttiği gibi, "Elektrikli araçlar oldukça benzersiz ve tipik bir yük değil." Örneğin, Hinson'ın Pecan Street şirketinin birlikte çalıştığı birkaç şirket, halihazırda çok sayıda elektrikli aracı bir araya getirip yenilenebilir enerji kaynakları bol olduğunda şarj etmeyi ve enerji üretimi sorunu olduğunda şarjı yavaşlatmayı test ediyor. Ayrıca, şebekenin elektrikli araçların esnekliğinden yararlanmasına ve hatta depolanan ve üretilen fazla enerjiyi paraya çevirmesine olanak tanıyan ve tüm bunları yaparken elektrikli araç sahiplerinin de bu süreçte ödeme almasını sağlayan türden çabalar da mevcut. Örnek olarak: Fazla güneş veya rüzgar enerjisini israf etmek yerine, elektrikli araçlar bunu depolayabilir, gerektiğinde şebekeye geri gönderebilir ve sahipleri bunun karşılığında tazminat alabilir. Meintz, "Bu, daha fazla şebeke altyapısına ihtiyaç duyulmayacağı anlamına gelmiyor," dedi. "Ancak halihazırda sahip olduğumuz enerjiyi daha iyi kullanmak, yükü kritik dönemlerden çıkarıp fazla enerjimizin olacağı dönemlere aktarmak ve böylece ek üretime ihtiyaç duymamak için önemli fırsatlar mevcut. Ayrıca elektrikli araçlar bu enerjiyi şebekeye geri aktarabilir." Herkes İçin Elektrik Maliyetlerini Düşürmek Hinson, kişisel elektrikli araçların şarjının şebekeyi olumsuz etkilemesi konusunda, daha fazla güç gerektiren ve daha az esnek olan diğer yeni teknolojilere kıyasla neredeyse hiç endişeli değil. Örneğin, tek bir Bitcoin'i işlemek için 155.000 kWh'ye kadar güç gerektiğini söyledi. "2024 model bir Volkswagen ID.4 PRO sahibiyim ve kWh başına ortalama 5,2 mil yol kat ediyorum. Eşim ve ben hızlanmayla biraz eğlenmeyi seviyoruz. Bir Bitcoin'in işlem hacmini hesaplamak için gereken miktarla, elektrikli aracımı neredeyse yarım milyon mil sürebilirim," dedi Hinson. Elektrikli araçlar kritik kütleye ulaştığında ve V2G daha yaygın hale geldiğinde, bu durum yalnızca şebekeyi desteklemekle kalmayacak, aynı zamanda herkesin, hatta elektrikli araç sahibi olmayanların bile elektrik maliyetlerini düşürebilir. Krefta, "Elektrikli araçları müşteri fiyatlarını düşürmek için kullanabileceğimizi düşünüyoruz," dedi. "2030'da elektrikli araçlar ve onlardan beklediğimiz yük ve fayda senaryosuna baktık ve bir müşterinin faturasında yüzde 8 ila 10 arasında bir düşüş gördük. Bu sadece bir elektrikli araç sahibi olmanın maliyetini düşürmekle kalmıyor, aynı zamanda herkesin fiyatlarını ve faturalarını da düşürüyor. Bu, gerçekten odaklandığımız ve heyecan duyduğumuz bir konu." Kaynak: MotorTrend
  9. Online Alışveriş Yapmayı Bıraktım - İşte Öğrendiklerim Ah, Online. Tek noktadan alışveriş imkanı sunan bu platformlar, alışveriş sepetinize ürün eklemeyi tek bir tıklama kadar kolay hale getirdi. Peki ya çeşitli nedenlerle bu çevrimiçi devlerle bağlarınızı koparmak istediğinizde ne olacak? GOBankingRates, iki eski Online müşterisiyle perakende devinden ayrılma deneyimleri hakkında konuştu. Online'ın kolaylık ve hızlı kargo konusundaki popülerliğine rağmen, bu müşteriler sonunda şirketlerin alışveriş yapmayı tamamen bırakmaya karar verdi. Böyle köklü bir değişiklik yapmak ilk başta kolay olmadı. Ancak uzun vadede, her iki müşteri de Online alışkanlığından vazgeçtikten sonra para biriktirdiklerini, küçük işletmeleri desteklediklerini ve harcama alışkanlıklarına daha fazla dikkat ettiklerini fark ettiler. Online'dan alışveriş yapmayı neden bıraktıklarını ve bu süreçte neler öğrendiklerini öğrenin. Pasif gelir elde etmek zor olmak zorunda değil. Bu hafta başlayabilirsiniz. Online'ın Kolaylığından Vazgeçmek Kolay Değil Birçok sadık Online müşterisi için, bu kolaylıktan vazgeçmek zor. Eloisa Hife, istediği her şeyi sadece birkaç tıklamayla sipariş edebilme yeteneğinden başlangıçta vazgeçmenin ne kadar zor olduğunu anlattı. Hife gibi çoğu insan, neredeyse her şeye hızlı ve ucuz erişim için Online'a güvenmeye alışmış durumda. Jasmine Charbonier de özellikle Online hızlı kargo hizmetinden aniden vazgeçmenin zorluğunu vurguladı. İnternetten anında ürün satın almak yerine alışveriş gezilerini planlamak için kendini yeniden eğitmek zorunda kaldı. Charbonier'e göre, Online'ın anında tatmini olmadan "ev eşyaları ve kitaplar gibi temel ihtiyaçları nereden satın alabileceğimi yeniden düşünmek" özveri gerektiriyor. Ancak bu uyumun sonunda ona, hayatta istediğiniz şeyler için bazen biraz daha fazla çalışmaya değer olduğunu öğrettiğini fark etti. Alışkanlıktan Kurtulmak, Ani Harcamaları Azaltmaya Yardımcı Oluyor Charbonier için Online'ı bırakmanın en büyük avantajlarından biri, onu anlık harcama alışkanlıklarını azaltmaya zorlamasıydı. Online'ı tek tıkla satın alma seçeneğinin kolaylığının, gerçekten ihtiyacı olup olmadığını düşünmeden bir şeyler satın almayı çok kolaylaştırdığını paylaştı. "Online bağımlılığım kontrolden çıkmıştı; neredeyse her gün düşünmeden bir şeyler gezip satın alıyordum," dedi. Bu sürtünmeyi ortadan kaldırmak, her potansiyel satın alma işlemini satın almadan önce daha eleştirel bir şekilde değerlendirmesini sağladı. Bir ürünü gerçekten de maliyetini karşılayacak kadar kullanıp kullanmayacağını kendine sormak, birçok gereksiz dürtüsel satın almanın önüne geçti. Hife ayrıca, para harcama konusunda artık "ihtiyaç ve isteklerinin daha farkında" olduğunu vurguladı. Online alışkanlığından vazgeçmek, birçok kişinin dürtüsel alışveriş davranışlarını iyileştirerek tasarruf etmesine yardımcı olabilir. Online'dan Ayrılmak, Parayı Küçük İşletmelere Yönlendiriyor Her iki müşteri de Online'ı yaklaşık trilyon dolarlık değerlemesine daha fazla para yatırmak yerine, harcamalarını küçük ve yerel işletmeleri desteklemek için yönlendirebileceklerini fark etti. Hife, Online'dan ayrılmanın kendisini "şirketin küçük işletmeler üzerindeki olumsuz etkisinin daha fazla farkına varmasını" sağladığını paylaştı. Artık mümkün olduğunda yerel mağazalardan ve etik markalardan alışveriş yapmayı aktif olarak tercih ediyor. Charbonier ayrıca, Online'a alternatifler keşfetmenin onu Tampa'daki mahallesindeki küçük işletmeleri keşfetmeye yönelttiğini vurguladı. Bu mağazalara doğrudan yatırım yapabilmekten mutluluk duyduğunu belirtti. "Yerel alışveriş yapmak dostluklar ve bir topluluk duygusu yarattı," dedi. Sahip Olmanın Gururu Yenilendi Charbonier için paketler Online'dan her zaman o kadar kolay geliyordu ki, satın aldığı ürünlere pek değer vermiyordu. Ancak Online'ı ortadan kalkmasıyla birlikte, evine getirdiği eşyalara daha fazla değer verdiğini açıkladı. Hife ayrıca, Online'u bıraktıktan sonra kalite ve bütçe konusunda daha bilinçli hale geldiğini vurguladı. Evine daha az eşya girdikçe, eşyaları üzerinde yeni bir sahiplik duygusu kazandı. Kısacası, daha az eşyayla daha mutlu ve bunun için Online'ı bıraktığına minnettar. Hayatın Her Alanında Daha Bilinçli Harcama Charbonier, her şeyden önce, Online'ı bıraktıktan sonra aldığı en büyük dersin genel olarak "daha bilinçli harcama" yapmayı öğrenmek olduğunu söyledi. Hem o hem de Hife, pratik ödeme sürecinin, her alışverişi doğru düzgün değerlendirmeden düşüncesizce harcama yapmayı mümkün kıldığına inanıyor. Dürtüsel alışverişlerin zamanı geçti; artık her iki kadın da etraflarındakiler konusunda daha düşünceli. Bu kolay çıkış yolunu ortadan kaldırmak, Charbonier'in başka yerlerde harcadığı her kuruşa daha fazla değer vermesini gerektirdi. Ayrıca, yapmaya karar verdiği düşünceli alışverişlerden daha fazla memnuniyet duydu. Hem Charbonier hem de Hife, Online'dan ayrılmanın insanları hayatın her alanında daha bilinçli harcama yapanlar haline getirebileceğini gösteriyor. Bu, herkesin Online'dan ayrılması gerektiği anlamına mı geliyor? Bazıları için bu daha zor (hatta tamamen imkansız!), ancak bu örnekler, aniden vazgeçmeseniz bile, teslimat şirketinden alışveriş yaparken daha bilinçli olmak için değişiklikler yapabileceğinizi gösteriyor. Hife, "Geçiş yapmak benim açımdan gerçekten biraz zaman ve çaba gerektirdi, ama bunu yaptığım için gerçekten mutluyum," dedi. Kaynak: GoBankingRates

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.