Jump to content
Sign in to follow this  
  • entries
    201
  • comments
    22
  • views
    164,427

İnsanoğlunun Kendini, Kendi Biri / Türü İle Özdeşleştirmesi

Sign in to follow this  
evrensel-insan

2,394 views

Artik gunumuz ve cagimizda biyoloji evrim olarak gen uzerine okunmaktadir.

 

Kisaca bir fenomenin insanoglu turune ait bir bir olup olmadigini onun genetik ozelliklerine bakarak ortaya koyabiliriz.

 

Bu da insanoglunu genetik olarak evrimsel en yakin akrabalarindan da farkli kilar.

 

Yalniz gunumuzde hala bir insanogluna soruldugunda, "sen kimsin/nesin?" diye alinan yanitlar, cagdisidir.

 

Burada felsefi, metafizik bilincli ya da bilincsiz ve de etik alisilagelmis yanitlar halas soz konusudur.

 

Bu yanitlar genelde "kulum, koleyim, maddeyim, metayim, atomum, embriyoyum, bitkiyim, hayvanim, maymunum" v.s. temelinde insanoglu kendisini kendisi ile ozdeslestirmez.

 

Bu konu da bir de ozdeslestirmenin etik temeli vardir, burada da insanoglu kendisine dogumdan itibaren verilen degerlerle kendisini ozdeslestirir.

 

Bu yanitlar da genelde "Erkegim/kadinim, adim-soyadim, milletim, dinim, etnigim, mezhebim" temelli yanitlardir.

 

Bir de ozdeslestirme de sosyo-psikolojik yanitlar vardir.

 

Bu yanitlar genelde "delikanli, genc, genc kiz, efe, kulhanbeyi, serseri, berdus, asik, baba, anne kardes, yasli, amca, dayi, ihtiyar, moruk v.s. temelli olabilir.

 

Hayvan ve bitki ozdeslestirmeleri de algi temelinde mevcuttur;

 

Ornek "aslan, kaplan, kurt, ayi, kopek, kedi, kuzu, okuz, deve, maymun, bit, pire, papatya, manolya, lale, gul, v.s.

 

Bunun disinda mesleki ozdeslestirmeler soz konusudur.

 

Ornek "doktor, muhendis, ogretmen, sofor, kapici, yonetici, memur, isci, copcu, bakici" v.s.

 

Bu iki turludur ya kisi kendini bu sekilde ozdeslestirir, ya da etrafindakiler algi olarak bu ozdeslestirmeyi kisi uzerinde yaparlar.

 

Kisaca insanoglu kendisini; deyim yerinde ise "gunesin altinda ne varsa" onun ile ozdeslestirir.

 

Aslinda bu gayet dogaldir. Cunku insanoglu her bir seyi gozlemler ve algilarken, ona kendince ona uygun bir ad verir ve bu uygun buldugu

ozellikleri de kendinde bulur. Boylece adlandirdigi her bir seyin, kendi ile ozdeslesmesi de kacinilmazdir.

 

Burada ilginc olan butun bu ozdeslestirmelerde, kendi ile ozdeslesimin olmamasidir.

 

Bir yerde her seyi gozlemler algilar ama kendisini gozlemleyemez ve algilayamaz.

 

Nihilizm ile birlikte gelen yeni akim ile birlikte insanoglu ilk defa, kendinin farkina varmis ve bu farkindaligi "ben" basligi ve temelinde kullanmaya baslamistir.

 

Bu aslinda ve bir yerde sadece kendi farkina varis ve kendini one cikaris olsa da henuz tum turunun farkindaligini ve bilincini tasimamaktadir.

 

Cunku bu kendi farkina varis kendi ego temelli akilci ve duygusal farkinin baskalari uzerindeki cikar kullanimi temelinde olmasi ve kendi birsel cikari icin herkese ve herseye istedigini yapmasinin dusunmesinin mesru ve mubah kilinmasidir.

 

Bu sekildeki ben bilincini, yani bireysellik, bireycilik, bencillilik, bencilik ve bananecilik temelini ilk ortaya atan Ayn Rand'dir.

 

Yaziyi bitirmeden bir filmdeki bir soylemi buraya ornek olarak alalim.

 

O film de bir kisi soyle bagiriyordu "I am not a number, I am a man"

 

"Ben bir numara degilim, ben bir insanogluyum"

 

Kisaca insanoglunun heuz kendini sadece kendi egosal cikarci temelde kendi ile ozdeslestirdigi ve beninin farkina vardigi cagimizda, henuz bunu tursel butunluk bilincine tasiyamamis olmasi da acidir.

 

Tarih bize bunu ne zaman insanoglu kendi turu bunyesinde bir birini oldurmez svasmaz ve her turlu dusunce ve davranis farki ile birlikte yasar ve bu farklari kendi turu bunyesinde bilim ve teknikte kullanir ve gelistirirse; iste o zaman, bugun en azindan kendi birinin bilinci bilissellige cikacak ve tursel bilinci ve bilisselligi de kapsayacaktir.

 

Henuz dunyamizda kendi bilincinin egosal olarak yansimaya yeni basladigini dusunursek; bunun tursellige ulasmasi pek ufukta gorunmuyor.

 

Yani insanoglunun, kendini ozdeslestirirken, su ya da benzeri cumleyi kullanmasi.

 

"Ben insanoglu turumun tek bir biriyim"

 

Iste bu cumle maalesef evrimsel degil; ancak beyinlerin zihinsel devrimi ile gerceklesecektir.

 

Yani bir fiziksel degisim degil, zihinsel bir degisimdir.

Sign in to follow this  


2 Comments


Recommended Comments

İnsanoğlu Sümer rahiplerinin gökyüzünün düzeni gibi yeryüzünün de bir düzeni olduğu söylemiyle, determinist ve hiyerarşik bir söylem geliştirmesi, Animalizm yani doğada ki her şeyi canlı olarak görmesi ve insanın kendi soyunun, ağaçtan, kurttan falan geliyor gibi algılamasına göre bir devrim gibi gözükse de..... içe dönük zihinsel yapıdan, dışa dönük zihinsel yapıya yönelmiştir. İşte şu Türk atasözünde ki yönelim artık insanoğlu için bir rehber olmuştur. " Kırk derviş bir halıya sığmış da, iki padişah bir cihana sığmamış." dışa dönüklük padişahlık göstergesi, içe dönüşlük dervişlik göstergesi. Herkes kendini bir padişah gibi gördüğü için insanoğlu birbirini gırtlaklamaktadır. Ne zaman derviş gibi görmeyi başarırsak sorun çözülecek. Dünya da insanoğluna yetecek her şey var ama herkes padişah, dünya bir kişiye bile yetmiyor. Zihniyet değişiminin çatışmaları Osmanlı'da hep yaşandı. Dervişler içe dönük olarak dış dünyayı algıladı, padişahlar dışa dönük olarak dış dünyayı algıladı. Sümer zihniyetinden (padişahlık zihniyetinden), Dervişlik zihniyetine dönüşümü sağlamamız gerekiyor ama nasıl....

Share this comment


Link to comment

Bunun icin gereken zihinsel/davranissal devrim yani beyinde ne yer etmisse hepsinden kurtulup beyni yeniden insanlik evrensellik bilimsellik ve bilissellik ile doldurmak.

 

Bunun icin de "devrimci sorgulama" bireysel bilinc ve de birey bilinci gerekli.

 

Butun bunlar insanoglunun kendisini ancak kendisi ile ozdeslestirmesine yarayacak ve boylece insanoglu varliginin fasrkina ve bilincine varacak.

Share this comment


Link to comment
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.