Jump to content
Sign in to follow this  
  • entries
    201
  • comments
    22
  • views
    162,232

About this blog

evrensel-insan'a ait basliklar

Entries in this blog

 

Seçimde, İrade ve Determinizm

Bu konuda cesitli mantik yurutumleri var;   Eger serbest irade oldugunu dusunuyorsan ve bu konuda determinist isen, o zaman bu oldugunu dusundugun serbest iradeni yasamini yonlendirmede kullanirsin ve bu bu buyuk bir kazanimdir.   Eger serbest iraden oldugunu dusunmuyorsan ve de serbest dusuncen varsa; o zaman yasaminda secenegin olma sansini kullanmayarak bu olanagini red ediyorsun dolayisi ile buyuk kayiptasin.   Eger serbest iraden oldugunu dusunuyorsan ve bu konuda determinist degil is

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Fiziksel / Doğal Determinizm-Yaratılışsal İrade Bağı / İlişkisi

Ilk once bu ikisi arasindaki bagi/iliskiyi ortaya koymadan, ikisinin biribirinden farkini ortaya koyalim.   Fiziksel/dogal determinism- fiziki olarak herhangibir fenomenin her turlu olusumunun, degisim, donusum ve baskalasiminin her turlu hareketinin oznel ya da soyut bir karar ya da secim mekanizmasina dayanmadan kendi kendine sartlara duruma ve zamana bagli olarak olacagidir. Yani buna kisaca "evrim "diyebiliriz.   Yaratilissal Irade- Yaraticinin yarattigi bir fenomen olarak, her turlu olu

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Biase

Biase, felsefi mantikta; asagidaki linkte aciklanmis olan qua felsefesinin tam da tersi olan bir felsefi mantik cesididir.   http://www.turkish-media.com/forum/blog/1121/entry-7005-qua-felsefesi/   Biase, red edisin esligide; alternatif bakis acilarini hak etmeyi dahi goz onunde bulunduran, sunmak, veya tarafli perspektif icermek ile ilgili gorusun veya huyun/mizacin egilimidir.   Kisiler, bir bireye, bir irka, bir dine, bir sosyal sinifa, ya da bir politik partiye yonelik ya da karsit ol

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Zihnin Bilimi

Bilissel bilim, zihnin ve islevinin icdisiplinini bilimsel calisir.   Bilisselligin ne oldugunu, ne yaptigini nasil calistigini, iceler/arastirir.   Bu arastirma/inceleme, zekayi ve davranisi da icerir. Ozellikle, enformasyonun, sinir sistemi (insanlar ve digger hayvanlar) ve makinelerde (ornek bilgisayar) nasil temsil edildigi, isleve kondugu, donustugunu (algi, konusulan dil, hafiza, sorgulama ve his alanlarinda) icerir.   Bilissel bilim, psikoloji, yapay zeka, felsefe, sinir sistemi bil

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Zihin Felsefesi

Zihin felsefesi, zihin, zihinsel olaylar, zihinsel işlevler, zihinsel özellikler, bilinç ve bunların fiziksel bedenle, özellikle beyinle ilişkilerini inceleyen felsefenin bir alt araştırma koludur.   Bedenin zihinle ilişkisi bakımından zihin-beden sorunu, zihnin doğası ve onun fiziksel bedenle ilişkili olup olmadığı gibi diğer sorunlara rağmen, zihin felsefesinin merkezinde yer alan bir sorun olarak görülmektedir.   Zihin felsefesinden önce, zihnin tanımlanması gerekir. Zihin, insan beyninin

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Bilim Üzerine

Bilimin "bilinen bilgi birikimi" teorisi, empiriktir. Yani, yeni bir kanit ortaya sunuldugunda, herzaman yanlislanabilirlige aciktir. Bu durum, bilimde mutlakligi ve kesinligi onler.   Ayrica insanoglun bildirirken de her zaman bir hataya egimli olmasi, felsefi bir prensiptir.   Bilim Alani genelde iki ana dala ayrilir.   Tabi/dogal bilimler- biyolojik yasami da iceren, tabi fenomenin alanidir. Dogal bilimler de ana olarak biyoloji ve fiziksel bilim (fizik, kimya, astronomi ve dunya bilim

evrensel-insan

evrensel-insan

 

İnsanoğlu İle Bilgisayar Arasındaki Fark

Insanoglu ile bilgisayar arasindaki en onemli fark, bilgisayarin insanoglunun bir urunu olmasi ve bilgisayara bilginin insanoglu eliyle yuklenmesidir.   Iste buradaki fark aslinda soyutlama farkidir.   Yani bilgisayar soyutlayamaz. Sadece ona yukleneni yansitir.   Insanoglunu ve ozellikle beynini basit bir varliksal temele indirgemek mumkun degildir.   Cunku insanoglunun beyni daimi sekilde bir beliris ve belirtis ortaya koyan, bir karmasik dinamik sistemdir.   Burada bilgisayardan far

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Olay İle Olgu Farkı

Genelde bazi kavramlar anlam ve icerik olarak karistirilmaktadir.   Bu mesajda yukaridaki iki kavram arasindaki farki acikliyacagim.   Olay (actuality)- Belirli bir zaman, yer sar ve durumda meydana gelmis, olmus bitmis gozlemi olan bir harekettir.   Olgu(Fact)- Bilimsel olarak olmuslugu, teori ile ortaya konmus, teorisi test edilmis ve gozlem veren matematiksel/mantiksal Fiziksel ve de sosyal bir bilgidir.   Olayda, olmusluk sadece o an yer zaman durum ve sart icin gecerlidir. Baska bir

evrensel-insan

evrensel-insan

 

İnanç Özgürlüğü

Isvicre, ulkesinde bulunan tum islami orgut ve kuruluslari yasaklama karari aldi.   Daha once de camilerde ezani yasaklamisti.   Simdi bu bati'nin ve dunyanin en cagdas ulkelerinden biri olan ve her turlu sosyo-etik fark cesidine ev sahipligi yapan bu ulkenin bu yaptigini "inanc ozgurlugu" temelinde degerlendirelim.   Nedir inanc ozgurlugu?   Bir kisinin ya da inanc grubunun inandigi bir degeri yasam ve iliskisinde hak ve ozgurluk olarak kullanmasi.   Burada aslinda bu yukarida yazilan

evrensel-insan

evrensel-insan

 

BOP Yerine, Türkiye ve Orta Doğu Halklar Birligi

Bilindigi gibi, Osmali devrinde, Turkiye ve O.Dogu halklar olarak bolgesel birliktelikler yasiyordu. Bu birliktelikler etik temelde hem dini/mezhepsel hem de milli/etnik birlikteliklerdi.   Ornek olarak; turkler, kurdler, aleviler, sunniler, turkmenler.   Osmanli savasi kaybedince ve Turkiye ve O.Dogu sekillendirilirken cizilen sinirlar aslinda bunu hic dikkate almadilar. Bilhassa Turkiye, Iran, Irak ve Suriye sinirlari cizilirken, bu birliktelikler ayni "Berlin duvari" gibi bolundu.   Ayn

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Halk Düşmanlığı

Bugun basta Turkiye ve O.Dogu'da emperyalizmin mikroayrimci ve "kaybet kaybet" cikar politikasi, kendi tutuculugunda geliserek halkdusmanligina donusmustur.   Nedir halk?   En basit tabiri ile sosyo-etik degerlerin en basta etnik ve de mezhepsel degerlerini ortak paylasan bir topluluktur.   Peki, halk dusmanligi nedir?   Yine en basit tabiri ile, bir halka; belirli bir ideolojik inancsal ve etik karsitlik temelinde ustelik bu temellere degil, bu temellerin mensubu olarak sucladigi bu top

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Akılcı / Duyumsal / Sezgisel Paradokslar

Herhangi bir seyin, hic birsey, hersey ya da sey olarak varliginin determinist ve indirgemeci monist her turlu "ilk, tek, mutlak, baslangic, sonsuz" v.s. temelli zamansal ideolojik ve inancsal algisi hem bilimsel degildir, cunku gozlemi yoktur. Hem de kendi bunyesinde zamansal paradoks tasir. Bunun ilk nedeni insanoglunun yapilandirdigiginin zaten yapisinin paradoks tasimasindan kaynaklanir.   Orneklemek gerekirse;   Varlik-var/yok   Hak- Hakli/haksiz   Inanc-inancli/inancsiz   Kisaca

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Sosyal Sosyalizm

Insanogluna Marx eliyle once teorik olarak tanistirilan sosyalizmin, o gunku cagda; sosyal bir algisi, anlami ve icerigi yoktu.   Ogunku sosyalizm algisinin iki ana temeli vardi;   Birincisi toplumsallik   Ikincisi de ekonomik.   Ortak nokta- Politik   Iste bu iki temel, henuz o gunlerde farkindalioga ve bilince cikmamis hem bireyi hem de onun nitelik temelli sosyo-etik yonunu icermiyordu.   Yani sosyalizm, cografi olarak bulundugu tum toplum bunyesinde, ekonomi temel alinarak ve tum

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Bilişsel Analiz

Bilissel analizimize, insanoglu ve onun algisindan basliyoruz.   Cunku bilimsel olarak; algi olmadan, ne bir kavram ne bir bilgi ne de bir ifade edim, ya da ortaya koyum mumkun degildir.   Tabiki burada, evrimsel olarak canlilarin gelismislik temelinde, algi sadece insanogluna ait bir olgu degildir.   Yalniz, insanoglu arasinda digger algisi olan canlilar ile ortak bir dialog olmadigindan ve her turlu canlinin gozlemini dile getiren insanoglu oldugundan, canlilarin verdigi herhangi bir goz

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Direnmek

Bugun insanoglu eliyle gelinen, 21. yuzyilda; insanoglunun kendine sagladigi herhangibir bilgiyi, bilimi, felsefeyi, dili, ve bunlarin toplami olan; algiyi, farkindaligi ve bilinci hem koruyabilmek hem de yenileyebilmek, ilerletebilmek ve gelistirebilmek Adina; yapilacak en onemli eylemi; direnmek olarak ortaya koyabiliriz.   Bugun emperyalist zihniyetin ve onu besleyen her turlu dogal/fenomenal zihniyetin; geldigi her bir noktadaki tikaniklik ve bu tikanikligin insansal zihniyete acilamamasi;

evrensel-insan

evrensel-insan

 

İnsanoğlunun Kendi Kendini Değersizleştirmesi

Insanoglu, beyninin zihinsel yeti ve fonksiyonlari ile kendi kendini degersizlestiren/onemsemeyen/ ve ustelik kendisini degersizlestirecek ve onemsetmeyecek olan yarattigi degerleri ile bunu kendine saglayan bir turdur.   Bunun ilki, "sahte kendicilik" tir.   Yani, herseyin kendi icin var oldugunu, ve yaratildigini dusunmesi- Yani kendini bu sekilde yaratana yonelik duyulan kulluk ve teslimiyet   Bunun ikincisi de " bilisselsizliktir"   Yani kendisini mutlaka bir varlik ile ozdes gormesi

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Algı Felsefesi

Algi her turlu dile gelen bilgi niteligi ve cesidi olarak insanoglu temelinin farklilik yaratan en onemli fenomenidir.   Once Alginin neler icerip neler icermedigini ve nasil sekillendigini ve yapilandirildigini ortaya koyalim.   Alginin fonksiyonu (sey ilistirilmis algilamasi, algilamak eylemidir.   Burada ilistirilen sey iki turludur.   Birincisi, ilk alginin yani daha once kavramsal olarak ortaya konmamis, gerek duyusal gerekse duyumsal alginin algilamasi   Ikincisi, birinci algilam

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Algı / Bilinç Bağı / Farkı / İlişkisi

Insanoglu her turlu dusunce ve davranisini, algisi temelinde belirler. Daha dogrusu bu belirlemede bilinc yoksa, belirlenir.   Alginin akilsal/akilci ve gozlemsel/gozlemci farkini daha once aciklamistik.   Simdi de alginin bilinc ile olan iliskisine deginecegiz.   Algi genelde pozitiftir ve etkisi ya buna parallel, yani "memnun/mutlu edici, rahatlik verici ve sorunsuz" dur.   Ya da buna ters olarak bu pozitif algi "memnun/mutlu etmez, rahatsiz eder ve sorunludur.   Iste bilincin bilere

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Tanrıyı / Yaratıcıyı v.s. Algısal İfade Ediş Çeşitleri

Tanri algisini, insanoglu 4 farkli nitelikte degerlendirir.   Varliksal, Inancsal, Kavramsal ve bilgisel   Tanrinin varligini, varliksal olarak degerlendirmek, ve ifade etmek; metafizigin, teolojik degerlendirmesidir.   Burada varliksal nitelikteki ifade sekli ucludur. Genelde temeli de ontolojik tabanlardan birine dayanir (madde/nesnel,dusunce/oznel ve yok, isimsel)   Vardir, yoktur ve varligi/yoklugu bilinemez,   Tanriya inancsal algi ise, genelde metafizik (fizik otesi, akilci, duyu

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Sosyal / Siyasal Yaşam / İlişki Farkı

Farklara gecmeden once; her iki kavramin ve yasam/iliskinin ortak noktalarini ortaya koyalim.   Her ikisi de ulke butunlugu temelinde toplumsaldir.   Her ikisi de etigin konusudur.   Sosyal yasam ve iliski; bir kmisinin kendine has etik degerlerinin toplum bunyesinde, kendinin sahip oldugu degerlerin butunlugu bunyesinde, bu degerleri yasam ve iliskisinde dusunce ve davranista ifade edebilmek.   Sosyal yasam ve iliski, dokunulmaz olarak bir kisinin evrensel hukuk ve insan haklarindaki en

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Evrim Kelimesinin Etimolojik Kökeni ve Kavramsal, Algı / Anlam "Sorunu"

Turkce kokeni olmayan ve yabanci dilden turkceye tercume algi ve anlam olarak aktarilan evrim kavrami sorunludur.   Buradaki ilk sorun, ozne sorunudur   Ikinci sorun kelimenin kavramsal olarak verdigi algi/anlam sorunudur.   Turkiye toplumu bilinc ve algi olarak genelde, ozneli ve direk algi yapisina sahiptir.   Yani bir kavrama anlam ve icerikk verilirken, genelde sanki o kavramin insanoglu gibi bir beyinsel yetisi ve fonksiyonu algisi her bir fenomende varmis gibi verilir. Bu da anlam

evrensel-insan

evrensel-insan

 

İnsanoğlunun Kendini, Kendi Biri / Türü İle Özdeşleştirmesi

Artik gunumuz ve cagimizda biyoloji evrim olarak gen uzerine okunmaktadir.   Kisaca bir fenomenin insanoglu turune ait bir bir olup olmadigini onun genetik ozelliklerine bakarak ortaya koyabiliriz.   Bu da insanoglunu genetik olarak evrimsel en yakin akrabalarindan da farkli kilar.   Yalniz gunumuzde hala bir insanogluna soruldugunda, "sen kimsin/nesin?" diye alinan yanitlar, cagdisidir.   Burada felsefi, metafizik bilincli ya da bilincsiz ve de etik alisilagelmis yanitlar halas soz konu

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Determinizm / Özgür İrade - İlişkisi / Çelişkisi-Sorgulama / Qua Felsefesi

Asagida felsefi olarak yukarida adi gecen her iki kavram arasindaki "iliski/celiski" temelinde; tum felsefi algilar aciklanmistir.   Kombinasyon olarak, ozgur irade ile determinizm arasinda 4'lu iliski/celiski saglanabilir.   Bu iliskiler/celiskiler;   Determinizm, temelli olarak;   Fiziksel determinizm vardir   Fiziksel determinizm yoktur.   Ozgur irade olarak;   Ozgur irade mumkundur   Ozgur irade mumkun degildir.   Yukaridaki karsitlik temelinde felsefi olusumlar ve algilar;

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Akılcılığın İnançsal Takıntısı-Görünmezlik

Tarihe baktigimizda, insanoglu Sokrates oncesi; sadece bilimsel temelde bes duyusu ile algiladigini ortaya koyuyor, sorguluyor, irdeliyor ve buluyordu.   Bulgu olgu kurgu islemi; sadece bulgu ve olgu uzerinden bilimsel ortaya koyumdu.   Sokrates ile ilk defa, insanoglu; akilciliga yoneliyor, metafizik temelinde "gercegin ne oldugu" tartismasina giriyor ve bunu sadece akilciligin ideolojileri inanclari ve teorileri ile tartisiyordu.   Aristo ile hiz kazanan bu akilsal algi ve akilcilik maal

evrensel-insan

evrensel-insan

 

Varlıksal / İnançsal İç Çelişki - noncognitivizm

Aslinda herhangibir dine tanriya varliksal ya da inancsal olarak bagli oilmak, kendi icinde celiski tasir.   Birincisi, her teist, varliksal ve inancsal temelde kendi ozel inancinin celiskisini tasir.   Ikincisi, her teist ozel inancindan dolayi genel teizm celiskisi tasir.   Simdi bunlari soyle aciklayalim.   Mesela islam dini uygulayicisi ve onun Allah'ini varliyan ve inanan bir muslumanin; diger dinler ve tanrilar temelinde bir karsitligi olmasi nedeniyle, celiski tasir.   Orneklers

evrensel-insan

evrensel-insan

Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.