Φ Aries Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Paylaş Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Giovanni Bologna (Giambologna) (1529- 1608) İtalyan tarzında çalışan Flaman heykelci Jacques Dubroeueq un yanında yetişti. Yaklaşık 1555 te Roma ya gitti, orada gördüğü Helenistik heykellerden ve Miehelangelo nun yapıtlarından etkilendi. 1557 de yerleşip yaşamının sonuna değin kaldığı Floransa da Francesco de Medici nin dikkatini çekti, önemli yapıtlarından birçoğunu onun için gerçekleştirdi. Floransa daki ilk ürünleri arasında, daha sonra Borgo San Jacopo daki bir çeşme üzerine yerleştirilen tunç bir Bacehus ile Castello Villası için yaptığı tunçtan bir Venüs (bugün Floransa yakınlarındaki Medicilere ait Petraia Villası nda) vardır. Giambologna, Michelangelo nun Zafer ini aşmaya çalıştığı Bologna daki Neptün Çeşmesi yle (1563-66) ününü pekiştirdi. Michelangelo nun Zafer iyle birlikte Vecchio Sarayı na yerleştirilen bu yapıtta özgün boyutlardaki alçı kopyası (Floransa Akademisi) 1570 te mermer bir kopyayla (bugün Ulusal Müze de) değiştirildi. Giambologna nın yoğun bir acı ve şiddet ifadesinin işlendiği Samson ile Bir Filistinli (1567, Victoria ve Albert Müzesi, Londra) adlı yapıtı, Helenistik dönemin Laokoon gibi en karmaşık örneklerini çağrıştıran bir kompozisyon düzenindedir. Sabin Kadınlarının Kaçırılması (1579-83, Loggia dei Lanzi, Floransa) düzenli kompozisyon anlayışına ve anıtsal boyutlarına karşın, çok daha karmaşıktır. Yapıt, hangi yönden bakılırsa bakılsın aynı etkiyi uyandıracak biçimde ustaca tasarlanmıştır. Figürün düzgün yüzeyi üstünde ışığın nt reşmesiyle akıcı bir etki elde ettiği Mereurius (y. 1580. Bargello. Floransa) adlı heykeli ile I. Casimo de Medici nin at üstündeki tunç heykeli de (1587-94, Signoria Meydanı, Floransa) Giambologna nın önemli yapıtları arasındadır. Giambologna Floransa daki Boboli Bahçeleri yle ( Okyanus Çeşmesi , 1571-76: Grottieella Venüsü , 1573), Medicilerin Pratolino daki (dev boyutlu Apennin Çeşmesi, 1581), Petraia daki ve Castello daki villaları için yaptığı bahçe heykelleriyle de büyük bir ün kazanmıştır. Ayrıca, en tanınmışları bugün Viyana daki Sanat Tarihi Müzesi nde bulunan, çok sayıda tunç büst yapmıştır. Lucea Katedrali ndeki mermerden Özgürlük Altarı yla (1577-79) çeşitli tunç kabartmalar da dinsel yapıtları arasındadır. Giambologna 16. yüzyıl ortalarındaki Floransa maniyerizmini Avrupa çapında bir üslup haline getirmiştir. Akıcı bir ifade yakalamadaki yeteneği, üslubunun canlılığı ve duyumsallığı ile Bernini nin barok heykellerinin habercisidir. Yapıtları 300 yıl boyunca, Michelangelo dışındaki bütün heykelcilerinkinden daha fazla hayranlık toplamıştır. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.