Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Dünyada yeterince bakır yok - ve kıtlık 2030'a kadar sürebilir


Admin

Önerilen İletiler

  • Admin

Dünyada yeterince bakır yok - ve kıtlık 2030'a kadar sürebilir

2023 yılı boyunca küresel piyasaları, giderek zorlaşan Güney Amerika tedarik akışları ve daha yüksek talep baskıları nedeniyle bir bakır açığının doldurması bekleniyor.

Bakır, ekonomik sağlık için önde gelen bir nabız kontrolüdür ve kırmızı metalin sıkışması, küresel enflasyonist baskıların kötüleşebileceğinin bir göstergesi olabilir ve sonuç olarak merkez bankalarını şahin duruşlarını daha uzun süre korumaya zorlayabilir.

AA17bFZj.img?w=768&h=402&m=6

Bir bakır açığı, 2023 yılı boyunca küresel piyasaları sular altında bırakacak ve bir analist, açığın potansiyel olarak on yılın geri kalanına da yayılabileceğini tahmin ediyor.

Dünya şu anda, Güney Amerika'da giderek zorlaşan arz akışları ve artan talep baskıları tarafından körüklenen küresel bir bakır kıtlığı ile karşı karşıya.

Bakır, elektrikli ekipman ve endüstriyel makineler gibi çeşitli kullanımlara dahil edilmesi nedeniyle ekonomik sağlık için önde gelen bir nabız kontrolüdür.

Bakır sıkışıklığı, küresel enflasyonist baskıların kötüleşeceğinin bir göstergesi olabilir ve ardından merkez bankalarını şahin duruşlarını daha uzun süre korumaya zorlayabilir.

Wood Mackenzie'nin Metaller ve Madencilikten Sorumlu Başkan Yardımcısı Robin Griffin, "2030'a kadar bakırda büyük açıkları şimdiden tahmin ediyoruz" dedi. Bunu büyük ölçüde Peru'da devam eden huzursuzluğa ve enerji geçiş endüstrisindeki bakır talebinin artmasına bağladı.

"Ne zaman bir siyasi huzursuzluk olsa, bunun çok çeşitli etkileri olur. Ve bariz olanı... maden sahalarının kapanmak zorunda kalma potansiyelidir" diye ekledi.

Peru'daki huzursuzluk

Peru, eski Devlet Başkanı Pedro Castillo'nun Aralık ayında bir görevden alma davasında devrilmesinden bu yana protestolarla sarsıldı. Güney Amerika ülkesi, küresel bakır arzının %10'unu oluşturuyor.

Glencore, 20 Ocak'ta Peru'da bulunan Antapaccay bakır madenindeki faaliyetlerini, protestocuların tesisi yağmalayıp ateşe vermesinin ardından askıya aldığını duyurdu.

Ek olarak, küresel arzın %27'sini oluşturan ve dünyanın en büyük bakır üreticisi olan Şili, Kasım ayında yıllık %7'lik bir düşüş kaydetti.

Goldman Sachs, 16 Ocak tarihli ayrı bir notta, "Genel olarak, Şili'nin 2023'ten 2025'e kadar muhtemelen daha az bakır üreteceğine inanıyoruz."

Ancak bir piyasa gözlemcisi, manşetlere fazla takılmamanız konusunda uyarıda bulundu.

Wolfe Research'ün genel müdürü Timna Tanners, 2023'te birkaç yeni madende artış görülmesi gerektiğini tahmin ederek, "Bozulma görmek normaldir ve normalden fazlasını gördüğümüzü sanmıyorum" dedi.

CME verilerine göre, bakır vadeli işlemleri Pazartesi günü pound başına 4.035 dolardan işlem gördü. Metal, 3.9875$'a kadar düştüğü 10 Ocak'tan bu yana en düşük seviyesi olan 3.9930$'ı gördü.

Bakır tüketimi ile başa çıkmak

Çin'in yeniden açılması ve otomotiv ve enerji geçiş endüstrisindeki büyüme, kırmızı metale olan talebi artırarak bakır kaynakları üzerindeki baskıyı artırdı.

Piyasa yetkilisi Tina Teng, "Çin'in yeniden açılmasının bakır fiyatı üzerinde önemli bir etkisi var çünkü bu, talep görünümünü iyileştirecek ve madenciliği zorlaştıran temiz enerji geçişinin ardından arz kıtlığı nedeniyle bakır fiyatlarını daha da yükseğe çekecek" dedi. CMC Markets'te analist.

AA17boRk.img?w=768&h=402&m=6

Pekin'in katı sıfır Covid politikalarına geri dönmesinin, ülkenin ekonomik toparlanmasının yanı sıra bastırılmış Çin talebini hızlandırması bekleniyor. Emtia fiyatları, Çin'in bir dizi Kovid önlemini kaldırmayı planladığını açıkladığı Aralık ayından bu yana güçlü artışlar gördü.

Teng, "Açık, 2024'ten 2025'e kadar mevcut ters rüzgarların neden olduğu potansiyel bir küresel ekonomik durgunluğa kadar sürebilir."

Bununla birlikte, Wolfe Research'ten Tanners, Çin hayata dönerken "büyük bir aktivite patlaması" ve bakır tüketimi beklemediğini söyledi.

"Özellikle bakır tüketimi 2022'de gerçekten yavaşlamadı. Fabrikalar hâlâ çalışıyordu, hükümet teşvikleri ve altyapı hâlâ ilerliyordu" diye açıkladı.

AA17bDua.img?w=768&h=402&m=6

Bununla birlikte, daha geniş elektrifikasyon olgusunun muhtemelen bakır talebi için daha büyük bir temel itici güç olacağını da sözlerine ekledi.

"Şarj altyapısını almadan elektrikli araçların kalktığını göremezsiniz ve gerekli olan elektrifikasyon aslında çok daha yoğun bakır gerektirir."

Bakır, elektrikle ilgili teknolojilerde ve dolayısıyla enerji geçiş tekliflerinde büyük ölçüde öne çıkıyor.

Uluslararası Enerji Ajansı'na göre, 2021'de elektrikli araba satışları iki kattan fazla artarak dünyadaki toplam EV sayısını 16,5 milyona getirdi. Bu, EV şarj ekosisteminin hızlandırılması gerekeceği anlamına gelir.

Wood Mackenzie'den Griffin, "Enerji geçişinde [endüstri] bakır tedarikiyle ilgili daha uzun vadeli bir sorun var, çünkü hem otomotiv hem de şanzımandaki büyüme çok büyük olacak" dedi.

Kaynak: CNBC

pans-419249.jpg

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bir hesap oluşturun veya yorum yazmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmak zorundasınız...

Bir Hesap Oluşturun

Forumumuzda üyelik çok basit ve ücretsizdir!

Yeni Bir Hesap Oluşturun

Giriş Yap

Hali hazırda bir hesabınız var mı? O zaman Giriş Yapın.

Giriş Yapın
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.