Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

İsveç'in donmuş kuzeyinde 'yeşil çelik' ısınıyor


Admin

Önerilen İletiler

  • Admin

İsveç'in donmuş kuzeyinde 'yeşil çelik' ısınıyor

AAVOSIZ.img?h=1080&w=1920&m=6&q=60&o=f&l

LULEA, İsveç (AP) — Yüzlerce yıldır, koklaşabilir taş kömürüyle beslenen azgın yüksek fırınlar, arabalarda, demiryollarında, köprülerde ve gökdelenlerde kullanılan çeliği dövdü.

Ancak kömürden çıkan dumanın nefesleri, iklim değişikliğini tetikleyen ısıyı hapseden gaz olan büyük bir karbondioksit kaynağıdır.

Dünya Çelik Birliği'ne göre, 2020'de üretilen her metrik ton çelik, atmosfere neredeyse iki katı karbondioksit (1,8 ton) saldı. Çelik üretiminden kaynaklanan toplam doğrudan emisyonlar, 2020'de yaklaşık 2,6 milyar ton olup, küresel CO2 emisyonlarının yaklaşık %7'sini temsil etmektedir.

AAVOQqO.img?w=768&h=512&m=6&x=416&y=25&s

İsveç'te tek bir şirket olan çelik devi SSAB, kuzeydeki Lulea kasabasındaki gibi fabrikalarda çalıştırdığı fırınlar nedeniyle ülkenin emisyonlarının yaklaşık %10'unu oluşturuyor.

Ancak çok uzak olmayan bir yerde, yüksek teknolojili bir pilot tesis, bu sürecin bir kısmını koklaşabilir taş kömürü yakmaktan kendisi yenilenebilir enerjiyle üretilen hidrojeni yakmaya çevirerek çelik üretiminde yer alan karbon emisyonlarını önemli ölçüde azaltmaya çalışıyor.

HYBRIT - veya Hidrojen Çığır Açan Demir Üretim Teknolojisi - SSAB, madencilik şirketi LKAB ve İsveç devlete ait elektrik şirketi Vattenfall arasında 2016 yılında kurulan bir ortak girişimdir.

Vattenfall'un endüstri karbonsuzlaştırma başkanı Mikael Nordlander, "Yenilenebilir enerjinin, fosilsiz enerjinin maliyeti önemli ölçüde düştü ve aynı zamanda artan bir farkındalık ve 2015'te küresel emisyonları azaltmak için Paris Anlaşması vardı" dedi.

Fosil içermeyen kaynaklardan gelen bu elektrikle, fosil yakıtların endüstride doğrudan kullanımını geride bırakma şansımızın olabileceğini anladık” dedi.

Geçen yıl, fabrika ilk ticari teslimatını yaptı. Emisyonlarını önemli ölçüde azaltmayı taahhüt eden Avrupalı otomobil üreticilerinin daha temiz çeliğe ihtiyacı var. Çinli Volvo Group, HYBRIT ile ortak olan ilk otomobil üreticisi oldu. Tedarik başkanı Kerstin Enochsson, çeliğin otomobillerinin karbon ayak izine %20 ila %35 arasında "önemli bir katkıda bulunduğunu" söyledi.

“Bir elektrik şirketi olarak sadece egzoz emisyonlarıyla mücadele etmek yeterli değil. Arabanın kendisine de odaklanmamız gerekiyor” dedi.

Volkswagen dahil diğer şirketlerden gelen talep de yeşil çeliğe talep olduğuna dair bir sinyal gönderiyor. Avrupa'daki çelik üreticileri, kömürsüz çelik üretimini artırma planlarını açıkladılar.

HYBRIT süreci, geleneksel olarak cevher bazlı çelik yapımında kullanılan koklaşabilir taş kömürünü hidrojen ve yenilenebilir elektrikle değiştirmeyi amaçlıyor.

Hidrojen gazı ile reaksiyona giren ve oksijenin uzaklaştırılmasının ardından geride kalan gözenekler nedeniyle adını alan top şeklindeki “sünger demir”e indirgenen kahverengi tonlu demir cevheri peletleri ile başlar. Bu daha sonra bir elektrikli fırında eritilir.

Hidrojen de yenilenebilir enerji kullanılarak yapılırsa, süreç CO2 üretmez.

SSAB'nin baş teknoloji sorumlusu Martin Pei, "Demir alıyoruz ve bunun yerine su buharı alıyoruz" dedi.

"Çelik üretiminden kaynaklanan karbondioksit emisyonlarının temel nedenini gerçekten çözüyoruz" dedi.

Çelik geri dönüştürülebilir bir malzemedir, ancak toplumu dönüştürmeye ve rüzgar türbinleri, güneş santralleri, enerji nakil hatları ve yeni elektrikli araçlar inşa etmeye yönelik bir baskının ortasında, alaşıma olan talebin önümüzdeki yıllarda artması bekleniyor.

“Çelik mükemmel bir yapı malzemesidir. Çeliği tekrar tekrar geri dönüştürmek de mümkün” dedi Pei. “Çeliği mümkün olduğunca çok kez yeniden kullanabilirsiniz.

"Günümüzdeki tek sorun, demir cevherinden çelik üretmenin mevcut yolunun çok fazla CO2 yaymasıdır" dedi.

Bu on yılın sonunda, Avrupa Birliği 27 ulustan oluşan bloktaki toplam CO2 emisyonlarını 1990 seviyelerine kıyasla %55 oranında azaltmaya çalışıyor. Bu çabanın bir kısmı, şirketlerin CO2 emisyonları için ödeme yapmasını ve düşük karbonlu alternatiflere geçişi teşvik etmeyi içeriyor.

İsveç çelik endüstrisi, 2045 yılına kadar "fosilsiz" operasyonlar gerçekleştirme planlarını belirledi. Ocak ayında SSAB, on yılın sonuna kadar çelik üretim süreçlerinde karbondioksit emisyonlarını büyük ölçüde ortadan kaldırmaya yönelik kendi planlarını öne sürdü.

İsveç çelik üreticileri birliği Jernkontoret'te enerji ve çevre müdürü Helen Axelsson, "Şirketler mevcut süreçlerdeki olasılıklarının ve sınırlamalarının çok iyi farkındalar ve bu konuda bir şeyler yapmaları gerekiyor" dedi.

Ancak Dünya Çelik Birliği'ne göre, küresel çelik üretiminin %70'inden fazlası, çelik üreticilerinin daha uzun süredir sanayileşmiş ülkelerle aynı miktarda eski hurda çeliğe erişiminin olmadığı Asya'da gerçekleşiyor. Bu, küresel güneyde ton çelik başına ortalama emisyonların daha yüksek olmasının bir başka nedenidir.

Göteborg'daki Chalmers Üniversitesi'nde enerji teknolojisi profesörü olan Filip Johnsson, hidrojen ve daha temiz çelik yapmak için gerekli olan çok miktarda yenilenebilir elektriğin, HYBRIT sürecini dünyanın diğer bölgelerinde yaygınlaştırmayı zorlaştırabileceğini söyledi.

“En büyük zorluğun bir sürü elektriği almak ve aynı zamanda sürekli olarak sağlamak olduğunu söyleyebilirim” dedi.

Küçük Lulea pilot tesisi hala bir araştırma tesisi ve şu ana kadar sadece birkaç yüz ton üretebildi. 2026 yılına kadar daha büyük bir gösteri tesisi inşa etme ve ticari teslimatlara başlama planları var.

Kaynak: AP Associated Press

the-beach-3266660.jpg

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bir hesap oluşturun veya yorum yazmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmak zorundasınız...

Bir Hesap Oluşturun

Forumumuzda üyelik çok basit ve ücretsizdir!

Yeni Bir Hesap Oluşturun

Giriş Yap

Hali hazırda bir hesabınız var mı? O zaman Giriş Yapın.

Giriş Yapın
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.