Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

irade ve zorunluluk


murat1

Önerilen İletiler

hayır şer Allahın iradesiylemi olur, zina şerse zinayıda mı Allah irade etti

 

hiç kimse bir şeyi allah yaratmadan ( yapmadan) önce, yapmaya kadir olamaz. diyor musunuz

 

ss

kötülükler allahtanmıdır

 

allah her varolanı görürse kendide var madem öleyse kendinide görürmü

ssss

 

zulmü yaratan allahmı evet dersen öleyse neden zalim değildir

 

 

kötülükler allahtanmı evet dersen zinada mı allahtan

 

 

içki allahın verdiği bir rızıktır diyen varmı

 

kötülüklerde allahtandır diyen varmı

 

s

 

zina allahın iradesiyle oluyo diyen varmı

 

önceden alnımıza yazılan şeyleri yapıyoz diyen böle hür irade olurmu diyen varmı

 

 

kötülükler allahın iradesiyle oluyor diyen varmı

 

ss

s

ss

 

hareketlerimizi allahmı yaratır yoksa bizmi.

allah yaratırsa bizim özgür irademiz kalırmı

 

zina hareketinin yaratıcısı alahmı.

allah derseniz zorla zina yaptırmış olmuyomu

 

 

zina hareketini kulmu yoksa allahmı yaratır

 

s

s

s

Allah hareket edermi etmezmi

 

ss

ss

ss

 

kulun zina yapmasını allah ezeldemi takdir etmişti

 

kulun neyi seçeceğini allah ezelde mi seçti

 

s

 

zina allahın iradesi dışındamı gerçekleşti

 

s

zinayı allahmı irade etmişti hayır dersen

yani allahın iradesi dışında bişe mi oluyor

 

 

kul zina etmek istese, bu düşünceyi allah kulda yarattı diyemi düşündü

 

ssss

 

kulun allaha sövme düşüncesini allah mı yarattı

 

s

 

Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi

 

Allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz

 

allah yalanı yaratan mıdır

 

allah napcamızı önceden biliyosa böle sınav olurmu

 

Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var,

Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?

 

 

Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz?

Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...

 

sssss

 

 

 

"Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz?

Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş? Allah değilmi

 

s

 

Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?

 

 

Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? ehli sünnet içki

rızık der

 

 

içki allahın verdiği bi rızıkmı değilmi

 

s

 

16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu

tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo

 

 

7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi

179 uncu ayet bu,

s

s

 

2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve

büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo

hem de onlara iman etmeyi emrediyo

 

 

17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk.

(kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği

söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi,

 

s

 

Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?

 

 

Allah ilminde olacak olanları yaratmaya mecburmu yoksa yaratmasa da olurmu.

ama o zaman ilmi yanlış olmaz mı

iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır

 

öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı

 

s

allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması

gerekmezmi

 

alemin yokluğu zaman aldımı

 

allah alemi yaratmak için bekledimi

alemin varlığının öncesinde zaman geçtimi (allah alemi sonradan yarattı diyosanız)

ssssss

allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi

neyi irade edeceğimizi alalh irade etmemiş miydi

 

 

allah seslimi yoksa sesiz mi konuşur

 

kötülüğü yaratan allah diyen varmı

 

şer kimdendir kuldan mı Allahtan mı

 

her ferdin geleceği ezelde kurtuluş ve azap olarak takdir edilmiş midir

 

Allah razı olmadığı fiilleri (zina) irade eder mi

 

kulun iradesi Allahın iradesine mi bağlıdır yoksa

Allahın iradesi kulun iradesine mi, bağlıdır

 

günahlarda içinde olarak herşey Allahın kaza ve kaderiyle midir

 

Allahın kadere (alınyazısı )yazdıkları, irade ettikleri değil midir

 

"Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlariçin seçim hakkı yoktur" Kuran (kasas 68)

 

içki içen rızıkını mı içti yoksa Allalhın rızık olarak vermediği bişeyi mi içti

 

 

-http://tr.netlog.com/go/explore/videos/videoid=1919159-

 

 

allahın iradesini neden inkar ettiği mi anlattım burda

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

hayır şer Allahın iradesiylemi olur, zina şerse zinayıda mı Allah irade etti

 

hiç kimse bir şeyi allah yaratmadan ( yapmadan) önce, yapmaya kadir olamaz. diyor musunuz

 

sevgılı kardesım yazının tamamında aynı celıskıler mevcut vıdeona ulasamadım.ınsanın bazı seylerı secmeye ıradası yoktur(anne ,baba ,yer,zaman vs..)ama doğdugu andan ıtıbaren önunde bır yol vardır ıste bu yol sabıt ve düz değildir.hep ıkılımler cıkar ınsanın karsısına ınsan kendı özgur hur ıradesıyle karar vererek ıyıyı ve kötuyu ayırt ederek vererek veya kendıne en uygun olanı secerek yoluna devam eder.sectıgı ıyı kötu tartısılır...

 

Günahlar Allahın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?

 

 

Allah ilminde olacak olanları yaratmaya mecburmu yoksa yaratmasa da olurmu.

ama o zaman ilmi yanlış olmaz mı

iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır

 

öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı

 

 

"Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlariçin seçim hakkı yoktur" Kuran (kasas 68)

 

içki içen rızıkını mı içti yoksa Allalhın rızık olarak vermediği bişeyi mi içti

 

"Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlariçin seçim hakkı yoktur" sence zaten öle deıl mı kımı bebekken öluyor kımı 80 kımı 20 bu ömur allahın elınde.bu konuda ırade sahıbı deılız.zaten bu ayette acık bır sekılde ıradenın kımde oldugunu anlatıyor.

 

 

dünyada hersey helal olarak gecmemektedır.allah bunu kuranda yasak kılmıstır.o kısınınde kaderınde ıkı yol var ıcer ıcmez bu da kısının kendı sorunu... :clover:

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Misafir Değil Öyle
hayır şer Allahın iradesiylemi olur, zina şerse zinayıda mı Allah irade etti

Hayır ve şer de dahil tüm herşeyi Allah'ın iradesi başlatmış (Kaba hatlarıyla planlanmış bir deneyi başlatmak gibi) fakat devamında deneyini gözlemeye başlamıştır. Kendi istediği anlarda deneyine zaman zaman müdahele edebilir. Bu müdahele bizler tarafından hissedilecek veya hissedilmeyecek şekilde olabilir. Hayır ve şerde hem kendiliğinden akan süreç sonucunda, bazen de Allah'ın müdahelesi sonucunda olabilir. Zina şerse de, değilse de, bazen kendiliğinden iradesizce akmakta olan süreç sebebiyle, eğer isterse bazen de Allah'ın iradesiyle olabilir.

 

hiç kimse bir şeyi allah yaratmadan ( yapmadan) önce, yapmaya kadir olamaz. diyor musunuz

Demiyorum, bu konu belirsizdir. Dediğim bu evreni Allahın yaratma ihtimalinin olduğudur. Daha üst evrenler hakkında yorum yapılacak ölçme imkanımız veya bilgi şu an için yoktur.

 

kötülükler allahtanmıdır

Kendiliğinden akan süreçten veya bazen Allahtan da olabilir.

 

allah her varolanı görürse kendide var madem öleyse kendinide görürmü

Ayna görevi gören bir araca sahipse, kendini neden görmesin. Tabi onun üst evreninde görme dediğimiz algı çok daha farklı olabilir. Biz insanlar çok küçük bir dalga boyu arasındaki ışınları, beynimizin değerlendirdiği şekliyle görürüz. Tüm dalga boylarını algılayabilseydik (morötesi, kızılötesi, mikrodalga, kozmik ışınlar, radyo dalgaları, X ışınlar vs) ve beynimiz bunları örneğin sesi duyuşumuz gibi algılasaydık, görmenin anlamının ne kadar değişeceğini hayal edin.

 

zulmü yaratan allahmı evet dersen öleyse neden zalim değildir

Zulüm bazen kendiliğinden, bazen bizzati Allah tarafından da olabilir. Allah'ın iyi veya kötü olmak gibi bir zorunluluğu yoktur. Bizler bir deneydeysek, nasıl etkileneceğimizi görmek için istediği müdaheleyi, istediği yönde ve anda yapabilir. o bizlerden iyiye yönelmemizi beklemektedir. Bu durumda sadece, kötülüklere rağmen, iyi olmayı başaranları tercih edeceğini söylemektedir. Onun dediğine göre, deney sonucunda elde etmek istediği sonuç, her şeye ve şarta rağmen, iyi olmayı başaran karekterler yaratmaktır. Bizim Cennet olarak bildiğimiz yerde iyi karekterleri ve Cehennem denilen yerde iyi olmayı başaramamış karekterleri ayıracağını ve amacı yönünde kullanacağını belirtmektedir.

 

kötülükler allahtanmı evet dersen zinada mı allahtan

Kısmen doğal süreç ve bu yüzden kullardan, kımen eğer isterse Allah'tan ve Zina için de aynı durum geçerli.

 

içki allahın verdiği bir rızıktır diyen varmı

İçki, Allah'ın başlattığı doğal süreçte veya kendi müdahelesiyle de olmuş olabilir. Ama insanların kullanmamasını tercih etmektedir.

 

kötülüklerde allahtandır diyen varmı

 

Evet, her kötülük Allah'tan olmasa da, eğer isterse kötülük yapma erkine sahiptir.

 

zina allahın iradesiyle oluyo diyen varmı

Evet, her zina Allah'tan olmasa da, eğer isterse zina yaptırma erkine sahiptir. Kendi müdahele etmediği anlarda, zina yapmayan bireyleri tercih edecektir.

 

önceden alnımıza yazılan şeyleri yapıyoz diyen böle hür irade olurmu diyen varmı

Bir deterministik evrenin başlangıcından kaynaklanan, hesaplanması mümkün kader durumu vardır. Ama bunu tanrı da hesaplamamakla uğraşmamakta ve bu yaptığı deneyde direk olarak sonuçlarını gözlemektedir. Bu yüzden iradeler hürdür. Ancak tanrı, istediğinde müdahele edebilir ve o anlarda irademizi yönlendirebilir.

 

kötülükler allahın iradesiyle oluyor diyen varmı

Evet, her kötülük Allah'tan olmasa da, eğer isterse kötülük yapma iradesine sahiptir. Ama kötülük yapmayan bireçleri seçecektir.

 

hareketlerimizi allahmı yaratır yoksa bizmi.

allah yaratırsa bizim özgür irademiz kalırmı

Hareketlerimizi biz yaratırız, ama istediği anlarda Allah'ın müdahelesi mümkündür.

 

zina hareketinin yaratıcısı alahmı.

allah derseniz zorla zina yaptırmış olmuyomu

Zina kendiliğinden insanların özgür iradesiyle de olmaktadır, isterse Allah'ın iradesiyle de mümkün olabilir. Kendi istemişse zina zorla olmuş olur, ama bu kişileri sonra değerlendirmesinde dışarıda tutacağı bir durumdur. Çünkü insanların kendi verdiği kararları kıstas alacaktır.

 

zina hareketini kulmu yoksa allahmı yaratır

Kul da, Allah da yaratabilir.

 

Allah hareket edermi etmezmi

Hareket etmek sizin algılarınızla ilgili bir durumdur. Fizikteki M teorisi, evrenin hiç bir boşluğun bulunmadığı durağan Higgs Alanından oluştuğunu, madde hissinin, enerjinin özel bir durumu olduğunu, enerji parçacıklarının Higgs alanındaki etkileşim yoluyla özelliklerini komşusuna geçirdiğini ve madde hissi veren özel enerji durumunun aktarılarak hareket yanılsamasına yol açtığını söylemektedir. Hareket aynı madde ve zaman gibi sadece bize ait bir algıdır. Yani gerçek anlamda bir hareket bu evrende de yoktur. Allah'ın bulunduğu bir üst evrendeki durum hakkında ise elimizde bir bilgi yoktur. Onun için Allah'ın hareket edip edemediğini bilemiyoruz.

 

kulun zina yapmasını allah ezeldemi takdir etmişti

Hayır bu durum onun başlattığı deneyin bir sonucudur, o da bu durumu gözlemlemektedir. İsterse bunu önleme ya da başlatma kudretine sahiptir.

 

kulun neyi seçeceğini allah ezelde mi seçti

Hayır o başlangıcı yaptı ve doğal süreç gelişti, kul kendi seçeceğini seçti. İsterse bu durumu Allah önceden hesaplayarak bulabilirdi, ama gözlemek hesaplamaktan daha pratik. Ayrıca Allah isterse, kula istediği anda bir şey seçtirmeye de muktedirdir. Bu da onun bileceği bir durumdur.

 

zina allahın iradesi dışındamı gerçekleşti

Yanıt hem evet, hem hayır. Başlangıç sonrası her ana müdahele etmediği ve gözlemde bulunduğundan zaman zaman iradesi dışında, eğer isterse de onun iradesiyle sonradan gerçekleşir.

 

zinayı allahmı irade etmişti hayır dersen

yani allahın iradesi dışında bişe mi oluyor

Evet Allah'ın iradesi dışında bir şeyler oluyor ve de o bunu gözlüyor, ama istediği anda müdahele edebiliyor. O sadece deneyini gözlüyor ve istediği anda bazı müdaheleler yapıyor.

 

kul zina etmek istese, bu düşünceyi allah kulda yarattı diyemi düşündü

Kul zina etmek istese bu kendi kararıdır, Allah onu bu sürece getirecek olaylar silsilesinin ilk kıvılcımını başlatmıştır. Zaten bu tür düşünce ve davranışların olup olmadığını gözlemektedir. Ama istediği anda müdahele edebilir ve bu düşünceyi kulda yaratabilir. Bu tamamen onun tercihidir.

 

kulun allaha sövme düşüncesini allah mı yarattı

Bu düşünce kendiliğinden gelişmiştir. Ama Allah deneyinin amacına göre, kendisi de bu düşünceyi kulda yaratabilir, o sadece çıkacak sonuçlarla ilgilenmektedir. Müdahelesi dışındaki kulun sövmelerini tercih etmemektedir ve deney açısından olumsuz bulmaktadır.

 

Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi

Zaman insani bir durumdur. Hareket yanılgısından kaynaklanır. Şu an evrende son teorilerle anlaşıldığı üzere bildiğiniz anlamda bir hareket, zaman ve madde yoktur. İsterseniz bu konuda bilimsel ayrıntıları veririm. Ama burası için çok uzun olur. Zaman diye bir şey aslında olmadığından, olmayan zamanın sonu da yoktur, aşılması gereken bir durumu da.

 

Allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz

Hayır, düşünceler kendimize ait ve evrimsel süreçlerin sonucudur. İsterse düşüncelerimize müdahelelerde de bulunabilir.

 

allah yalanı yaratan mıdır

Yalan insana ait bir olgudur. Ayrıca, Allah da isterse yalan söylememizi sağlayabilir.

 

allah napcamızı önceden biliyosa böle sınav olurmu

Bu bir deneydir. Karmaşıklığından dolayı sonuçları hesaplamaktansa, gözlemlere dayalı sonuçlar takip edilmektedir. Bir bilgisayar programcısı düşünerek yarattığı bir programda ana temaları, formülleri, kuralları belirler ve programı akışına bırakır. Burada yanlış gittiğini gördüğü olaylara program üzerinden müdahele eder. Gözlemeye devam eder. Onun için önemli olan belirlediği sonuçlara programın ulaşıp ulaşamayacağı ya da yarattığı bazıbirimlerin bu sonuca yaklaşıp yaklaşamayacağını inceler. Örneğin bilgisayar ekranında kaotik bir yol haritası ve labirentler yaratmış olalım. Burada ekranın bir ucuna yerleştirdiğimiz sperme benzer şekillerin, ekranın diğer ucundaki hedefe engelleri aşıp ulaşmasını bekliyor olalım. Spermler farklı yollar izleyecek ve biri veya bir kısmı hedefe ulaşacaktır, kimi ise ulaşamayacaktır. Çünkü her spermin labirentteki kaotik harketi, diğerlerini etkileyecek bu yüzden farklı yollar kullanacaklardır. Bizim için değerli olan hedefe ulaşabilen program parçacıklarıdır ve önemi ise bir sonraki deneyimizde bu spermin programını baz alacak olmamızdır. Bu yüzden bu sınavdan çok gözlem ve seçilim durumudur.

 

Herşey Allah'ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var,

Allah'a sövenler var. Bunlarda mı Allah'ın dilemesiyle oldu?

Her şey Allah'ın dilemesiyle olmaz. Ama Allah evrenimizde bir şey dilerse bunu yapabilecek güçtedir. Zina ve sövenler kendiliğinden doğal süreçte olur. Allah amacı doğrultusunda bu durumlara müdahele edebilir veya olmasını kendi de sağlayabilir.

 

Kadere hayrın ve şerrin Allah'tan geldiğine inanıyor musunuz?

Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah'tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah'tandı ya...

Allahın başlattığı hesaplanabilir ama Allah'ın hesaplamayı değil, daha kolay olan gözlemeyi tercih ettiği bir kader vardır. Allah her anı hesaplamaz ve önceden bilmez. Sadece olabilirliğini hesaplama yeteneğine sahiptir, ama yapmamıştır. Her kes kimsenin bilmediği kaderini yaşamaktadır. Allah bu kaderlerden en işine yarayalarını seçmek istemektedir. İstediği anlarda deneyin gidişini değiştirmek istediği durumlarda, müdahele ederek insanların kaderinin yönünü değiştirebilmektedir. Hayır, şer ve zina insanlardan kaynaklanır. Allah için bu durum hesaplanabilir ancak hesaplamak zahmetlidir. Daha kolayını yani gözlemi yapmakta, istediği anda düzeltmeler veya amacına yönelik müdaheleler yapabilir. Bunlara hayır, şer ve zina da dahildir.

 

"Allah'ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz?

Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş? Allah değilmi

Evet bu dua edilebilir. Çünkü Allah istediğinde bunları yapabilir. Bu ise o insanın seçilme şansını kaybedeceği düşüncesine yol açar ve bu durumun başına gelmemesini talep edebilir, bu iyilik peşinde olduğunu Allah'a gösterme çabasındandır. Ama Allah buna kulak verme durumunda değildir, deneyinin amacına uygun olduğu sürece, bu talebe cevap verebilir veya vermeyebilir. Allah için insanlar denekten ibarettir. Şanslı seçilecek parçacıkların başka programlarda tekrar kullanılma umudu vardır, o kadar. Allah bize değil, biz Allah'a bağlıyız. Yaptırım gücü onun elindedir. Deneyden sıkıldığında sonlandırabilme, beğenmediği karekteri silebilme ona mahsustur. Bu tek taraflı kuralları olan bir deneydir. Deneyin kurallarına uyması gerekenler deneklerdir. Allah bu deneklerin ne düşündüğü, üzülüp üzülmediği ile ilgilenmez. Bizim kendi deneyimizde spermlerin duygu ve düşünceleri ile ilgilenmediğimiz gibi. Ama istediğimiz sperme sempati duymak hızlandırmak veya beğenmediğimizi kaldırmak bizim seçimimizdir. Allah sonuçla ilgilenmektedir. Başaramayanlara ne olacağını umursamamaktadır.

 

Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah'ın verdiği rızık mıdır?

Hayır, deneydeki doğal sürecin bir sonucudur. Allah isterse bunu da sağlayabilir, amacına uygunluğuna bağlı.

 

Rızık Allah'tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah'tan mı? ehli sünnet içki

rızık der

Bunlar Allahın başlattığı doğal süreçte oluşmuşlardır, belki bunların oluşumuna müdahele etmiş te olabilir, kendi tercihidir. o kullanmayanları sonuçta tercih edecektir.

 

içki allahın verdiği bi rızıkmı değilmi

Olabilir de, olmayabilir de, bu konu kesin değildir. Fazla önemi de yoktur.

 

16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu

tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo

Baştan beri anlattığım konu. Allah ilk başlangıcı yapmıştır ve programın akışını, sonuçları gözlemektedir. Herkes yaptığı işlerden kendi sorumludur. Allah istediği noktalarda yönlendirme ve değişiklikler yapabilir, onun tercihidir. Onun değişiklikleriden sorumlu değiliz, değişiklikler sonucu tutumlarımızdan sorumluyuz.

 

7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi

179 uncu ayet bu,

Allah yazdığı programın sonunda bazılarının iyi olmayı başaramayacağını tahmin etmiştir. Ama onların kimler olduğunu gözleminin sonucunda anlayabilecektir. Bu arada programın bir de insan haricinde cin denen ama bizim ilişki kuramadığımız bir bölümünde bizden ayrı bir ortamda yaşayan parçacıklarının da olduğu anlaşılmaktadır. Bizim için geçerli olan kriterler onlar için de geçerlidir. Onlar bize görece daha farklı programlama tekniklerine sahiptirler. Ama aynı sonuca farklı metotlarla ulaşmaları beklenmektedir.

 

2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve

büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo

hem de onlara iman etmeyi emrediyo

Evet bu kişilerin bu durum altında dahi, doğru yolu bulmalarını istemiş ve bu görece zor durumdakilerin bunu başarıp başaramayacağını da gözlemektedir. Farklı denekler kullanmıştır. Zaten amaç farklı durumlardaki deneklerin davranışlarını incelemektir.

 

17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk.

(kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği

söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi,

Aynen öyle. Bir önceki maddede bu durumun sebebini cevaplamıştım.

 

Günahlar Allah'ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?

Öncelikle dışında doğal sürecin sonunda ve daha ender olarak Allah'ın müdahelesiyle meydana geldi.

 

Allah ilminde olacak olanları yaratmaya mecburmu yoksa yaratmasa da olurmu.

ama o zaman ilmi yanlış olmaz mı

Allahın ilmi bizim için geçerli evreni yaratmıştır. Kendi için olan evreninde kullandığı ilmi ise kendi evreninin kapsamı içindedir ve kendi evreninindeki tüm ilme eş olup olmadığı belirsizdir, bilgimiz yoktur.

 

iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır

Vardır. Çünkü Allah bu durumu gözlemi sırasında görmektedir ve heaplamamıştır. İnsan kendi kararlarını kendi vermektedir. Nadiren olan Allah müdaheleleri dışında tabi.

 

öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı

Evet bu deterministik bir durumdur. Neden sonuç ilişkisidir. Tanrı bunla ilgilenmez. O sadece gözler, işine yarayacak olanı tercih edecektir. Tanrı bu noktaya müdahele yetisine de sahiptir.

 

allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması

gerekmezmi

Allah için zaman kavramı ve bekleme yoktur. Zaman insani bir yanılsamadır. Allah bizim evrenimizi tek başına yarattığını söylemektedir (Bizim programı tek programcı yapmıştır). Onun evreninde zaman yoktur. Bizim evrenimizin başlangıç noktası, sizin zaman gibi algıladığınız yanılsamanın başlangıcı (ÇALIŞTIR veya OL komutu) dır.

 

alemin yokluğu zaman aldımı

Zaman diye bir şey gerçekte yoktur, bu yüzden zaman almamıştır. Sizin anladığınız anlamda zaman içinse örneğin ışık hızında zaman durur (mesela nötrino için) ve yoktur, evrenin sonunda zaman, enerji değişiminin sonlanmasıyla duracaktır yani yok olacaktır. Zaman insani bir yanılsamadan başka bir şey değildir.

 

allah alemi yaratmak için bekledimi

alemin varlığının öncesinde zaman geçtimi (allah alemi sonradan yarattı diyosanız)

Allah için zaman kavramı ve bekleme yoktur. Zaman insani bir yanılsamadır. Onun evreninde zaman yoktur. Bizim evrenimizin başlangıç noktası, sizin zaman gibi algıladığınız yanılsamanın başlangıcı (ÇALIŞTIR komutu) dır. O yüzden bizim evrenimizde de zaman geçmediği gibi, evrenimizden önce de zaman geçmemiştir.

 

allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi

neyi irade edeceğimizi alalh irade etmemiş miydi

Allah için zaman kavramı önce ve sonra yoktur. Zaman evrenimizde iki gözlemci arasında izafi bir yanılsama durumudur. Örneğin birbirinden ışık hızına yakın hızlarda uzaklaşan gözlemciler, zamanın bir diğeri için yavaş akacağını hissederler ve gözlemlerler. Zaman konusunu iyi araştırırsanız ki bu kafa karıştıran zor bir konudur, bir kez çözdükten sonra bu sorduğunuz zaman ve sonsuzlukla ilgili soruların anlamsız olduğunu anlayacaksınız.

 

allah seslimi yoksa sessiz mi konuşur

Sesli düşünmek beynin temporal ve parietal bölgelerinin dilimizi oynatması sonucunda olan bir eylemdir. Allah bizleri kendi suretinde yarattığını söylemektedir. Onun bağlı olduğu evrenin kurallarını bilmememize rağmen bu sebeple sesli düşünme ihtimali aklımıza gelebilir, ama bu sadece tahmin olur.

 

kötülüğü yaratan allah diyen varmı

Kötülük doğal sürecin bir uzantısı olarak, rekabetten ortaya çıkmıştır. Allah istediği zamanlarda kötülüğü de yaratabilir.

 

şer kimdendir kuldan mı Allahtan mı

Öncelikle kuldandır. Allah amacına uygun olduğu durumlarda isterse şerrin kaynağı da olabilir, bu yeteneğe sahiptir.

 

her ferdin geleceği ezelde kurtuluş ve azap olarak takdir edilmiş midir

Kimlerin azap veya kurtuluşa ereceği hesaplanabilirdir ama hesaplanmayıp sonucun gözlem ve kısmi müdahelelerle görülmesi tercih edilmiştir. Dolayısıyla herkes kendi kurtuluş veya azabını belirlemektedir.

 

Allah razı olmadığı fiilleri (zina) irade eder mi

İrade edebili, çünkü buna muktedirdir, bundan dolayı hesap vermek zorunda değildir, çünkü bu onun yarattığı programdır, dilediğini yapar.

 

kulun iradesi Allahın iradesine mi bağlıdır yoksa

Allahın iradesi kulun iradesine mi, bağlıdır

Kulun iradesi kendisindedir. Allah zaman zaman buna müdahele etme iradesine sahiptir. Allah kulların hareketlerine göre müdahele kararı verdiğinden, o da kulların iradesinden etkilenmektedir. Yani, karşılıklı etkileşim söz konusudur.

 

günahlarda içinde olarak herşey Allahın kaza ve kaderiyle midir

Hayır değildir. hesaplanabilir bir kader vardır, ama hesaplanmamıştır. Bu yüzden herşey kendi doğal sürecinde gelişmektedir. Allah bazen isterse kaderlere müdahele edip yön verebilmekte, sonra gözleme devam etmektedir.

 

Allahın kadere (alınyazısı )yazdıkları, irade ettikleri değil midir

Allahın alınyazısına yazdıkları sizin DNA şifrenize benzer. Ana kuralları bu şifre belirler. Sizin alınyazınız zihni ve fiziki kapasitenizin uymak zorunda olduğu ana kurallardır. Ama bir DNA şifrenize sahip olmanız, ikizinizle aynı hayatı yaşayacağınız demek değildir. Alınyazısı da böyledir. Bir de deterministik açıdan bir kaderiniz vardır. Ama bunun hesaplanması çok zahmetli ve zordur. Sperm programında binlerce hesap yaparak hedefe hangisinin ulaşabileceğini hesaplayabilirsiniz. Ama bunu yapacağınıza programı çalıştırır ve kesin sonucu gözlem yoluyla çok daha kolay bulur, yanlı yerlere müdahele edebilirsiniz, örneğin. Allah ta bu kaderi hesaplamamıştır (isterse hesaplayabilirdi ama çok daha fazla uğraşması gerekirdi). O yüzden Allah'ın iradesi kaderinizin başlamasına ve deterministik açıdan rayına oturmasına yol açmış, ancak iradesi bu noktadan sonraki durumu bilmemektedir. Gözlem ve ara müdahelelerle yetinmektedir.

 

"Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlariçin seçim hakkı yoktur" Kuran (kasas 68)

Kişinin kendi yaratılmasında seçim hakkı yoktur. Allah doğal süreç dışında istediği andaki müdaheleleriyle, dilediğini yaratma kabiliyetindedir ve istediği hedefe kimlerin ulaşacağına veya kimlere ya da neye müdahele edebilecek tek varlıktır.

 

içki içen rızıkını mı içti yoksa Allalhın rızık olarak vermediği bişeyi mi içti

Allahın sebep olduğu ama her anını hesaplayıp belirlemeyip, gözlemlemeyi tercih ettiği bir durumdan içki ortaya çıkmış olabileceği gibi, sonradan istediği için içkiyi ortaya çıkarması da mümkün olduğundan, sorunuzda ki her iki durum da geçerli olabilir.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Misafir Değil Öyle
rızkımızı tayin eden Allahmı

Allah'ın evreni başlatan ilk müdahelesi sonrasında her şey gibi, rızıkta devam eden süreçte oluşmuştur. Ama Allah herkese ne rızık gidecek diye baştan hesap yapmış değildir. O sadece insanları gözlemekte ve bazen müdahele etmektedir. Bu nadir müdahelelerinde isterse rızka da müdahele edebilir.

Allahın takdirimi dua etmeye tabidir yoksa dua mı Allahın takdirine tabidir

dua takdire bağlıysa duanın ne manası kaldı

Allah, Allah'ı bulabilen ve iyi olanları seçeceğini vaad etmiştir. Bunun için duayı, insanlara kendi kendine telkin metodu olarak önermiştir. Ancak bir yandan duaları duyabilme yetisine de sahiptir. Bu yüzden bu dualara göre müdahele edip etmemesi kendi tercihidir. Bu haliyle hem Allah'ın takdiri dua etmeye, hem de dua Allah'ın takdirine bağlı olarak gözükmektedir. Karşılıklı etkileşim söz konusudur.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • 2 hafta sonra...

soru: Allahın nehyettiği (yasakladığı) şey üzerinde kazası olmuş mudur?

cevap: Allah nehyettiği şey üzerinde kaza etmiştir. Yani Adem'i yasak ağacın meyvesini yemeekten yasaklamış, sonra da yemesini üzerine kaza etmiştir.

 

soru: Allah emrettiği şeyin yerine getirilmesini önlemiş midir?

cevap: Emrettiği şeyin yerine getirilmesi önlemiştir. Yani Allah; İblis'e, Adem'e secde etmesini emretmiş. Sonra da secde ile onun arasına girerek, secde etmesine mani olmuştur.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

şeytanın kaderi yok mudur? var dersen Adem'e secde etmemesi kaderi miydi

araf suresi 16 da şeytanı saptıranın allah olduğu geçiyor

 

haram olan şeyler Allahın insanlara verdiği rızkın bir parçasımıdır

 

Hristyanların, yahudilerin, mecusilerin ve müşriklrein görüşleri Allah tarafından mı irade edildi

peygamber özgür irademizin olmadını anlattı inkarmı ediyonuz kader hadislerini

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • 5 ay sonra...

zaman geçmiş ama bu konularda zamanında fazla önemi yok bilgi her zaman içinde tazedir arayanın birikimine göre.

kürşat otcu idi sanırım isim forumda her sayfada o uzun yazılarını okuduğuma emin ol. yazılarını videonuda izledim.açıkçası bu konularda savunan değil aslında hep arayan kişiyim ben değişik her görüş bünyemden,filtreden geçer.mantıklı gelen her yoruma açığım ve cidden kabullenebilirim taki daha mantıklısıyla karşılaşana kadar.dar kalıplarım yok yani.bu konularda.

şimdi senin sorularının genel analizi diyorsunki tanrı başlangıçmı sonmu _?,zaman,tanrı,evren arasındaki ilişki,kader belliyse geri dönüşü veya üzerinde değişklilik mümkün değilse test etmeye ne gerek var _? ve buna bağlı olarak zaten olacak sonuçları belli olan yaşamın hiçbir evresinden,yaptıklarımızadan sorumlu olamayız,sorumlu tutulamayız.

 

tanrı,yaratıcı konusunu özümsemiş kabullenmiş,inanmış olamakla beraber,din konusunda çok net ayakları yere çok sağlam basan fikirler tam olarak oluşturamamış sayabilirisin beni.durum bu olduğu halde soruların cevapsız değil aslında.

 

cevap:önce zaman konusunu halledelim,zaman bizlerin alğıladığı,düşünsel yarattığı bir kavram olabilir.

yaratanın zaman kavramının olması mantıklı değil,zamanın anlamı ve önemide yok.

bizler aslında zamsızlığın içindeyizde ,yaşamımımız içinde gördüğümüz yapmak istediğimiz herşeye bir tiktak koyup kendi düzenimizi yaşıyor olabiliriz.dünya sadece dönüyor ama bir zamana bağlı olarak değil dedim ya zaman bizim algılayışımız .tanrının zaman kısıtlaması yok zaman o andır,bizim içinde zaman o andır.

yaş hesabımız,gün hesabımız,saat hesabımız,aklınıza gelen her hesabımız zamnsızlık içinde bizim oluşturduğumuz zamandır. tabi insanoğlu olarak ilk insanın zamsızlığında değiliz,okadar geliştikki kendi düzenimizi kendi zamanımızı oluşturduk.

 

cevap:kader ,insanlara yapacaklarını önceden söylemek gibi birşey,ama konuya allahın bir kitaba böyle birşey yazmadığını düşünerek bakarsak.insanlar gerçekten özgür iradesiyle, şeytanın ve hiçbir mahlukatın senin isteğin, meilin olmadan etki edemiyeceği irade ile yaşadığını, ve yeryüzene, insana birebir hiçbirşekilde karışmadığını,özgür iradelerini kendisinin dahi etkilemediğini,ve dünyada herşeyi insanlık için nimmet olarak eksiksik verdiğini,türkçesi bu saatden sonrada yeryüzüne ve içindekilere doğal süreci dışında karışmadığını düşünürsek.

yaşanan savaşları,ölümleri,açlıkları,adaletsizlikleri,aklımzıa gelebilecek hertürlü olumsuzlukların, insanın insana ettiği olduğunu açıkça görürüz.

 

burada insanın sıkıntı yaptığı şey sadece tanrının yaratıcılık gücünden dolayı,önceden biliyor olması ve kitap da bunu söylemiş olmasıdır.

 

asıl soru şu olabilir peki sonucunu bildiği ve kimin iyi kimin kötü kul olacağını kendi iradesine bırakmış bile olsa,bildiğine göre bildiklerini yaşatmasına ne gerek var.bak bu mantıklı soru.oda herhalde bize şans tanımadın belkide bunları yapmıycaktık diyemememiz için için olabilir.

 

tanrıyı bizim anladığımız şekilde zamana sığdırmamız mantıklı değil,zaman bizim icadımız.

yanlız onu kim yarattı ,bunu kim yarattı,tanrıyı kim yarattı veya neden bildiğimiz bilemediğimiz herşey onunla başlar sorusu,cevabını bulamıyacağımız hatta bu sorunun cevabının aranmasının, ısrarının bile nekadar mantıksız olacağı ortadadır.hani beşer beşere konuşuyoruz derler gidip gelen yok.aynı nesilleriz insanoğluyuz yapımız hamurumuz bir üstünlüğümüzde yok gözle görülür.ama doğa var,tarih ve tarihin ilerleyiş ve değişim süreci var,sonra inanır veya inanmayız ortada kitaplar var.ve bilm var tabi son hız illerliyor.tabi bu elimizdeki mevcut delillerle gerçeğe ulaşacağız. yoksa allah ne yapıyordur şimdi orda benzeri gayb denilen ,yeryüzünde bulunduğumuz zaman diliminde cavabını şu an için verlilemiyecek sorular sormanın anlamı manası yok.

tanrı konusunda şüphem yok

aynaya baktığımda içimdeki ruh veya enerji herneyse özümün öleceğine hiç ihtimal vermiyorum.yani aklımın ucundan bile geçiremiyorumki tamamen tüm enerjim tüm varlığımla öleceğim.hayır böyle bir canlı değiliz inanmassan bak aynaya kendine bak ,doğaya bak.bir çekirdekten ağaç,ağaçtan meyve ve meyvenin içinde gene aynı çekirdek.

benim hadis inancım yok mesela.

dinler konsusundada gel git yaşamıyorum desem yalan olur.

ama birçok yönüyle kuran ı kerim in söyledikleri sadece kitap olarak ben hermüslümanım diyenin uyguladıkları gördüklerimiz demiyorum.kuran ı kerimin söyledikleri hep iylik üzerine gerçekten insan için ne zararlıysa kitapta bunalr söylenmiş ve hep iylik istenmiş yani zararlı bir kitap değil insan için.

ki bu peygamberin kendi eliyle yazılmış bile olsa içeriğinin insana karı zararından çoksa önemli.

bunun dışında tabiki kitapta sürekli her yazı dizisi sonunda tehtitkar konuşma uslubu var,buda gerçek.yani kitap derinin yüzüleceğini yanıp kavrulacağını insana hiçmi hiç unutturmuyor abartıyorum az ama her satırbaşı nerdeyse bunu hatırlatıyor.ayrıca adetlerin büyük çoğunluğu din miş peygamberin isteğiymiş gibi yaşanıyor ve ben büyük çoğunluğuna nanmıyorum.mesela atrih incelendiğinde tamamen örtünmenin hatta kadın erkek güneş ışığının aşırı yakıcılığı ve o bölgenin kum fırtınalarından kaynaklandığı ortada.ayrıca hacerül esvet bir muamma,ayrıca gene aynı bölgede iki taş arası yedi defa gidip gelmek islam olmadan önce de arap geleniği olduğunu okumuştum.yani benzeri çok cevabı net alınamayan ve mantıksız gelen sorular var.peygamberle ilgili sorular var bunlar ahdis olduğundan ben direk hadisleri inkar ederek mantıklı yolu buldum sanıyorum.çünki çok fazla mantıksız şeyler.hacerül esvet kuran ı kerimde geçmiyor. ozman bununda bir hadis olduğu ortada ,ama kabe tavaf edilirken bunun etrafında dönülüyor ve öpülüp el sürülüyor.buda apaçık gözteriyorki araplar herşeyi soktukları hal gibi dinide bu hale sokmuşlardır.yani arap adatlerinin büyük çoğunluğunuda müslüman alemi din diye yaşıyor.arap rantı ortada bu birazda bu yönüyle bakılmalı.

ayrıca her milletin kendi anladığı diliyle düm yakarışını ve bağını tanrıyla kurması gerektiğine inanıyorum.çok yanlış mlliyetçi değilim ama atatürkün söylediği ve bizimde çok geç öğrendiğimiz fikirleri bu anlmada çok mantıklı yerinde.bir kelimesini anlamadığı dili sırf o dille indirilmiş diye beyinler sulanıncaya kadar okumak ve hiçbirşey anlamamak nekadar mantıklı.konuştuğun dilinle tanrıya dua etmek gerekir .en önemliside zaten kitap arapçada değil arapçanın bir lehçesi ve en zor lehçesi odluğunu biliyorum kureyş çe ve herbabayiğidin kolay öğrenemediği bir lisan.yani gelde hadi bunu oku anla ömür yeterse olucak iş değil.ama biz kendi ailemize anlatamıyoruz bunu zaten karşmıyoruzda o başka.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.