Gönderi tarihi: 2 saat önce2 saat Admin Çin'in büyümesi, dünyanın geri kalanının aleyhine gerçekleşiyorHızlı bir soru: Bu yıl dünyanın geri kalanının büyümesine en çok katkıyı kim sağladı: Çin mi yoksa Amerika Birleşik Devletleri mi?Cevap ABD ve aradaki fark oldukça büyük. ABD gümrük vergilerini uygulamaya koyarken bile, ithalatı bu yıl bir önceki yıla göre %10 arttı. Ve Çin korumacılığa karşı ahlaki dersler verirken, ithalatı dolar bazında %3 azaldı.ABD rakamları, gümrük vergilerinin önceden tahmin edilmesinden kaynaklanan bir anormallik olabilir. Çin'in rakamları ise öyle değil. Son beş yılda, ihracat hacimleri hızla artarken ithalatı sabit kaldı. Çin, dünyanın imalat malları pazarının giderek artan bir payını ele geçiriyor. Bu, rahatsız edici bir gerçeği ortaya koyuyor: Çin, herkesin pahasına "komşusunu yoksullaştırma" büyüme modelini izliyor.Goldman Sachs ekonomistlerinin yakın tarihli bir raporu bunu açıkça ortaya koydu. Daha önce, Çin'deki %1'lik bir üretim artışının, ithalatı artırarak dünyanın geri kalanının üretimini %0,2 oranında artıracağını yazmışlardı.Yeni tahminlerinde Goldman ekibi, bu ilişkinin negatife döndüğü sonucuna vardı. Çin'in büyümesinin, "liderliğin imalat rekabet gücünü daha da ilerletme ve ihracatı artırma kararlılığı ve yeteneğinden" kaynaklandığını yazıyorlar.Bu, daha ucuz Çin mallarının satın alma gücünü artırması açısından diğer ülkeler için olumlu. Ancak bu fayda, Çin rekabetinden kaynaklanan imalat sektörlerine verilen darbe ile fazlasıyla dengeleniyor. Sonuç olarak, Goldman, Çin'in önümüzdeki birkaç yıl içinde yılda %0,5 ila %0,8 daha hızlı büyüyeceğini, ancak bunun dünyanın geri kalanının büyümesini yılda %0,1 oranında azaltacağını öngörüyor.Çin'in büyümesi hala Çin halkı ve ihracat makinesine girdi sağlayan bazı ülkeler için iyi. Ancak Goldman, bunun Avrupa ve Doğu Asya'daki diğer sanayi ekonomileri ve Meksika için giderek artan olumsuz etkiler yaratacağını tahmin ediyor.Pozitiften negatife geçişEkonominin temel aksiyomlarından biri, iki birey veya ülke ticaret yaptığında her ikisinin de daha iyi durumda olmasıdır. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonraki on yıllarda, ABD dünyanın en büyük ihracatçısı ve ekonomisiydi ve büyüdükçe daha fazla ithalat yaparak ortaklarına yardımcı oldu. Onlar büyüdükçe, ABD'nin ürettiği mallardan daha fazlasını satın aldılar. Ticaretin genişlemesi herkesin uzmanlaşmasına yardımcı oldu ve bu da daha fazla rekabet, yenilik ve seçenek ile daha düşük maliyetlere yol açtı.Çin şu anda dünyanın ikinci büyük ekonomisi ve en büyük ihracatçısı konumunda, ancak felsefesi oldukça farklı. Ne dengeli ticarete ne de karşılaştırmalı avantaja hiçbir zaman inanmadı. Batıdan kritik teknolojiler ithal ederken bile, uzun vadeli hedefi her zaman kendi kendine yeterlilik olmuştur.2020 yılında Çin lideri Xi Jinping bu yaklaşımı "çift döngü" olarak kodladı. Xi, bunun "uluslararası sanayi zincirinin Çin'e olan bağımlılığını sıkılaştıracağını" ve aynı zamanda Çin'in üretiminin "bağımsız" ve "kendi kendine yeten" olmasını sağlayacağını söyledi.Ve Çin, uçak ve yarı iletkenler gibi yüksek teknoloji ürünü imalata doğru genişlerken, Xi, oyuncak ve giyim gibi düşük teknoloji ürünü üretimi de bırakmaması gerektiğini emretti. Pekin, yurt dışına yatırım yapan Çinli şirketlerin iPhone ve pil üretimi gibi kilit bilgi birikimini transfer etmelerini engelledi. Xi, ekonomisini yatırım, ihracat ve tasarruftan uzaklaştırıp hane halkı tüketimine ve ithalata doğru yönlendirecek mali reformları reddetti.2020 yılına kadar uluslararası otomobil üreticileri, Çin'de satılan yaklaşık 20 milyon aracın yaklaşık %60'ını, genellikle yerel ortak girişim ortaklarıyla birlikte işletilen yerel fabrikalardan sağlıyordu. Piyasa araştırma ve danışmanlık şirketi Dunne Insights'tan Michael Dunne'ın hatırlattığına göre, yöneticiler bu ortak girişimlerden ihracat yaparak Çin dışındaki satışları baltalamayacakları konusunda ısrar ediyorlardı.Sonraki yıllarda Çinli otomotiv markaları elektrikli araçlara yöneldi ve yabancı markaların pazar payını %40'ın altına düşürdü. İçten yanmalı motorlu araçlar için aşırı kapasiteyle karşı karşıya kalan bu ortak girişimler ihracata başladı.Pazar payı kaybı başladı. Dunne'ın belirttiğine göre, Meksika'da satılan en iyi beş Chevrolet modelinden dördü, General Motors'un Çin'deki ortak girişim ortakları tarafından üretiliyor. Bunlar daha önce Meksika veya Güney Kore'de üretiliyordu.Bölünmüşlük bizi zayıflatırBirçok ülke, kendi üretim sektörlerini ve ihracat fırsatlarını daraltan Çin'in stratejisinden rahatsız. Ancak hiçbirinin bir çözümü yok.Çin'in birçok üretim kategorisindeki hakimiyeti ona muazzam bir kaldıraç gücü veriyor. Hollanda, ulusal güvenlik nedenleriyle Hollandalı çip üreticisi Nexperia'yı Çinli sahibinden devraldığında, Çin şirketin Çin'deki operasyonlarından çip ihracatını yasaklayarak otomobil montaj müşterilerini felç etti. Hollanda geri adım attı. Başka yerlerde neredeyse hiç tepkiyle karşılaşmayan Başkan Trump, Çin kritik minerallerin ihracatını kısıtladığında taviz vermek zorunda kaldı.Kaynak: TWSJ
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.