Admin ™ Admin Gönderi tarihi: 22 Eylül , 2024 Admin Gönderi tarihi: 22 Eylül , 2024 İdeal Elektrikli Araç Bakım Programı Nedir? Elektrikli araçların gerektirdiği bakım, bazı yönlerden ICE arabalarına çok benzer, ancak diğer yönlerden oldukça farklıdır. Elektrikli bir araç için gereken bakım, bazı yönlerden içten yanmalı bir aracın bakımına çok benzer, ancak bazı yönlerden de oldukça farklıdır. Bazı şeyler daha çabuk yıpranırken, diğerlerinin çok daha az sıklıkta değiştirilmesi gerekir ve ICE arabalarında düzenli olarak bakımı yapılan bazı parçalar EV'lerde yoktur, bu nedenle bunlar hakkında asla endişelenmenize gerek kalmaz. İçten yanmalı motorlara göre çok daha az hareketli parçaya sahip olan ve düzenli sıvı değişimi veya yıpranan mekanik bileşenlerin değiştirilmesini gerektirmeyen elektrik motorlarının doğası göz önüne alındığında, EV'ler genellikle daha az bakım gerektirir. Bu ayrıca, EV bakımının genel olarak daha ucuz olması gerektiği anlamına gelir, ancak bazı modeller güvenilirlikleriyle ünlü değildir ve düşündüğünüzden daha sık bir garajı ziyaret etmek zorunda kalabilirsiniz. Neyse ki, EV'nizdeki en büyük bileşenler olan pil takımı ve motorlar, üreticinin önerilerini izlerseniz çok az bakıma ihtiyaç duyar. Otomobil üreticileri, EV'ler için karşılaştırılabilir ICE araçlarına göre daha uzun servis aralıkları öneriyor, bu nedenle beklenmedik bir sorun çıkmazsa, bir EV sahibi olmak daha zahmetsiz bir deneyim olmalı. EV bakımının her bir önemli öğesini ve bunların özel gereksinimlerini inceleyelim. Pil Paketi Bir elektrikli aracın akü paketi, on yıllık kullanımdan sonra bile orijinal kullanılabilir kapasitesinin önemli bir bölümünü korumalıdır. Ancak, bu yalnızca lityum iyon pilleri termal yönetim sistemiyle donatılmış EV'ler için geçerlidir - bir tane olmayan EV'lerdeki piller çok daha az dayanır - ve EV'nizi en soğuk kış aylarında ve sıcaklıkların en yüksek olduğu yaz aylarında bir garajda tutmanız en iyisidir. Ayrıca, uzun süre kullanılmayacaksa bir EV'yi prize takılı bırakmak en iyisidir, çünkü bu, araç kapalıyken bile çalışan termal yönetim sistemine güç sağlayarak akünün tamamen boşalmasını önleyecektir. Hatta sadece belirli zamanlarda güç sağlamak için zamanlayıcılı özel bir şarj cihazı bile edinebilir ve ayrıca şarj limitleri ayarlayabilirsiniz. Sık sık DC hızlı şarj, özellikle düzenli olarak çok düşük bir şarj durumundan veya %80-90'ın üzerinde şarj ederseniz, pilin bozulmasını ve kapasite kaybını hızlandırır. Bu, tam şarjla hasar görmeye çok daha az eğilimli olan lityum demir fosfat (LFP) piller için daha az bir sorundur. Özellikle pil takımı için yapmanız gereken gerçek bakımla ilgili olarak, soğutma sıvısının sızmadığından veya buharlaşmadığından ve doğru seviyede olduğundan emin olmaktan başka yapabileceğiniz hiçbir şey yoktur. Ilıman bir iklime sahip bir bölgede yaşıyorsanız ve onu sıcaklık kontrollü bir garajda saklıyorsanız EV'nizin pilinin 15 yıla kadar dayanmasını bekleyebilirsiniz veya sert kışlar ve çok sıcak yazlar olan bir yerde yaşıyorsanız ve aracı kullanmadığınızda sokakta park edip fişe takmazsanız 10 yılın altına düşebilir. Motorlar Akü paketi gibi, bir EV'deki motorlar da türlerine bağlı olarak çok az veya hiç düzenli bakım gerektirmez. Tek hareketli parçanın statorla birlikte oluşturduğu manyetik alanın içinde dönen rotor olması göz önüne alındığında, arızalanacak çok daha az şey vardır. Dişli, kayış veya zincir yoktur ve zamanla yıpranan parça yoktur. Bazı motorların sökülmesi ve temizlenmesi gerekebilir, ancak bu türlerine bağlıdır ve bir elektrik motorunun yüz binlerce mil dayanmaması için hiçbir neden yoktur. Bu, elektrikli çekiş motoru kadar uzun süre dayanması için çok daha fazla bakım, özen ve sarf malzemesi gerektiren bir yanmalı motora benzer. Çok az istisna dışında elektrikli araçlardaki şanzıman, normal kullanımda da uzun süre dayanması gereken basit bir tek vitesli redüksiyon dişli mekanizmasıdır. Değiştirilecek vites olmadığından ve şanzımanın yaptığı tek şey torku artırmak ve aracı hareket ettirmek için motorun çıkış şaftındaki rpm'yi düşürmek olduğundan, geleneksel çok hızlı veya sürekli değişken şanzımana kıyasla çok daha az sorun yaşanabilir. Sıvılar EV'ler ve ICE arabalarının benzer olduğu bir alan, her ikisinin de yağlama ve soğutmaya ihtiyaç duyması ve bunun sıvılar aracılığıyla yapılmasıdır. Motor ve şanzıman yağlaması, soğutmaya da yardımcı olan yağların kullanımıyla sağlanır. Ancak, ICE araçlarında olduğu gibi zamanla yağlama özelliklerini kaybetmediği için bu yağı değiştirmenize gerek yoktur; ICE araçlarında binlerce termal döngüden geçer. Bu yağın bir kısmı sızmışsa ve önerilen seviyenin altındaysa sadece yağ eklemeniz gerekir. Birçok ICE araçta (ve binalar ve diğer uygulamalar için bazı ısıtma ve havalandırma sistemlerinde olduğu gibi) çoğu EV'nin glikol bazlı bir soğutma sıvısı gerekir. Bu tür soğutma sıvısı su içermediğinden elektriği iletmez ve bu nedenle lityum iyon pil hücreleriyle kullanılması daha güvenlidir. Genellikle soğutma sıvısını değiştirmeniz gerekmez çünkü EV'lerde ICE araçlara kıyasla daha uzun süre dayanır. Soğutma sıvısının bir EV'de daha uzun süre dayanmasının bir nedeni, her iki yılda bir değiştirilmesi önerilen yanmalı bir araçtaki kadar asla ısınmayacağı gerçeğiyle ilgilidir. Bir EV'de yine de değiştirmeniz gerekir, ancak araçta hiçbir sorun olmazsa 5 yıla kadar dayanabilir. Bazı EV'ler soğutma sıvısı seviyesi ve ne sıklıkla değiştirilmesi gerektiği konusunda sizi bilgilendirir. Bayinize sorun veya aracınız için neyin geçerli olduğunu görmek için kılavuza bakın. Lastikler EV'ler, ağır bir pil takımı taşımak zorunda oldukları için ICE araçlarından daha ağırdır ve bu ekstra ağırlık lastik aşınmasını hızlandıracaktır. Lastiklerinizi yine de her 5.000 ila 8.000 milde bir döndürmelisiniz, ancak bir benzinli araca göre daha sık değiştirilmeleri gerektiğini göreceksiniz. Aşınma konusunda, bir benzinli arabaya göre %20 ila %50 daha hızlı olabilir, ancak bunun doğrudan aracın ağırlığıyla ilişkili olduğunu aklınızda bulundurmalısınız; EV ne kadar ağırsa, yeni lastiklere o kadar erken ihtiyaç duyar. Yaklaşık 3.560 pound ağırlığındaki bir Chevrolet Bolt gibi daha küçük ve daha hafif bir EV'niz varsa, lastikleri çok daha ağır bir Tesla Model S'deki lastiklerden daha uzun süre dayanacaktır. Güçlendirilmiş tekerlekler her zaman daha hızlı aşınır, bu nedenle EV'niz dört tekerlekten çekişliyse, dört köşede de daha hızlı lastik aşınması bekleyebilirsiniz. Elektrik motorlarının anında tork iletimi, bir EV'de lastik aşınmasını hızlandıran bir diğer faktördür. Araç ne kadar güçlü ve güç iletimi ne kadar sert olursa, lastikler o kadar hızlı aşınır. Porsche Taycan Turbo gibi daha hızlı performans odaklı dört tekerlekten çekişli EV'ler, lastiklerini temel arkadan çekişli Taycan'dan daha hızlı aşındıracaktır. Bazı büyük lastik üreticileri, EV'lerin ekstra ağırlığıyla başa çıkmak, daha az yuvarlanma direnci sağlamak ve menzili artırmak için tasarlanmış EV'lere özel lastikler geliştirdiler. EV lastikleri, bir elektrikli otomobilin ekstra kütlesiyle başa çıkmak ve kontrolü ve güvenliği artırmak için tasarlanmış güçlendirilmiş yan duvarlara sahiptir. Frenler EV'ler frenleme için büyük ölçüde elektrik motorlarına güvenir. Bazıları, fren pedalına yaklaşmadan tek pedalla sürüş yapmanıza ve tamamen durmanıza bile olanak tanır. Bu nedenle, EV'lerin taşımak zorunda olduğu ekstra ağırlığa rağmen, yanmalı bir arabada olduğundan daha az sürtünme frenlerine güvenirsiniz ve bunun frenlere ek yük bindirdiğini düşünebilirsiniz. Volkswagen, tüm MEB tabanlı EV'lerini, hatta performans modellerini bile, arkada kampana frenlerle donatıyor, özellikle de test sırasında araçların sadece ön diskleri ve rejenerasyonu kullanarak bile bol miktarda durdurma gücüne sahip olduğunu bulduğu için. Otomotiv parçaları üreticisi Continental, daha ince disklere sahip daha hafif hizmet tipi EV'lere özgü disk frenler için bir konsept bile önerdi (bir motosiklette göreceğiniz türden), rejeneratif frenlemesi daha da güçlenen EV'lerde güçlü sürtünme frenlerine ihtiyaç olmayacağını savundu. EV'nizdeki frenlerin ne kadar çabuk aşınacağı, nihayetinde rejeneratif frenleme işlevini ne kadar kullandığınıza bağlıdır. Eğer onu sonuna kadar aşağı doğru sarmayı ve sadece serbest sürüş yapmayı ve durmak için sürtünme frenlerine güvenmeyi seviyorsanız, o zaman muhtemelen benzer bir ICE aracında olduğundan daha erken yeni balatalara ihtiyacınız olacaktır (çünkü EV'nin ekstra ağırlığı, rejenerasyonla desteklenmezse sürtünme frenlerine ek stres bindirir). Ancak, EV'nizi tek pedal sürüş modunda kullanıyorsanız ve fren pedalına neredeyse hiç dokunmuyorsanız, balataların ne kadar dayanabileceği konusunda bir sınır yoktur. Diğer Sarf Malzemeleri Silecek lastiklerini ve kabin hava filtrelerini değiştirme aralıkları, benzinle çalışan bir arabadakine benzer olmalıdır. Ayrıca, EV'nizin 12 voltluk aküsünü her beş ila yedi yılda bir değiştirmeniz gerekecektir. Ekranlara, aracın yerleşik bilgisayarlarına, teşhis sistemlerine ve hemen hemen tüm çevresel sistemlere güç sağlamak için kullanılır. Bir Tesla'da bile, 12 voltluk akü, tahrik motorları dışındaki her şeye güç sağlamak için kullanılır. EV'nizin 12 voltluk aküsü biterse, aracı çalıştırmak için onu yeniden şarj etmeniz gerekir; büyük çekiş aküsünde akım olsa bile sizi yolda bırakabilir. EV'lerin ekstra ağırlığıyla, amortisörler ve burçlar gibi süspansiyon bileşenlerine daha fazla stres biner. Bunlar, üreticiler ekstra kütleyle başa çıkmak için süspansiyon bileşenlerini biraz daha ağır hizmet tipi yaparak bunu çözmüş olsalar da, benzer bir yanmalı arabaya göre daha hızlı yıpranabilirler. Elektrikli araçlarda daha çabuk yıpranan bir diğer bileşen ise her bir tekerleğin göbek tertibatıdır (özellikle iç kısımdaki rulmanlar), bu parçalar daha ağır bir araçta daha fazla strese maruz kalır. Kaynak: Inside Evs Global
Önerilen İletiler
Bir hesap oluşturun veya yorum yazmak için giriş yapın
Yorum yapmak için üye olmak zorundasınız...
Bir Hesap Oluşturun
Forumumuzda üyelik çok basit ve ücretsizdir!
Yeni Bir Hesap OluşturunGiriş Yap
Hali hazırda bir hesabınız var mı? O zaman Giriş Yapın.
Giriş Yapın