Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

İdeal Elektrikli Araç Bakım Programı Nedir? - Elektrikli Araç 101


Admin

Önerilen İletiler

  • Admin

İdeal Elektrikli Araç Bakım Programı Nedir? - Elektrikli Araç 101

Elektrikli araçların gerektirdiği bakım bazı açılardan içten yanmalı motora çok benzer, ancak diğer açılardan oldukça farklıdır.

Elektrikli bir araç için gereken bakım, bazı yönlerden içten yanmalı bir aracın bakımına çok benzer, ancak bazı yönlerden de oldukça farklıdır. Bazı şeyler daha çabuk aşınır, bazılarının ise çok daha az sıklıkta değiştirilmesi gerekir ve içten yanmalı motorlu araçlarda düzenli olarak bakımı yapılan bazı öğeler elektrikli araçlarda bile mevcut değildir; dolayısıyla bunlar hakkında endişelenmenize asla gerek kalmaz.

Yanmalı motorlara göre çok daha az hareketli parçaya sahip olan ve düzenli sıvı değişimi ya da aşınan mekanik bileşenlerin değiştirilmesini gerektirmeyen elektrik motorlarının doğası göz önüne alındığında, EV'ler genellikle daha az bakım gerektirir. Bu aynı zamanda EV bakımının genel olarak daha ucuz olması gerektiği anlamına da gelir; ancak bazı modeller güvenilirlikleriyle tanınmaz ve sonunda garajı düşündüğünüzden daha sık ziyaret edebilirsiniz.
Neyse ki, EV'nizin en büyük bileşenleri olan pil takımı ve motorlar, üreticinin tavsiyelerine uymanız durumunda çok az bakım gerektirir. Otomobil üreticileri, elektrikli araçlar için benzer içten yanmalı motorlu araçlara kıyasla daha uzun servis aralıkları öneriyor; bu nedenle beklenmedik sorunlar ortaya çıkmazsa, elektrikli araç sahibi olmak daha sorunsuz bir deneyim olacaktır.

EV bakımının ana öğelerinin her birini ve bunların özel gereksinimlerini inceleyelim.

Pil paketi

Elektrikli bir aracın akü paketi, on yıl kullanımdan sonra bile orijinal kullanılabilir kapasitesinin önemli bir kısmını korumalıdır. Ancak bu yalnızca lityum iyon pilleri termal yönetim sistemiyle donatılmış EV'ler için geçerlidir (EV'lerdeki pillerin ömrü çok daha azdır) ve EV'nizi en soğuk kış aylarında garajda tutmak en iyisidir. ve sıcaklıkların en yüksek olduğu yaz aylarında.

battery.jpg

Ayrıca, uzun süre kullanılmayacaksa bir EV'yi fişe takılı bırakmak en iyisidir; çünkü bu, araç kapalıyken bile çalışan termal yönetim sistemine güç sağlayarak akünün tamamen boşalmasını önleyecektir. Hatta yalnızca belirli zamanlarda güç sağlamak için zamanlayıcılı özel bir şarj cihazı bile alabilir ve ayrıca şarj limitlerini de belirleyebilirsiniz.

DC hızlı şarj, özellikle pili düzenli olarak çok düşük bir şarj durumundan veya yüzde 80-90'dan fazla şarj ediyorsanız, pilin bozulmasını ve kapasite kaybını da hızlandırır. Tam olarak şarj edildiğinde hasar görmeye daha az eğilimli olan lityum demir fosfat (LFP) piller için bu daha az sorundur.

Özellikle pil takımı için yapmanız gereken asıl bakımla ilgili olarak, soğutma sıvısının dışarı sızmadığından veya buharlaşmadığından ve doğru seviyede olduğundan emin olmak dışında yapabileceğiniz hiçbir şey yoktur.

Ilıman iklime sahip bir bölgede yaşıyorsanız ve sıcaklığı kontrollü bir garajda tutuyorsanız EV'nizin pilinin 15 yıla kadar dayanmasını bekleyebilirsiniz; kışları sert ve çok şiddetli olan bir yerde yaşıyorsanız bu süre 10 yılın altına düşebilir. yaz ayları sıcak geçiyor ve aracınızı kullanmadığınız zamanlarda caddede park halinde ve fişe takılı olmadan bırakıyorsunuz.

Motorlar

Tıpkı akü paketi gibi, bir EV'deki motorlar da türlerine bağlı olarak çok az veya hiç düzenli bakım gerektirmez. Hareket eden tek parçanın, statorla birlikte oluşturduğu manyetik alan içinde dönen rotor olduğu göz önüne alındığında, yanlış giden çok daha az şey var. Dişliler, kayışlar veya zincirler yoktur ve zamanla aşınan hiçbir parça yoktur.

Bazı motorların sökülmesi ve temizlenmesi gerekebilir ancak bu, türlerine bağlıdır ve bir elektrik motorunun yüz binlerce mil dayanmaması için hiçbir neden yoktur. Bu, bir elektrikli çekiş motoru kadar uzun süre dayanabilmek için çok daha fazla bakıma, özene ve sarf malzemesine ihtiyaç duyan içten yanmalı bir motorla kıyaslanabilir.

Elektrikli araçlardaki şanzıman, çok az istisna dışında, normal kullanımda da uzun süre dayanması gereken basit, tek vitesli bir redüksiyon dişlisi mekanizmasıdır. Değiştirilecek vites olmadığından ve şanzımanın yaptığı tek şey, torku artırmak ve aracı hareket ettirmek için motorun çıkış milinden devri azaltmak olduğundan, geleneksel çok hızlı veya sürekli değişken şanzımanla karşılaştırıldığında yanlış gidebilecek çok daha az şey vardır. 

Sıvılar

EV'lerin ve içten yanmalı motorlu araçların benzer olduğu alanlardan biri de her ikisinin de yağlamaya ve soğutmaya ihtiyaç duyması ve bunun sıvılar aracılığıyla yapılmasıdır. Motor ve şanzıman yağlaması, soğutmaya da yardımcı olan yağların kullanılmasıyla sağlanır. Ancak binlerce termal döngüden geçtiği içten yanmalı motorlu araçlarda olduğu gibi zamanla yağlama özelliğini kaybetmediği için bu yağı değiştirmenize gerek yoktur. Bu yağı yalnızca bir kısmı dışarı sızdığında ve önerilen seviyenin altında olduğunda tamamlamanız gerekir.

Birçok İYM aracı gibi (binalar ve diğer uygulamalar için bazı ısıtma ve havalandırma sistemlerinin yanı sıra), çoğu EV de glikol bazlı bir soğutma sıvısına ihtiyaç duyar. Bu tür soğutucu su içermediğinden elektriği iletmez ve bu nedenle lityum iyon pil hücreleriyle kullanılması daha güvenlidir. Motorlu araçlarda, içten yanmalı motorlara kıyasla daha uzun süre dayanacağı için soğutma sıvısını genellikle değiştirmenize gerek yoktur.

Bir EV'de soğutma sıvısının daha uzun süre dayanmasının bir nedeni, hiçbir zaman iki yılda bir değiştirmenizin tavsiye edildiği içten yanmalı bir araçtaki kadar ısınmamasıdır. Elektrikli araçta yine de değiştirmeniz gerekiyor ancak araçta herhangi bir sorun olmazsa 5 yıla kadar dayanabiliyor. Bazı EV'ler sizi soğutma sıvısı seviyesi ve bunun ne sıklıkta değiştirilmesi gerektiği konusunda bilgilendirir. Aracınıza özel olarak neyin geçerli olduğunu görmek için satıcınıza danışın veya kılavuza bakın.

Lastikler

EV'ler, içten yanmalı motorlu araçlardan daha ağırdır çünkü yanlarında ağır bir akü paketi taşımaları gerekir ve bu ekstra ağırlık, lastik aşınmasını hızlandıracaktır. Yine de herhangi bir arabada olduğu gibi her 5.000 ila 8.000 milde bir lastiklerinizin rotasyonunu yaptırmanız gerekir, ancak bunların benzinli bir arabaya göre daha sık değiştirilmesi gerektiğini göreceksiniz.

Aşınmayla ilgili olarak, benzinli bir arabaya göre yüzde 20 ila 50 daha hızlı olabilir, ancak bunun aracın ağırlığıyla doğrudan ilişkili olduğunu aklınızda bulundurmalısınız; EV ne kadar ağırsa, o kadar erken yeni lastiklere ihtiyaç duyacaktır. Yaklaşık 3.560 pound ağırlığındaki Chevrolet Bolt gibi daha küçük ve daha hafif bir EV'niz varsa, lastikleri çok daha ağır Tesla Model S'in lastiklerinden daha uzun süre dayanacaktır.

Elektrikli tekerlekler her zaman daha hızlı aşınır; bu nedenle EV'niz dört tekerlekten çekişliyse, lastiklerin dört köşede de daha hızlı aşınmasını bekleyebilirsiniz. Elektrikli motorların anında tork sağlaması, elektrikli araçlarda lastik aşınmasını hızlandıran başka bir faktördür. Araç ne kadar güçlüyse ve güç dağıtımı ne kadar acımasızsa lastikler de o kadar çabuk aşınır. Porsche Taycan Turbo gibi daha hızlı performans odaklı dört tekerlekten çekişli EV'ler, temel arkadan çekişli Taycan'a göre lastiklerini daha hızlı tüketecek.

Bazı büyük lastik üreticileri, EV'lerin ekstra ağırlığıyla başa çıkmanın yanı sıra daha az yuvarlanma direnci sağlayarak menzili artıracak şekilde tasarlanan EV'ye özel lastikler geliştirdi. EV lastikleri, elektrikli otomobilin ekstra kütlesiyle başa çıkmak ve kontrolü ve güvenliği artırmak için tasarlanmış güçlendirilmiş yanaklara sahiptir.

Frenler

EV'ler frenleme için büyük ölçüde elektrik motorlarına güveniyor. Hatta bazıları tek pedalla sürüş yapmanıza ve fren pedalına bile yaklaşmadan tamamen durmanıza izin veriyor. Bu nedenle, EV'lerin taşımak zorunda olduğu ekstra ağırlığa rağmen, yanmalı bir arabaya kıyasla sürtünmeli frenlere daha az güvenirsiniz, bunun da frenlere ek yük getirdiğini düşünürsünüz.

Volkswagen, tüm MEB tabanlı EV'lerini, hatta performans modellerini bile arka tarafta kampanalı frenlerle donatıyor, çünkü özellikle test sırasında araçların sadece ön diskleri ve rejenerasyonu kullanarak hala bol miktarda durdurma gücüne sahip olduğunu buldu. Otomotiv parça üreticisi Continental, rejeneratif frenlemenin yaygınlaştığı EV'lerde güçlü sürtünmeli frenlere ihtiyaç duyulmayacağını savunarak, önemli ölçüde daha ince disklere sahip (bir motosiklette görebileceğiniz türden) daha hafif hizmet tipi EV'ye özel disk frenler için bir konsept bile önerdi. daha da güçlü.

EV'nizdeki frenlerin ne kadar çabuk aşındığı sonuçta yenileme işlevini ne kadar kullandığınıza bağlıdır. Bunu sonuna kadar sarmayı ve sadece yanaşmayı ve durmak için sürtünme frenlerine güvenmeyi seviyorsanız, o zaman muhtemelen benzer bir İYM'li araçta olduğundan daha kısa sürede yeni balatalara ihtiyacınız olacaktır (çünkü EV'nin ekstra ağırlığı, araç üzerinde ek stres oluşturur). rejenerasyonun yardımı olmazsa sürtünme frenleri). Ancak EV'nizi tek pedal sürüş modunda sürüyorsanız ve fren pedalına neredeyse hiç dokunmuyorsanız, pedlerin dayanma süresinin bir sınırı yoktur.

Diğer bölümler

Silecek lastiklerinin ve kabin hava filtrelerinin değiştirilme aralıkları, gazla çalışan arabalardakine benzer olmalıdır. Ayrıca EV'nizin 12 voltluk pilini de her beş ila yedi yılda bir değiştirmeniz gerekecektir. Ekranlara, aracın yerleşik bilgisayarlarına, teşhis sistemlerine ve hemen hemen tüm çevre sistemlerine güç sağlamak için kullanılır. Tesla'da bile 12 voltluk pil, tahrik motorları dışındaki her şeye güç sağlamak için kullanılıyor. EV'nizin 12 voltluk aküsü biterse, aracı çalıştırmak için yeniden şarj etmeniz gerekecektir; büyük çekiş aküsünde akım olsa bile bu durum sizi yarı yolda bırakabilir.

Elektrikli araçların ekstra ağırlığı, amortisörler ve burçlar gibi süspansiyon bileşenlerine de daha fazla baskı uygular. Bunlar aynı zamanda benzer bir içten yanmalı arabaya göre daha hızlı aşınabilir, ancak üreticiler bu sorunu ekstra kütleyle başa çıkabilmek için süspansiyon bileşenlerini biraz daha ağır hale getirerek çözmüşlerdir. Bir EV'de daha hızlı aşınabilecek diğer bir bileşen, daha ağır bir araçta daha fazla strese maruz kalan her bir tekerleğin göbek grubudur (özellikle iç kısımdaki yatak).

Kaynak: IEG

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bir hesap oluşturun veya yorum yazmak için giriş yapın

Yorum yapmak için üye olmak zorundasınız...

Bir Hesap Oluşturun

Forumumuzda üyelik çok basit ve ücretsizdir!

Yeni Bir Hesap Oluşturun

Giriş Yap

Hali hazırda bir hesabınız var mı? O zaman Giriş Yapın.

Giriş Yapın
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.