Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Otomotivde Soğuk Savaş Resmen Başlıyor


Önerilen İletiler

  • Admin

Otomotivde Soğuk Savaş Resmen Başlıyor

The Wall Street Journal'a göre Beyaz Saray, Çin yapımı elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi uygulamayı planlıyor.

model-car-470644.jpg

Elektrikli araç dünyasında bugün hemen hemen aynı sıralarda iki önemli olay yaşandı. İlk olarak, Geely Group'un sahibi olduğu Çinli EV markası Zeekr, bugün yaklaşık 5,2 milyar dolarlık bir değerlemeyle New York Menkul Kıymetler Borsası'na giriş yaptı. Ardından, yaklaşık 250 mil güneyde, Washington D.C.'de, Biden Yönetiminin, Amerika yollarına çıkmaları halinde Çin yapımı elektrikli otomobillere yönelik gümrük vergilerini dört katına çıkarmaya hazırlandığı haberi ortaya çıktı.

Zamanlama tamamen tesadüfi olabilir. Ancak bu haftadan sonra bir şey her zamankinden daha net görünüyor: Çin ile Batı arasındaki otomotiv Soğuk Savaşı tamamen sürüyor ve özellikle EV'ler her şeyin merkezinde yer alıyor.

Wall Street Journal, Beyaz Saray'ın önümüzdeki günlerde Çin'den temiz enerji ithalatına yönelik daha yüksek tarifeler açıklamayı planladığı haberini aldı. Anonim kaynakların habere göre, bildirilen yeni politikalar kapsamında, Çin elektrikli araçlarına yönelik tarifelerin mevcut yüzde 25'ten yüzde 100'e yükselerek dört katına çıkarılacağı belirtildi. Teorik olarak bu, bilinen Batılı ve diğer Asya markaları tarafından satılanlar da dahil olmak üzere, pazarımızdaki Çin yapımı elektrikli araçların maliyetini önemli ölçüde artıracaktır.
ABD'nin, Çin'den elektrikli güneş panelleri gibi diğer temiz enerji ithalatları bir yana, Çin'den elektrikli araç kullanımını neden geri çekmeye çalıştığı bir sır değil.

Çin, elektrikli otomobil üretme kapasitesini agresif bir şekilde geliştirmek için yıllarını harcadı. Lityum iyon piller ve içerdikleri kritik mineraller için tedarik zincirleri üzerinde bir baskı oluşturdu. Hem EV üretimi hem de satın alma konusunda devlet teşviklerini cömertçe kullandı. Son yıllarda ülke, küresel bir EV güç merkezi haline geldi ve ilk kez Japonya ve Almanya gibi liderlerle aynı seviyede bir ihracatçı haline geldi.

Birçoğu hâlâ Çin'in arabalarının ucuz ve teknolojik açıdan vasat olduğuna inanıyor. Ancak gerçek şu ki, InsideEV'lerin sahibi Kevin Williams'ın yakın zamanda Pekin otomobil fuarına yaptığı bir gezi sırasında keşfettiği gibi, Çin araba yapmayı çok ama çok iyi öğrendi. Çin'in yerli elektrikli araçları, ucuz olanlardan (BYD Martı gibi bazıları kendi pazarlarında 10.000 dolardan daha ucuza mal oluyor) Mercedes'in bir tür plug-in hibrit rakibi olan Yangwang U8 gibi üst düzey, lüks odaklı tekliflere kadar çeşitlilik gösteriyor. Su üzerinde "yüzebilen" G-Serisi. Pillerden yazılıma kadar çoğu inanılmaz derecede gelişmiştir.

ABD'deki (ve Avrupa'daki) otomobil şirketleri ve politika yapıcılar, bu arabaların, pek çok seçeneğin hâlâ karşılanamaz olduğu ve piller ile yazılım gibi konularda çalışmaların devam ettiği, yeni oluşan EV pazarı için gerçek bir tehdit oluşturduğunu söylüyor. Buna cevaben, Avrupa Birliği yetkilileri de Çin ithalatına yönelik, daha güçlü tarifelere yol açabilecek soruşturmalar başlattı.

Ülkenin en büyük EV üreticisi olan BYD gibi Çinli şirketler halihazırda Asya, Güney Amerika ve Avrupa'da dünya çapında araç satıyor. Dünyanın Çin'den sonra ikinci büyük araç pazarı olan ABD, Çinli EV üreticilerinin bir sonraki hedefi olarak görülüyor. BYD ve diğerleri muhtemelen Meksika'da üretim kuracak ve bazıları bunu zaten izliyor.

ABD'de halihazırda Avrupalı veya Amerikalı markaların Çin yapımı elektrikli araçları mevcut. Lincoln ve Buick, ABD'ye Çin yapımı modeller ithal ediyor. Volvo'nun yalnızca elektrikli bir kolu olan Polestar, Polestar 2 sedanını satıyor. Volvo'nun yakında çıkacak EX30 crossover'ı Çin'de üretilecek. (Hem Volvo hem de Polestar, Zeekr'ı bugün Wall Street'te piyasaya süren Çinli otomobil grubu Geely'ye ait.)

Örneğin Volvo, EX30'un 35.000 $'lık başlangıç fiyatını ABD pazarında potansiyel bir oyun değiştirici olarak lanse etti. Ancak bu fiyata mevcut %25'lik tarife dahildir; Araba burada satışa çıkmadan önce şimdi daha mı pahalı olur? Bir Volvo sözcüsü, şirketin InsideEV'lere yönelik fiyatlandırma stratejisi hakkında yorum yapmayı reddetti; bu da şimdilik kimsenin bilmediği anlamına geliyor. Yeni tarifelerin tam olarak hangi araçlara uygulanacağı henüz belli değil.

The Wall Street Journal'a göre Çin mallarına uygulanan yeni tarifeler güneş panellerini, pilleri ve kritik pil minerallerini de etkileyecek. Detayların neler göstereceğini bekleyip görmemiz gerekecek.

Bunun seçim yılı sırasında gerçekleşmesi de tesadüf değil. Yoğunlaşan sağ-sol kültür savaşlarında elektrikli arabalar yeni bir savaş alanı olarak ortaya çıktı. Açık bir düşman tarafından üretilen ucuz, çekici araçların giderek artan tehdidi, siyasi yelpazede alarma yol açtı.

Eski Başkan Donald Trump, Çin otomobillerine yönelik mevcut %25 gümrük vergisini uygulamaya koydu. Yeniden seçilmek istediğinde kampanya sürecinde bunu %100'e çıkaracağını söyledi. Tartışmalı bir şekilde, eğer kaybederse, bunun Amerikan otomobil endüstrisi için bir "kan banyosu" anlamına geleceğini söyledi.

Ancak davul çalma sesi sadece Cumhuriyetçi Parti'den gelmiyor. Biden'ın Hazine Bakanı Janet Yellen geçtiğimiz günlerde Çin'i, ABD'nin yalnızca elektrikli araç üretimini absorbe etmeyeceği konusunda uyardı.

BYD Seal

Yellen, bu yılın başlarında Pekin'e yaptığı ziyarette Çinli yetkililere, "Küresel pazar yapay olarak ucuz Çin ürünleriyle dolduğunda, Amerikalı ve diğer yabancı firmaların ayakta kalma durumları sorgulanır hale geliyor" dedi.

Biden Yönetimi ayrıca yerli EV ve pil üretimini desteklemek için çalışıyor. Örneğin EV satın alımlarına yönelik 7.500 ABD Doları tutarındaki vergi kredisi, yalnızca ABD'de Çin bileşenleri olmadan üretilen araçlar için geçerlidir. Çok sayıda Enflasyon Azaltma Yasası teşviki, ABD ve Kuzey Amerika'daki yerel pil ve EV tesislerini güçlendiriyor, ancak hepsinin tam gaz çalışmaya başlaması yıllar alacak. Aslında tarifeler burada kalıcı bir çözüm olmaktan ziyade bir süre sonra ABD'yi satın almaya yol açabilir.

Sonuçta, Kevin Williams'ın Pekin'e gittikten sonra belirttiği gibi: Tüm bu baskıların Ford, General Motors ve diğerlerinden daha iyi arabalar üreteceği garanti edilmiyor.

Ve böylece otomotivde Soğuk Savaş hızlandı. Ve tıpkı son Soğuk Savaş'ta olduğu gibi, bu da Doğu ve Batı'nın süper güçleri arasındaki bir vekalet savaşı; ancak bu kez jeopolitik düşman aynı zamanda dünyanın en büyük ekonomilerinden biri ve önde gelen ticaret ortaklarından biri. Bu konuda hiçbir şeyin çözülmesi kolay olmayacak.

Kaynak: InsideEVs Global

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.