Gönderi tarihi: 30 Mart , 2024 1 yıl Admin Bu Şık Yeni Sıfır Emisyonlu Jet Sıvı Hidrojenle Uçacak Tüm yeni ortaya çıkan havacılık itki biçimleri arasında hidrojenin ilk benimseyici olma olasılığı en düşük olanıdır. Ancak İsviçre merkezli Sirius, hidrojenle çalışan bir iş jetinin uçuş testlerine 2025 yılında başlamayı planladığını duyurdu. Şirket yakın zamanda Sirius Business Jet ve Sirius Millennium Jet'i (ticari versiyon) tanıttı ve ardından kanallı fanlara sahip hidrojen-elektrik tahrik sistemini tanıttı. CEO Alexey Popov, Robb Report'a geliştirme planları ve sertifikasyona yönelik zaman çizelgesi hakkında daha fazla bilgi verdi. Birçok eVTOL tasarımı gibi, Sirius Business Jet de hem dikey kalkış potansiyeline hem de ileri uçuşa izin veren değişken rotorlara sahip olacak. Elektrikli uçaklar gibi Sirius Business Jet de sıfır karbon emisyonu yayacak ancak çok daha uzun bir menzile ve azami hıza sahip olacak. Popov, "Bu uçağın en kritik kısmını, yani motorunu tanıttık" diyor. "Bu, havacılığın 2050 yılına kadar karbon nötr olma planının bir parçası olan sürdürülebilir bir teknoloji." Hidrojenle çalışan uçaklar nadirdir ancak yeni değildir. Şubat 1957'de bir Martin B-57B, jet yakıtı kullanmak yerine motorlarından birinde 20 dakika boyunca hidrojenle uçtu. 50 yıldan biraz daha uzun bir süre sonra Boeing, iki koltuklu Diamond DA20'yi yakıt hücresinde uçuş testine tabi tuttu. Geniş, ince kanatlı deneysel Antares DLR-HY4, 2016 yılında hidrojen yakıt hücresi üzerindeki uçuş testlerini başarıyla tamamladı ve o zamandan beri uçmaya devam ediyor. Geçtiğimiz Ocak ayında ZeroAvia, bir turbopropun yerini iki yakıt hücresi ve bir lityum iyon pil içeren prototip hidrojen-elektrik güç aktarım mekanizmasıyla değiştiren bir Dornier 228'i uçurdu. Eğer Sirius başarılı olursa, bu bir atılım olacak; deneysel bir uçak olmayan veya mevcut bir uçak gövdesini kullanmayan, özel olarak üretilmiş ilk hidrojen-elektrikli jet olacak. Business Jet, hidrojen yakıt hücreleriyle çalıştırılmayacak, bunun yerine yedek olarak lityum iyon pil sistemiyle birlikte elektrik motorlarına güç sağlayacak kriyojenik tanklarda depolanan sıvı hidrojeni kullanacak. Popov, çoğu bileşenin kanıtlanmış "hazır teknoloji" kullandığını ve yeni tanıtılan güç aktarma organının her şeyi bir araya getirecek eksik halka olduğunu söylüyor. Sirius, hidrojen güç aktarım mekanizması tasarımını ve kanallı fan sistemini geliştirirken, ortağı BMW Designworks de iç ve dış tasarımdan sorumludur. BMW Group'un baş tasarımcısı ve BMW Series 6'dan sorumlu Tommy Forsgren, tasarımın liderliğini üstlenecek. Tasarım grubu, hem büyük hem de küçük birçok uçağın iç kısmından sorumluydu ancak bu, onun ilk dış kısmı olacak. Diğer ortaklar arasında tasarımda Sauber Group F1 ve İtalyan helikopter devi Agusta Westland'ın bir parçası olan Leonardo Aerostructures yer alıyor. Business Jet versiyonunda bir pilot ve en fazla üç yolcu için yer bulunurken, Millennial Jet versiyonunda bir pilot ve en fazla beş yolcu için koltuk bulunacak. Tasarım, uçağın ön ve orta kısımlarında her iki kanat seti boyunca çok sayıda kanallı jet fanı içerir ve dramatik biçimde genişletilmiş bir kuyruğa sahiptir. Hidrojen, pillerden çok daha yüksek bir güç yoğunluğuna sahiptir ve bu da ona saf elektrikli uçaklardan çok daha geniş bir menzil sağlar. Business Jet, genişletilmiş yakıt depoları sayesinde 1.150 mil uçabilecek. Belirlenen maksimum seyir hızı 323 mph'dir. Sıfır karbon emisyonunun yanı sıra Sirius, jetin havadan 60 dBA, yani bir restorandaki konuşmayla hemen hemen aynı gürültü seviyesinde ses çıkaracağını söylüyor. Millennium Jet'in menzili, Business Jet'in 650 mildeki menzilinin yaklaşık yarısı kadardır, ancak aynı seyir hızına ve dBA çıkışına sahip olacaktır. Airbus gibi çok daha büyük uçak üreticileri, 2035 yılına kadar ticari olarak kullanılabileceği beklentisiyle daha büyük hidrojenle çalışan uçaklar üzerinde çalışıyor. Sirius'a göre tam ölçekli çalışan bir prototip şu anda yapım aşamasında ve bu yılın ikinci veya üçüncü çeyreğinde tamamlanması bekleniyor. 2024 yılının sonlarına doğru ise ilk havada asılı kalma testlerinden ve yatay uçuştan geçecek. 2025 yılında Sirius, birkaç tam ölçekli uçak gövdesi üretmeyi ve bunları daha kapsamlı uçuş testlerinden geçirmeyi bekliyor. Elektrik motorları ve kanatların geliştirilmesi de aynı anda gerçekleşecek. Sirius, 2027'nin dördüncü çeyreği itibarıyla uçağını ana pazarı olarak gördüğü Federal Havacılık İdaresi tarafından sertifikalandırmayı umuyor. Uzun vadeli planlar ABD'de bir tesis inşa etmek olsa da ilk üretim İsviçre'de gerçekleşecek. Popov, "İlk jetleri 2028'in ilk çeyreğinde müşterilere teslim etmeyi umuyoruz" diyor. Sirius, Hindistan'daki Mehair'den yaklaşık değeri 400 milyon dolar olan 100 jet için ön sipariş aldığını söyledi. Bir basın açıklamasında Hindistan'da 50 adet üretileceği ve her iki şirketin de ülke için "franchise modelleri" geliştireceği belirtildi. Bu iddialı deney sonuç verirse Sirius, bölgesel seyahati hedefleyen VTOL rakiplerinin önüne geçebilir. Bazıları bu yeni uçakların minimum gürültü ve sıfır emisyon sayesinde hem yerel hem de bölgesel seyahatlerde helikopterlerin yerini almasını bekliyor. Ancak duyurular 1. aşamanın tamamlanması olduğundan bu konseptin kanıtlanması için kat edilmesi gereken uzun bir yol var. Fanlar ve elektrik motorları dışında her şeyin hâlâ ölçeğe uygun şekilde inşa edilmesi ve uçuş testlerine tabi tutulması gerekiyor. Sirius bu ayın sonlarında başka duyurular yapmayı planladığını söyledi. Kaynak: RR
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için şimdi oturum açın.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.