Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Önerilen İletiler

  • Admin
Gönderi tarihi:

Pfizer, Kovid Aşılarıyla Dünyanın Kurtarılmasına Yardımcı Oldu. Şimdi Kendini Düzeltmesi Gerekiyor.

Dünyanın dört bir yanından binlerce Pfizer çalışanı, Ekim ayında İcra Kurulu Başkanı Albert Bourla ve dev ilaç üreticisinin diğer yöneticilerinin bir şirketin belediye binası için sahneye çıkmasını bilgisayar ekranlarından izliyordu.

Pfizer birkaç gün önce, işten çıkarmalar da dahil olmak üzere 3,5 milyar dolarlık bir maliyet düşürme çabasına girişeceğini açıklamıştı. Bourla ve diğer yöneticiler şirketin büyümeye yönelik konumlandığını açıkladı.

Bir çalışan, videonun şirketin açık bıraktığı sohbet odasına "Gelecek parlak... ama kovulabilirsiniz" diye yazdı. Başka bir mesajda "Çöp bidonunun yangınları [her zaman] parlaktır" yazıyordu.

vaccine-6165772.jpg

Kısa bir süre önce Pfizer, rekor sürede Kovid-19'a karşı koruma sağlayabilecek bir aşı ve ardından kötü enfeksiyonlara karşı bir ilaç üreten en beğenilen şirketler arasındaydı. Ürünler Pfizer'in gelirinin 100 milyar doların üzerine çıkmasını sağladı. Çalışanın gururu arttı.
Bu hafta, şirketin hisseleri on yılı aşkın sürenin en düşük kapanışına geriledi ve yılbaşından bu yana değerlemede 140 milyar doların silinmesine neden olan çarpıcı düşüşün zirvesine ulaştı. Şirket, araştırma programlarından bazılarını geri çekiyor ve işçileri işten çıkarıyor. Mevcut ve eski çalışanlara göre moral bozuldu.

İlaç üreticisinin bu kadar hızlı düşmesine neden olan şey, yanlış adımların ve Amerikan halkının davranışlarının yanlış okunmasının birleşimidir. Pfizer, pandemik ürünlerine yönelik gelecekteki talebi olduğundan fazla tahmin etti. Kovid-19 krizi yatıştıktan sonra satışlar şirketin (Wall Street analistlerinin değil) beklediğinden daha hızlı azaldı. Ve Pfizer'in diğer ürünleri ne kadar umut verici olursa olsun aradaki farkı kapatamadı.

Hayal kırıklığı yaratan Kovid-19 satışlarıyla karşı karşıya kalan tek kişi Pfizer değil. Moderna da aşısında keskin bir düşüşle karşı karşıya kaldı. Ve Pfizer, çok satan ürünlerinin rekabetle karşı karşıya kalması ve şirketin yeni ürünler geliştirmeye ve başkalarını satın almaya sevk etmesi nedeniyle yeni satışlar bulması gerektiğini bekliyordu.

Bir Pfizer sözcüsü, "Pfizer, gelecekte büyümesini ve kârlılığını güvence altına almak amacıyla maliyet tabanını işletme genelinde yeniden düzenlemek için geniş bir çaba başlattı" dedi. "Maalesef çalışkan meslektaşlarımız ve onların rolleri etkileniyor ve Pfizer bunu hafife almıyor. Bu zorlu dönemden geçerken, etkilenen meslektaşlarımıza hak ettikleri kaynakları ve şefkati sağlamaya odaklandık."

Şirket, bu yıl onaylanan dokuz yeni ilaç ve aşı da dahil olmak üzere satışları artıracak yeni ürünler piyasaya süreceğini ve geliri artırabilecek güçlü bir ilaç portföyüne sahip olduğunu söyledi.

Pfizer ayrıca, Perşembe günü tamamlanan kanser ilacı biyoteknolojisi Seagen'in satın alınması da dahil olmak üzere yaptığı anlaşmaların 2030 yılına kadar 25 milyar dolar yeni gelir elde edebileceğini söyledi.

Pfizer'in düşen şansı, şirketin araştırmacıların, imalat işçilerinin ve diğerlerinin dünyanın ilk Kovid-19 aşısını sunmak için harekete geçtiği pandemi sırasındaki coşkulu koşusundan keskin bir şekilde farklı. Aşı, Alman ortağı BioNTech ile birlikte geliştirilmiş olsa da dünya çapında pek çok kişi aşıyı Pfizer adıyla anıyordu.

Şirket dünyanın zirvesindeydi ve aşısı ekonomilerin yeniden açılmasına ve çocukların okula dönmesine olanak tanıyan bir markaydı. Pfizer, bilimsel zaferi, programda çalışan bilim adamlarına, onları Kovid-19 araştırma ekibinin üyeleri olarak tanımlayan hatıra ceketleri dağıtarak kutladı.

2021'de ve ardından 2022'de aşının yıllık satışları 36 milyar doları aştı; bu, tek bir yılda herhangi bir reçeteli ilacın elde ettiği rakamdan daha fazla. Geçtiğimiz yıl aşının yanı sıra Kovid-19 ilacı Paxlovid, Pfizer'in satışlarının 100 milyar doları geçmesini sağladı. Şirketin değerlemesi yükseldi.

Gelecek parlak görünüyordu. Pfizer, uzun vadeli bir Kovid işine yöneldi ve birkaç yıl boyunca Wall Street'e, aşı trendlerinin eninde sonunda grip aşısındaki trendleri yansıtacağını, dolayısıyla yıllık ve öngörülebilir bir satış kaynağı olacağının garantisini verdi.

Pfizer, gelecekteki Kovid-19 ürünlerini üretebilecek çok sayıda program başlattı. 2023 için yüksek beklentiler belirledi ve Wall Street'e Paxlovid satışlarından 8 milyar dolar, aşıdan ise 13,5 milyar dolar beklemesini söyledi.

Tahminlerini koronavirüs, grip ve diğer solunum yolu hastalıklarının enfeksiyon ve aşı oranlarına dayandırdığını söyledi.

Ancak tahminler çoğu analistin beklediğinden daha yüksekti. Daha sonra şirketin, Kovid-19 tehdidi azaldıktan sonra talebin nasıl olacağını yanlış değerlendirdiği ortaya çıktı. Daha önce aşı yaptıran pek çok kişi artık güçlendiriciden korunmaya ihtiyaç duyduğunu hissetmiyordu. Diğerleri aşı olmaktan yorulmuştu. Aşılar aynı zamanda siyasi bir mesele haline gelmişti.

Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezlerine göre, ABD'de 18 yaş ve üzeri kişilerin yalnızca %17'si en son takviyelerden birini aldı. Paxlovid kullanımı o kadar düştü ki hükümet milyonlarca hapı Pfizer'e iade etti.

Şirket şu anda 2023 yılında Kovid-19 aşı ve ilaç satışının 12,5 milyar dolar, 2024 yılında ise Kovid-19 aşı ve ilaç satışının 8 milyar dolar olacağını tahmin ediyor.

Benzer şekilde, 2022'de Kovid-19 aşısının satışı 18,4 milyar dolara ulaşan Moderna, bu rakamın bu yıl en az 6 milyar dolar olmasını bekliyor.

Pfizer'in pandemik başarısı bazı açılardan şirketin geleceğini bildiği bir hesaplaşmayı gizlemişti. Yöneticiler, en çok satan ilaçlardan bazılarının eskidiği ve düşük fiyatlı jenerik ilaçların onlarla rekabet edebildiği patent korumasının sonuna yaklaştığı konusunda uyarıyordu.

Şirketin satışları fark yaratabilecek yeni ürünler bulması gerekecekti çünkü patent dışı ve tüketici sağlığı işleri gibi istikrarlı gelir üreten ancak o kadar hızlı büyümeyen bölümler ayırmıştı.

Bourla ve diğer yöneticiler, yeni ve daha hızlı büyüyen ilaçları sunacağına söz verdikleri bir şirket hattı üzerinde konuştular. Comirnaty adı verilen Kovid-19 aşısının ve ilacı Paxlovid'in canlı satışları, Pfizer'in yeni ilaçların testleri geçip piyasaya çıkmasını beklerken boşluğu doldurmasına yardımcı oldu.

Ancak Kovid-19 ürünlerinin hızlı düşüşü Pfizer'in şansına aniden son verdi. Yatırımcılar, şirketi özellikle Ekim ayında aşı, ilaç ve şirket geneline ilişkin 2023 satış tahminlerini düşürerek cezalandırdı.

Pfizer'in deneysel bir kilo verme hapına ilişkin hayal kırıklığı yaratan çalışma sonuçlarını yayınlamasıyla da hisse senedi yakın zamanda düştü; bu, şirketin sıcak obezite karşıtı pazara girişini sağlayabilirdi.

Hisseler Perşembe günü 5 Haziran 2013'ten bu yana en düşük seviyesi olan 26,13 dolardan kapandı. Hisse senedi bu yıldan bu yana %49 oranında değer kaybetti. Piyasa değerindeki düşüş, 2004'teki 67 milyar dolarlık önceki rekor yıllık zararı geride bırakarak, tarihteki en büyük düşüş oldu.

Pfizer'i korona virüsle mücadelede hızlı hareket etmeye zorladığı için dünya çapında övülen Bourla, şimdi Wall Street'te şirketin satış tahminleri ve yeni ilaçları piyasaya sürme ve üretim hattını tamamlama becerisi hakkındaki endişelerle karşı karşıya.

Bir Pfizer sözcüsü, şirketin üç aylık kazançlar sırasında boru hattının ilerlemesini güncellediğini söyledi.

Pfizer'ın Çarşamba günü 2024 kılavuzunu yayınlamasının ardından Bourla, şirketin tahminlerinde muhafazakar bir yaklaşım benimsediğini ve satışları artırmak için adımlar attığını söyledi.

“Belirsizliği gidermeye ve netlik sağlamaya odaklandık. Pfizer'in işi güçlü, güçlü bir gelir sağlayabileceğine inandığımız birçok hat içi satın alınan ve piyasaya sürülmesi beklenen ürünlerle birlikte" dedi.

Ancak analistler şüphelerini dile getirdi. JPMorgan Chase analistleri, "Görüşmelerimize dayanarak, yatırımcıların daha fazla netlik kazanana kadar hikayeye adım atmakta zorlanacağını bekliyoruz" diye yazdı.

Bourla'nın işaret ettiği yeni büyüme kaynakları arasında Pfizer'in 43 milyar dolarlık biyoteknoloji Seagen'i satın alması da yer alıyor.

Yöneticiler, anlaşmanın büyük satış potansiyeli olan en son kanser ilaçlarını ve teknolojiyi eklediğini söyledi. Bourla, şirketin yapısını yeniden düzenleyerek ayrı bir kanser ilacı işi oluşturdu ve analistlere bunun güçlü bir performans sağlayacağını söyledi.

Milyarlarca dolarlık maliyet düşürme programına başladıktan sonra Bourla, çalışanlar arasında moral sorunlarıyla da karşı karşıya kaldı. Şirketlerinin bu kadar çok harcama yapabileceğinden yakındılar, sonra da anlaşma nedeniyle artık ihtiyaç duyulmayanlar da dahil olmak üzere bu kadar çok işçiyi karşılayamayacaklarını söylediler.

"İnanılmaz atılımların ardındaki iş gücünü etkilemek yerine neden bina sayısını azaltmıyorsunuz?" biri 17 Ekim belediye binasında yazdı.

Hükümet raporlarına, Pfizer'e ve haberlere göre dünya genelinde Pfizer'in toplam 83.000 çalışanı arasında 2.000'den fazla işçi işlerini kaybettiklerine dair bildirim aldı. Ayrılanlar arasında Michigan ve İrlanda'daki imalat işçileri, Kaliforniya'daki kanser bilim adamları ve Groton, Conn., Pearl River, N.Y. ve Sandwich, İngiltere'deki araştırmacılar yer alıyor.

The Wall Street Journal tarafından incelenen şirket belgelerine göre şirket, ikinci nesil Kovid-19 aşısı ve C. difficile aşısı gibi aşıları araştıran programlara sağlanan finansmanı duraklattı veya askıya aldı.

Pfizer'in başka yerlerinde işçiler sıranın kendileri olacağından endişe ediyor. Çalışanların işten çıkarmaları öngörmek için kullandıkları taktiklerden biri yöneticilerinin takvimlerini izlemektir. Takvimlerin, amirlerin kötü haberi paylaşmaları için gereken süre olan 15 dakikalık toplantılarla dolmaya başladığını görürlerse işten çıkarmaların geleceğini düşünüyorlar.

Kaynak: The Wall Street Journal

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.