Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Neden Full Elektrikli Araçlarda Hala 12v Akü Var?

electric-2778403.jpg

Elektrikli aracınız çok büyük bir batarya ile gelir; sadece kilometrelerce yol almanıza yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda saatte 60 mil hıza altı saniyeden daha kısa sürede (ve onu iki saniyeden daha kısa sürede yok eden Tesla Model S Plaid'de daha da hızlı!) ulaşmanızı sağlar.

Ancak EV'nizin diğer normal araçlarda olduğu gibi hala normal bir 12v aküye sahip olduğunu biliyor muydunuz? Ancak EV'nizin zaten çok büyük bir bataryası varsa, neden 12v bataryaya da ihtiyacı var?

Elektrikli Bir Araçtaki Elektrik Sistemlerini Anlamak

12 voltluk pillere girmeden ve elektrikli bir araçta neden gerekli olduklarını öğrenmeden önce, bir EV'nin elektrik sistemlerini anlamak çok önemlidir.

EV'niz, her biri elektrikli aracınızı hareket ettiren elektronik parçalara farklı miktarlarda güç sağlamak için tasarlanmış iki ayrı elektrik alt sistemine sahiptir.

Yüksek gerilim alt sistemleri: Adından da anlaşılacağı gibi, bir elektrikli araç üzerindeki bu sistemlerin çalışması için yüksek miktarda güç gerekir. Bunlar arasında AC/DC güç şarj cihazı, pil şarj modülü, yüksek voltajlı pil paketi, DC-DC dönüştürücüler ve elektrik motoru bulunur. Tüm bu sistemler, modern bir elektrikli aracın tahrik sistemini oluşturur ve EV'nizin yüksek voltaj kullanarak hareket etmesini sağlar.

Alçak gerilim alt sistemleri: Elektrikli aracınızın hareket etmesini sağlayan yüksek güçlü alt sistemin aksine, alçak gerilim sistemleri aracın hareket etmesi dışındaki her şeyi halleder. Bu nedenle, silecekler, kapılar, hava yastıkları, anahtarsız giriş, kornalar ve daha fazlasına kadar her şey düşük voltajlı alt sistemin bir parçasıdır. Bu alt sistemler, içten yanmalı motorla çalışan geleneksel bir araçta bulunanlara benzer ve çalıştırılabilmesi için düşük voltaja ihtiyaç duyar.

Elektrikli Araçtaki 12v Batarya Ne İşe Yarar?

Daha önce açıklandığı gibi, elektrikli aracınız iki elektrikli sistemle birlikte gelir; biri onu hareket ettiren ve yüksek voltaj gerektiren, diğeri ise tüm kullanıcı konforunu ve güvenliğini sağlayan ve daha düşük voltajlarda çalışan. Bu iki farklı alt sisteme güç sağlamak için iki farklı pil gereklidir: 400-800v menzilli yüksek voltajlı bir batarya ve bir diğer 12-14v düşük voltajlı batarya.

Bu nedenle, bu parçalara güç sağlamak için yüksek voltajlı bir lityum-iyon pil kullanmak onları anında kızartacağından, aracınızdaki 12v pil, düşük voltajlı elektronik parçalara güç sağlamaktan sorumludur.

Ancak bir lityum-iyon pilin voltajı bir DC-DC dönüştürücü kullanılarak düşürülemez ve tüm düşük güçlü sistemlere güç sağlamak için kullanılamaz mı? Ne de olsa bu, hantal 12v aküyü arabadan çıkararak onu daha hafif hale getirirdi.

Bir EV'deki 12v pil neden değiştirilemiyor?

EV'nizdeki 12v pilin değiştirilememesinin birkaç nedeni vardır.

Güvenlik: Elektrikli aracınız bir kaza geçirirse ve araçta yüksek voltaj dalgalanması bir felakete yol açabilir. Dolayısıyla bu sorunu çözmek için her elektrikli araçta bir kontaktör bulunur. Kontaktör, lityum-iyon pili yüksek voltajlı alt sisteme bağlayan ve 12v pille çalışan özel bir anahtardır. Bir kaza durumunda kontaktör, lityum-iyon akünün yüksek gerilim alt sisteminden bağlantısını keserek aracı korur. Ek olarak, düşük voltajlı sistemlere dönüştürücüler yoluyla güç sağlamak için yüksek voltaj devrelerinin kullanılması, araçta ilave yüksek voltaj kablolarının kullanılmasına yol açarak, servisi tehlikeli hale getirebilir.

Akü boşalması: Bir arabanın düşük voltajlı güç sistemleri daha az güç kullansa da her zaman çalışır durumda. Arabanız kapalıyken bile bu sistemler, arabayı açmak veya onu korumak için sirenleri çalıştırmak için yaklaşan bir anahtarlık veya arabanın yakınındaki harici hareketler gibi olacak olayları arar. Bundan dolayı, EV'nizdeki bu düşük güçlü sistemler sürekli olarak pili boşaltır ve yüksek voltajlı pilin sürekli olarak boşalmasına neden olacağından, bu tür sistemlere bağlı bir 12v pil olması daha iyidir.

Değişime karşı direnç: Elektrikli araçlar, arabadaki tahrik sistemlerine dair her şeyi değiştirmiş olsa da, içeride her şey aynı. Gösterge paneli veya bilgi-eğlence sistemi olsun, bir EV'nin iç mekanı bir ICE'ye çok benzer. Bu nedenle, yüksek voltajlı piller için yeni parçalar geliştirmek hem uygunsuz hem de maliyetli olacağından, iç mekanlardaki elektrikli parçaların çoğu aynı tedarikçilerden temin edilmektedir.

Yukarıda verilen tüm noktalara bakıldığında, bir EV'de hantal eski 12v pilin olması mantıklı. Bununla birlikte, aracınızın aküsü arızalandığında ne olur?

Elektrikli Aracınızdaki 12v Batarya Vazgeçtiğinde Ne Olur?

Küçük 12v pil olmadan, elektrikli aracınız tuğlalarla kaplanırdı; bu nedenle ortalıkta duran atlama kablolarını atmayın.

Daha önce açıklandığı gibi, yüksek voltajlı batarya tahrik sistemini çalıştırır, ancak tüm bu gücü motora bağlamak için 12v bataryanın her iki sistemi birbirine bağlayan bir kontaktöre enerji vermesi gerekir. Yani bakarsanız elektrikli aracınızdaki 12v akü boşalırsa 12v aküyü hayata geçirmeden çalıştıramazsınız.

Elektrikli Aracınızdaki 12v Akü Nasıl Şarj Edilir?

ICE ile çalışan bir aracın aksine, elektrikli bir araçta alternatör yoktur. Bu, bir EV'deki 12v pilin nasıl şarj edildiği sorusunu gündeme getiriyor.

Lityum-iyon pil, DC-DC dönüştürücüler kullanarak 12v pili şarj eder. Bu DC-DC dönüştürücüler, kapasitör, indüktör ve transistör gibi basit elektronik parçalar kullanarak bir lityum-iyon pilden gelen yüksek gerilimi 14-16v aralığında daha düşük bir gerilime dönüştüren cihazlardır. Bu voltaj daha sonra elektrikli araç çalışırken aküyü şarj etmek için kullanılıyor.

Lityum-İyon Piller 12v Kurşun-Asit Pillerin Yerini Alacak mı?

Tıpkı geleneksel araçlar gibi, çoğu elektrikli araç da kurşun asitli piller kullanır. Bununla birlikte, bu eğilim değişiyor ve yeni Tesla Model S ve X, lityum iyon yardımcı pillerle geliyor. Elektrikli araçlar için pil teknolojisindeki bu değişiklik iki nedenden kaynaklanmaktadır.

Kurşun asitli aküler, motoru çalıştırmak için gerekli olan yüksek akımları araca iletmek üzere tasarlanmıştır. Yüksek akım, pilin içindeki plakaları iyi durumda tutar. Elektrikli bir aracı çalıştırmak için bu yüksek akım çekimi gerekli olmadığından, elektrikli araçlarda kurşun asitli aküler geleneksel araçlara göre daha hızlı bozulur.
Kurşun asitli aküler ağırdır ve bunların lityum iyon akülerle değiştirilmesi aracın ağırlığını azaltır ve verimliliklerini artırır.

12v aküler Kalıcı mı?

Elektrikli araçlar, işe gidip gelme şeklimizi değiştirdi; bununla birlikte, 12v piller bir EV'nin nasıl çalıştığı konusunda çok önemli bir rol oynar. Bu nedenle, bir EV'nin her zaman bir yardımcı pil sistemi olacaktır, ancak bu piller için voltaj veya pil teknolojisi gelecekte değişebilir.

Kaynak: MUO

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.