Admin ™ Admin Gönderi tarihi: 16 Haziran , 2023 Admin Paylaş Gönderi tarihi: 16 Haziran , 2023 Elektrikli Otomobillerde Şanzıman Var mı? Basit cevap, evet, elektrikli araçların (EV) bir şanzımana sahip olduğudur. Ancak son 100 yıldır arabaları çalıştıran içten yanmalı motorlarda (ICE) bulunanlara hiç benzemiyor. Birkaç yıl önce, bir iş arkadaşım, onların hayranı olmadığımı bile bile, onun yeni EV'sinde bir tur atmak isteyip istemediğimi sordu. Sürüş, özellikle viraj alırken beklenenden çok daha sertti. Bununla birlikte, hiç gelmeyen sert şanzıman vites büyütmelerini beklerken, şık randevular ve kusursuz hızlanma beni şaşırttı ve etkiledi. Arabanın ne tür bir şanzımana sahip olduğunu sorduğumda, cevap daha da şok ediciydi - tek vitesli bir vites kutusu. Bu nasıl mümkün olabilir? İşte bilmeniz gerekenler. Şanzıman Ne Yapar? Şanzıman, motorun dönme gücünü tekerleklere aktarır. Arabanız olmadan hareket etmeyecek. Teknik olarak, bir çamaşır makinesi, bisiklet veya araba olsun, gücü bir parçadan diğerine iletmek veya döndürmek için ileten her şey bir şanzıman olarak kabul edilir. Şanzıman Türleri Tüm geleneksel araç şanzımanları aynı şeyi yapar, ancak farklı şekillerde. Bugün ICE arabalarında ve kamyonlarında bulunan en yaygın şanzımanlar şunlardır: Manuel şanzıman: Bu türde vites değiştirmek, sürücünün debriyaj pedalına basarak motoru şanzımandan ayırmasını gerektirir. Sürücü daha sonra dişli setlerini şanzıman içinde fiziksel olarak hareket ettirmek için vites değiştiriciyi kullanır. Otomatik şanzıman: Aracınızı çalıştırdığınızda, basınçlı otomatik şanzıman sıvısı, motor yüküne ve vites seçimine bağlı olarak vites takımlarını kilitleyen ve kilidini açan bir kanallar ağı boyunca hareket eder. Bu, vites değiştirmeyi otomatik hale getirir, dolayısıyla adı. Otomatikleştirilmiş manuel şanzıman: Otomatikleştirilmiş bir manuel ayrıca mekanik bir debriyaj kullanır. Elektronik, pnömatik veya hidrolik kontrol düğmeleri, vites değiştirici veya direksiyon simidine monte vites kulakçıkları kullanılarak tam otomatik veya manuel vites değiştirmeye olanak tanır. Yarış arabaları için geliştirilen vites değiştirme kulakçıkları, sürücülerin elektrik kontrollü şanzımanlarda debriyaja basmadan vites değiştirmesine olanak tanır. Sürekli değişken şanzıman (CVT): Bu, dişliler yerine kayışlar, kasnaklar ve sensörler kullanır. Vites değişimleri için duraklama olmaksızın neredeyse sınırsız sayıda kesintisiz vites değiştirerek sorunsuz hızlanma ve gelişmiş yakıt ekonomisi sağlar. Elektrikli Şanzıman, İçten Yanmalı Motor Şanzımanından Nasıl Farklı Çalışır? EV'ler, motorun tüm gücünü doğrudan tekerleklere aktarmak için tek vitesli, tek hızlı şanzıman kullanır. ICE, çok vitesli, çok hızlı şanzımanlar kullanır. Modern çok vitesli şanzımanlar, 10'a kadar vites hızı (oranlar) üretebilir. Bir EV nasıl yalnızca bir viteste çalışır? İlk olarak, her şey bir EV motorunun dakikada sıfır devirden (rpm) tam güce (tork) ne kadar hızlı ulaşabileceği ile ilgilidir. Bu anlık tork olarak bilinir; EV'lerin özel lastikler gerektirmesinin nedeni budur. İkinci olarak, elektrikli motor verimliliğini artırmak ve motordan tekerleklere tam olarak doğru miktarda güç iletmek için tek vitesli EV şanzıman oranları her araç için hassas bir şekilde hesaplanır. Çoklu vitesli şanzımanlar, bir ICE aracının zaman ve mesafe içinde en yüksek performansa ulaşmasına yardımcı olur. Bir EV, tek bir vitesle neredeyse anında tam güce ulaşabilir. Yazılım, diferansiyel dişliler olmadan elektrikli motor ve tekerlek hızlarını düzenleyerek dönüş sırasında her birinin farklı hızlarda dönmesine izin verir. Ayrıca, bir ICE motoru yalnızca bir yönde döner ve geri gitmek için bir şanzımana ihtiyaç duyar. Bir EV motoru her iki yönde de döner, bu nedenle yalnızca bir vitese ihtiyaç duyar. Arabayı "Geri" konumuna getirmek, motor(lar)ı "Sürüş"ün tersi yönde döndürerek geriye doğru hareket etmenizi sağlar. Teorik olarak, tek bir vitese sahip ve yüksek viteste olan bir EV, sürüş sırasında olabildiğince hızlı geri gidebilir (ancak bunu denemeyin!). Bu, geleneksel bir ICE/şanzıman eşleştirmesiyle mümkün değildir çünkü geri vites düşük vitesle aynıdır. Vites değiştirmeyi ortadan kaldırmak, daha yumuşak, daha hızlı ve daha sessiz bir hızlanma sağlar. Ve yalnızca bir vitesle EV'ler, pillerini şarj eden enerjinin %77'sinden fazlasını tekerleklere güç sağlamak için dönüştürür. ICE araçları, benzinde depolanan enerjinin yaklaşık %12'sini dönüştürür. Kaynak: The Family Handyman Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Bir hesap oluşturun veya yorum yazmak için giriş yapın
Yorum yapmak için üye olmak zorundasınız...
Bir Hesap Oluşturun
Forumumuzda üyelik çok basit ve ücretsizdir!
Yeni Bir Hesap OluşturunGiriş Yap
Hali hazırda bir hesabınız var mı? O zaman Giriş Yapın.
Giriş Yapın