Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Dua Lipa'nın “Levitating” İntihal Davası Müziği Dünyasını Sonsuza Kadar Değiştirebilir

AAVcNZX.img?h=1080&w=1920&m=6&q=60&o=f&l

Başka bir gün, oyunlarının zirvesindeki bir pop yıldızına karşı bir başka yüksek profilli dava. Şu anda Future Nostalgia turunun Kuzey Amerika ayağında stadyum kalabalıkları için performans sergileyen Dua Lipa, aynı şarkıya karşı bir değil iki telif hakkı ihlali davasıyla ateş altında kaldı: “Levitating”. Şu anda Billboard US Hot 100'de 16. sırada olan 2020 sürümü, etkileyici bir 70 hafta boyunca listelerde kaldı ve geçen yıl 2 numaraya ulaştı. Hiçbir zaman 1. sıraya ulaşmamasına rağmen, "Levitating" yine de Billboard'un 2021'in en iyi şarkısı seçildi ve neden şaşırtıcı değil - şarkı olabildiğince akılda kalıcı. Tiny Desk konserindeki (şarkının en sevdiğim versiyonu) küçültülmüş performansı bile sertifikalı bir şuttur.

Dua Lipa ve şarkı yazarlığı ekibinin “Levitating”in bazı kısımlarını çaldıkları yönündeki suçlamalar bu ayın başlarında su yüzüne çıktığında, internet yorumlarında patlamaya neden oldu. Hayranlar onun savunmasına koştu, troller yorumlarda saldırıya geçti ve müzisyenler, şarkılar arasındaki benzerliğin tesadüfi olup olmadığını veya Lipa-ve-Company'nin diğer şarkılardan uygun izin almadan kopyalanıp kopyalanmadığını tartmak için yarıştı. Dikkat çekici olan, yalnızca yorumların çokluğu değil, aynı zamanda tutku ve fikirlerin çeşitliliğidir. Sonuç olarak, bu hikaye, Marvin Gaye'in “İntihal”i için Robin Thicke ve Pharrell Williams'a 5 milyon dolara mal olan “Blurred Lines” (2018'de temyizde onaylandı) hakkındaki mahkeme kararından bu yana en kutuplaştırıcı müzik telif hakkı davası olarak şekilleniyor. Vazgeçmek lazım." (Bu dava hakkında daha sonra daha fazlası.)

Görünüşe göre önemli bir soru, bu bölümün neden bu kadar güçlü, farklı görüşleri ortaya çıkardığı. Tartışmanın arkasında ne olduğunu anlamak için, bir sanatçının diğerinden kopya çekip çekmediğini belirlemek için tanıklık sağlayan uzman tanıklar tarafından uygulanan “adli müzikoloji” yöntemlerini kullanarak her bir bakış açısını destekleyecek ne tür kanıtlar olduğunu araştırmak istiyorum. "Adli tıp" kelimesi bu bağlamda oldukça dramatik görünebilir, gece geç saatlerde bir kablolu TV şovunda görebileceğimiz kanlı suç mahallerini ve laboratuvarları çağrıştırır. Yine de, bir sanatçının bir başkasının telif hakkıyla korunan fikri mülkiyetini ihlal edip etmediğini anlamak için mevcut tüm kanıtları kullanmak önemli bir iştir.

İlk davanın haberi 1 Mart'ta patlak verdi. Müstehcen reggae sanatçısı Artikal Sound System, Lipa ve Warner Records'un şarkı yazarlığı ekibini (Bosco Kante, Clarence Coffee Jr, Sarah Hudson ve Stephen Kozmeniuk) 2017'de yayınladıkları “Live Your Life” şarkısını çalıntı yapmakla suçladı. ” İki şarkı ne kadar benzer? Pekala, bu davayı çözmek için jüride görev yapmak üzere seçilmiş gibi davranın. Aşağıda görüldüğü gibi sahte bir mahkeme salonundaki “Ek A”daki her parçanın korosunun puanını karşılaştırın:

Delil A: "Hayatını Yaşa" (2017) ile "Havada Kalmak" (2020) karşılaştırması

AAVcH9Z.img?w=768&h=512&m=6

Her şarkının sadece bu alıntılarına bakıldığında, bu açık ve kapalı bir durum gibi görünebilir. “Levitating” ve “Live Your Life” korosunun pek çok ortak noktası var: Aynı anahtarda aynı akor ilerlemesini içeriyorlar. Her birinin vokal melodileri aynı notaların ve ritimlerin çoğunu içerir. Hatta sözlerde benzerlikler bile var; her ikisi de “bütün gece” kelimesini kullanır ve gece gökyüzünün diğer özelliklerine (ay ışığı vb.) gönderme yapar. Karşılaştırmalı analizle ortaya konan aralarındaki örtüşmenin kapsamı göz önüne alındığında, “Levitating” yazarlarının “Live Your Life”ı duymuş olmaları gerektiğini varsaymak kolaydır. YouTuber Rick Beato, 3 Mart videosunda bu sonuca varıyor. Her iki şarkının da bu kısmına "neredeyse aynı" diyor ve şunu soruyor: "Her iki şarkının da aynı anahtarda olma olasılığı nedir? … Yani, gerçekten ihtiyacınız olan tek şey, şarkının o kadar çok benzer olması … telif hakkı davasında meşru bir dava olması.”

Bu iki örnek arasındaki benzerliğe rağmen, aksine eşit derecede güçlü kanıtlar var. Berklee College of Music profesörü ve adli müzikolog Joe Bennett, Rolling Stone'a davayla ilgili verdiği bir röportajda, söz konusu pasajın oldukça kısa olduğunu belirtiyor. Gerçekten kayda değer benzerlik gösteren sadece üç ya da daha fazla önlem olduğundan, 4 Mart'ta bu vakanın "ilginç bir tesadüf" olduğuna inandığını söyledi ve "tesadüfi benzerlik insanların düşündüğünden daha yaygın" dedi. Ayrıca Bennett, No Doubt'ın “Don't Speak” ve Helloween'in “Forever and One” gibi birçok başka şarkının bu akor dizisini kullandığını savunuyor. Mükemmel bir müzik teorisi YouTube kanalı üreten Adam Neely, 6 Mart tarihli bir videoda şüpheleri daha da artırdı. DNCE'nin “Cake by the Ocean” gibi aynı akor döngüsüne sahip daha fazla şarkıdan bahsediyor ve iki şarkı olmasına rağmen oldukça benzerler, her iki şarkının da büyük olasılıkla çekildiği daha eski modeller var, yani Outkast'ın 1998 “Rosa Parks”ı.

Bu nedenle, her şarkıyı karşılaştıran bir "Exhibit A"nın kurnazca yapılmış olması, jüriyi "Levitating"in yazarlarının hafif parmakları olduğuna ikna etmek için yeterli olsa da, benzerlik kısa ömürlüdür. Söz konusu pasaj çok belirgin değil ve Dua Lipa'nın çevresinden birinin, internette küçük bir varlığı olan Florida'dan az bilinen bir reggae grubunun müziğinden haberdar olması pek olası görünmüyor.

İkinci davanın haberi, ilkinden sadece üç gün sonra 4 Mart'ta geldi. Bu kez, L. Russell Brown ve Sandy Linzer, Dua Lipa'nın “Levitating” parçasının iki farklı şarkıdan en az birinden alıntı yaptığını iddia ettiler: biri kendi yazdıkları, Cory Daye'nin 1979 tarihli “Wiggle and Giggle All Night” ve kopyaladığı bir şarkı. ertesi yıl, Miguel Bosé'nin “Don Diablo”su. Parçalar arasındaki dil (ve şarkı sözleri) farklılığına rağmen (biri İngilizce, diğeri İspanyolca), Brown ve Linzer 1987'de Miguel Bosé'ye şarkılarından tam bir mısra kaldırdığı için bir telif hakkı ihlali davası kazandı. Şimdi, “Levitating”in başarısı için gerekli kredinin ve tazminatın kendilerine ait olduğuna inanıyorlar, çünkü şarkının açılış dizesinin kendi işlerine ya da Bosé'nin İspanyolca bükümüne benzediğini söylüyorlar.

“Wiggle and Giggle All Night” ve “Levitating”in ilgili açılış bölümlerini dinlerken, hem vokal iletim hızının hem de hecelerin zamanlamasının çarpıcı bir şekilde benzer olduğunu görürdük. Bu ayetlerin genel olarak aynı şekle sahip olduğunu da fark edebiliriz; yani, her biri bir çift eşleşen açılış satırıyla başlar, ardından zıt bir üçüncü satır ve bölümü kapatan daha kesin bir dördüncü satır gelir. Tıpkı ilk davada olduğu gibi, üstünkörü, karşılaştırmalı bir analiz Lipa'nın kampından bir faul olduğunu öne sürüyor gibi görünüyor - ve bu durumda, karşılık gelen özelliklere sahip tam sekiz önlem (ilk durumda sadece üç yerine). Ancak biraz daha derine inersek, bu tür ayet yapısının inanılmaz derecede yaygın olduğu ortaya çıkıyor. Müzik teorisyenlerinin bunun için bir adı bile var: İfade Yeniden İfadesi Ayrılma Sonucu veya kısaca SRDC.

Dahası, tüm sonik gobleni - her şarkının havasını - düşünürsek, iki parçanın artık pek ortak noktası yok gibi görünüyor. “Wiggle and Giggle”, akustik enstrümanlar içeren, Latin hissi veren parlak, büyük bir anahtarda. Ancak “Levitating”, boğucu bir minör tondadır ve daha elektronik, synth ağırlıklı bir sesle disko tarzındadır. “Levitating” ayetleri başka bir kaynaktan esinlenmişse, muhtemelen daha yeni bir kaynaktır. Örneğin, Ricky Martin'in "Vente Pa' Ca"sının açılış synth riff'i "Levitating" ile en az "Wiggle and Giggle" kadar ortak noktaya sahiptir.

Bir yargıç veya jüri, bu davada intihal olduğuna neden ikna edilebilir? Çünkü iki şarkı kağıt üzerinde göründüğünden daha çok benziyor. Burada jüri için seçildiğinizi ve Ek B'deki notları aşağıdaki gibi karşılaştırmanız için talimat verildiğini bir kez daha farz edin:

Delil B: "Kıpırdat ve Giggle All Night"ın (1979) açılış dizesinden ikinci satır ile "Levitating"in (2020) açılış dizesinden ikinci satır

AAVcO02.img?w=768&h=512&m=6

Yalnızca bu bilgilerle sunulduğunda, Lipa'nın ekibinin Brown ve Linzer'in çalışmalarını kopyaladığı sonucuna varmak makul görünebilir. Her iki şarkıda da neredeyse aynı ritimle aynı beş notalı azalan desen var gibi görünüyor. Ancak iki şarkı farklı tuşlarda olduğu için - satırın başındaki sivri uçlar için farklı sayı sembollerine (hashtag tipi simgeler) bakın - ilk ölçüdeki bazı notalar farklıdır (kağıt üzerinde aynı görünmesine rağmen). Her melodinin bağlamı da önemli ölçüde farklılık gösterir. “Wiggle and Giggle”da bu dizenin tamamı bir B majör akoru üzerinden söylenir; “Levitating”de, iki kez bir B minör akoru (Bm F♯m Em Bm) içeren dört akorlu bir döngü vardır. Ve iki melodi, gamın farklı kısımlarını bile kullanıyor. "Kırmak ve Kıkırdamak"ta, notlar Re Do Ti La Sol iken, "Havalanırken, bunun yerine Sol Fa Me Re Do'yu buluyoruz.

Zorlama geldiğinde, Dua Lipa ve ekibinin telif hakkı ihlalinden suçlu olduğunu düşünüyor muyum? Hiç de bile. Ama bir jürinin “Levitating” pasajlarının intihal olduğuna ikna edilebileceğini düşünüyor muyum? Kesinlikle. Bir bilirkişi tanık, not edilmiş mahkeme salonundaki sergilere odaklanır ve her şarkının yalnızca kısa bölümlerini çalarsa, jüri kolayca etkilenebilirdi. Ayrıca, herkes bir David ve Goliath hikayesini sever: “Levitating”in elde ettiği başarı göz önüne alındığında, yalnızca ünlü bir pop yıldızının bir film yaratması için karanlıkta çabalayan mücadele eden bir sanatçının (muhtemelen yanlış) anlatısına kapılmak kolaydır. işlerini çalarak şut vurdu.

Her iki tarafta da güçlü kanıtlar bulunduğundan, her iki davanın da sonucuna bahis yapmayacağım. Yapacağım tek tahmin, yalnızca kötü şöhretli “Bulanık Hatlar” davasına rakip olacak uzun ve çekişmeli bir hukuk savaşı beklememiz gerektiğidir. "Levitating"in, "Blurred Lines"ın yaptığı gibi uyarıcı bir hikaye olarak bitmemesini umabiliriz - bu şarkıyla ilgili 2015 kararının müzik endüstrisi üzerinde derin sonuçları oldu. New York Times yazarı Ben Sisario, son yıllarda çok temkinli davrandıklarını, telif hakkı ihlali davasıyla tokatlanma korkusuyla yumurta kabuğu üzerinde yürüdüklerini paylaşan birçok şarkı yazarından alıntı yaptı. Artikal Sound System veya Linzer ve Brown davayı kazanırsa, şarkı yazarlarının endişelenecek daha çok şeyi olabilir. O zaman bir ölçü benzer müzik dava için meşru gerekçe olacak mı?

Bu vakaların önümüzdeki aylarda veya daha büyük olasılıkla yıllar içinde nasıl geliştiğini izleyeceğim. Şimdilik, yine de dans partisi çalma listemde “Levitating”e devam etmeyi planlıyorum.

Kaynak: Slate

piano-1655558.jpg

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için şimdi oturum açın.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.