Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Önerilen İletiler

  • Admin
Gönderi tarihi:

Dev şişme yelkenler nakliyeyi daha çevreci hale getirebilir

Yelkenli tekneler, eski Mısırlıların rüzgar ve küreklerle çalışan ahşap gemilerde Nil'de yukarı ve aşağı yüzdüğü 5.000 yıldan daha eskiye dayanmaktadır. Ancak buharlı ve dizel motorlar geldiğinde ve küreselleşme zamanında ticaret ihtiyacını artırdığında, yelkenler düştü.

AAP73DV.img?h=630&w=1119&m=6&q=60&o=f&l=

Bugün, denizcilik endüstrisi karbondan arındırmaya çalışırken geri dönüş yapıyorlar. Ancak yeni yelkenler geçmiştekilere hiç benzemiyor. Lastik üreticisi Michelin tarafından tasarlanan uzun, beyaz ve kabarık dev şişme yelkenler, şirketin maskotu olan Michelin adamına geleneksel bir kumaş yelkenden daha çok benziyor. Şirketin ifşa etmeyeceği esnek bir malzemeden yapılmış olan yelkenler, bir düğmeye basarak şişebilir veya sönebilir. Onları donatmak için mürettebat gerekmez ve rüzgar yönünü ve hızını ölçen sensörlerle donatılmış, rüzgarı yakalamak için otomatik olarak dönerler.

Mevcut kargo gemilerine yeniden donatılması amaçlanan yelkenler, geminin motorunun yanında çalışacak ve fosil yakıtlara olan genel bağımlılığını azaltacak. Michelin, yakıt tasarrufunun %20 kadar yüksek olabileceğini tahmin ediyor.

Şirketin kanat yelken hareketlilik projesinin (WISAMO) proje lideri Benoit Dailliez, "Amacımız deniz taşımacılığının karbondan arındırılmasına katkıda bulunmak" diyor. Karbon emisyonlarıyla ilgili düzenlemeler arttıkça yeşil alternatiflere olan talebin de artacağını ekliyor.

Uluslararası Denizcilik Örgütü'ne (IMO) göre, ağırlıklı olarak fosil yakıtlarla çalışan denizcilik, küresel sera gazı emisyonlarının yaklaşık %3'ünü oluşturuyor.

Karbondan arındırma, son on yılda artan denizcilikten kaynaklanan emisyonlarla yavaş bir süreç olduğunu kanıtlıyor. Ancak Makine Mühendisleri Enstitüsü'nün bu yıl yayınladığı bir rapora göre, modern yelkenler geçişi hızlandırmaya yardımcı olabilir. "21. yüzyıl kanat yelkenlerinin", özellikle kargo gemilerine uyarlandığında, endüstrinin emisyonlarını azaltmada önemli bir rol oynayabileceğini belirterek, endüstriyi teknolojiyi benimsemeye çağırdı.

Yelken değil kanatlar
Boyutları, malzemeleri ve otomasyonu sayesinde modern yelkenler, geçmişe göre daha fazla rüzgardan yararlanabilmektedir. Aslında, mümkün olduğu kadar az aerodinamik sürükleme ile rüzgar yönüne dik bir kaldırma kuvveti oluşturmak üzere tasarlanmış geleneksel bir kumaş yelkenden çok bir uçak kanadına benzerler.

Dailliez CNN'e "Bunlar yelken değil, bunlar kanatlar" diyor. Mevcut ticari gemilere monte edilebilmesi gerçeğinin, teknolojiyi toplu nakliye pazarına çekici kıldığını söylüyor ve aynı zamanda, eski gemiler en kötü kirleticiler olma eğiliminde olduğu için en fazla karbon tasarrufunun yapıldığı yer olduğunu da sözlerine ekliyor.

Ancak Michelin'in tasarımı hala meyve vermekten çok uzak. Şirket, herhangi bir ticari müşteri edinip güvence altına almadığını açıklamaz ve şimdiye kadar tasarımın sadece 1000 fit karelik bir versiyonunu test ederek İsviçre'nin Neuchatel Gölü'ndeki 40 fitlik bir yatta kaldırdı. Dailliez, bunun bir başarı olmasına rağmen, 500 fitten fazla dökme yük gemilerinden veya petrol tankerlerinden uzakta bir dünya olduğunu söylüyor. Şirketin tam ölçekli üretime geçmeden önce 2022'de bir kargo gemisinde 3.000 ila 5.000 fit kare arasında daha büyük bir versiyonu test edeceğini umuyor.

Ancak kargo gemilerine yüksek teknolojili yelkenler getiren tek şirket Michelin değil. İngiltere merkezli BAR Technologies, ABD'li nakliye devi Cargill ile "WindWings"ini 2022 yılına kadar şirket tarafından kiralanan bir dökme yük gemisine uyarlamak için bir sözleşme imzaladı.

Michelin tasarımıyla aynı teoriye dayanan, ancak çelikten yapılmış 150 metrelik yapılar sadece bir uçak kanadı gibi çalışmakla kalmıyor, aynı zamanda bir uçak kanadı gibi görünüyor. Kanatlar, şişirmek veya söndürmek yerine, bir kargo gemisinin güvertesine dik olarak oturacak ve bir köprünün altından geçmek veya bir limana girmek için düz bir şekilde katlanabilir.

Sert yelkenler, İsveçli gemi yapımcısı Wallenius Marine tarafından tasarlanan ve ilk seferini 2024'te yapacak olan 650 fit uzunluğunda rüzgarla çalışan transatlantik bir araba gemisi olan Oceanbird'dekilere daha çok benziyor.

Yalnızca rüzgara dayanan Oceanbird'ün aksine, BAR Technologies'in kanatları motorun yanında çalışacak ve geminin yakıt verimliliğini %25 ila %30 arasında artıracak.

BAR Technologies'in CEO'su John Cooper, %100 rüzgar gücünün, rüzgar garantisi olan rotalarda veya bir geminin birkaç gün gecikmesinin kabul edilebilir olduğu durumlarda çalıştığını açıklıyor. Ancak bunun çoğu ticari nakliye için bir seçenek olmadığını söylüyor.

Şirket kanatları ne kadara satacağını açıklamazken, Cooper bunun fiyattan çok geri ödemeyle ilgili olduğunu söylüyor.

"Açık ekonomik (teşvik) azaltılmış yakıttır" diyor ve "yakıtı azalttığınızda sera gazınızı (emisyonları) azaltırsınız." Bu tasarrufların kurulum maliyetini oluşturduğunu ve küresel bir karbon vergisinin getirilmesi veya endüstrinin hidrojen, amonyak veya sıvılaştırılmış doğal gaz gibi daha pahalı, düşük karbonlu yakıtlara geçmesi durumunda artacağını da ekliyor.

Alçak basınç

Ancak, University College London'da Doçent ve Denizcilik Grubu başkanı Tristan Smith, denizcilik endüstrisinin bu teknolojileri benimsemeye ikna etmek için daha büyük bir teşvike ihtiyacı olabileceğini söylüyor.

Rüzgar tahriki, uzun süredir deniz taşımacılığının dizele olan bağımlılığını azaltmak için bir seçenek olarak görülüyor, diye açıklıyor. Flettner rotorları, 1920'lere dayanan, rüzgarla dönen ve ileri hareket yaratan dikey silindirlerden oluşan bir teknoloji, Timberwolf tankeri (eski adıyla Maersk Pelican) ve m/v gibi kargo gemilerinde kullanıldı. Afros'un %10'dan fazla yakıt tasarrufu sağladığı bildiriliyor. Alman şirketi SkySails, her yıl ortalama %10-15 yakıt tasarrufu sağlayabileceğini iddia ederek, geminin önünde uçan ve onu bir halatla çeken dev uçurtmalar da önerildi.

Ancak bu tasarruflara rağmen, teknolojilerin kullanımı yaygınlaşmamıştır. Smith CNN'e verdiği demeçte, "İyi görünen, para tasarrufu sağlayan, teoride kendi masraflarını ödeyen, eyleme geçmemiş on yıllık (rüzgar tahrikli) tasarımlar var" dedi. "Yakıt tasarrufu yapmadıkları için değil, açıkça maliyetlerine göre yeterince yakıt tasarrufu yapmadıkları için."

Bir başka sorun da, genellikle yakıtı armatör değil, gemi kiralayanın ödemesidir. Bu, armatörün yakıt tasarrufu sağlayan teknolojiden vazgeçmesi için daha az teşvik olduğu anlamına gelir ve benzer şekilde gemiyi kiralayan kişi, gemiyi geri ödemeyi görecek kadar uzun süre kiralamayabilir.

Cooper bu "belirsizliği" kabul ediyor, ancak talep arttıkça gemi kiralayıcılarının daha az yakıt harcayacakları için daha pahalı kiralama ücretleri ödemeye istekli olacağına inanıyor.

Smith, rüzgar enerjisi kullanımını teşvik etmek için düzenlemelerin değiştirilmesi gerektiğini söylüyor. IMO, önümüzdeki otuz yılda emisyonları yarıya indirmek için endüstri çapında bir hedef belirlemiş olsa da, bunun katı yaptırım ve düzenlemelerden yoksun olduğunu ve AB'nin gemi sahiplerini kirlilik için ücretlendirmeyi teklif etmesine rağmen, bunun henüz yürürlüğe girmediğini söylüyor.

"Temelde binlerce ve milyonlarca ton sera gazı emisyonunu azaltma fırsatını kaçırıyoruz çünkü düzenleyici kurumlar bu noktada doğru kararları vermiyor" diyor.

BAR Technologies' Cooper'ı daha iyimser. "Rüzgar bedava bir yakıttır" diyor ve bazı sorumlu, iklim bilincine sahip şirketler kanat yelkenleri kurmaya başladıkça, teknolojinin fiyatı düşecek, erişilebilirliği artıracak ve iş durumunu daha da güçlendirecek.

“Doğru olanı yapmak için yasaya tabi olmak yerine herkes doğru olanı yapmaya başlayacak” diyor.

AAP6YLp.img?h=630&w=1119&m=6&q=60&o=f&l=

Kaynak: CNN

europa-1185800.jpg

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.