Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Katedrallerin ve şapellerin kökenleri nelerdir?

Katedraller ve şapeller Hıristiyan kültürünün gelişmesinde hayati roller oynamıştır.

BB17eG3l.img?h=752&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Mukaddes Kitap, Yahudilik ve Hristiyanlık bursiyeri olarak, bu yapıların tarihi önemini ve birçok Hristiyan inancının pratiğinde oynadıkları önemli rolü öğrenmeye geldim.

Erken Hıristiyan mimarisi

Katedraller ve şapeller sadece ibadet için bir alan sağlamakla kalmaz, aynı zamanda dini ikonografi ve sanatın sergilendiği gemilerdir.

M.S. dördüncü yüzyılın başlarına kadar, erken Hıristiyan sanatının ve ibadet alanının çoğu, Hıristiyanların topluluklarının üyelerini gömeceği yeraltı yerlerinde yer altı mezarlarında meydana geldi.

Geleneksel olarak, Hıristiyanların Roma hükümetinin zulmü nedeniyle bu tür mezar mezarlarını kullandıkları düşünülmektedir. Ancak, bu tür zulümler periyodikti ve sürdürülmedi. Sonuç olarak mezar mezarlarının düzenli kullanımı ile ilgili başka açıklamalar da sunulmuştur.

Her halükarda, bu tür mezarlar dinin ilk yıllarında sanat ifadelerinin depoları haline geldi.

Öne çıkan sahneler arasında İncil'in ölümden kurtuluşunu vurgulayan tasvirleri bulunmaktadır.

Nasıralı İsa'nın tasvirleri bu mezar mezarlarında görülür, ancak çoğu zaman bir ölüm tanrısı ve öbür dünyadaki ruhların taşıyıcısı olarak işlev gören Yunan tanrısı Hermes'in benzerliğinden ödünç alır.

Hıristiyan inancının yaygın olarak görüntülenen bir sembolü olarak haç, ancak Roma imparatoru Konstantin M.S. dördüncü yüzyılda Hıristiyanlığa dönüştükten sonra daha sık olacaktır.

Katedrallerin gelişimi

İmparatorluk desteğiyle, Hıristiyanlar ibadet yerlerini, “efendiye ait” Yunan kuriake'den “kiliseler” olarak adlandırmaya başladılar.

Bu tür inşaat uygulamaları öncüllerin iki ana alanından ödünç alındı: antik tapınaklar ve Roma yönetim yerleri.

Kudüs'tekiler de dahil olmak üzere kültürler arasındaki antik tapınaklar genellikle tanrı veya tanrıçanın yaşadığı alanlar olarak düşünülmüştü.

Birçok eski ve modern Hıristiyan, İsa'nın cemaatte fiziksel olarak mevcut olduğuna inanır - bazı Hıristiyan düşüncelerinde ekmek ve şarabın İsa'nın bedenine ve kanına gerçek dönüşümünü içeren ritüel.

Bu nedenle, M.S. altıncı yüzyılda inşa edilen İtalya'daki San Vitale Bazilikası gibi katedraller, İsa'yı cemaatte mevcut olarak tasvir eden mozaikler içerir. Bu binalar, tanrının kutsal yerde yaşadığı geniş bir dini tarihe girer.

Kudüs'teki Tapınak da dahil olmak üzere bu eski, Hıristiyanlık öncesi tapınakların çoğu doğudan batıya yönlendirilmişti. Hem eski hem de modern dünyada Hıristiyan katedralleri bu doğu-batı eksenini de kullandı. Bazı gelenekler doğuya - “yönelimli” - ve batıya doğru “meydana gelmiş” olarak komünyonlar yerleştirdi.

Şikago Üniversitesi'ndeki Rockefeller Şapeli, aslen şapeli kuzeyden güneye yönlendirilen bir Baptist okulu gibi dikkate değer istisnalar meydana geldi.

Erken Hıristiyan kiliseleri için ikinci büyük kaynak Roma idari binalarıydı. Katedralin adı “koltuk” anlamına gelir ve Roma toplumunda valilerin bölgelerini yargılayacağı ve denetleyeceği yere sevk edildi. Papa iktidar koltuğundan konuştuğu zaman “eski katedral” deniyor.

Roma tapınakları farklı bir yapıya sahipti, ancak yönetişim ve emperyal desteğin rezonansları ile Roma bazilikası, antik tapınakların doğudan batıya yönelimi ile birlikte bu tür katedraller için temel tasarım olarak seçildi.

Şapel nasıl ortaya çıktı

Çoğunlukla büyük ve etkileyici katedral tasarımlarının aksine, Hıristiyanlıktaki şapeller daha küçük ölçekli dini ibadet anlayışını temsil eder.

Şapel terimi, Fransa'nın ilk kilisesinde fakir bir adamın yanından geçerken pelerin takan bir piskopos olan Martin of Tours'dan geliyor. Martin, İsa'nın Matta İncili'ndeki yoksullara yardım etmenin gerçekte Tanrı'ya yardım etmek ve ibadet etmek olduğunu hatırlattı. Martin fakir adama pelerini verdi ve fakir kişi İsa'nın kendisi olduğunu açıkladı.

Bu pelerin parçalarının İsa'ya dokunduğu özel önem taşıdığı düşünülüyordu. Sonuç olarak, onları barındırmak için küçük yapılar inşa edildi. Bu küçük yapılar, “küçük pelerin” için Latin capella'dan türetilen şapeller olarak biliniyordu.

Bu ibadet mekânlarında hizmete eşlik edecek müzik aletleri yoktu. Sonuç olarak, “şapele göre” veya “şapel tarzında” anlamına gelen capella kelimesi küçük kilisede ibadet tarzını yansıtır.

Kaynak: The Conversation

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.