Gönderi tarihi: 28 Mayıs , 2009 16 yıl Teali-i Nisvan Cemiyeti üyeleri. Bu dönemin kadın dernekleri arasında, kadının hak ve özgürlükler bakımından toplum içinde eşitsiz bir konumda olmasına karşı mücadele eden, feminist eğilimli tek dernek Kadınlar Dünyası adlı yayın organının kurduğu Osmanlı Müdafaa-i Hukuk-ı Nisvan Cemiyeti [Anlamı: Kadınların Durumunu Yükseltme Derneği] olmuştur. 28 Mayıs 1913'te kurulan derneğin başkanı ve yönetim kurulu üyeleri kadınlardan oluşmuştur. Dernek mezhep ayrımı gözetmeksizin tüm Osmanlı kadınlarını asil, yabancı kadınları da yardımcı üye olarak kabul etmiştir; üye olmakta aranan tek koşul kadınların haklarını savunma ve yükseltme konusunda duyarlı olmak, bu amaçla çalışmak istemektir. Derneğin amacı, kadının çalışma yaşamına ve toplumsal yaşama katılımının sağlanması olarak tariflenmiştir. Bu amaçla, kadını kuşatan ve kısıtlayan geleneklere, eşitsizliğe, eğitimsizliğe karşı bir mücadele başlatılmış, bir toplumsal inkılabın gerekliliği savunulmuştur. Osmanlı Müdafaa-i Hukuk-ı Nisvan Cemiyeti aile kurumuna eleştirilerde bulunmuş, çok kadınla evliliğin önlenmesini, boşanma hakkının kadına da verilmesini, görücü usulünün kalkıp kadınla erkeğin birbirlerini tanıyara.k evlilik kararı almalarını istemiştir. Gerek aile gerek toplum içinde gerekli değişiklikleri dillendirerek kadını evinden dışarı çıkarmanın mücadelesini yapan derneğin programına siyasal hak talebi ancak 1921 yılında girebilmiştir. Derneğin programında üç ana başlık bulunmaktadır: Kadınların giyimi, çalışma yaşamı ve eğitim. Kadının ev dışı giysilerinin çalışmaya elverişli olacak biçimde düzenlenmesi, bu yönde bir milli kıyafet oluşturulması savunulmuştur. Giysi sorunu, o dönemde kadınların en önemli mücadele konularından biridir, hatta 1918 yılında Sade Giyinen Hanımlar Cemiyeti adında bir dernek bile kurulmuştur. Dernek kadın ve erkek arasında eşitliği savunmakta ve çok eşliliğe karşı gelmekteydi.
Gönderi tarihi: 28 Mayıs , 2009 16 yıl Yazar Sayın Ufuk, bu konu ile ilgili kaynakça verebilir misin? Buyurun Sayın Tengeriin boşig Kaynakça 1. Osmanlı Kadın Hareketi, Serpil Çakır, Metis Yayınları, Kadın Araştırmaları Dizisi - 4, Eylül 1996 2. Cumhuriyet Öncesinde Türk Kadını, Şefika Kurnaz, MEB Yayınları Düşünce Eserleri Dizisi No: 23, 1997, İstanbul. Saygılar ..
Gönderi tarihi: 28 Mayıs , 2009 16 yıl Buyurun Sayın Tengeriin boşig Kaynakça 1. Osmanlı Kadın Hareketi, Serpil Çakır, Metis Yayınları, Kadın Araştırmaları Dizisi - 4, Eylül 1996 2. Cumhuriyet Öncesinde Türk Kadını, Şefika Kurnaz, MEB Yayınları Düşünce Eserleri Dizisi No: 23, 1997, İstanbul. Saygılar .. Çok sağolasın... Çok işime yarayacağından emin olabilirsin dostum...
Gönderi tarihi: 28 Mayıs , 2009 16 yıl kadının sosyal yaşamda ki yeri ve önemi başlığı, İttihat ve Terakki'nin çağdaşlaşma adımlarından olarak gördüğü bir konudur. İttihat Terakki cemiyete bağlı hücrelere kadın üye de kabul etmekteydi. Bu o yıllara göre bırakalım Osmanlı'yı dünya da nadir rastlanan bir durumdu. Kadın adaylar da, erkek adayların cemiyete giriş ayinleri gibi bir ayinle cemiyete kabul ediliyor. Cemiyet hücrelerinde faaliyet gösteriyorlardı. İttihat ve Terakki üyesi kadınların kurduğu cemiyetlerden birisidir bu da. Aslında bana çok daha ilginç gelen bir örnek; Halide Edip Adıvar, bir aydın aynı zamanda bir siyasi aktör olarak varolmuştur.İzmir'in işgalinden sonra , işgali protesto amacıyla düzenlenen büyük sultanahmet mitinginde kürsüde o vardı. Etkin propaganda faaliyetlerine katıldı, protesto metinleri yazdı. Aktif örgütlenme faaliyetleri yürüttü. Eğer yanlış hatırlamıyorsam Rosa Luxemburg dışında 1910'ların 1920'lerin dünyasında böyle bir kadın siyasi aktör olmadı.
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.