Gönderi tarihi: 3 saat önce3 saat Admin NASA, X1.9 güneş patlamasının 96 saat içinde Dünya'ya ulaşacağını doğruladı - milyonlarca insan elektrik kesintisiyle karşı karşıya30 Kasım'da meydana gelen güçlü bir güneş patlaması, Hint-Pasifik bölgesinde ve ötesinde havacılık, iletişim ve izleme sistemlerinde aksamalara yol açarak, Güneş'in son on yılların en değişken evresine girmesiyle kritik altyapıdaki güvenlik açıklarını ortaya çıkardı.X1.9 Patlaması: Radyo Kesintisine Sekiz Dakika30 Kasım akşamı, Güneş kuzeydoğu kenarından X1.9 sınıfı bir güneş patlaması yayarak, saniyeler içinde milyonlarca nükleer bombaya eşdeğer enerji saldı. Patlama, Avustralya ve Güneydoğu Asya genelinde yüksek frekanslı radyo sinyallerini anında bozarak, deniz araçları, uçaklar ve acil durum koordinatörleri için radyo sinyallerini kesintiye uğrattı.Avustralya Meteoroloji Bürosu'na göre, X-ışını patlaması üst atmosferi iyonize ederek iyonosferik D katmanını kalınlaştırdı ve uzun mesafeli sinyalleri emdi.Patlama ayrıca uzaya bir koronal kütle atımı da fırlattı. NASA, doğrudan bir darbe yerine teğetsel bir darbe öngörmesine rağmen - atılan malzemenin çoğu Güneş-Dünya hattının doğusuna doğru yönlendirilmişti - ajans, plazma bulutunun çevresel bir kısmının 18 ila 96 saat içinde Dünya'nın manyetik alanına temas edeceği konusunda uyardı. ABD Uzay Hava Durumu Tahmin Merkezi, 3-4 Aralık tarihleri için G2 orta şiddette jeomanyetik fırtına uyarısı yayınlayarak, bu tür olayların güç sistemlerinde aralıklı voltaj düzensizliklerine ve yüksek frekanslı radyo iletişimlerinde geçici etkilere neden olabileceği konusunda uyardı.Havacılık Krizi: 6.000 Uçak Radyasyon Tehdidiyle Karşı KarşıyaZamanlama, havacılık için özellikle önemliydi. Patlamadan günler önce, Avrupa yetkilileri, güneş radyasyonunun uçaktaki bilgisayar çiplerini bozabileceği ve kontrolsüz aşağı doğru eğilme olaylarını tetikleyebileceği risklerini gerekçe göstererek, 6.000'den fazla Airbus A320 ailesi uçağı için Acil Uçuşa Elverişlilik Direktifi yayınlamıştı. Lufthansa, easyJet, British Airways, Air France-KLM, American, Delta ve IndiGo dahil olmak üzere büyük havayolları, zorunlu yazılım güncellemelerini uygulamak için acele etti.Jetstar Australia, havayolları jeomanyetik fırtına gelmeden önce yamaları tamamlamak için yarışırken, 28 Kasım haftasında yaklaşık 90 uçuşu iptal etti. Bu iptaller doğrudan patlamadan kaynaklanmaktan ziyade önleyici nitelikte olsa da, havayolları, mürettebat ve yolcular için mali kayıplar anında ve önemliydi.Zincirleme Altyapı Arızaları: GPS, Elektrik Şebekeleri ve Uydular Risk AltındaKesintiler havacılığın çok ötesine uzandı. Jeomanyetik aktivite nedeniyle bozulan iyonosferden geçen GPS sinyalleri, tipik 5 metrelik doğruluktan 10-30 metreye kadar düştü; bu da hassas yaklaşımları etkiledi ve pilotları yedek sistemlere güvenmeye zorladı. Akıllı telefonlardan inşaat ekipmanlarına kadar milyarlarca cihaz potansiyel sinyal kaybıyla karşı karşıya kaldı. Avustralya ve Güneydoğu Asya'da, nakliye şirketleri ve liman işletmeleri, navigasyon sistemlerini etkileyen GPS kesintileri yaşadı.Jeomanyetik fırtınalar, elektrik hatlarında transformatörleri ısıtan ve özellikle yüksek enlem bölgelerinde yerel elektrik kesintilerine neden olabilen elektrik akımları üretir. G2 fırtınası, Mayıs 2024'te meydana gelen aşırı G5 fırtınalarına kıyasla yönetilebilir olarak sınıflandırılsa da, yüksek enlem bölgelerindeki kamu hizmetleri genellikle jeomanyetik fırtına uyarıları sırasında teyakkuzda kalır. Jeomanyetik fırtınalar Dünya'nın üst atmosferini ısıttığı için alçak Dünya yörüngesindeki uydular artan atmosferik sürtünme yaşadı, ancak G2 seviyesindeki tehdit uydu operasyonları için sınırlı risk oluşturdu.Güneş Maksimumu Geliyor: Bir Sonraki Carrington Olayına Hazırlık30 Kasım'daki patlama izole bir olay değildi. Yalnızca Kasım ayında meydana gelen altı X sınıfı patlamadan biriydi ve en güçlüsü olan 11 Kasım'daki X5.1 patlaması, Florida kadar güneyde bile görülebilen, eşi benzeri görülmemiş bir durum olan şiddetli G4 jeomanyetik fırtınalarını tetikledi. Bu kümelenme, on yılların en değişken Kasım ayını işaret ediyor ve Güneş'in şu anki konumunu, bükülmüş manyetik alanların kırılıp patlamalar yaydığı 11 yıllık döngüsünün zirvesi olan güneş maksimumunu yansıtıyor.X45 yoğunluğunda olduğu tahmin edilen 1859 Carrington Olayı, tüm bölgeleri etkileyen haftalarca süren elektrik kesintilerine neden oldu. Elektrik ve iletişime çok daha bağımlı olan modern altyapı, bugün benzer bir olaydan felaket sonuçlarla karşı karşıya kalacaktır. Güneş Döngüsü 25, tahmin edilenden daha güçlü olduğunu kanıtladı ve aşırı olayların olasılığını artırdı.Acil durum protokolleri yeniden yazılıyor. EASA'nın yazılım direktifi artık küresel havacılık standartlarına rehberlik ediyor. Kamu hizmetleri transformatörleri önceden konumlandırıyor ve şebeke güçlendirme yatırımlarını gözden geçiriyor. NOAA'nın Uzay Hava Durumu Tahmin Merkezi artık doğru üç günlük tahminler sağlayarak operatörlerin yedek sistemleri devreye almasına rehberlik ediyor. NASA'nın Güneş Dinamikleri Gözlemevi, gerçek zamanlı güneş görüntülemesi sağlayarak daha kötü kesintileri önlüyor.Ancak boşluklar devam ediyor. Birçok küçük işletme ve kırsal topluluk, çok günlük kesintilerden kurtulmak için yedek sistemlere sahip değil. Haneler yedek güç, su, haritalar, nakit para ve çevrimdışı iletişim cihazlarıyla hazırlanabilir. Topluluklar ise...Ancak eksiklikler devam ediyor. Birçok küçük işletme ve kırsal topluluk, çok günlük elektrik kesintilerinden sağ çıkmak için gerekli yedek sistemlere sahip değil. Haneler, yedek güç kaynakları, su, haritalar, nakit para ve çevrimdışı iletişim cihazlarıyla hazırlık yapabilirler. Topluluklar amatör telsiz ağları ve ortak elektrik yedekleme sistemleri kuruyorlar.X1.9 sınıfı güneş patlaması, 93 milyon mil uzaktaki bir güneş patlamasının 96 saat içinde kıtalararası radyo iletişimini, GPS'i ve havacılığı aksatabileceğini gösterdi. Güneş Döngüsü 25 devam ederken, bir sonraki X sınıfı patlama kaçınılmaz. Toplumun buna hazır olup olmadığı ise açık bir soru olarak kalıyor.Kaynak: Hit points
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.