Gönderi tarihi: 3 saat önce3 saat Admin 'Temiz Moda' Hareketi, Alışveriş Yapanların Sürdürülebilirliğe Yeniden Önem Vermesini Sağlamaya Yeter mi?Moda tasarımcısı Amy Powney, yakın zamanda önde gelen bir İngiliz mağazasının perakende ekibiyle konuşurken, müşterilerinin sürdürülebilirliğe önem verip vermediğini sordu. "Hayır" dediler."Moda dünyasındaki iklim tartışmaları bir anda yok oldu," diyor. "Müşteriler bunu aramıyor veya şu anda bilgilendirilmiyorlar."Bunu küresel istikrarsızlığa, yaşam maliyeti krizine ve etikten önce kârı savunan bir ABD yönetimine bağlıyor.Bu noktada, üzerimize giydiğimiz kıyafetler konusunda 50 yılı aşkın bir süredir aktivizm yaşıyoruz. Katherine Hamnett, Vivienne Westwood ve Stella McCartney gibi tasarımcılar öncülük etti. 2012'deki Rana Plaza'nın çöküşü gibi trajediler yaşadık; hızlı modanın çevresel etkileri hakkında sayısız belgesel ve kitap izledik; ardı ardına küresel zirveler, tartışmalar ve kararlar aldık.Ancak onlarca yıllık kampanyalara rağmen hâlâ aşırı tüketiyoruz. 2019'dan 2022'ye kadar AB'de kişi başına ortalama tekstil tüketimi 17 kg'dan 19 kg'a yükseldi. ABD'de hızlı moda pazarının değeri bugün 45,97 milyar dolar ve 2032 yılına kadar 67,77 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Shein, şu anda Amerika'daki Z kuşağı için (Amazon'dan sonra) en popüler ikinci alışveriş sitesi ve tartışmalı ultra hızlı moda markası, Paris'teki ilk kalıcı mağazasını açtı.Peki, ucuz, hızlı ve çoğu zaman sentetik kıyafetlere olan doymak bilmez iştahımızı nihayet harekete geçirmek için ne gerekiyor? İşte tam da bu noktada yeni "temiz" moda akımı devreye giriyor ve iklim değişikliğiyle ilgili tartışmayı kişisel sağlıkla ilgili bir tartışmaya dönüştürüyor."Temiz" moda, doğal ve organik malzemelerden (pamuk, yün, kenevir, bambu ve diğer doğal lifler) üretilen, tercihen boyasız veya toksik olmayan kimyasallarla boyanmış giysiler seçmekle ilgilidir. Ayrıca, ister çevre ister insan sağlığı üzerindeki etkileri nedeniyle olsun, sentetik malzemelerden kaçınmakla da ilgilidir. Google Trendler'e göre, "temiz moda" terimi Temmuz 2025'te önceki yıllara göre dört kat daha fazla aranarak hızla arttı. Şu anda Instagram'da yaklaşık 40.000 gönderisi var. İlgili "toksik giysiler" terimi için yapılan aramalar da bu yıl iki katına çıktı.Sentetik giysilerde tam olarak ne sorun var ve insanlar neden bunlara "toksik" diyor? Polyester, naylon ve poliamid gibi insan yapımı malzemeler fosil yakıtlardan üretiliyor ve bu da onları plastik yapıyor. Sentetik giymek, mikroplastiklerin dökülmesine ve daha sonra insanların yutmasına neden oluyor; bu da haftada bir kredi kartı büyüklüğünde bir miktara denk geliyor. Çalışmalar, vücuttaki mikroplastikleri kanser, kalp krizi, üreme sorunları ve diğer birçok hastalıkla ilişkilendiriyor.Sentetik giysiler ayrıca, giysilere su geçirmezlik ve leke tutmazlık gibi özellikler kazandıran PFAS (perfloroalkil ve polifloroalkil maddeler) olarak bilinen "kalıcı kimyasallar" içerir. PFAS'lar "bir sonraki büyük skandal" olarak adlandırılmış ve doğurganlığın azalması, bazı kanser türlerinin riskinin artması, obezite seviyelerinin artması, zayıf bağışıklık ve hormon sistemlerinin bozulmasıyla ilişkilendirilmiştir. Polyester giysilerde bulunan ve cilt yoluyla emilebilen bir diğer kimyasal olan BPA'nın (bisfenol A) östrojeni taklit ederek vücudun üreme ve metabolik süreçlerini etkileyen bir endokrin bozucu olduğu bulunmuştur.Kısmen artan "temiz" moda hareketi sayesinde, mikro plastiklerin ve kalıcı kimyasalların sağlık üzerindeki etkilerine dair farkındalık artmaktadır.Sürdürülebilir moda danışmanı, içerik üreticisi ve model Dr. Brett Staniland (PhD), "Mikroplastiklerin etkileri ve bunların kanda, spermde, beyin ve akciğer dokusunda ve üreme sistemlerinde nasıl bulunduğuna dair sosyal medyada viral anlar gördük," diyor."Ayrıca ultra hızlı moda markalarıyla ilgili skandallar yaşadık. Shein ve Temu markalarının ürünlerinde toksik seviyelerde kimyasallar bulundu ve plastik krizinin, özellikle sağlığımız ve çevremiz üzerindeki etkileri hakkında yaygın olarak haberler yapıldı," diye devam ediyor. "Sonuç olarak, daha fazla insan doğal liflere yöneliyor ve nihayet plastik giysilere kıyasla doğal liflerin kalitesini, dayanıklılığını ve performansını anlıyor."İnsanların kıyafetlerini kişisel düzeyde - kendi sağlıklarını nasıl etkiledikleri açısından - değerlendirmelerini sağlamak, moda tüketim alışkanlıklarımız söz konusu olduğunda nihayet fark yaratacak şey olabilir.Neyse ki, ağırlıklı olarak organik ve doğal malzemeler kullanan büyüyen bir marka dalgası var: Temel ve spor giyim için Organic Basics, Harvest & Mill, Mate the Label ve H-O-R-S-E gibi markalar var; Günlük giyimde Christy Dawn, Baukjen, Colorful Standard ve Untouched World (BM tarafından sürdürülebilirlik açısından tanınan dünyanın tek moda markası) ve Ninety Percent ve Stella McCartney gibi yüksek moda markaları.Bu yıl, Mother of Pearl'ün eski kreatif direktörü Powney, koleksiyonlarında yalnızca dört doğal elyaf kullanan Akyn'i piyasaya sürdü."İklim değişikliğini tersine çevirmeye çalıştığımız için organik kıyafetler üretiyoruz," diyor. "Toprağı zenginleştirmek, böcek ilaçlarını ortadan kaldırmak ve mikroplastikleri azaltmak istiyoruz. Ancak insanların organik tarımla duygusal bir bağ kurmasını ve bunu modayla ilişkilendirmesini sağlamak oldukça zor. Çünkü konu kendileri olmadığı için, alışveriş yapanları ikna etmek oldukça zor. Cildinize ve vücudunuza neler yaptığına dair verilerin ortaya çıkmasını çok istiyordum ve insanlar [tutumlarını] değiştirmeye başlayacak."Mağazanın müşterilerinin sürdürülebilirliğe önem vermediği görülse de, perakende ekibinin, giysilerin elyaf içeriği hakkında giderek daha fazla soru sorduklarını fark etmesinden memnundu.Yeni Zelanda markası Untouched World'ün Pazarlama Müdürü Esme Chiverton, tüketicilerin doğal kumaşlara olan talebinin arttığını söylüyor.Marka, 30 yıl önce kurulduğundan beri doğal malzemelere odaklanmış olsa da Chiverton, Untouched World'ün yakın zamanda katıldığı yeni bir Avustralya girişimi olan Seamless'a dikkat çekiyor. Bu girişim, ithal kıyafetlerden vergi alıyor ve tek kaynaklı, doğal elyaflardan üretilenleri ödüllendiriyor ve 2030 yılına kadar döngüsel bir sistem oluşturmayı hedefliyor. "Bu tür girişimler giderek artıyor gibi görünüyor ve bu da tüketicilerin doğal elyaflara olan ilgisinin arttığını açıkça gösteriyor; bu da görmekten heyecan duyduğumuz bir davranış değişikliği," diyor.Amerikan ve Avrupa hükümetleri de yavaş yavaş bu değişime ayak uydurmaya başlıyor: Kaliforniya, New York, Fransa ve Danimarka, yakın zamanda PFAS içeren giysilerin satışını yasaklayan veya kısıtlayan yasalar çıkardı veya önerdi. Markaları doğal, organik elyaf kullanmaya teşvik eden diğer girişimler arasında, model Arizona Muse tarafından kurulan ve "modayı bir iklim çözümüne dönüştürmeyi" amaçlayan toprak hayır kurumu DIRT ve sürdürülebilir uygulamaları teşvik etmek ve tekstil endüstrisinin çevresel ve sosyal etkilerini azaltmak için çalışan küresel bir kâr amacı gütmeyen kuruluş olan Textile Exchange yer alıyor.Ancak, müşteriler doğal liflerin faydalarını fark ediyor gibi görünse de, çoğu giyim markası henüz bu konuda yeterli bilgi sahibi değil.Chiverton, "Bunun yerine, markaların kıyafetlerinin içerdiği doğal lifler hakkında daha fazla açıklama yaptığını görüyoruz, ancak daha yakından incelendiğinde, bunun ağırlıklı olarak sentetik bir giysinin yalnızca küçük bir yüzdesi olduğu görülüyor," diye belirtiyor. Sentetik lifler yukarıda bahsedilen sağlık risklerini taşıyabilmekle kalmıyor, aynı zamanda fosil yakıt bazlı lifleri doğal liflerle birleştirmek, bir giysinin mevcut teknolojiyle geri dönüştürülmesini neredeyse imkansız hale getiriyor. "Bu bize tüketicilerin doğal liflere talep duyduğunu gösteriyor, ancak sektörü etkileyen aynı yeşil aklama burada da geçerli."Ayrıca, moda endüstrisi genel olarak sürdürülebilirlik konusunda geriye doğru gidiyor gibi görünüyor. McKinsey 2025 Moda Durumu raporu, moda markalarının sürdürülebilirlik taahhütlerini azalttığını ve net sıfır hedeflerini ertelediğini veya düşürdüğünü vurguladı.Dr. Staniland, yeşil aklamanın sosyal medyada da süregelen bir sorun olduğunu ve "temiz" moda akımını etkileyebileceğini belirtiyor."Etkileyicilerin bunu kendi çıkarları için kullanıp, kitlelerine mevcut hızlı moda alışveriş alışkanlıklarını doğal liflerle değiştirmeleri için bir bahane sunmalarına şüpheyle yaklaşıyorum," diyor. "Ürün ne olursa olsun, bu düzeyde bir tüketim etik dışıdır. Daha az ve daha kaliteli ürünler satın almalıyız.""Temiz" kavramı da sorunlu olabilir. Düzenlenmemiş bir terim olduğu için, kullanımı uzun zamandır güzellik sektöründe yeşil aklama ile ilişkilendirilmiştir. "Temiz beslenme" kavramı da, kilo ve vücut imajı hakkındaki sağlıksız fikirleri pekiştirdiği gerekçesiyle gözden düşmüştür.Ancak modada, bu hareketin "değer-eylem uçurumu" olarak adlandırılan, yani tüketicilerin sürdürülebilir niyetleri ile yaşanmış davranışları arasındaki tutarsızlığı ortadan kaldırabileceği umuluyor. Pazar araştırma platformu Kantar'a göre, dünya genelinde insanların %85'i daha iyi seçimler yapmak istiyor, ancak yalnızca %29'u davranışlarını aktif olarak değiştirdiğini söyledi.Ancak diğer araştırmalar, sağlığa olan artan ilginin tüketim alışkanlıklarımızı dönüştürdüğünü gösteriyor. Yakın tarihli bir McKinsey araştırmasına göre, tüketicilerin %82'si artık sağlıklı yaşamı en önemli öncelik olarak görüyor ve küresel pazar 1,8 trilyon dolar değerinde. Bu, sağlık ve esenliğe olan kişisel ilgimizin, hızlı moda söz konusu olduğunda eylem felcimizi aşma potansiyeline sahip olduğu anlamına geliyor.Sonuç olarak, "temiz" moda hareketi, satın aldığımız kıyafetleri yeni bir sağlıklı yaşam bakış açısıyla incelememizi sağlayabilir. Ancak bu farkındalığın bir sonraki hızlı moda trendinden daha uzun süre devam edip edemeyeceği henüz belli değil. 6 Kasım'da Paris'te açılan yeni Shein mağazasının önündeki kuyruklar göz önüne alındığında, ultra hızlı ve potansiyel olarak toksik kıyafetlere olan ilginin henüz önemli ölçüde azalmadığı görülüyor. Ancak belki de mağazanın çevre aktivistlerinin manşetlere taşıdığı muhalefet, yaklaşan değişimin bir işareti olabilir.Kaynak: Fashionista
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.