Zıplanacak içerik
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Tartışma ve Paylaşımların Merkezi - Türkçe Forum - Turkish Forum / Board / Blog

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elektrikli Aracınızın Menzilini Uzatmanın 10 Yolu

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Elektrikli Aracınızın Menzilini Uzatmanın 10 Yolu

electric-vs-gas-car.jpeg

Elektrikli otomobiller, 2000'lerin sonlarında sadece ilginç bir bilim deneyi oldukları zamandan bu yana uzun bir yol kat etti. Şimdi ise yeni otomobiller için en popüler seçenekler arasında yer alıyorlar ve bunun haklı bir nedeni var. Çoğu modern elektrikli araç uzun mesafeler kat edebilir, daha hızlı şarj olabilir ve ayrıca çok sayıda devlet desteğiyle birlikte gelir, bu da onları benzinli araçlara kıyasla daha ucuz hale getirir.

Ancak gelecek elektrikli olsa da ve her zaman elektrikli olacak olsa da, birçok yerdeki şarj altyapısı hala yapım aşamasındadır. Ve bu durum baş ağrıtabilir. Belki de şarj uygulamanızda çevrimiçi olan bir şarj cihazı uzun yolculuğunuz sırasında kullanılamıyordur veya belki de yerel hızlı şarj cihazınızda sıraya girmiş araçlar vardır ve bir sonraki şehre gitmeniz gerekir. Bu gibi durumlarda, aküden her mili sonuna kadar kullanmak hayati önem taşır. İşte elektrikli aracınızın sürüş menzilini uzatmanın on kanıtlanmış yolu.

Uysal, Yumuşak ve Dikkatli sürün

Elektrikli araçların anlık torku ve sollama heyecanı gerçekten bağımlılık yapabilir. Sonuçta, insanların içten yanmalı motorlardan (ICE) geçiş yapmasının en büyük nedenlerinden biri bu. Ancak ne kadar hızlı hızlanırsanız, pil o kadar hızlı biter ve menzil azalır. Bunun yerine, akıcı bir sürüş tarzı benimsemeyi deneyin.

Bu, belirli bir seyir hızına kadar yavaşça hızlanmak ve bu hızı korumak anlamına gelir. Bunun için Hız Sabitleyici'yi (Cruise Control) devreye alın. Bu, sürücü müdahalesine ihtiyaç duymadan araç için belirli bir hızı koruyan akıllı bir sistemdir ve insanlardan çok daha verimlidir.

Birçok elektrikli araçta, aracın ne yapması gerektiğini önceden belirlemek için navigasyon sisteminden, trafik koşullarından ve araç sensörlerinden gelen verileri kullanan Adaptif Hız Sabitleyici adlı daha gelişmiş bir versiyon da bulunur. Örneğin, sistem bir yokuş aşağı iniş olduğunu tespit ederse, gazı keser ve yer çekiminin öncekiyle aynı hızı korumasını sağlar. Veya trafik koşulları nedeniyle otoyol çıkışı için çok daha erken yavaşlamaya başlayabilir.

Ayrıca, yavaş sürmeye çalışın. Elektrikli araçlar benzinli araçlardan daha verimli olsa da, hava direncinden kaçış yoktur. 80 km/s hızdan sonra, arabalar kendi ağırlıklarını çekmek yerine havada bir delik açmak için daha fazla enerji harcarlar. Bu nedenle, hız sınırı 120 km/s ise, menzili uzatmak için 100 km/s hızla gitmeyi deneyin.

Rejeneratif frenleme kullanın

Elektrikli araç motorları, lityum iyon hücrelerinde depolanan elektrik enerjisini kinetik enerjiye dönüştürerek aracı hareket ettirir. Bu, ısı ve gürültü gibi atık ürünler üretmeyen son derece verimli bir işlemdir. Rejeneratif frenleme veya rejenerasyon, bu işlemi tersine çevirerek çalışır. Yavaşlama sırasında, aracın kinetik enerjisi motor kullanılarak elektrik enerjisine dönüştürülür.

Basitçe ifade etmek gerekirse, sürüş sırasında gaz pedalını bırakıp frene bastığınızda, rejenerasyon sistemi fren balataları yerine devreye girer. Daha sonra elektrik üretir, aküyü şarj eder ve aracın durmasına yardımcı olur. Bu işlemle elektrikli araçlar, aksi takdirde boşa gidecek enerjinin %70'ine kadarını geri kazanabilir.

Ek olarak, yeni elektrikli araçlar farklı seviyelerde rejeneratif frenlemeyle birlikte gelir ve şehir içi yollar için en etkili olanı Tek Pedal Sürüş sistemidir. Bu sistem, frenleri tamamen ortadan kaldırır. Sürücü gaz pedalını bıraktığında, elektrik motorları en fazla enerjiyi yakalamak için ters yönde çalışır ve bu da frenlemeyi taklit ederek aracın normal şekilde durmasına yardımcı olur.

Kaldır ve Boşa Alma Yöntemini Deneyin

Elektrikli aracınızda rejeneratif frenleme yoksa veya gerçekten etkili değilse, biraz şarj tasarrufu sağlamanın başka bir yolu daha vardır: Kaldır ve Boşa Alma. Çoğu Formula 1 hayranının bildiği bir terim olan bu yöntem, frenleme noktasından çok önce gaz pedalını bırakıp aracın yuvarlanma hareketinin sizi sürüklemesine izin verdiğiniz bir sürüş tekniğini ifade eder.

Bu sürüş tekniği, trafik kısıtlamaları nedeniyle şehir içi veya banliyö sürüşü için pek pratik olmasa da, kinetik enerjinin elektrik enerjisine dönüştürülmesinde olduğu gibi enerji kaybı olmadığı için rejeneratif frenlemeden daha verimlidir. Rejeneratif frenleme ve boşta sürüş özelliklerinin bir kombinasyonunu kullanmak akıllıca olacaktır. Otoyollarda sürüş yaparken rejeneratif frenlemeyi kapatın veya en düşük seviyeye getirin, şehir içi veya dur-kalk trafikte ise maksimum seviyeye getirin. Bu kombinasyon, menzili en üst düzeye çıkarmanıza yardımcı olacaktır.

Eko modunu kullanın

Tüm yeni elektrikli araçlar, farklı sürüş ve yol koşullarına göre performansı ayarlayan çeşitli sürüş modlarıyla birlikte gelir. Bunlardan biri olan eko modu, şarj cihazı bulamadığınızda en iyi dostunuz olabilir. Etkinleştirildiğinde, eko (veya ekonomik) modu, enerji tasarrufu sağlamak için elektrikli aracın belirli işlevlerini sınırlar. Üreticinize bağlı olarak, bir araç maksimum performansını sınırlayabilir, klima kontrol seçeneklerini değiştirebilir, gaz tepkisini yumuşatabilir veya ani hız değişimlerini sınırlayabilir.

Pratikte, eko modunun etkisi nihayetinde aracınıza bağlı olacaktır. Bazı araçlar menzilde önemli bir iyileşme gösterirken, bazıları göstermeyebilir. Bu nedenle, menzili hem normal hem de eko modlarında test edip sonuçları karşılaştırmanız iyi bir fikirdir. Bu, eko moduna ihtiyaç duymanız durumunda beklenen artan sürüş menzili hakkında genel bir fikir edinmenize yardımcı olacaktır.

Lastikleri doğru şekilde şişirin

Lastikler, altındaki yolla temas halinde oldukları için her aracın gerçekten önemli bir parçasıdır. Sonuç olarak, lastikler sürtünmeye maruz kalır ve doğru şekilde şişirilmezlerse enerji tüketimini önemli ölçüde artırırlar. Elektrikli araçların sürüş menzilindeki azalma henüz incelenmemiş olsa da, ABD Enerji Bakanlığı, düşük basınçlı lastiklerin her bir psi düşüşünde yakıt tüketimini yaklaşık %0,2 oranında azalttığını tespit etmiştir. Bu nedenle, lastiklerinizin önerilen basınçta olup olmadığını kontrol edin; bu değer sürücü kapısı pervazının iç kısmında bulunabilir. Yeni elektrikli araçlar ayrıca gösterge panelinde lastik basıncını gösterir ve bu da kontrol etmeyi kolaylaştırır.

Lastik türü de büyük bir rol oynar, çünkü elektrikli ve içten yanmalı araç lastikleri aynı görünse de farklı amaçlar için tasarlanmıştır. Elektrikli araçlar, artan batarya ağırlığına ve anlık torka dayanacak özel lastiklere ihtiyaç duyarken, aynı zamanda en iyi menzil ve en düşük kabin gürültüsü için aerodinamik açıdan verimli olmalıdır.

Aşırı ağırlık ve tavan raylarını kaldırın

Tüm elektrikli araç üreticileri, aracın havadaki en küçük deliği açması ve en az sürtünmeyi deneyimlemesi için mümkün olan en aerodinamik şekli tasarlamaya çalışır. Bu, doğrudan daha uzun bir sürüş menziline katkıda bulunur. Ancak tavan rayları gibi aksesuarlar bu hassas dengeyi bozar ve %15'e kadar daha fazla sürtünmeye neden olur. Sonuç, eskisi gibi aynı hızı korumak için batarya gücünün daha fazlasını kullanmak zorunda kalan verimsiz bir araç olur. Bu nedenle, elektrikli aracınızın sürüş menzilini uzatmak için tavan raylarını çıkarmak akıllıca olacaktır.

Yapmanız gereken bir diğer şey de fazla ağırlıktan kurtulmaktır. Kulağa çok basit geliyor, ancak her gün ne kadar az yük taşırsanız, o kadar fazla menzil elde edersiniz. Çoğu insan için, arabalarını atıklardan arındırmanın birçok yolu vardır ve bunun ötesinde, takılmış olabilecek gövde kitlerini de çıkarabilirsiniz.

Kabinin ön hazırlığını yapın

Kışın motor ısısını kabine yönlendiren benzinli araçların aksine, elektrikli araçlar aşırı ısı üretmez. Sonuç olarak, tüm ısıtmanız, diğer tüm bileşenlerden daha fazla güç çeken ve sürüş menzilini azaltan bataryadan gelir. Neyse ki, çoğu yeni elektrikli araçta, kullanıcıların belirli ölçümleri kontrol etmelerini sağlayan bir uygulama bulunur. İşte kabinin ön hazırlığı tam da bu noktada devreye girer.

Evde şarj edip her gün belirli bir saatte işe gidiyorsanız, dışarı çıkmadan önce kabini önceden ısıtın. Şebeke elektriği doğrudan ısıtıcıya güç verir ve değerli şarjınızdan hiçbir şey harcamaz. Böylece, yola çıktığınızda, tam şarjlı, güzel ve sıcacık bir arabanız olur. Benzer şekilde, arabada tek başınıza olduğunuzda, klimayı açmak yerine ısıtmalı/soğutmalı koltuk özelliğini kullanmak daha iyidir. Bu teknik sadece kendinizi daha iyi hissetmenize yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda tüm kabinin iklimini değiştirmek için enerji harcamanızı da önler.

Camları açmayın

Güneşli bir günde camları açıp esintiyi hissetmek dünyanın en iyi on hissinden biridir. Elektrikli aracınızın şarjı azsa, klimayı kullanmak yerine menzilinizi korumak için iyi bir yol gibi görünebilir. Ne yazık ki, öyle değil. Bazı araçlarda camları açmak enerji tüketimini %20'ye kadar artırabilir. Bu, aracın aynı hızı korumak için daha fazla enerji harcaması gerektiğinden artan hava direncine bağlanabilir.

Ancak bazı istisnalar da vardır. Bu durum, daha az rüzgar direnci nedeniyle düşük hızlarda sürüş sırasında geçerli değildir. Ayrıca, elektrikli aracınızın tipi ve şekli de sonucu etkileyecektir. Genel bir kural olarak, şehir içinde ve 80 km/sa'nin altında bir hızla gidiyorsanız, camları açık tutmak klimayı kullanmaktan daha fazla pil tasarrufu sağlayacaktır. Ancak otoyollarda camları açık tutmak ve serinletici klimayı açmak akıllıca olacaktır.

Yolculuğunuzu Planlayın

Elektrikli bir araçla uzun bir yolculuk planlamak, benzinli bir araç kullanmaktan oldukça farklıdır; bunun nedeni, kişinin yapması gereken şarj istasyonlarının sayısının fazla olmasıdır. Neyse ki, Waze gibi uygulamalar tüm halka açık şarj istasyonlarının bir veritabanını tutar ve kullanıcıların şarj istasyonlarını, kullandıkları elektrikli araca ve hızlı şarj özelliklerine göre filtrelemelerine olanak tanır. Bazen mesele en hızlı rotayı izlemek değil, sorunlardan kaçınmak için her durağı dikkatlice planlamaktır.

Ayrıca, farklı rotalardaki yükseklik değişikliklerine de dikkat edin; çünkü tepeler akünün daha hızlı bitmesine neden olur. Elektrikli aracınızla ilk kez uzun bir yolculuk planlıyorsanız, şirketin belirttiği menzil değerlerine güvenmeyin; çünkü bunlar en ideal senaryolarda ölçülür. Tesla Cybertruck gibi elektrikli araç sahipleri, şirketin reklamını yaptığı menzilden %20'ye kadar daha az menzil bekleyebilir. Ayrıca, yola çıkmadan önce hava durumunu kontrol edin; çünkü elektrikli araç aküleri belirli koşullarda daha hızlı biter. Bunun nedeni, lityum iyon hücrelerde depolanan kimyasalların sıcaklık değişimlerine duyarlı olması ve soğuk havanın her şeyi yavaşlatmasıdır. Pratikte, donma koşullarında menziliniz %20'ye kadar düşebilir.

Elektrikli aracınızın bakımını düzenli olarak yaptırın

Elektrikli araçlar, geleneksel arabalara göre çok daha az hareketli parçaya sahiptir; bu da motor yağını değiştirmeniz veya birkaç ayda bir soğutma sıvısı eklemeniz gerekmediği anlamına gelir. Ancak elektrikli araçlar, sıvı soğutma sistemiyle birlikte düzenli olarak kontrol edilmesi gereken fren ve lastik gibi bileşenlerde bakım gerektirir. Genellikle su ve etilen glikol karışımından oluşan bu sistem, akünün ve motorun aşırı ısınmasını ve performansı düşürmesini önler.

Bir inceleme sırasında, teknisyen akü arıza kodlarını kontrol eder, bu da enerji dağıtımıyla ilgili sorunların çözülmesine yardımcı olur ve en son yazılım güncellemelerini yükler. Bu güncellemeler her zaman gerekli olmasa da, elektrikli aracınızın menzilini artırabilecek hata düzeltmeleri içerebilir. Temel işlemlerin yanı sıra, otomobil üreticileri ayrıca periyodik olarak yüksek voltajlı akü incelemesi yapılmasını da önermektedir. Bu, akünün çalışma sıcaklıklarını, sağlığını ve bozulma seviyelerini ve yalıtımını kontrol eden kapsamlı bir testtir.

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.