Zıplanacak içerik

Fransa Bisiklet Turunda Büyük Şüphe (Tour de France): Bisikletçiler küçük motorlar mı kullanıyor?

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Fransa Bisiklet Turunda Büyük Şüphe (Tour de France): Bisikletçiler küçük motorlar mı kullanıyor?

Tour-de-France-tiny-motors.jpg

Dünyanın en iyi bisikletçileri, Tour de France'ın 7. etabının son tırmanışında bitiş çizgisindeki coşkulu kalabalığın arasından hızla geçerken, siyah polo tişörtlü bir grup yetkili bisikletlerine doğru koştu.

Yetkililer karbon kadrolara kırmızı bilezikler taktı. Görevleri, dünyanın en skandal dolu sporlarından birinde az bilinen bir kontrol gerçekleştirmekti: Bisikletler küçük motorlar için denetleniyordu.

Sekiz bisiklet, podyumdan birkaç metre uzaklıktaki siyah bir çadıra taşındı; gidon bantları hâlâ bisikletçilerin teriyle ıslanmıştı. Bunlardan biri etabın galibi Tadej Pogacar'a aitti. Diğer bisikletler ise bisiklet yetkililerinin şüpheli performansları veya ipuçları nedeniyle hedef aldığı bisikletçilere aitti.

Bir doping skandalının sporu altüst etmesinden yirmi yıl sonra, profesyonel bisiklet sporu, dünyanın en ünlü bisiklet yarışını dürüst tutmak ve şüpheci izleyicileri Tour'un meşruiyetine ikna etmek gibi iki zorluğun peşinde. İşte bu yüzden, eski bir ABD İç Güvenlik müfettişi olan Nicholas Raudenski, yetkililer bisikletleri X-ray cihazına götürürken bitiş çizgisinin yanında duruyordu.

Raudenski, geçen yıl küresel bisiklet federasyonunun teknolojik dolandırıcılığa, halk arasında "mekanik doping" olarak bilinen bir hile türüne karşı biriminin başına getirildi. Herhangi birini yakalarsa, sporcuların rutin olarak insanüstü şeyler yaptığı bir sporda şok etkisi yaratırdı. Peki ya bisikletçilerin Pireneler'e tırmanabilmelerinin sebebi, yardımsız pedal çevirmemeleri olsaydı?

Raudenski, gizli bir motorla yarışırken yakalanan tek profesyonel bisikletçinin 2016 cyclo-cross dünya şampiyonası 23 yaş altı yarışında Belçikalı bir bisikletçi olduğunu biliyordu. Ancak teknoloji o zamandan beri önemli ölçüde gelişmişti. Raudenski, dikkatli olmazsa Tur'un minik motorlarla hareket eden bisikletçiler tarafından tüketilebileceğine inanıyordu.

Fransızca adıyla Union Cycliste Internationale (UCI) olarak bilinen bisiklet federasyonu da taraftarlarına bir mesaj vermeye çalışıyordu. Birçoğu, bisiklet sporunun hile yapanlara bir kez daha göz yumduğu yönündeki artan çevrimiçi söylemi takip etmişti. Taraftarlar, minyatür motorları bisiklet kadrolarına gizlice sokmanın ne kadar kolaylaştığını anlatan videolar yayınladılar; insanüstü performanslar gösterdiği iddia edilen yarış görüntülerini analiz ettiler; sporun hâlâ yozlaşmış olduğuna yemin eden eski bisikletçilerden alıntılar yaptılar.

Raudenski, "İnsanlar Tour'u evde izliyorsa veya dışarıda sıcağa göğüs geriyorsa, gördüklerinin meşru ve inandırıcı olduğundan emin olmaları gerekir," dedi. "Kontroller olmadan, bir sirke dönüşür... Motorlu bisiklet yarışlarına dönüşür."

Bazı taraftarlar, 26 yaşında dördüncü Tour de France zaferi için yarışan Slovenyalı bisikletçi Tadej Pogacar'ın performansında şüphecilik için ek bir neden buldu. Bazı ölçütlere göre, uyuşturucuyla geçirdiği zirve döneminde Lance Armstrong'dan bile daha güçlü bir bisikletçi. Artık popüler bir podcast'i olan Armstrong, belki de pek de yardımcı olmayan bir şekilde Pogacar'ı tüm zamanların en iyi bisikletçisi olarak nitelendirdi ve hiç kafa kafaya yarışmadıkları için mutlu olduğunu söyledi.

Pogacar, hem mekanik hem de geleneksel doping iddialarını defalarca reddetti ve bisiklet sporunu "geçmişinin kurbanı" olarak nitelendirdi.

Geçen yıl bir basın toplantısında, "Güven yoktu ve güveni yeniden kazanmak bize, bisikletçilere kalmıştı. Ama yapabileceğimiz hiçbir şey yok," demişti.

Raudenski, "İnsanlar Tur'u evde izliyorsa veya burada sıcağa göğüs geriyorsa, gördüklerinin meşru ve inandırıcı olduğundan emin olmaları gerekir," dedi. "Kontroller olmadan, bir sirke dönüşür. ... Motorlu bisiklet yarışlarına dönüşür."

Bazı taraftarlar, 26 yaşında dördüncü Tour de France zaferi için yarışan Sloven bisikletçi Tadej Pogacar'ın performansında şüphecilik için ek bir sebep buldu. Bazı ölçütlere göre, uyuşturucu destekli zirve dönemindeki Lance Armstrong'dan bile daha güçlü bir bisikletçi. Artık popüler bir podcast'i olan Armstrong, belki de pek de yardımcı olmayan bir şekilde Pogacar'ı tüm zamanların en iyi bisikletçisi olarak nitelendirdi ve hiç kafa kafaya yarışmadıkları için mutlu olduğunu söyledi.

Pogacar, hem mekanik hem de geleneksel doping iddialarını defalarca reddetti ve bisikleti "geçmişinin kurbanı" olarak nitelendirdi.

Geçen yıl bir basın toplantısında, "Güven yoktu ve güveni yeniden kazanmak bize, bisikletçilere kalmıştı. Ama yapabileceğimiz hiçbir şey yok," demişti.

Başka bir sporda, nesiller boyu sürecek bir yeteneğin yükselişi, Usain Bolt ve Michael Phelps'in kendi disiplinlerinde yaptıkları gibi, büyük bir hayranlık ve üst düzey yarışmalara olan ilginin yeniden canlanmasına yol açabilir. Ancak Armstrong ve diğer başarılı bisikletçilerin performans artırıcı ilaçlar kullandığının geriye dönük olarak ortaya çıktığı 1990'ların sonu ve 2000'lerin başındaki doping skandallarının gölgesi, sporu baltalamaya devam ediyor.

Küresel bisiklet federasyonunun eski başkanı Brian Cookson, "Birisi bu kadar iyi, hatta herkesten çok daha iyi olduğunda, insanların bir nesil önce sordukları soruları sorması şaşırtıcı değil," dedi.

Sporcuların uyuşturucu testlerinden geçirilme şekli değişti. Bisiklet sporu artık diğer tüm sporlardan çok daha fazla doping karşıtı programa para harcıyor ve testleri daha hassas hale geldi. Sporcular, sezon dışında yetkililere günlük olarak nerede olduklarını bildiriyor, böylece planlanmamış uyuşturucu testlerine katılabiliyorlar. Armstrong'un kullandığı ve 2000'lerin başında tespit edilmesi zor olan "kan dopingi" türü artık kolayca tespit edilebiliyor.

Profesyonel bisiklet için doping karşıtı programı yürüten Uluslararası Test Ajansı'nın test başkanı Olivier Banuls, "Sporda dopingle mücadele biçiminde belirgin bir değişim oldu" dedi.

Son on yılda nispeten az sayıda tanınmış profesyonel bisikletçinin uyuşturucu testinden pozitif çıktı. Banuls, bunun güçlü bir test rejiminin ve değişen bir kültürün kanıtı olduğunu söylüyor. Ancak sporun bazı taraftarları, bunda bir hile olasılığının olmadığını gördü.

Ve ardından, geleneksel doping şüphelerinin ortasında, küçük motorsikletler hakkında söylentiler ortaya çıktı. Tehditler, Fransız savcılığının davayı üstlenmesine yetecek kadar endişe vericiydi. Bisiklet yetkilileri, spor için uyuşturucudan daha yıkıcı olabilecek bir varoluşsal tehdit daha gördü.

1.000 watt'a kadar güç sağlayan motorlara sahip elektronik bisikletler hobi amaçlı bisikletçiler için kullanıma sunulduğundan, amatörler daha gizli motorlara sahip daha hafif yol bisikletleri üretmeye başladı. Bunlardan bazıları arka göbeğin yakınında gizli yaklaşık 50 watt gücünde. Bu, teorik olarak bir yarışın sonucunu değiştirmeye yetecek kadar güçlü.

Profesyonel bisikletçilerin bu sistemleri kullandığına dair bir kanıt yok (Fransız savcı davayı düşürdü), ancak şüpheciliği teşvik edecek kadar söylentiler ortaya çıktı. 2021'de İsviçre gazetesi Le Temps, üç sürücünün Tour de France'daki rakiplerinin arka tekerleklerinden gelen "tuhaf sesler" duyduklarını iddia ettiğini bildirdi. Macar bir mühendis, 1998 gibi erken bir tarihte profesyoneller tarafından kullanılmak üzere gizli motorlu bisikletler üretmekle görevlendirildiğini söyledi. Hiçbir bisikletçinin bu iddialarla resmi bir bağlantısı yoktu.

Raudenski'nin birimi, bisikletçilerin tespit edilmekten kaçınmasına olanak sağlayacak boşlukları kapatmaya çalışıyor. Tour de France sırasında bisikletler, eskiden olduğu gibi önce takım teknisyenlerine götürülmek yerine, doğrudan teste götürülüyor. Söz konusu bisikletler tartılıyor, ardından elde taşınabilir bir X-ray cihazıyla taranıyor ve bir manyetometre ile test ediliyor. Bazı durumlarda bisikletler neredeyse tamamen sökülüyor.

UCI geçen yıl, mekanik doping hakkında bilgisi olan muhbirlere ve ihbarcılara ödeme yapacağını duyurdu. Raudenski, bu muhbirlerin ne gibi bilgiler sunduğunu açıklamadı, ancak "Sürekli bize ulaşan insanlar var" dedi.

ABD hükümetinden ayrıldıktan sonra Raudenski, Dünya Futbol Federasyonu FIFA'da iç soruşturmacı olarak çalıştı ve burada şike ve yolsuzluk konularını araştırdı. İşinin hem olası hilecileri yakalamakla ilgili olduğunun farkında - "Kendime 'Bir yarışta motor kullanmak isteseydim, bunu nasıl yapardım?' diye soruyorum" - hem de bisiklet hayranlarına sporun bütünlüğünü yeniden kazandığının sinyalini vermek.

Mur-de-Bretagne finişinden bir gün önce, Raudenski'nin ekibi Tudor Pro takımına ait bir bisikleti inceledi. Bu takımın koçu Sebastian Deckert, bisiklete karşı hâlâ var olan güvensizlikten kendisinin de rahatsız olduğunu söyledi. Bir bisikletin gövdesine motor takmanın mekaniğini anlamadığını, ancak yetkililerin sürücülerinden birinin bisikletini test etmesini desteklediğini söyledi.

"Hileyi önlemek için mümkün olan her şey yapılmalı" dedi.

Kaynak: WP

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.