Zıplanacak içerik

Norveç: Elektrikli araçlar her yerde. İşte ülkenin farklı yaptığı şeyler:

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Norveç: Elektrikli araçlar her yerde. İşte ülkenin farklı yaptığı şeyler:

  • Norveç, içten yanmalı motorlu araçlardan uzaklaşmada uzun zamandır öncülük ediyor.

  • Norveç Elektrikli Araç Derneği'ne göre, zengin İskandinav ülkesinin bazı büyük şehirlerinde, tüm binek araçların yaklaşık %30'u artık tamamen elektrikli.

  • Bu arada, başkent Oslo'da elektrikli araç kullanım oranı %40'a kadar çıkıyor.

OSLO, Norveç — Norveç'te neredeyse her yerde elektrikli araçlarla karşılaşıyorsunuz.

Norway-EVs-everywhere.jpg

Kuzey Denizi'ndeki devasa petrol ve gaz rezervleriyle tanınan zengin İskandinav ülkesi, içten yanmalı motorlu araçlardan uzaklaşmada uzun zamandır öncülük ediyor.

Vergi muafiyetlerinden indirimli ücretlere kadar elektrikli araçların kullanımını desteklemek için alınan sürekli önlemler, ülkeyi yeni otomobil pazarından benzinli ve dizel araçları tamamen silme noktasına getirdi.

Oslo şehir merkezindeki bir yaya geçidinde durmanın, neredeyse sürekli gelen tamamen elektrikli modellerin durmasını beklemek anlamına gelmesi belki de şaşırtıcı değil.

NEVA Genel Sekreteri Christina Bu, derneğin Oslo'daki ofisinde CNBC'ye verdiği röportajda, "Bu çok belirgin. Ve sanırım bazı insanlar bunun ne kadar iyi olduğunun farkında bile değil çünkü oldukça hızlı gerçekleşti," dedi.

Bu, "Hava daha temiz, daha sessiz ve bu değişim tüketicilere çok da pahalıya mal olmadı. Aslında elektrikli araç kullanmayı seviyorlar ve bu oldukça iyi çalışıyor," dedi.

Norveç'in elektrikli araç satışları, 2010'daki toplam otomobil satışlarının %1'inden azından geçen yıl %88,9'a yükseldi ve bu eğilimin yavaşlama belirtisi yok.

Ülkenin ulusal yol ağından sorumlu olan Norveç Kamu Yolları İdaresi tarafından yayınlanan verilere göre, 2025 yılında satılan yeni araçların %93'ünden fazlası elektrikli araçlardan oluşuyordu.

Karşılaştırıldığında, elektrikli araç satışları 2025'in ilk birkaç ayında Avrupa Birliği'nin toplam pazar payının %15,4'ünü oluşturdu. Norveç AB üyesi değil.

Rocky Mountain Enstitüsü'ne göre, ABD'de yeni binek elektrikli araç satışlarının payı 2023'te %10'a ulaştı. Bu oran, 2017'deki %1'lik benimseme oranından oldukça yüksek.

Vergi teşvikleri ve kamu altyapısı

Norveç Ulaştırma Bakanlığı Devlet Sekreteri Cecilie Knibe Kroglund, ülkenin içten yanmalı otomobillerden uzaklaşma geçişindeki başarısının uzun vadeli ve tutarlı politikalar sayesinde sağlandığını söyledi.

Kroglund, Oslo'da verdiği bir röportajda, "En önemlileri olan birçok vergi teşvikimiz ve kullanıcı teşvikimiz var. Tabii ki altyapı da var." dedi.

Norveç'in elektrikli araç teşvikleri arasında KDV muafiyeti, yol ve park vergilerinde indirimler ve otobüs şeritlerine erişim yer alıyor. Hükümet ayrıca kamusal şarj altyapısına büyük yatırımlar yaptı ve birçok Norveçli hane, araçlarını evde şarj edebiliyor.

Norveç'te bir otomobil üreticisi lobisinin olmamasının da ülkenin yıllar içindeki elektrikli araç benimseme oranına olumlu etki ettiği düşünülüyor.

NEVA'dan Bu, geçen hafta yaklaşık 5,5 milyonluk nüfusuna rağmen ülke genelinde 10.000 hızlı şarj cihazıyla yeni bir elektrik kilometre taşına ulaştığını söyledi. Ancak bu şarj istasyonlarının ülke genelinde yaygınlaşması istikrarlı olmadı; güneyde, kuzeye kıyasla çok daha fazla sayıda istasyon kuruldu.

Yine de, sürekli artan hızlı şarj istasyonu sayısı, daha önce elektrik şebekesinin bu durumla başa çıkamayacağı konusunda uyarıda bulunan eleştirmenlerin endişelerini boşa çıkardı.

"Norveç uzun yıllardır güçlü politikalara sahip. Bu sadece [elektrikli araçlar için] vergi muafiyetleriyle ilgili değil, aynı zamanda içten yanmalı motorlu araçlara uygulanan vergilerin de giderek artmasıyla ilgili. Dolayısıyla, son üç yılda genel satın alma vergileri iki katına çıktı ve zaten çok yüksekti," dedi NEVA'dan Bu.

"Norveç'te çevreyi kirleten araçlar vergilendirilerek piyasadan siliniyor," diye ekledi.

Ancak Norveç'in elektrikli araç benimsemesinde küresel bir lider olma yolculuğu eleştirilerden yoksun olmadı.

Bazı milletvekilleri, elektrikli araç teşviklerinin adilliği konusunda endişelerini dile getirerek, bunların yüksek gelirli bireylere orantısız bir şekilde fayda sağlayabileceğini ve potansiyel olarak yürüme ve bisiklet gibi diğer, daha sürdürülebilir ulaşım seçeneklerinin pahasına olabileceğini belirtti.

2030 yılına kadar karbon nötr olmayı hedefleyen Norveç, iklim kriziyle mücadeledeki rolü konusunda da sorularla karşı karşıya. Ülke ekonomisi büyük ölçüde fosil yakıt gelirlerine dayanıyor ve bu durum, açıklanan yeşil hedefleriyle bir çelişki yaratıyor. Kömür, petrol ve gaz gibi fosil yakıtların yakılması iklim krizinin başlıca nedenidir.

Sırada ne var?

Kroglund, geleceğe bakıldığında ülkenin 2025 yılında tamamen elektrikli şehir otobüslerine geçiş yapmayı ve on yılın sonuna kadar ağır hizmet tipi araçların %75'ini yenilenebilir enerjiden üretmeyi planladığını söyledi.

Kroglund, "Ulaşımın iklim değişikliğinde bir rolü olduğunu kabul etmeliyiz. Kirliliğin %30'unun ulaşım sektöründen kaynaklandığını düşünüyorum, bu yüzden bir şeyler yapmamız gerekiyordu." dedi.

Kroglund, "Ulaşım sektörünün şehir otobüsleri gibi diğer alanlarında da ilerlemeliyiz. Bu konuda da iyi rakamlara sahibiz, ancak bir sonraki seviye ağır hizmet tipi araçlar." diye ekledi.

Kaynak: CNBC

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.