Admin ™ Admin Gönderi tarihi: 18 Nisan Admin Gönderi tarihi: 18 Nisan Trump patates kızartması (French Fry) savaşı başlatıyor İyi huylu çocuklar için temel ödül ve aşırı çalışan yetişkinler için rahatlatıcı yiyecek olan patates kızartması yakında daha lüks bir ziyafete dönüşebilir. ABD kendi patateslerinin çoğunu kendisi yetiştirirken - her yıl yaklaşık 44 milyar pound - Amerikan topraklarında büyük ölçüde üretmediğimiz bir başka patates kızartması malzemesi daha var: yemeklik yağ. Çıtır çıtır kızartma mükemmelliğine ulaşmak için çoğu Amerikalı şef kanola veya soya fasulyesi yağını tercih ediyor. Ve kanola yağımızın çoğu, Başkan Donald Trump'ın tarifeleriyle tehdit edilen Kanada'dan geliyor. Çin'den Sri Lanka'ya kadar hemen hemen her ülkeye uygulanan en az %10'luk geniş kapsamlı tarifeler, ekonomistler arabalar, tişörtler, akıllı telefonlar ve vanilya gibi bir dizi ürünün fiyatlarının artacağı konusunda uyarırken işletmeleri ve tüketicileri paniğe sürüklüyor. Kanada sınırından geçen mal sayısı göz önüne alındığında, bu ülkeye uygulanan tarifeler özellikle büyük bir tehdit oluşturuyor ve yıllık 762 milyar dolarlık ticareti etkiliyor. ABD-Meksika-Kanada Anlaşması'nın kapsamadığı tüm Kanada mallarına, çelik, alüminyum ve otomobil gibi kapsanan mallar dahil olmak üzere, zaten %25'lik bir gümrük vergisi uygulanıyor. Trump ayrıca 4 Mart'ta USMCA'ya uygun tüm mallara %25'lik bir gümrük vergisi uyguladı, ancak bunu birkaç gün sonra erteledi. Ek gümrük vergileriyle ne olacağı hala belirsiz. Ancak olası bir kurban Amerikalıların kalbine o kadar yakın ve değerli ki, Fransa Irak Savaşı'na karşı çıktıktan sonra 2000'lerin başında adını "özgürlük kızartmaları" olarak değiştirmeye çalıştık. İyi bir patates kızartması iki kez kızartılır: önce haşlamak için, içi yumuşak ve kremamsı hale gelene kadar büyük ölçüde pişirmek için ve ikinci kez, genellikle daha yüksek bir ısıda, dışı çıtır çıtır olsun diye. Restoran sahipleri tarafından çok sevilirler çünkü çabuk pişerler ve et ve diğer sebzelerden daha yüksek kar marjı sağlarlar. ABD Kanola Derneği, Amerika'da kullandığımız kanola yağının %69'unun ithal edildiğini söylüyor; bunun yaklaşık %96'sı Kanada'dan geliyor. Ayrıca, çoğu fast-food restoranının servis ettiği gibi, yaklaşık 1,7 milyar dolar değerinde dondurulmuş patates kızartmasını Kanada'dan ithal ediyoruz. ABD, son beş yıldır ürettiğinden daha fazla dondurulmuş patates kızartması ithal etti. Tüm bunlar, USMCA ve ondan önceki Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması sayesinde gümrük vergilerinden muaf. Codi Bates, patates kızartmaları hakkında "Lüks olmayan bir ürün olarak kabul edilebilirler ancak şu anda fiyatlandırmanın kendisini lüks bir mekanizma olarak kullanarak bunları masaya getiriyorlar" diyor. Kansas, Lawrence'daki restoranı The Burger Stand için kanola yağına yılda 32.760 dolar harcıyor. Kızarmış tavuk, kızarmış balık ve patates kızartması arasında, işletme haftada 630 pound yemeklik yağ kullanıyor. Fiyat artışı, kar marjlarını ciddi şekilde düşürecektir. USMCA uyumlu mallara gümrük vergileri uygulanırsa ne yapacağını bilmiyor. Diğer birçok restoran da darbeye hazırlanıyor. Amerikalılar çok fazla patates kızartması yiyor. ABD'de yetiştirilen patateslerin üçte biri dondurulmuş patates kızartması oluyor. 2023'te, insanların ABD restoranlarını ziyaret ettiği milyarlarca seferin yaklaşık %14'ünde masada veya barda en az bir kişinin patates kızartması sipariş ettiğini, eskiden NPD Group olan piyasa araştırma grubu Circana buldu. Onlarca yıl boyunca restoranlar patates kızartması pişirmek için donyağı veya eritilmiş sığır yağı kullandı. Bu, McDonald's patates kızartmalarının yanı sıra Arby's, Burger King ve Wendy's gibi diğer büyük zincirlerin patates kızartmalarının imza niteliğindeki zengin tadından sorumluydu. Sonra, yağların şeytanlaştırılması (daha sonra şeker endüstrisi tarafından finanse edildiği keşfedildi) ortasında, bir alternatif icat ettik. Kanada yağının kısaltması olan kanola, düşük asitli, başlangıçta lambaları yakmak ve makineleri yağlamak için kullanılan kolza bitkisinden yapılır. II. Dünya Savaşı'ndan sonra makine yağına olan ihtiyaç azaldı ve Kanadalı araştırmacılar, Kanada'nın dünyada lider olduğu bu ürün için başka bir kullanım alanı bulmaya çalıştılar. Sonunda bugün kullandığımız yenilebilir ve raf ömrü uzun ürünü yarattılar. 90'lara gelindiğinde, fast-food devleri don yağı tedariklerini genellikle diğer yağlarla karıştırılmış kanola ile değiştirdiler. Bu tarifeler uzun süre yürürlükte kalırsa, ekonomik açıdan biraz sıkıntı yaşanacak. Patates kızartması, birçok restoranın bütçelerini nasıl dengeleyeceği konusunda çok önemli. Tipik bir burger için malzemeler bir restorana menü fiyatının yaklaşık %30'una mal olabilirken, patates kızartması %20'ye yakındır. Trump tarifeleri uygulamaya başlamadan önce bile, gıda endüstrisi sıkıntı çekiyordu; gıda fiyatları arttıkça, insanlar daha az harcamaya, daha az dışarıda yemeye ve daha az patates kızartması almaya başladı. Ekim ayında, Amerika'nın fast-food patates kızartmalarının %80'ini tedarik ettiğini söyleyen Lamb Weston, Washington'daki bir üretim tesisini kapatarak üretimini yaklaşık %5 oranında azalttı. Kızarmış patates tüketimi düşerken bile, restoranlar sığır eti (son beş yılda %40'ın üzerinde artış) ve yumurta (aynı dönemde neredeyse %100 artış) gibi diğer malzemelerin hızla artan maliyetlerini dengelemek için menü temel maddesine güvendi. 2020'den bu yana maliyeti yaklaşık %50 artan yemeklik yağın maliyetindeki büyük bir artış, kızarmış patatesleriniz için bir krize neden olabilir. Alberta Üniversitesi Kaynak Ekonomisi ve Çevre Sosyolojisi Bölümü başkanı ve profesör Henry An, "Kanola fiyatı artacak ve bu fiyat artışı toptan alıcılardan restoran sahiplerine ve son tüketiciye kadar değer zincirindeki tüm farklı katılımcılara yansıyacak" diyor. An, her iki ülkenin de yükün bir kısmını üstleneceğine inanıyor. "Kanada'daki kanola sektörü yeni alıcılar bulma konusunda pek çok kısa vadeli seçeneğe sahip değil ve ürün ekim kararları çoğunlukla zaten verilmiş durumda. Bu tarifeler uzun süre yürürlükte kalırsa ekonomik açıdan sıkıntı yaşanacak." Patates kızartmasının fiyatının ne kadar artacağını söylemek zor — ithalatçılar maliyetin bir kısmını restoran müşterilerine yansıtmak yerine üstlenmeyi seçebilir ve restoranlar maliyetleri üstlenmeyi veya yemek yiyenler için fiyatı artırmaktan kaçınmak için tedarik ağlarını değiştirmeyi seçebilir. Ancak bazı maliyetler kaçınılmaz olarak aşağıya doğru sızacaktır: Bitkisel yağ fiyatlarının %50 arttığı beş yıllık dönemde, McDonald's patates kızartmasının ortalama menü fiyatı 2019'daki 1,79 dolardan 2024'te 4,19 dolara %134 arttı, TheStreet bir analizde buldu. Elbette, artan işçilik maliyetleri ve enflasyon da rol oynadı. Restoran işletmecilerinin önemli maliyet artışlarıyla başa çıkmak için üç seçeneği var: maliyeti yiyip daha az kar elde etmek, menü fiyatlarını artırarak maliyeti müşterilere yansıtmak veya malzemeleri değiştirmek. Hayvansal yağlara dönüş son yirmi yıldır şefler tarafından benimsendi ve daha fazlası da bu yolu izleyebilir. Tohum yağına yönelik son tepkiler arasında, Ulusal Restoran Derneği üyelerinin don yağına olan ilgisinin arttığını söylüyor. Ancak bu maliyet tasarrufu sağlayan bir çözüm değil. 35 kiloluk bir kova 60 ila 119 dolar arasında değişebilirken, aynı miktarda kanola veya soya fasulyesi yağı ortalama 40 dolardır. Bazı daha pahalı restoranlar patates kızartmalarını daha da pahalı olan ördek yağında kızartır. Portland'daki bir restoran olan Duckfat ördek yağı kullanıyor ve küçük bir kızartma için 8 dolar alıyor. Hayvansal yağlara geçiş, patates kızartmalarını günlük bir şımartma, bir çocuğun yemeğine fazla düşünülmeden eklenen bir şey olmaktan çıkarıp, pizza ve sosisli sandviç liginden latte ve avokado tostuna kadar özel bir ziyafete dönüştürecektir. Bazı restoranlar kanola kullanmaktan kaçınmak yerine kullanımını genişletmeye başlayabilir. Aşçılar genellikle kızartma yağına dikkat eder ve yiyecek parçalarıyla çok bulanıklaştığında veya aşırı kullanımdan dolayı parçalandığında kızartma yağını boşaltırlar. Her yağ kullanıldığında, duman noktası düşer, sonunda hoş olmayan bir koku ve tat verir, daha koyu renkli yiyecekler üretir ve daha fazla duman yayar. Ancak restoranların yiyeceklerin tadını bozmadan yağlarının ömrünü uzatmalarının yolları vardır. Samantha Fore'un yağ tedarikçisi, Kentucky, Lexington'daki Tuk Tuk Snack Shop restoranındaki kızartma makinesini iki tanka bağlamıştır. Biri kötü yağı çıkarırken diğeri ihtiyaç halinde taze yağ pompalar. Kullanılmış yağ tedarikçi tarafından alınır ve biyoyakıta dönüştürülür. Yağ ve şaraba olabileceklerin potansiyeli arasında, herhangi bir restoran sahibini biraz zor durumda bırakmaya yeter. Kullandığı soya fasulyesi yağı karışımının maliyeti yılda yaklaşık 15.000 dolardır. Tedarikçisi yerli petrol kullansa da, ithal petrole uygulanan verginin yerli petrol talebini ve fiyatını artırabileceğinden endişe ediyor. "Petrol ve şarapta olabilecekler düşünüldüğünde, bu herhangi bir restoran sahibini biraz zor durumda bırakabilir," diyor Fore. Ancak fiyatları artırmaya devam edemez. "İnsanlar bir porsiyon patates kızartması için 15 dolar ödemek istemeyecek," diyor. "Karşılayamayacağımız bir piyasa hassasiyeti var." Bunun yerine, menüsünü veya satın alma seçeneklerini yeniden gözden geçirmek zorunda kalacak. "Yumurtalarla ilgili yapmak zorunda kaldığımız şey bu," diyor. "Bu kadar oynaklık görmek ve etkili bir şekilde tahmin edememek, küçük kararların çok belirsiz bir zamanda nasıl hayatta kalacağımız üzerinde çok büyük bir domino etkisi yaratıyor." Sunnyside Restaurant Group'un baş işletme görevlisi Catherine Mendelsohn, şirketinin ayrıca burger ve kızartma dükkanı Good Stuff Eatery'de yemeklik yağın ömrünü uzatmak için bir makine kullandığını söylüyor. Restoranın 35.000 dolarlık üç bölmeli kızartma makinesi, çalışma sırasında yağı temizleyen ve yemeklik yağ maliyetlerini azaltan bir filtreleme sistemine sahip. Good Stuff her bir lokasyonda kanola için yılda yaklaşık 10.000 dolar harcasa da Mendelsohn tarifeler konusunda endişeli değil. "Patates kızartması için büyük bir darbe değil," diyor. "Ülkeler sınırlarını korumak zorunda. Tarifelerin nedeni buysa, işler kontrol altına alınana kadar geçici olarak, bunun kötü bir şey olduğunu düşünmüyorum." Herhangi bir artışın maliyetini karşılamayı planlıyor. Washington, DC merkezli restoran grubu Knead Hospitality + Design, 10 restoran işletiyor ve bunlardan dördü, patates kızartması yapmak için ayda tahmini 1.200 pound kanola yağı kullanıyor. Şirketin mutfak operasyonları direktörü Christian Plotczyk, şirketin 2025 sonuna kadar yağ için garantili bir fiyat içeren bir sözleşmesi olduğunu söylüyor. Ancak o zamana kadar tarifeler hala yürürlükteyse, yağları değiştirmeyi düşünmek zorunda kalacak. Xenia Greek Hospitality'nin CEO'su Demetri Tsolakis de fiyatları yükseltmektense farklı bir yağ denemeyi tercih ediyor. Şirketin Boston çevresindeki yedi restoranında kızartma tavaları için kanola yağına yılda 123.760 dolar harcadığını söylüyor. Kanola yağına tarifeler uygulanırsa, kanola yağından iki kat daha pahalı olan ancak kızartma tavasının gelişmiş filtreleme sisteminde dört kat daha uzun süre dayanabilen şeker kamışı yağına geçebilir (ona "kızartma tavalarının Cadillac'ı" diyor). Ancak alternatif yağları denemenin sıkıntısı, kanolada kızartma yapan her restoran için kolayca değiştirilebilecek kadar yeterli tedarik olmaması olabilir. Sektör uzmanları ABD'de sığır yağı tedarikinin eksikliği konusunda alarm veriyor ve ne kadar çok kanola kullanıldığı göz önüne alındığında, tüm restoranlar soya fasulyesi, şeker kamışı veya başka bir yağa geçmeye çalışırsa benzer bir sorunla karşılaşmak kolay. Kanola ayrıca patates kızartmalarına diğer yağların elde edemediği ağız sulandıran altın rengi bir renk verir, bu nedenle bir değişiklik yemek yiyenleri hayal kırıklığına uğratabilir. Bu aşamada, her şeyin nasıl sonuçlanacağını bilmek imkansız. Alberta Üniversitesi'nden An, "Ekonomistler olayları tahmin etmeyi sever," diyor, "ama biz bile gerçekte ne olacağına dair hiçbir fikrimizin olmadığını kabul edecek kadar aklı başındayız." Şimdilik, Trump'ın ticaret savaşı, özgürlük patates kızartmalarını bedava olmaktan çok uzaklaştırmaya hazır. Kaynak: BI Alıntı
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.