Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:
  • Admin

Neden Elektrikli Araçların Lastikleri Daha Hızlı Aşınır? İşte Nedeni

ev-lastik.jpg

Consumer Reports'a göre, tipik bir aile arabasındaki yeni bir lastik seti kolayca 70.000 mil veya daha fazla dayanabilir. Ultra yüksek performanslı lastikler daha hızlı aşınır ve 30.000 mil bir UHP seti için iyi bir koşu olarak kabul edilir. EV lastikleri ise bambaşka bir hikaye. Kelley Blue Book, bir EV lastiği setinin düzenli kullanımda yaklaşık 30.000 ila 40.000 mil dayanmasının beklenebileceğini bildiriyor. Yani, Tesla Model Y gibi bir EV'deki standart bir lastik seti, bir Porsche 911 gibi gazla çalışan bir performans modelindeki bir UHP lastiği seti kadar dayanabilir.

Peki, ne oluyor? Sadece kauçuk ve asfalt, değil mi? Elektrikli arabalardaki lastikler neden ICE ile çalışan araçlardaki lastiklerin yaklaşık iki katı hızla yanıyor? Cevap, tahmin ettiğinizden daha basit.

Burada alıntılanan bilgiler, Kelley Blue Book ve Consumer Reports gibi tüketici gözlemcisi kaynaklardan alınmıştır. Burada verilen tavsiyeler araç üreticilerinin ve bakım uzmanlarının yönergelerine ve önerilerine dayanmaktadır.

Elektrikli Arabalar Sadece Daha Ağır

Kelley Blue Book'a göre, bir EV pilinin ortalama ağırlığı yaklaşık bin pound'dur ve bu da ortalama ağırlığı yukarı doğru çarpıtır. Bazı popüler EV'lere bir göz atalım ve bunları boş ağırlık açısından ICE muadilleriyle karşılaştıralım.

2024 Ford F-150

2024 Ford F-150 Lightning

2024 Hyundai Kona

2024 Hyundai Kona Electric

2024 Mini Cooper Hardtop

2024 Mini Cooper Hardtop Electric

4.508-4.948 lbs.

6.015-6.893 lbs.

3.005-3.318 lbs.

3.571-3.891 lbs.

2.712–2.937 lbs.

3.144 lbs.

Aracın genel boyutu arttıkça farkın daha da büyüdüğünü fark edeceksiniz. Mini Cooper EV, en hafif ICE modeline göre sadece birkaç yüz pound eklerken, F-150 Lightning, yanmalı motorlu bir F-150'den tam bir ton daha ağır olabilir. Hyundai Kona'nın ortalama ağırlık artışı, donanımdan donanıma bu ikisinin arasında bir yerdedir. Tüm bunları, daha büyük araçların daha büyük pillere ihtiyaç duyması gerçeğine bağlayabilirsiniz.

Fiyatlandırma sadece 32.675 dolardan başlıyor.

Daha fazla ağırlık esasen daha fazla yuvarlanma direnci anlamına gelir, yani bu lastiklerin üzerindeki ağırlığı hareket ettirmek için daha fazla çaba gerekir, bu da aksınızın kauçuğu daha fazla çekmesi, ısı üretmesi ve yan duvarları bükmesi ve lastiğinizi daha hızlı aşındırması anlamına gelir.

Bir şekilde söylemek gerekirse, elli kat merdiven çıkmanız gerekseydi, dizleriniz bunu sırt çantası takmadan yapmanızı tercih ederdi, değil mi? Daha fazla ağırlık, her zaman o ağırlığı destekleyen şey üzerinde daha fazla stres anlamına gelir.

Anlık Tork Kauçuğu Oldukça Hızlı Bir Şekilde Aşındırır

Elektrikli bir aracın aşırı ağırlığı, EV'lerin sağladığı anlık torkla daha da artar. Anlık tork, EV'lerin en havalı özelliklerinden biridir, kesinlikle. Örneğin, bir kaslı arabanın tüm amacı, tekerlekleri mümkün olduğunca hızlı bir şekilde harekete geçirmektir, böylece çeyrek mili yıldırım hızında koşabilirsiniz. Eh, EV'ler bunu bir süperşarj cihazı takmak zorunda kalmadan yapabilir. Ancak, bunun lastiklere zarar vereceği açıktır.

Belki de büyük piller menzil kaygısına en iyi çözüm değildir?

EV'ler anında fren yapmasa da, motorun tekerlekleri durdurmaya yardımcı olmak ve bu enerjinin bir kısmını aküye geri beslemek için geri vitese geçtiği rejeneratif frenleme sayesinde daha hızlı fren yapabilirler. Olumlu tarafı, fren balataları EV'lerde daha uzun ömürlü olma eğilimindedir, çünkü tüm işi kendileri yapmak zorunda değildirler. Eksi sütununda, bu, tekerlekler hareket edip tipik bir ICE ile çalışan araçtan daha hızlı bir şekilde durduğunda, lastiklerin yüzeyinde daha fazla sürtünme ve yan duvarlarda daha fazla stres yaratmaya yarar.

Sonuç olarak, bir dizi EV lastiğini bir dizi ICE lastiğinden daha hızlı kullanacaksınız. Yeni bir lastik seti olmadan bir Tesla Model X ile 70.000 mil gitmek mümkünse, bu kesinlikle pratik değildir. Ancak, yeni setinizden birkaç bin mil daha fazla yol kat etmek için yapabileceğiniz çok şey var.

Bu, lastik teknolojisinin on yılda ne kadar gelişebileceğinin ve aracınızı her zamankinden daha hızlı (ve daha güvenli) hale getirebileceğinin çarpıcı bir göstergesidir.

Tekerlek Hizalaması ve Lastik Rotasyonu Her Şeydir

Tekerlek hizalamaları günümüzde neredeyse her zaman bilgisayar tarafından yapılır, özellikle de bir EV kullanıyorsanız. Bu, tekerleklerinizin düz çalışmasını ve yolda sağa sola sallanmamasını sağlar. Lastik hizalamasına yalnızca birkaç yılda bir ihtiyacınız olabilir, ancak servis programınızı kontrol edin ve "çok geç" yerine "çok erken" seçeneğini tercih edin.

Lastik Rotasyonunuzu Ertelemeyin

Lastik rotasyonu, dört lastiğin de eşit şekilde aşınmasını sağlar, böylece bir veya ikisini diğerlerinden bir yıl önce değiştirmek zorunda kalmazsınız. Önerilen aralıklar marka ve modele göre değişecektir, örneğin Tesla Model Y her 6.250 milde bir servis gerektirir.

Lastik Basıncınızı Göz Önünde Bulundurun

Adını koyabileceğimiz her üretim EV, bilgi-eğlence sistemi veya ekran aracılığıyla kabinin içinden lastik basıncını kontrol etmeyi kolaylaştırır. Bazı EV'lerde lastik basıncınızı gösteren sürekli açık bir ekran bulunur ve hava pompasına ne zaman basmanız gerektiğini size bildirirler. Bu, özellikle aşırı sıcak ve soğuk aylarda önemlidir, çünkü soğuk kışlar lastiklerinizin içindeki havayı yoğunlaştıracak, sıcak yazlar ise havanın genleşmesine neden olacaktır. Her zaman önerilen psi aralığında olduğunuzdan emin olun.

Doğru Lastikleri Seçin

EV'ler ICE kullanımı için tasarlanmış standart lastiklerle çalışabilir, ancak çalışmamalıdır. Goodyear web sitesinde yaptığım hızlı bir kontrole göre, F-150 Lightning XLT için tasarlanmış bir Wrangler Territory dört mevsim lastiği seti size parça başına yaklaşık 251 dolara mal olabilirken, ICE F-150 için benzer bir lastik size yalnızca yaklaşık 187 dolara mal olabilir. Tam bir set için bu 250 dolardan fazla bir farktır. Ancak, bu lastikler 10.000 milden sonra tamamen parçalanırsa gerçekte ne kadar tasarruf edersiniz? Lastiklerinizde cimrilik etmeye çalışırsanız, uzun vadede daha fazla para harcayacaksınız ve ayrıca tehlikeli patlamalar riskine gireceksiniz.

Pedallarınıza Yavaşça Alışın

Daha önce de belirtildiği gibi, EV tekerlekleri tipik bir ICE modeline göre daha hızlı hareket eder ve durur. Bu, sürücüleri pedallara gerçekten ayaklarını koymaya ve gaz pedalına sanki bir ışık anahtarıymış gibi basmaya davet edebilir. Bunu yapmayın. Gaz pedalınıza ve fren pedalınıza yavaşça alışın. Toyota Camry'yi ayağınızı yere vurarak sürmezsiniz, o yüzden BZ4x'i de öyle sürmeyin.

Bu ipuçlarının, yanmalı motorlu bir araçta lastik takımının sürüşü ve bakımı hakkında size anlatacaklarımızdan çok da farklı olmadığını fark etmiş olabilirsiniz. Aslında temel prensipler aynıdır, sadece daha önemlidir, çünkü EV lastikleri gerçekten de zorlu bir sınavdan geçirilir.

Kaynak: CarBuzz

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Hemen ileti gönderebilir ve devamında kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için şimdi oturum açın.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.