Jump to content
Sign in to follow this  
  • entries
    201
  • comments
    22
  • views
    162,437

Serbestlik, Serbest Olunmadığının Farkındalığıdır

Sign in to follow this  
evrensel-insan

787 views

Yukaridaki baslikta iki onemli nokta vardir.

 

Birincisi, bir seyin farkindaligi onun olumsuzu ile mumkundur.

 

Ikincisi farkindalik tek basina bir seyi kazanmaya yetmez, yani;

 

Farkindaligi fiili hale getirecek olan ise bilinctir.

 

Burada bir onemli nokta da, serbestlik ile ozgurluk farkidir.

 

Iste bunun farkindaligi ancak bu farkli iki kavramin elde edilmesinin bilincine acilir.

 

Daha once sitemizde "ozgurluk ile serbestlik farki" ve "boyunduruk tutsakligi" basliklari ile bu konunun farkindaligi dile gelmisti.

 

Serbesstlik ile ozgurluk farkini algilamak Adina, ingilizceden ornek verelim.

 

Bir seyin serbestligi "free" olarak ifade edilirken, bir seyin ozgurlugu "liberal" sifati ile ifade edilir.

 

Genelde "liberal" sifati politik bir icerikte iken, free sifatinin belirleyici bir icerigi yoktur.

 

Peki "serbest olunmadiginin farkindaligi" ne demektir.

 

Eger bir kisi, herhangibir kavramin bunyesinde ise ve onun olumlu ya da olumsuz tarafinda ise, SERBEST DEGILDIR; KAVRAMA BAGIMLIDIR.

 

Yani KAVRAMI ORTAYA KOYAMAZ, SADECE KAVRAM ILE ILGILI OLAN OLUMLU YA DA OLUMSUZ BAGINI ORTAYA KOYAR.

 

Burada "siz" olumsuz eki, kisiyi kavramdan serbest yapmaz, sadece kavramin pozitifine karsit yapar.

 

Mesela milliyetci de, milliyetci karsiti da, milliyet kavramindan serbest degildir.

 

Yada dinli de dinsiz de din kavramindan serbest degildir.

 

Namuslu da namussuz da namus kavramindan serbest degildir.

 

Aslinda buradaki serbestlik, bir yerde "bagimsiz" olarak ta algilanabilir.

 

Cunku serbest olmamak demek, bagimli olmak demektir. Bagimli olan kavramin ya pozitifine ya da negatifine baglidir. Kavrami ortaya koyamaz, cunku kavramin bunyesinde ve tarafindadir.

 

Iste simdiye kadar serbestligin farkindaligi aciklandi.

 

Bilinc ise bu farkindaligin bilinmesi ve de bilissellige tasinilmasi,yani farkindaligin isleme konulmasidir. KAVRAMIN OLUMLU YA DA OLUMSUZ TARAFINDA DEGIL, KAVRAMDAN SERBEST OLARAK KAVRAMI ORTAYA KOYABILME BILISSELLIGIDIR.

 

Bu bir yerde, KAVRAMA ICINDEN VE TARAFINDAN DEGIL, DISINDAN VE TUM RESMINI GOREBILECEK SEKILDE BAKMAKTIR. Qua felsefesi, ya da kavram ile empati kurmak. Kavrama disaridan ve notr algi ile bakis, kavram disilik.

 

Demekki bir seyin farkindaliginin bilincini bilissellige tasimak, OLANA ISYAN ETMEKTIR. TARAF YA DA KARSI TARAFLILIK DEGILDIR.

 

Iste bu isyan ancak kisiyi kavramdan serbest kilar.

 

Burada yeri gelmisken, ozgurluk ise hic bir baski altinda kalmadan o kavrami kmisinin istedigi gibi kullanabilmesinin iznidir.

 

Yani OZGURLUK KISIYE BAGLI DEGILDIR, YASADIGI DUZENE SISTEME HUKUKA BAGLIDIR.

 

Serbestlikise tamamen kisinin insiyatifindedir.

 

Ozgur olanin kavrami istedigi tarafindan kullanma izni vardir, Yalniz bu kisi kavramdan serbest olmadiginin farkinda olmayabilir.

 

Kavramdan serbest olanin, kavrami disaridan gosterme serbestligi vardir, fakat bu serbestligi kullanma ozgurlugu olmayabilir.

 

Kisaca bir seyin kendisinin bilinci, karsitinin farkindaliginin bilgisini getirir.

 

Genelde karsitlik, ancak kendisinin farkindaliginin olumsuzlugu ile mumkundur.

 

Zaten kendisi olumlu ise, karsitinin farkindaligi itici, korkutucu, v.s. gelir.

 

Farkindalik, karsitligi getirir. Bu ya pasif ya da aktiftir.

 

Buradaki aktiflik, farkindaligin bilgisini bilince tasimak ve farkindaligi yerine getirmenin bilgisini de bilissellige tasimaktir.

 

Genelde bir beyin bir kavramdan serbest degilse, o kavramin olumlu ya da olumsuz emri altindadir ve yasamini ona gore yonlendirir.

 

Iste verileni oldugu gibi almak ve uygulamak, biattir. Her biat ise farkindaliginin farkina varilmamis bir biastir.

 

Iste o yuzden ilk isyan, verilenin tam karsisina gecmektir. Verilen ile inatlasmaktir.

 

Halbuki serbestlik, VERILENI ORTAYA KOYMAKTIR.

 

Bu da verileni oldugu gibi almak ya da tam karsisina gecmek ile degil; verilenin ne oldugunun bilisselligine varacak zihniyeti harekete gecirmek ve gereken soyutlamayi yapabilmek ile mumkundur.

 

Bunu felsefi olarak aciklamak istersek;

 

Mesela din felsefesi, bir kisinin kendi dini ya da dinsizligini ortaya koymasidir.

 

Halbuki dini felsefe, kendi dinini ya da dinsizligini ortaya koymak degil; din kavramini tum resmi ile ortaya koymaktir. Iste ancak bu sekilde din kavramindan serbestlik saglanir.

 

Bunu milliyet ya da baska herhangibir kavram icin uygulayabiliriz.

 

Iste dinden ya da milliyetten serbestlik, dinden ya da milliyetten; dinli ya da dinsiz milliyetli ya da milliyetsiz olarak dinden ya da milliyetten serbest olunmadiginin farkindaligidir.

 

Yani milliyet ya da din ortaya konmaz, dinlilik ya da dinsizlik, milliyetlilik ya da milliyetsizlik ortaya konur.

 

Iste ve herseyden once bunun FARKINDALIGI DEMEK, DININ VE MILLIYETIN DINLI/DINSIZ VE MILLIYETLI/MILLIYETSIZ HER IKI UCUNDAN DA RAHATSIZ OLMAK SORUN YASAMAK VE HER IKISINE BIRDEN ISYAN ETMEKTIR. Iste bu isyan ve rahatsizlik yeni bir bilisselligin bilincinin habercisidir.

 

Tabi bunun bilincin bilisselligine ulasmadan geri tepmesi olarak ta yansiyabilir.

 

Burada sonuc, isyani dindiren rahatsizligin sona ermesidir.

 

Kisaca farkindalik BEYINDE YER ETMISIN KENDINDEN BILINCSIZCE GELEN, YA DA KISININ BILINCI ILE KENDINI GETIRDIGI RAHATSIZLIGI VE ISYANIDIR.

 

Kisaca konu, beyinde yer etmisleri ve bilincalti temelli alisilagelmis kullanimi uygulamak degil, KISININ KENDI BEYNINI KENDININ ISLETMESI YA DA BEYNININ ISLEMESININ ONUNU ALGISINI KAPATARAK TIKAMAMASIDIR.

 

beynini kullanmak degil, isletmektir.

 

ZIHNININ SOYUTLAMASININ SOYUTLAMA YETISININ OLDUGUNUN VE BUNU KULLANMAK DEGIL, ISLETEREK DEGISTIREBILECEGININ FARKINDALIGIDIR.

 

Evrensel-Insan - Yapilandirmaci Epistemoloji/Qua Felsefesi/Bilissel Bilim/Serbest Dusunurluk/Devrimci Sorgulama/Numenal Devrim - Evrensel-Insan Zihniyeti

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.