Gönderi tarihi: 28 Kasım , 2009 15 yıl Fazıl Say -1970- Üç yaşındayken obuacı Ali Kemal Kaya ile ritmik jimnastik ve işitme alıştırmalarına başlayan Fazıl, bir yıl sonra Mithat Fenmen den aldığı piyano dersleriyle sevgiyi içeren bir öğrenim sürecine girmiştir. Fenmen le sekiz yıl süren bu dönem, piyano, solfej ve teorinin yanı sıra, besteciliğe özendirme çalışmalarını ve konser podyumlarına ısındırma amaçlı küçük dinletileri kapsar. Mithat Fenmen i yitirdiğimiz 1982 yılında Ankara Devlet Konservatuarı na giren Fazıl Say, Özel Statü olarak nitelenen hızlandırılmış yoğun eğitim çerçevesinde Kamuran Gündemir le piyano, İlhan Baran la kompozisyon çalışmıştır. Gündemir, yorum kavrayışı gerektiren yapıtlar üzerinde üst düzey bir değerlendirme ortamı yaratarak öğrencisini yetiştirmiş, İlhan Baran ise ona kompozisyon eğitiminin temeli olan teknik donanımları kazandırmıştır. Donanımların başlıcaları arasında armoni, kontrpuan, form bilgisi, analiz, enstrümantasyon, orkestrasyon, antik modlar, Türm Müziği makamsal ve ritmik sistemleri, caz armonisi, stil araştırmaları v.b. vardır. İlhan Baran, ayrıca çağdaş müzik stilleri çalışması için Ertuğrul Oğuz Fırat dan yararlanılmasını istemiş ve Fazıl, üç yıl Fırat dan ders almıştır. 1987 yılında konservatuarı bitiren genç piyanist, Almanya nın DAAD bursuyla bu ülkeye gitmiş, Düsseldorf Müzik Yüksek Okulu nda Amerikalı piyanist David Levine in öğrencisi olmuştur. Dünyanın önde gelen Schubert yorumcularından olan Levine, Yaratıcı Yorumculuk un tipik bir örneğidir. Fazıl Say, piyanist kimliğiyle onu örnek almıştır. 1991 yılında Konser Piyanisti diplomasını alan besteci, Berlin e yerleşerek profesyonel müzik yaşamına atılmıştır. Uluslararası ilk başarısı, Avrupa Birliği nin düzenlediği Avrupa Piyano Yarışması nda kazandığı ödüldür (1991). Aynı yıl Berlin Senfoni Orkestrası nın kendisine sipariş ettiği konçerto, bu orkestranın eşliğinde kemancı Götz Bernau ve bestecinin solistliğinde dünya prömiyeri olarak seslendirilmiştir. Fazıl ın 1991 1995 yılları arasında Almanya da verdiği konser ve resitaller üzerine basında yayınlanan yazılar, bir kitap oluşturacak sayıdadır. 1994 yılı, piyanist ve bestecimizin kariyerinde dönüm noktasıdır: Genç konser artistleri Avrupa Yarışması nda birinci olduktan sonra, New York da yapılan kıtalararası yarışmada dünya birinciliğini almış; Radio France Beracasa Vakfı, Paul A. Fish Vakfı, Boston Metamorphos Orkestrası, M. Clairmont Vakfı gibi kuruluşların ödülleriyle onurlandırılması, kariyerini New York da sürdürmesini getirmiştir. 1995 yılından günümüze uzanan süreç içinde tırmanışını sürdüren Fazıl Say, Fransa ağırlıkta olmak üzere Avrupa ülkelerinde ve beş kıtada etkinliklerini sürdürmekte, günümüzün önde gelen şef ve orkestralarının eşliğinde konserler vermekte, ünlü salonlarda resitaller sunmaktadır. CD ler için önünde parlak bir yolun açıldığı görülmektedir. Besteciliği üzerine öncelikle söylenmesi gereken, yazdığı piyano yapıtlarını daha sonra orkestra yapıtlarına dönüştürmesidir. Bu nedenle konçertolarının sayısı giderek artmaktadır. Geniş bilgi için E-Mail yoluyla Young Concert Artists ve André Borocz adları, yada Warner Music firması kullanılabilir. BAŞLICA YAPITLARI 1. Prelüdler , flüt ve piyano için, 1985; ilk seslendirme: Mehmet Mesci ve F. Say, 1986. 2. Süit , piyano için, 1986. 3. Siyah İlahiler , keman ve piyano için, 1987; ilk seslendirme, Götz Bernau ve Sayali Dadaş; Berlin in 750. yılı kutlamaları dolayısıyla, 1987. 4. Gitar Konçertosu , 1987; bu yapıtı geri çekti, 1997 de gitar ve orkestra için yeni bir yapıt yazdı. 5. İpek Yolu , piyano için, 1989; ilk seslendirme: RIAS Berlin Radyosu, canlı yayın: F. Say, 1989; sonradan konçertoya dönüştürüldü. 6. Yansıtmalar , keman, piyano ve orkestra için konçerto, 1991; ilk seslendirme: Eduard Maturet yönetimindeki Berlin Senfoni Orkestrası, solistler; Götz Bernau, F. Say, 1991. 7. Nasreddin Hoca nın dansları (sonradan Türk Dansları olarak adı değiştirilmiştir), piyano için, 1991. 8. Antik Anadolu Modları Albümünden , piyano için, 1991. 9. Üç Masal , oda orkestrası için: (12 yaylı, 6 üflemeli çalgı, arp, çelesta ve vurmalı çalgılar için), 1992. 10. Liszt in si minör sonatı orkestralaması ; büyük orkestra için, 1992. 11. Altı Prelüd Debussy nin 6 prelüdünün orkestralaması. 14 solo çalgıcı için: flüt, obua, klarnet, fa.got, trompet, 2 vurmalı çalgı, piyano, gitar ve yaylılar dördülü, 1992; ilk seslendirme: besteci yönetimindeki Yeni Müzik Topluluğu, Köln, 1992. 12. Paganini nin temaları üzerine çeşitlemeler (modern caz stilinde) piyao için, 1993. 13. İpek Yolu , piyano konçertosu, 1994; ilk seslendirme: Scott yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, solist: F.Say, 1995. 14. Fantazi parçaları , piyano için, 1993. 15. Caz Fantazileri , piyano için, 1994. 16. Senfoni Konçertant , piyano ve büyük orkestra için, 1993; ilk seslendirme: Gürer Aykal yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, solist: Fazıl Say, 1996; orkestra: 3 flüt, 3 obua, 3 klarnet, altosaksofon, 2 fa.got, kontrafagot, 4 trompet, 3 trombon, tuba, 7 vurmalı çalgıcı için 27 vurmalı çalgı ve yaylılar için (14+12+12+8) 17. Gitar ve Orkestra için , (gitar konçertosunun yeniden yazılışı), 1996. 18. İki Ballade , oda orkestrası için; 1996 ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996. 19. Oda Senfonisi , oda orkestrası için, 1996; ilk seslendirme: Scott Yoo yönetimindeki Boston Metamorphosen Orkestrası, 1996. 20. Kara Toprak , piyano için, Aşık Veysel in teması üzerine, 1997. 21. Gülnihal , piyano için, Hamamızade İsmail Dede Efendi nin teması üzerine, 1997. 22. Kadanslar , Mozart ın piyano konçertoları için kadanslar, 1987 1996. Çağdaş Türk Bestecileri
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.