Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:

99417967.gif

 

Perihan Önder Ridder -1960-

 

Kadın bestecilerimiz, geleneksel sanat müziği türünde yüzyıllar boyunca katkıda bulunmuşlardır. Çok sesli müzikte ise uluslararası yeri bulunan kadın bestecilerimiz Cumhuriyet döneminde yetişmiştir. Örneğin Yüksel Koptagel, İspanya da seslendirilen ve yayınlanan yapıtlarıyla bu alanın öncüsü kabul edilir.

 

Perihan (Önder) Ridder, yeni kuşak kadın bestecilerimiz arasında müzikbilim çalışmalarıyla da dikkat çekmiştir. Onun öğrenim süreci yeni arayışların getirdiği aşamaları kapsar: 1970 de İzmir Devlet Konservatuarı nda Seride Barlas la piyanoya başlayan besteci, Tomris Öziş le de piyano çalışmış, 1974 te Ankara Devlet Konservatuarı kompozisyon bölümüne geçmiştir. 1975 te yine İzmir e dönen ve Muammer Sun la kompozisyon çalışan Önder, 1981 de İstanbul Devlet Konservatuarı na geçerek İlhan Usmanbaş ın öğrencisi olmuştur. 1987 ye kadar süren bu dönemde bestecimiz ayrıca Adnan Saygun la makamsal müzik ve etnomüzikoloji çalışmış, Kemal İlerici den Türk Müziği armonilemesi dersleri almıştır. 1987 de doktorasını veren besteci, yurt dışında öğrenim yapma olanağını bulmuş, Feridun Vakfı bursuyla Budapeşte de Liszt Müzik Akademisi nde çalışmalarını sürdürmüştür.

 

Müzikbilim araştırmaları kapsamında, Türkiye nin çeşitli bölgelerinde halk müziği derlemeleri yapan Önder, Türk bestecilerinin yapıtlarına eğilen analiz çalışmalarıyla bestecilik temelini geliştirmiştir. Analizleri arasında Saygun un üç yaylılar dördülü ve Rey in yedi parçadan oluşan piyano albümü vardır.

 

Çalışmalarını Almanya da sürdüren Perihan Önder Ridder, Türkiye de kompozisyon ödülleri almıştır. 1978 de Kavakta Turna Sesi Var adlı yapıtıyla İzmir Devlet Konservatuarı nın yarışmasında ikincilik ödülü, 1981 de Atatürk ün 100. Doğum Yılı nedeniyle TRT nin düzenlediği yarışmada mansiyon, 1989 da TRT nin düzenlediği yarışmada yaylı çalgılar orkestrası için yapıtıyla mansiyon, Eczacıbaşı yarışmasında ikincilik.

 

Bestecimiz, halk müziği makam ve ritmlerine yakınlık duymuştur. Bu kökler ilk yapıtlarında daha belirgindir. 1983 den sonra yazdığı yapıtlarında halk müziği öğeleri, yeni müzik teknikleri içinde daha özgür kullanılmıştır. Bu dönemde özellikle Usmanbaş, Saygun ve Schnittke den etkilenmiş olduğu söylenebilir.

 

Perihan Önder Ridder in yapıtlarının hakları kendisine aittir. Geniş bilgi için besteciye başvurulabilir.

 

Çağdaş Türk Bestecileri

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.