Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:

25373243.gif

 

Sarper Özsan -1944-

 

 

Müziğin toplumsal işlevini değerlendiren bestecilerimizin başında sayılması gereken Özsan, bu uğurdaki savaşımıyla saygınlığını pekiştirmiştir.

 

Bir subay çocuğu olarak Bandırma da doğan bestecimiz, müziğe Kemal Eroğlu dan aldığı mandolin dersleriyle başlamış, lise öğrenimi sırasında pop ve rock müziğiyle ilgilenmiştir. 1962 yılında Ankara Devlet Konservatuarı kompozisyon bölümüne giren sanatçı, Necil Kazım Akses ile armoni, kontrpuan, füg, orkestrasyon ve kompozisyon, İlhan Usmanbaş la müzik formları ve müzik tarihi, Metin Öğüt le solfej, Adnan Saygun la modal müzik, Selçuk Gündemir, Tulga Cetiz ve Gülay Uğurata ile piyano çalışmış, ayrıca kemal ilerici den iki yıl Türk Müziği makamları, dil örgüsü, ölçüleri, biçimleri ve armonileme dizgesi dersleri almıştır. 1967 de TRT in düzenlediği halk müziği derleme çalışmalarında Burdur yöresinde derlemeler yapan Özsan, 1969 da konservatuarın kompozisyon bölümünü bitirmiştir.

 

1970 den başlayarak TRT de birkaç yıl müzik uzmanlığı görevinde bulunan bestecimiz, bu yıllarda TRT televizyonunun ve radyolarının müzik yayın planını hazırlamıştır. 1971 de siyasal nedenlerle tutuklanan bestecimiz, 20 ay süren tutukluluk döneminde müzik çalışmalarını kuramsal olarak sürdürmüş, Türk müziğine ilişkin bilgilerini derinleştirerek bağlamada klasik üçlü ve Kemal İlerici nin dörtlü akorlarını basma olanaklarını araştırmıştır. 1973 te cezaevinden çıkan bestecimiz, İstanbul Devlet Konservatuarı öğretim üyeliğine atanmış, 1977-80 arasında işçi, köylü ve öğrencilerden oluşan Aydınlık Korosu nu çalıştırmış ve bu toplulukla çok sayıda konserler vermiştir. 1978-81 yılları arasında çok sesli müzik kurumlarının temsilcisi olarak TRT Yönetim Kurulu üyeliği görevinden 1982 de alımış, sekiz yıl sonra Danıştay kararıyla görevine dönmüştür. (1990)

 

Bestecimiz, öğrencilik yıllarından beri sürdürdüğü çeşitli çalışmaların yanı sıra, çalgı müzikleri, çocuk müzikleri, devrimci şarkı ve marşlar, şan ve piyano için lied ler, koro için düzenlenmiş türkü çokseslemeleri, multivizyon gösterileri ve TBMM kuruluş yıldönümleri için yazılmış şenlik müzikleri ile çok sayıda tiyatro ve film müzikleri bestelemiş; eğitim, kültür, estetik ve müzik konularında konferanslar vermiş, çeşitli gazete ve dergilerde yazılar yayınlanmıştır.

 

1983 te Ulusal Gitar Müziği Beste Yarışması nda birincilik ödülü, 1989 da 2. Ankara Film Şenliği nde Av Zamanı filmi için yaptığı çalışmasıyla En iyi müzik ödülü nü almıştır.

 

Sarper Özsan, temelde halk müziğinden yararlanmıştır. Bu çalışmalar genellikle somut, anlaşılması zor olmayan yapıtlardır. Ritmik, ezgisel, armonik ve biçimsel olarak karmaşık yapılardan uzak, açık, yalın ve halk müziğinin özünü bozmayan bir yazıyı yeğlemiştir. Armoni dili olarak bazı yapıtlarında Kemal İlerici nin dörtlü armoni dizgesini, bazılarında ise klasik üçlü armoniyi, ancak kendince organize edilen disonansları kullanmıştır.

 

Bestecimiz, üçlü armoniyi yalın bir biçimde uyguladığı çalışmalarında modal yaklaşıma yönelmiştir. Kontrpuansal yazıya yakınlığı vardır; ayrıca poliritmik ve pilimodal teknikleri sıkça değerlendirir. İçeriğin yanı sıra, biçime de önem verdiği görülür.

 

Halen MSÜ Devlet Konservatuarı nda öğretim üyesi

 

Çağdaş Türk Bestecileri

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.