Zıplanacak içerik

Featured Replies

Gönderi tarihi:

55157909.jpg

 

İlhan Baran (1934-? )

 

Türk entelektüalizminin seçkin bir kişiliğini temsil eden İlhan Baran, antik Anadolu uygarlığından günümüze değin uzanan ileri çizgiyi özgün bir değerlendirme süzgecinden geçirerek müziksel anlatım gereçlerini kökleriyle kavrayan çağdaş bir senteze yönelmiştir. O bir Seçkici dir; Oysa seçilmesi gerekeni tarihsel / insancıl köklerden çıkartmayı amaçlar. Antik Yunan modlarını yada geleneksel müziğimizin makamsal ve ritmik sistemlerini çağdaş bakışla yeniden ifadelendirir. Böylece bilinçle yaratılmış bir soyutlama katına ulaşır. Üç Soyut Dans , Mavi Anadolu , Töresel Çeşitlemeler gibi başlıklar, aslında yapıtlarının özünü belirten ipuçlarıdır.

 

Ankara daki Atatürk Lisesinde öğrenim yaparken müzik öğretmeni Ziya Aydıntan ın özendirmesiyle Ankara Devlet Konservatuarına giren BARAN, önce Fromme ile kontrbas çalışmış, bir yıl sonra kompozisyon bölümüne geçerek Adnan Saygun un öğrencisi olmuştur. Bu dönemde Selçuk Gündemir ile piyano, Ruşen Ferit Kam ile geleneksel sanat müziği, Muzaffer Sarısözen ile halk müziği ve konservatuar dışında Kemal İlerici ile Türk Müziği Armonisi çalışmıştır. 1960 da kompozisyon bölümü ileri devreyi bitiren besteci, 1962 de devlet bursu ile Paris e gönderilmiştir. Ecole Normale de Musique de Henri Dutilleux nun kompozisyon öğrencisi olarak öğrenim yapmış, okulu bitirdikten sonra Paris radyo-televizyonunda Maurice Ohana nın yönetmekte olduğu somut müzik kurslarına katılmıştır.

 

1965 de yurda dönen BARAN, Ankara devlet Konservatuarında kompozisyon öğretmeni olmuş, yeni kuşak bestecilerimizin yetişmesinde öncü rol oynamıştır. Örneğin son kuşak bestecilerimizden Fazıl Say ve Muhiddin Dürrüoğlu Demiriz, O nun öğrencisiydi.

 

İlhan BARAN ın 1964 yılında Paris te bestelediği Üç Bagatel geleneksel müziğimizin bir soyutlamasıdır. Yurda döndüğü yıllarda halk müziği gereçlerine eğilerek yazdığı üflemeliler beşlemesi için Demet adlı yapıtında, dörtlü armoni dizgisinden yararlanmıştır. 1975 yılında bestelediği keman, viyolonsel ve piyano için düşünümler i , kendisi bir çeşit psikolojik atmosfer olarak niteler. 1980 li yıllarda tamamladığı orkestra yapıtı töresel çeşitlemeler üç notalık bir çekirdek üzerine (re, do diyez, si bemol) kurulmuştur. 10 bölümden oluşan yapıt boyunca bu çekirdek değişik açılımlara girer, zaman zaman atonal yada amodal paleti içerir; orkestra gurupları daha çok birere renk ve atmosfer öğesi olarak kalır. BARAN ın bu yapıtı henüz seslendirilmemiştir.

 

İlhan BARAN ın müziği üzerine bestecimiz ve müzik tarihçimiz Ertuğrul Oğuz Fırat ın değerlendirmesi özetle şöyledir: BARAN ın sayısı az olan yapıtlarının her birinde, bir öncekine oranla ezgisel soyutlamayı geliştiren, olağan üstü bir titizlikle hazırlandığı hemen belli olan, tartısal özlenmeye doğru çarpıcı bir yöneliş görülür. Çağdaş müziğimizin gelişme çizgisinde önemli bir yükselişi belirleyen BARAN ın, gelecek kuşakları hazırlanmasında çok sağlam bir basamağı oluşturduğu açıkça görülmesi gereken bir noktadır.

 

Bestecimizin bütün yapıtları basılmıştır. Yapıtlarının hakları kendisine aittir. İlhan BARAN ın başlıca yapıtları şunlardır:

 

 

ORKESTRA VE ODA MÜZİĞİ ESERLERİ

 

 

1) Töresel Çeşitlemeler , orkestra eseri.

 

2) Yaylılar Dörtlüsü , oda müziği eseri.

 

3) Demet , flüt, obua, klarnet, korno ve ***** için.

 

4) Dönüşümler , keman, viyolonsel ve piyano için.

 

5) Dört parça , iki flüt için.

 

 

ŞAN & PİYANO VE KORO ESERLERİ

 

 

1) Uygulamalar , (birinci albüm) bas ve piyano için.

 

2) Uygulamalar , (ikinci albüm) bas ve piyano için.

 

3) Dört Zeybek , bas ve piyano için.

 

4) Eylül Sonu , karma koro için.

 

5) Ezgi Demeti , karma koro için.

 

6) Şarkılar , karma koro için.

 

 

SOLO ÇALGI ESERLERİ

 

 

1) Sonatin , keman için tek bölüm.

 

2) Küçük Suit , piyano için.

 

3) Üç Bagatel , piyano için.

 

4) Üç soyut dans , piyano için.

 

5) İki sesli sonatin , piyano için.

 

6) Siyah Beyaz , piyano için.

 

7) Mavi Anadolu , piyano için.

 

8) Çocuk Parçaları , piyano yada klavsen için.

 

 

 

Not: İlhan Baran ın Danhauser den genişleterek yazdığı Temel Müzik Kuralları adlı bir teori kitabı da vardır.

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.