Gönderi tarihi: 25 Kasım , 2009 15 yıl İlhan Usmanbaş (1921-? ) İkinci kuşak bestecilerimizden Usmanbaş, öncü kavrayışla uluslararası planda başarılar kazanmış, kompozisyon ödülleri almıştır. O, çağdaş müzik tekniklerini izleyerek ustalıkla kullanan ve kendisini bütünüyle öncü yaklaşıma adayan ilk bestecimiz sayılabilir. Atatürk ün çağdaş uygarlık düzeyi ne ilişkin ünlü özdeyişinin, müzikte yaşama geçirilmesi, herhalde bu tür yaklaşımlar olsa gerekir. İlhan Usmanbaş ın 50 yılı aşkın bestecilik serüvenini birkaç sayfada özetlemek pek kolay değildir. Onun yarım yüzyıllık yaratıcı üretkenliğini sergileyen başarılar dizisi, belki başlıklar altında sunulabilir, yada genel bir bakış la özetlenebilir. Ben, ikinci yolu tutmayı yerinde buluyorum. Önce şöyle bir özet deneyeyim: Galatasaray Lisesi nde Sezai Asal dan viyolonsel dersleri almaya başlayan Usmanbaş, liseyi bitirdikten sonra İstanbul Belediye konservatuarı nda viyolonsel çalışmalarını sürdürürken, Cemal Reşit Rey in armoni öğrencisi olmuş, 1942 de Ankara Konservatuarı Kompozisyon bölümüne girerek Hasan Ferit Alnar la çalışmıştır. 1948 de kompozisyon bölümünün ileri devresini Saygun un öğrencisi olarak bitirmiş, bu kurumda armoni, form bilgisi, müzik tarihi ve kompozisyon dersleri vermiştir. Aynı yıl, opera sanatçısı Atıfet Üçkök le evlenmiştir. 1964 te Ankara Konservatuarı nın, 1974 te ise İstanbul Konservatuarı nın, müdürü olmuştur. Günümüzde M.S.Ü. Devlet Konservatuarı nda kompozisyon profesörüdür. Bu özet, bestecimizin Türkiye de tırmandığı basamakların birkaç satırda anlatılan görünümü olabilir. Oysa Usmanbaş, yükseliş çizgisini uluslar arası düzeyde gerçekleştirilmiştir. Yapıtlarını yönetmek, kongre ve festivallere katılmak, jürilerde görev almak gibi fırsatlarla birçok ülkeye gitmiş, etkinliklere katılmıştır. Aldığı kompozisyon ödülleri ise, şöyle sayılabilir: 1) 1954 te, Yaylılar Kuarteti ile Fromm Müzik Ödülü; 2) 1958 de Koussewitzki Ödülü; 3) 1967 de Wieniawsky Kompozisyon Ödülü, 4) 1969 da Bale Müziği Ödülü. İlhan Usmanbaş, 1971 de Devlet Sanatçısı unvanıyla, 1993 te Sevda-Cenap And Vakfı Onur Ödülü Altın Madalyası yla onurlandırılmıştır. Sayısı 100 ü geçen yapıtları, hemen her çeşit çalgı müziği yaratısını kapsar. Senfoni, konçerto, şan ve orkestra için, oda müziği için yapıtlar, bale ve sahne müzikleri, şan-piyano yapıtları, piyano parçaları v.b. onun her yıl dolu dolu ürettiği sanatsal verimleri sergiler. Bestecimizi kişilik olarak tanımak için başa bir özet biçimi de denemeye değer buluyoruz. Babasının avukat olarak çalıştığı bir Ege kıyı kasabasında henüz dört yaşındayken müziğe ilgi göstermiştir Usmanbaş. Bu yıllarda, İstanbul da öğrenim yapan ağabeyi Orhan Usmanbaş, keman dersleri de alıyordu ve kasabaya döndüğünde kardeşine kemanlıyla parçalar çalıyordu. İlhan Usmanbaş, ortaokuldayken ağabeyinin İstanbul dan armağan olarak getirdiği yarım viyolonselle kendi kendine viyolonsel çalışmaya başladı (1933 1936). Ve Galatasaray Lisesi ne girdiğinde, okulun müzik öğretmeni ve iyi bir viyolonselci olan Sezai Asal dan dersler alarak çalgısında ilerledi, hatta lise son sınıfta İstanbul Şehir Orkestrası nda geçici üyelik yaptı. 1941 de İstanbul Üniversitesi nde felsefe öğrenimine başlayan Usmanbaş, çok geçmeden felsefeyi bırakarak konservatuara döndü ve Cemal Reşit Rey in öğrencisi oldu. 1941 in acı olayı ise ağabeyi Orhan Usmanbaş ın beklenmedik ölümüdür. 1942 de Ankara Konservatuarı kompozisyon bölümüne giren besteci, viyolonsel çalışmalarını burada David Zikrin ile sürdürmüş, Bülent Arel ve Nevid Kodallı gibi öğrenci arkadaşlarıyla sıkı bir dostluk kurmuştur. İlk yapıtları 1944 tarihini taşır: Nazım Hikmet in bir şiiri üzerine bir koro parçası ve Paul Valery nin bir şiiri üzerine Lied Henüz öğrenciyken yazdığı ilk orkestra yapıtı, Mozart tan esinlendiği Küçük Gece müziği dir (1946). Yine aynı yıl içinde Usmanbaş ı yeni arayışlar içinde görüyoruz: Sartre ve Leibowitz in yazılarını ve kitaplarını Fransızca dan izlemeye başlamış, Ablan Berg in Wozzeck operasını kitaplıkta keşfederek Bülent Arel le birlikte öteki çağdaş bestecilerin yapıtlarını incelemeye, seslendirmeye girişmiştir. Konservatuar öğrencisi olmayan genç bestecilerden Ertuğrul Oğuz Fırat la arkadaşlığın başlaması da bu yıllardadır. Usmanbaş için özellikli yıl 1948 dir: Mezuniyet çalışması olarak 1. Senfoni tamamlanmış ve seslendirilmiş, şan-opera mezunu Atıfet Üçkök le evlenmiş ve konservatuara öğretmen olarak atanmıştır. Bestecimizin 1948 den sonraki elli yıllık yoğun çalışmaları, batı müzik dünyasıyla ilişkilerini ve doğal olarak bestecilikteki gelişim sürecini kapsar: 1952 de UNESCO bursuyla A.B.D. ye gitmiş, gemiyle yaptığı bu yolculukta Luigi Dallapiccola ile tanışmıştır; Boulez in dizisel yazı üzerine makalesini okuduktan sonra 12 ton sisteminin gelişim çizgisi üzerindeki kavrayışını netleştirmiştir; 1954 de Roma da yapılan Musica del XX. Secolo kongresine katılarak Dallapiccola ve Berio ile dostluğunu pekiştirmiştir. Usmanbaş, 1957 de Rockefeller bursuyla iki yıl için eşiyle birlikte Amerika ya gitmiş, Henry Cowell, Milton Babbitt, Elion Carter, Morton Feldman ve Aaron Copland ile tanışmıştır. Bu dönemde New York taki Juilard Müzik Okulu nun öğretim yöntemleri üzerinde çalışmış ve Persichetti den yararlanmıştır. 1960 tan sonra besteci, dizisel yazı dan uzaklaşmaya başlayarak yeni tekniklere yönelmiştir. Aslında onun bestecilik serüveni genelde şöyle bir çizgi izlemiştir: 1) 1948 e kadar, Hindemith, Bartok, Stravinski, Rey etkileri. 2) 1950 60 arası, dizisel teknikler ve özgün uygulamaları. 3) 1960 tan günümüze, dizisel sonrası özgün araştırmalar; aleotoric (raslamsal), özgür polifoni, kollaj, minimal uygulamaları, monoritmik, optik-grafik özgür değerler, mikromodalite. 100 ü aşkın yapıtı ve müzik planında çok yönlü uluslar arası çalışmasıyla katkılarını sürdürmekte olan Usmanbaş için New York Times gazetesinde yayınlanan bir yazıdan yaptığımız kısa alıntı şöyledir. İlhan Usmanbaş ın Üç Müzikal Şiir inde insan sesinin tüm olanaklarından yararlanıldığı görülmektedir. Bu öğelerin eşliği, parlak, duyarlı bir tını sergilemiştir. Bestecimiz, Türkiye de uzun yıllar sürdürdüğü kompozisyon öğretmenliği koşutunda, kitaplar ve çeviriler yayınlamış, kongre bildirileri ve makaleler yazmıştır. Başlıcaları arasında: Müzikte Türler ve Biçimler (André Hodeir den çeviri), Kısa Dünya Musıkisi Tarihi (Curt Sachs tan çeviri) ve Müzikte Türler sayılabilir. İlhan Usmanbaş ın yapıtlarına ilişkin nota koleksiyonu, Sevda-Cenap And Müzik Vakfı belgeliğindedir. İlhan Usmanbaş ın yapıtları, klasik sınıflandırma başlıkları altında bölünemeyeceği için, onun yapıtlar dizinini, kendisinin de uygun gördüğü biçimde, besteleniş tarihi sırasıyla yazıyorum BESTELERİ 1) Altı Prelüd , piyano için, Ankara 1945; Başlıklar: Toccato, Siciliano, allo conanina, duo lyriche, V, Alla Francese; Basım: Theodore Presser, Bryn Mawr, A.B.D. 2) Küçük Gece Müziği , yaylılar orkestrası için, Ankara, 1946; Başlıklar: Allegro, Adagio, Menuetto, Finale; Basım: Ankara Devlet Konservatuarı, No:16. 3) Sonat , keman ve piyano için, Ankara, 1946. Başlıklar: Allegro, Adagio, Allegro. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı, No:31. 4) Yaylılar Dörtlüsü 47 , Ankara,1947. Bartok un Anısına: 2/4=88, 1/4=52, 3/8=96, tema ve çeşitlemeler: Fromm Ödülü. Basım:Boosey/Hawkes, New York. 5) Keman Konçertosu , Ankara 1947. İlhan Özsoy için. Başlıklar: Allegro, Allegro molto. Keman Piyano Uyarlaması: Usmanbaş. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 6) Senfoni No:1 , Ankara 1948. (Gözden geçirme: 1978). Başlıklar: Preludio, Allegro, Postludio, partiler And Vakfı nda. Band Kaydı: 1986. 7) Kentet , klarnet ve yaylılar dörtlüsü için. Ankara 1949. Başlıklar: Allegro, adagio, allegro. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı, No:20. 8) Sonat , trompet ve piyano için, (Haendel stilinde), Ankara, 1949. Başlıklar: Allegro, Largo, Allegro. Bestecinin el yazısından çoğaltma. 9) Sonat , obua ve piyano için. Ankara, 1949. Ali Kemal Kaya ya. Başlıklar: Invention, Chaconne, Toccata. Bestecinin el yazısından çoğaltma. 10) Anlatıcı , yaylılar orkestrası, yaylılar dörtlüsü, piyano ve timpani için müzik, Ankara, 1950. (tamamlanmadı) 11) Senfoni No:2 yaylılar için, Ankara, 1950. Başlıklar: Allegro, adagio, allegro. Bestecinin el yazısından çoğaltma. 12) Viyolonsel ve piyano için müzik No:1 , Ankara 1951. Tek bölüm. Bestecinin el yazısından çoğaltma. 13) Viyolonsel ve Piyano için müzik No:2 , Ankara 1951. Ankara Devlet Konservatuarı Yayınları. 14) Morg Şiiri , anlatıcı, koro ve büyük orkestra için. Ankara 1952. Şiir: Ertuğrul Oğuz Fırat. (tamamlanmadı). 15) Üç müzikli şiir , soprano ve piyano için. Ankara-Tanglewood, 1952. Sunu: Luigi Dallapiccola. Basım: Suvini Zerboni, Milano, 5306. (Koussewitzky Ödülü). 16) Salvador Dali den 3 resim ,22 yaylı çalgı için,Ankara 1952 1955. Başlıklar: Las Tentationes de san Antonio , El Sentuaro , Angel Explotando Annonicamente. Bestecinin el yazısından çoğaltma. 17) Beş Etüt , keman ve piyano için. Ankara 1952 1955. Radyo kaydı; el yazısından çoğaltma. 18) Yaylılar orkestrası için deneme , Ankara, 1953. 19) Oğuzata , sahne müziği, Ankara, 1955. Selahattin Batu nun yapıtı. 20) Dört Japon Estampı , kadın korosu ve orkestra için, Ankara, 1956. (Partisyonu kayıp). 21) Siyah Kalem , film müziği, üflemeliler ve vurmalılar için. İstanbul, 1956. 22) Klarnet ve viyolonsel için üç parça , Ankara, 1956. 23) Üç Sonatin , klarnet ve piyano için, 1056. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı No: 22. 24) Mavi Kuş , tiyatro müziği, Ankara, 1956. 25) Üç Bölüm , iki piyano için, Ankara, 1957. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 26) Şiirli Müzik , New York, 1958. Mezzo-soprano ve beş çalgı için. (Koussewitzky Ödülü), Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 27) İki Madrigal , karma koro için, Ankara, 1959. 28) Un coup de dés , Stéphan Mallarmé nin bu başlıktaki şiirinin hecelerinden türetilmiş sesli ve sessizler üzerine büyük koro ve orkestra için, Ankara, 1959. 29) Repos d été , Eluard ın şiiri üzerine yaylı dörtlü ve soprano için, Ankara, 1960. 30) Sekizli , Ankara, 1960. 31) İki Parça , keman ve viyolonsel için, Ayvalık, 1960. 32) Viyola ve Piyano için, Ankara, 1961. 33) Gölgeler , büyük orkestra için iki bölüm, Ankara, 1962. 34) Ölümsüz Deniz Taşlarıydı , piyano için, Ankara, 1965; Kamuran Gündemir e adanmıştır; Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 35) Soruşturma , piyano için tek bölüm. Ankara, 1965. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 36) Mavi Üçgen , obua için tek bölüm, Ankara; 1965. Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 37) ki yalnızdırlar , solo keman için tek bölüm, Ankara, 1965-68; Suna Kan a adanmıştır; Radyo Kaydı: 1968. 38) Boşluğa Atlayış , Keman solo ile flüt, İngiliz kornosu, kontrbas ve piyano için tek bölüm, Ankara, 1965-66; Wieniawsky Kompozisyon Yarışması Birincilik Ödülü, Ponzan, Polonya; Basım: keman ve piyano uyarlaması olarak Polomya Devlet Müzik Yaylınları. 39) Bölüm , büyük orkestra için, Ankara, 1965-66; Kurtuluş Savaşı Adına ; TRT siparişi; radyo kaydı: G. E. Lessing yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası. 40) 12 Küçük Parça , çocuk tiyatro oyunlarından derlemeler, 3 flüt, 2 obua, keman ve vurmalılar için, Ankara 1967; Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 41) Parçalanan Sinfonietta , çeşitli çalgılardan oluşan orkestra için. Ankara, 1967-68; Ertuğrul Oğuz Fırat a; ilk seslendirme: Utrecht, Hollanda, 1980; TRT siparişi; Partisyon ve partiler TRT belgeliğinde. 42) Raslamsallar I, II, III, trompet, piyano, keman ve kontrbas için, Ankara, 1967; Şebnem Aksan ın koreografisiyle ilk seslendirilme: İstanbul, 1977. 43) Raslamsallar IV, V, VI, vibrafon, alto saksofon, kontrbas ve vurmalılar için, Ankara 1968, ilk seslendirilme: Ankara, 1993, Moskova Yeni Müzik Topluluğu. 44) Raslamsal, Vc-Pf I, II , viyolonsel ve piyano için, Ankara, 1968; İlk seslendirme Ankara, 1993, Moskova Yeni Müzik Topluluğu Üyeleri. 45) Biçim/Siz (I, II, III) , piyano için, Ankara 1968: ilk seslendirme, Ankara, 1971, Kamuran Gündemir. 46) Kaynak , piyano solo, sekiz viyolonsel, dört kontrbas için açık biçim, Ankara, 1968. 47) Bale için müzik , çeşitli çalgılardan oluşan orkestra için, Ankara, 1968; Cenevre Bale Müziği Yarışması Ödülü (1969); İlk sahnelenişi; Cenevre, 1971; Senogrofi: Jean-Marie Sosso; Türkiye de ilk sahnelenişi: Ankara Devlet Opera ve Balesi, 1974; Koreograf: Duygu Aykal. 48) Özgürlükler , koro, vurmalılar ve yönetmen için,Ankara 1970. 49) Şenlikname , beş solo, kadın korosu, arp, zil türü vurmalılar ve davul türü vurmalılar için, ilhan Berk in aynı addaki şiiri üzerine; Necil Kazım Akses e adanmıştır, Ankara, 1970. 50) Bakışsız Bir Kedi Kara , ses ve piyano için, Ankara, 1970; Ece Ayhan ın aynı addaki şiir demeti üzerine; ilk seslendirme; İstanbul, 1977, Mesut İktu ve Metin Öğüt; Basım: Ankara Devlet Konservatuarı. 51) Kareler , sesler, konuşmacılar, koro ve çalgı topluluğu için, Ankara, 1970; Behçet Necatigil in aynı addaki şiir demeti üzerine. 52) Yaylı Dördül 70 , Ankara, 1970. Faruk Güvenç e; ilk seslendirme: Yücelen dörtlüsü, Ankara, 1973. 53) 4 kolay 12 ton parçası , piyano için, Ankara, 1970; Ulvi Cemal Erkin e; ilk seslendirme: Kamuran Gündemir, Ankara, 1973. 54) Gençliğe Hitabe , orkestra ve iki konuşmacı için Atatürk ün Gençliğe Hitabe si üzerine, Ankara, 1973. ilk seslendirme: Hikmet Şimşek yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, 1974; Kültür Bakanlığı Siparişi. 55) Devr-i Kebir , vurmalılar altılısı için, Ankara, 1974; İlk seslendirme: İstanbul Festivali, Fink Vurma Çalgılar Altılısı, 1975; Basım: Edition Simrock, Hamburg. Bale olarak kullanımı: Japonya, 1993, Koreografi: Dilek Evgin. 56) FI-75 , solo flüt için, İstanbul 1975; ilk seslendirme: Mükerrem Berk, 1975. 57) Bas Klarnet X Bas Klarnet , bas klarnet ile banda alınmış bas klarnet, İstanbul, 1976; Harry Sparnaay a; ilk seslendirme: H. Sparnaay, Hollanda, 1979. 58) bulutlar nereye gider? , bale müziği, dört vurma çalgıcı ile iki obua için, Ayvalık-Ankara, 1977; ilk temsil: Ankara Devlet Opera ve Balesi, koreograf: Duygu Aykal; partisyon: Ankara Devlet Opera ve Balesi nde. 59) Saksofon Dörtlüsü , İstanbul, 1977-78; Het Rinjmond Saksofon Kwartet için; ilk seslendirme: Evenstone, ABD, 1980. Türkiye de ilk seslendirme: İstanbul Festivali Rinjmond Saksofon Dörtlüsü; Partisyon TRT Müzik Dairesi. 60) Senfoni No:3 , büyük orkestra için, 7 bölüm, İstanbul, 1979; ilk seslendirme: (ilk 5 bölüm) Gürer Aykal yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, Ankara, 1980. TRT siparişi, partisyon TRT Müzik Dairesi nde; yurtdışı seslendirme: Arturo Tamaya yönetimindeki Danimarka Radyo Orkestrası, Sunu: Atıfet Usmanbaş. 61) Monoritmica , klarnet dörtlüsü için, İstanbul, 1980; Adnan Saygun a; Het Nederlands klarnet Kwartet için; ilk seslendirme: Het Nederlands Klarnet Dörtlüsü, Utrecht, 1981. 62) Yurtta barış, dünyada barış , büyük orkestra için bale müziği, İstanbul, 1981; ilk seslendirme: Besteci yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası üyeleri, Ankara Radyosu Stüdyosu, 1982. 63) Saxmarim , saksofon ve marimbafon için, İstanbul, 1982-85; Duo Contemporaine için; ilk seslendirme: Duo Contemporaiene, İstanbul, 1987. 64) Partita (alcoarci) , klavsen için, İstanbul, 1983-85; başlıklar: Allemande, Corrente, Aria, Ciacona; Bach yılı için; ilk seslendirme: Leyla Pınar, İstanbul, 1991. 65) Gılgamış , Orhan Asena nın oyunu üzerine sahne müziği, koro ve vurmalılar için, İstanbul,1983. ilk seslendirilme: İstanbul,1983, rejisör: Raik Alnıaçık. 66) Konser Aryası , arp ve yaylılar orkestrası için, İstanbul,1983; İnönü Vakfı Siparişi, İnönü nün anısına, Sevin Berk için; ilk seslendirme: 1985, Sevin Berk ve TRT Oda Orkestrası; partiler And Vakfı belgeliğinde. 67) Partita per Violino Solo , solo keman için, İstanbul 1984-85; başlıklar:Allemande, Corrente, Aria, Giga; Bach yılı için. 68) Partita per Violoncello Solo , solo viyolonsel için, İstanbul,1985; başlıklar: Allemande, Corrente, Aria, Ciacona. 69) Viva la Musica , üç trompet, vurmalılar ile yaylılar orkestrası için iki bölüm, Ayvalık-İstanbul, 1986. ilk seslendirme: 3. Viva Konseri, Bayerischer Raundfunk. Yöneten: Hikmet Şimşek, Münich, 1987. 70) Çizgiler , piyano, gitar, vurmalılar için grafik müzik, İstanbul, 1086; ilk seslendirme: Grup AMM, İstanbul, 1986. 71) Perpentuum Immobile-Perpetuum Mobile ,senfonik üflemeli ile vurmalılar için iki bölüm, İstanbul, 1988; Betin Güneş e; ilk seslendirme: Köln, 1992. 72) Partita , solo viyola için, İstanbul, 1989; solo viyolonsel için partita dan düzenleme. 73) Solo Piyano ile 12 çalgı için , İstanbul, 1990 1992. 74) Trio di tre soli , keman için tek bölüm, Ayvalık, 1990. 75) Tropic , keman, viyola ve viyolonsel için tek bölüm. Ayvalık, 1991; ilk seslendirme: Ankara Yeni Müzik Festivali, Moskova Yeni Müzik Topluluğu, 1993. 76) Çizgi ve Noktalar , arp için, İstanbul, 1992; İpek Mine Tongur a ilk seslendirme: İstanbul, 1992. 77) Üflemeliler ve yaylılar için Müzik , İstanbul, 1994. 78) Piyano için Müzik , Cengiz Tanç a. İstanbul, 1994. 79) Yaylılar Dörtlüsü , İstanbul, 1994. 80) Viyolonsel için müzik , Lutoslavski nin anısına. İstanbul,1994 81) Klarnet ve Piyano için Müzik , İstanbul, 1994. 82) Keman ve Piyano için Müzik , İstanbul, 1994. 83) Altosaksofon ve Marimba için müzik , İstanbul, 1995. 84) Trio , piyano keman ve viyolonsel için, İstanbul, 1995. 85) Büyük Orkestra için Müzik , Uğur Mumcu nun anısına,1996. 86) Yaylı Dördül için Müzik , 1996. 87) Viyolonsel için Müzik , 1997. 88) İki viyolonsel için Müzik , 1997. ÇOCUK OYUNLARI İÇİN YAPTIĞI MÜZİKLER 1) Keloğlan , Ankara Devlet Tiyatrosu, 1949. 2) Gülen Kızla Ağlayan Çocuk , Radyo oyunu, 1955. 3) Mavi Kuş , Ankara Devlet Tiyatrosu, 1956. 4) Pollyanna , Ankara Devlet Tiyatrosu, 1956. 5) Leylek Sultan , Ankara Devlet Tiyatrosu, 1959. 6) Deli Dana , radyo oyunu, 1965. 7) İyiliğin Gücü , radyo oyunu, 1965. 8) Uyuyan Güzel , radyo oyunu, 1966. 9) Fareli Köyün Kavalcısı , radyo oyunu, 1966. 10) Hırsız , radyo oyunu, 1966. 11) Al Gülünü, Ver Gülümü , radyo oyunu, 1967. 12) Dört çocuk parçası. Çağdaş Türk Bestecileri
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.