Φ Aries Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Paylaş Gönderi tarihi: 28 Ekim , 2009 Alexander Porfiryeviç Borodin (Rusça: Александр Порфирьевич Бородин), (31 Ekim/12 Kasım 1833 ;15-27 Şubat 1887) Rus besteci ve kimyacı. Rus Beşleri olarak anılan besteci grubunun üyesidir. Yaşamı 1833’de St.Petersburg’da Luka Semyonovich Gedeanishvili adında bir Gürcü prensin gayrimeşru oğlu olarak doğdu. Babası onu kendi yerine, serflerinden Porfiry Borodin’in evladı olarak kaydettirdi. Piyano derslerini de kapsayan iyi bir eğitim aldı. Erken yaşta hem bilim hem de müzikte kabiliyet gösterdi. Daha sonraları her iki alanda yoğun bir yaşam sürdü ve 54 yaşında katılığı bir balo sırasında ani bir kalp krizi sonucu öldü. Kimya çalışmaları 24 yaşında kimya doktorasını tamamladıktan sonra Almanya’da Heidelberg’de Emil Erlenmeyer’in Laboratuvarında üç sene benzen türevleri üzerine çalıştı. Bu dönemde bir süre de Pisa’da organik halojen bileşikleri üzerine çalışma yapan Borodin 1862’de yayınlanan bir deneyde benzilklorid’de , flor’un klor’la nükleofil yer değişmesini ilk olarak ele alan kişiydi. 1939’da Hunsdiecker tarafından yayınlanan ve Batı ülkelerinde Hunsdiecker reaksiyonu olarak bilinen benzer bir reaksiyon Sovyetler Birliği tarafından "Borodin reaksiyonu" olarak adlandırıldı. Rusya’ya döndükten sonra küçük aldehidlerin self-kondansasyonu üzerine çalışmaları 1864 ve 1869’da yayınlandı ve bu alanda August Kekule rekabet etti. Aldol reaksiyonunun keşfi Charles-Adolf Wurtz ile birlikle Borodin’e atfedilir. 1872’de Rus Kimya Cemiyetine aldehid reaksiyonlarında alkole benzer özellikleri olan bir yan ürünün ortaya çıktığını bildirdi ve aynı yıl yayınlanan Wurtz’un makalesindeki bileşiklerle olan benzerliğine işaret etti. 1872’de yayınlalan son bilimsel makalesinde amid reaksiyonları ve hayvan idrarından üre elde edilmesi yöntemleri konu edildi. İkili mesleki yaşam Almanya’da bulunduğu sırada daha sonra eşi olacak Yekaterina Sergeyevna Protopopova ile tanıştı ve yetenekli bir piyanist olan eşi onun müzik beğenisinin Mendelsson’dan Schumann, Chopin ve Liszt’e yönelmesinde etkili oldu. 1862’de St.Petersburg’a dönerek Tıp-Cerrahi Akademisinde hocalık yapmaya başladı. 1887’deki ölümüne kadar bestecilik ve kimyacı olarak yoğun vaktini alan uğraşıları - ki bunlar araştırma, hocalık, öğrencilerine tez danışmanlığı yapma, akademi dışında ders verme ve bilimsel yayınları tercüme etmeyi de kapsamaktaydı - arasında adeta cambazlık yaptı. Bir keresinde “kışın , sadece derslere gidemeyecek kadar bitkin olduğumda beste yapabiliyorum” diye yazmıştı. “Böylece dostlarım alışılmış şekilde sağlıklı olmamı değil hasta olmamı temenni ediyorlardı.” Özel yaşamındaki kargaşa Bu ikili mesleki yaşamı Borodin’in evinde sevimli bir karmaşaya yol açıyordu. Besteci Rimsky-Korsakov hatıralarında bu durumu şöyle naklettl: ”Onu ziyaret ettiğimde sıklıkla yan dairedeki laboratuvarında çalışmakta olur işini bitirip benimle birlikte evine geçip müzik işlerine, sohbetlerine dalardı. Aniden fırlar, birşeylerin kaynayıp yanmadığını kontrol amacıyla, laboratuvara koşardı. Bu sırada koridorlar inanılmaz bir sesle söylediği yedili sekizli melodi sekanslarıyla dolardı.” Bunların yanısıra , Arkadaşlarına,öğrencilerine ve özellikle akrabalarına karşı iyi huylu cömertliği evinin 1960’larda moda olan şekilde ücretsiz han gibi dolmasına yol açıyordu. Tarihçi Richard Anthony Leonard’a göre: “...İnsanlar günün veya gecenin her saatinde evin içinde ordan oraya oğul veren arılar gibi dolanıyordu. Tüm yataklar dolduğunda koltuklar, koridorlar veya sandalyelerde kestiriyorlardı ; pek seyrek olmayarak Borodin’in yatağında yatanlara da rastlanıyordu. Ev genellikle bir karışıklık ve düzensizlik yuvasıydı. Buraya taşındıktan beş yıl sonra bile karı koca Borodin’ler kitap ve müzik materyali kümeleri, tamamen yerleştirilmemiş eşya paketleri arasında yollarını arıyorlardı... Borodin, en son ne zaman yemek yediğini hiçbir zaman hatırlamış gibi görünmediği için öğünler -akşam saat 11’de başlayan öğle yemekleri- gibi , aklın almayacağı biçimde düzensizdi. Geçici misafirler ,akrabalar ve kısmen yabancıların yanısıra bir kedi kolonisi de -bir kedi özgürlüğü salonu olarak algıladıkları Borodin konağında- sofradaki yerini alırdı. Tüm bu nedenlerle Borodin müzikte çağdaşları kadar verimli olamadı. Müzik çalışmaları 1862’de tanıştığı Mily Balakirev’den bestecilik dersleri aldı ve bestelediği ilk senfoni 1869’da onun yönetiminda icra edildi. Aynı yıl başladığı ikinci senfoni 1877’de Eduard Napravnik yönetiminde icra edildi ve dikkate değer bir beğeni sağlamadı. Ancak Rimsky-Korsakov’un yaptığı küçük orkestrasyon değişiklikleri sonrası 1879’da yine onun yönetiminde başarı kazandı. 1869’da ilk başladığı eser olan 2.Senfoni’nin yanısıra bazılarınca en başarılı yapıtı olarak kabul edilen, aynı zamanda en iyi Rus tarihsel operaları arasında sayılan Prens İgor’a başladı. Bugün konserlerde ayrı bir parça olarak da çalınan ve Borodin’in en tanınan eseri olan ‘Poloveç Dansları’ bu opera içinde yer alır. Maalesef Prens İgor Borodin tarafından yarım kalmış ve ölümünden sonra Rimsky-Korsakov ile Alexander Glazunov tarafından tamamlanmıştır. Çok tanınan diğer eserlerleri arasında Orta Asya Steplerinde adlı senfonik şiiri ile iki tane yaylı çalgılar dörtlüsü de vardır. Bu dörtlülerin ikincisindeki “nocturne” adlı bölüm bestecinin güçlü lirisizmini gösterir. 1882’de başladığı üçüncü senfoni ölümünden sonra Glazunov tarafından tamamlanmıştır. Eserleri lirik gücü ve zengin armonileriyle tanınır. Batılı bazı bestecilerin etkilerinin yanısıra bestelerinde Rusya’ya has tadlar de inkar edilmeyecek biçimde hissedilir. Tutkulu ve alışılmadık armoniler içeren müziği Claude Debussy ile Maurice Ravel üzerinde güçlü tesir bırakmış Ravel 1913’de "À la manière de Borodine" isimli bir beste yapmıştır. ESERLERİ Opern Die Recken ("Bogatyri") - Opernfarce nach W. Krylow in 5 Szenen unter Verwendung von Musik von Rossini, Meyerbeer, Offenbach, Serow, Verdi, etc, instrumentiert von E. Merten Fürst Igor - Oper mit einem Prolog und 4 Akten, Libretto: A.Borodin auf "Das Lied von der Heerfahrt Igors", 1869-87, unvollendet hinterlassen, von Rimsky-Korsakow und Glasunow 1887/88 orchestriert, Uraufführung: St.Petersburg 1890 Orchesterwerke Sinfonie n.1 Es-Dur - 1862-67 Sinfonie n.2 h-Moll - 1869-76 Eine Steppenskizze aus Mittelasien - Sinfonische Dichtung, 1880 Sinfonie n.3 a-Moll - 1886/87, nur 2 Sätze vollendet, von Glasunow instrumentiert Kammermusik Quartett D-Dur - für Flöte, Oboe, Viola und Violoncello, unter Verwendung von Musik von Haydn, 1852-56 Trio g-Moll - für 2 Violinen und Violoncello nach dem russischen Volkslied "Wie hab ich die betrübt", 1855 Cellosonate c-Moll - 1860, nach einem Thema aus Bachs Sonate n.1 g-Moll BWV 1001 Klaviertrio D-Dur - in drei Sätzen (der vierte ist verloren), 1850er Jahre/Anfang 1860er Jahre Streichquintett f-Moll - für zwei Violinen, Viola und 2 Violoncelli, 1859/60, Vollendung der Coda im Finale durch O.A.Jewlachow (1960) Klavierquintett c-Moll - 1862 Streichquartett n.1 A-Dur - 1874-79 Streichquartett n.2 D-Dur - 1881 Scherzo D-Dur - für Streichquartett aus der Sammlung "Les Vendredis", 1882, von Glasunow in der 3.Sinfonie verwendet Serenata alla spagnola d-Moll - für das Streichquartett "B-LA-F", in Zusammenarbeit mit Rimsky-Korsakow, Glasunow und Ljadow, 1886 Klavierwerke Beiträge zu den Tati-Tati-Paraphrasen - für 3 Hände, Polka, Trauermarsch, Requiem und Mazurka, in Zusammenarbeit mit Cui, Ljadow, Rimsky-Korsakow und Liszt, 1874-78 Petite Suite - 1885, instrumentiert von Glasunow (1889) Scherzo As-Dur - 1885 Klavier zu 4 Händen Hélène-Polka d-Moll - 1843 Allegretto Des-Dur - 1861, nach dem 3. Satz des Streichquintetts Scherzo E-Dur - 1861 Tarantella D-Dur - 1862 Lieder Warum bist du so früh, Sonnenaufgang - Solowjow, 1852-55 Das schöne Mädchen liebt mich nicht länger ("Die Liebe ist vergangen") - Winogradow, für Singstimme, Klavier und Cello, 1853-55 Hört, Freunde, mein Lied - v.Kruse, 1853-55 Das schöne Fischermädchen - Heine, 1854-55 (auch für Singstimme, Klavier und Cello) Ballade von der schlafenden Prinzessin - Borodin, 1867, von Rimsky-Korsakow orchestriert Das Lied des dunklen Waldes - Borodin, 1868, von Glasunow für zweistimmigen Männerchor und Orchester bearbeitet (1873) Die Meeresprinzessin - Borodin, 1868 Die falsche Note - Borodin, 1868 Vergiftet sind meine Lieder - Heine, 1868 Das Meer - Borodin, 1870, orchestriert 1884 und von Rimsky-Korsakow (1896) Aus meinen Tränen - Heine, 1870 Arabische Melodie - Übersetzung von Borodin, 1881 Für die Ufer der fernen Heimat ("Aus fremden Landen zurückkehren") - Puschkin, 1881 Bei Menschen zu Hause - Nekrassow, 1881 Stolz ("Der Hochnäsige") - Tolstoi, 1884/85 Bezaubernder Garten ("Septain") - Übersetzung von Borodin, 1885 Vokalwerke Serenade von 4 Kavalieren für eine Dame - Komisches Quartett für 4 Männerstimmen mit Klavierbegleitung, 1870 Transkriptionen Sinfonie n.1 für Klavier zu 4 Händen - 1875 Sinfonie n.2 für Klavier zu 4 Händen - 1877 Streichquartett n.1 für Klavier zu 4 Händen - 1887 Eine Steppenskizze aus Mittelasien für Klavier zu 4 Händen - 1882 Das Meer - Orchestrierung, 1884 Fragmente und verlorene Werke Konzert D-Dur/d-Moll - für Flöte und Klavier, 1847, verloren Trio für 2 Violinen und Violoncello G-Dur - über ein Thema aus Meyerbeers "Robert der Teufel", 1847 Le courant - Etüde, 1849, verloren Fantasie über ein Thema von Hummel - 1849, verloren Fugen - für Klavier, 1851/52, verloren Scherzo b-Moll - für Klavier, 1852, verloren Barmherziger Gott - 1852-55, unvollendet, unveröffentlicht Potpurri A-Dur - für Klavier über Themen aus Donizettis Oper "Lucrezia Borgia" Trio G-Dur - für 2 Violinen und Violoncello in einem Satz?, 1850er Jahre?, fragmentarisch Großes Trio G-Dur - für 2 Violinen und Violoncello, nur die ersten beiden Sätze vollendet, 1852-56(?) Streichsextett d-Moll - 2 Sätze, die letzten 2 Sätze verloren, 1860/61 Scherzo h-Moll - für Klavier, 1852, verloren Misera me! Barbaro sorte - Duett für Tenor, Baß und Klavier, 1850, unvollendet, unveröffentlicht Fuge - für Klavier, 1862, verloren Eine südliche Nacht - Parodie für Klavier auf eine Romanze von Rimsky-Korsakow, 1866(?), nicht niedergeschrieben Die Zarenbraut - Entwurf zu einer Oper nach Mey, 1867/68, unvollendet, das Material für andere Werke verwendet Sechzig Variationen über ein böhmisches Thema - Musikalischer Spaß für Klavier, 1867, nur eine Variationen komponiert Ej uchnjem - Entwurf zu Bearbeitung des russischen Volksliedes für Klavier, 1870er Jahre, unveröffentlicht Walzer über das Thema des Liedes des Warlaam aus Mussorgskys Oper "Boris Godunow" - Musikalischer Spaß für Klavier Quadrille über Motive aus Rimsky-Korsakows Oper „Das Mädchen von Pskow" - Musikalischer Spaß für Klavier, 1870er Jahre, nicht niedergeschrieben Ein Husar, gestützt auf seinen Säbel - Musikalischer Spaß für Klavier nach einer russischen Romanze, 1870er Jahre, nicht niedergeschrieben Lanzé in den Kirchentonarten - Musikalischer Spaß für Klavier, 1870er Jahre, nicht niedergeschrieben Mlada - 4.Akt der gemeinsamen Ballettoper von Borodin, Cui, Mussorgsky und Rimsky-Korsakow, unvollendet, 1872, Finale von Rimsky-Korsakow instrumentiert (1892) Klavierstück Es-Dur - Fragment, 1879 Gott schütze Kyrill! Gott schütze Methodius! - für Männerchor a cappella, 1885, unvollendet, vollendet von P. Lamm Vikipedi Mezarı Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.