Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Break Dansın Doğuşu


İstanbul

Önerilen İletiler

1980’li yılların başında Amerika’da başlayan ve bir fırtına gibi bütün

dünya gençliğini etkisi altına alan break dance, Türkiye’de 1993 yıllarında

kendini etkin olarak göstermeye başladıktan bir süre sonra bir anda gözden

kayboldu. Bugün bildiğimiz sitiliyle break dance ise, (sosyal, kültürel ve

ekonomik yapısı gereği, break dance’nin ortaya çıkışı için en uygun

koşulların oluştuğu) İstanbul’da, Almanya’dan gelen ‘İstanbul City

Breakers’ın tetiklemesiyle yayıldı yurdun dört bir yanına. İstanbul City

Breakers’ın efsanevi danslarıyla suladıkları topraklardan, Bakırköy’de

‘Lords Of İstanbul’ ve ‘Takım 34’, Kadıköy’de ‘İstanbul Street B-Boys’

yeşerdi. Hemen ardından İzmir’de Young Energy B-Boys, Ankara’da Devil Dogs,

Bursa’da Bursa City B-Boys esen bu rüzgarı Anadolu’ya taşıyan öncüler

oldular. İstanbul’da ise Özellikle "İstanbul Street B-Boys"un Kadıköy

yakasında peşi sıra düzenlediği, ve genellikle Dj Turbo, Dj Arda ve Dj

Double MT’nin dj.liklerini yaptığı partilerde b-boylar biraya gelerek

kendilerine yeni yaşam alanları yaratıyordu. Türkiye'ye ilk olarak,

"İstanbul Street B-Boys"un partisine Flying Steps’den Crok ve Vartak

geldi. Bu başarıyla geçen büyük partiden güç bulan Takım 34 ve S2K 1998

yılında Türkiye’nin gelmiş geçmiş en büyük partisi olan "Kıyamet Günü"nü

düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt dışından bir çok b-boy ve

graffitici’nin yanı sıra 1500 kişinin katıldığı ‘Kıyamet Günü’ ile break

dance’nin yakaladığı muhteşem rüzgar, bir anda tüm Türkiye’de break dance’ın

gençliğin arasında salgın gibi yayılmasını sağladı. Bu rüzgarda, elbette

aynı yılarda, Dj Arda'nın yaptığı ve efsane b-boy Storm'un yanı sıra

Flying Steps'den ayrılan Crok'unda katıldığı büyük partinin ve yılarca

Blue Jean dergisindeki köşesinde yazdığı yazılarla yurt genelinde tüm

breaker’lar arasında iletişimi sağlayan Turbo’nun payı büyük oldu. Birbiri

ardına kurulan yüzlerce grup arasında, bugün adı en çok duyulan Takım 34,

Young Energy B-Boys, Lord Of İstanbul, Devil Dogs, Bursa Sky-B Crew, Dream

Night Breakers, İnfaz Apache B-Boys, Bağcılar B-Boys, Breakkers Famılly, C4

Crew, Deprem, Kayseri B-Boys, İstanbul Street B-Boys, L.O.İ., Pendik

B-Boys, Poison Of Spider B-Boys, Samsun Stars Breakers, Trabzon Free Young

bu gruplardan sadece bazıları.

 

Dünyada ‘Break Dance’ın doğuşuna dair birden fazla öykü dolaşmakta

ortalıkta. Afrika Bambaata’nın Newyork’da sokak kavgalarına son vermek,

gençler arasında çıkan sorunlara barışçıl bir çözüm bulmak amacıyla break

dance’ı ortaya çıkardığını söyleyenlere karşılık, Los Angeles'dan

Sugarpop’un bu dansı ortaya ilk kez çıkardığını söyleyenlerde bulunuyor.

Ortaya çıkış şekli nasıl olursa olsun, break dans’ın en büyük özelliğinin,

onun fiziğe, çevikliğe ve akrobasiye dayanan bir sokak dansı olarak,

rakiplerin aynı anda karşı karşıya gelerek tüm hünerlerini kapışma yoluyla

ortaya koyarak çıkabilecek kavgalara son vermesi olduğunu rahatlıkla

söyleyebiliriz.

 

Bugün, birkaç yıl gibi çok kısa bir süre içinde Türkiye’nin dört bir

yanında çalışmalarını sürdüren pek çok grubunun ortaya çıkması, hiphop

kültürünün en temel unsurlarından biri olan break dance’ının önlenemez

yükselişini açıkça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupa’da resmen devlet

eliyle desteklenmesine karşın, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden,

radikal siyasi akımların alt temsilcilerine, nihayetinde eğitimsiz halkın

genelinin tüm engellemelerine rağmen break dance, gençler arasında büyük bir

hızla yayılarak yurdun dört bir yanında mahallelere kadar girmiştir. Bu

yayılmada, elden ele dolaşan video kasetleri, hiphop partileri, break

dance’ın estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel

ihtiyacını karşılıyor olması çok etkili olmuştur.

 

Break dance aracılığıyla günümüz gençliği pek çok temel ihtiyaçlarını

karşılamaktadır: bulunduğu baskıcı çevreden kopup yeni bir arkadaş grubuna

üye olma, kendisini geliştirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, ve

biriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dans

aracılığıyla açığa çıkarma....

 

Buna karşılık, daha çok alt ve orta sınıfa mensup ailelerin çocukları olan

breaker’ları bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadır. Bu temel

sorunlardan biri, çalışabilecekleri yeterli alanların bulunmaması.

Avrupa’da ve Amerika’da toplumun sosyal ve kültürel gelişmişliği nedeniyle,

gençlerin çalışabilmeleri için pek çok kurumların kurulmasına, sosyal,

kültürel ve sportif alanların açılmasına karşılık, Türkiye’de

çalışabilecekleri kapalı bir alanı bulunmayan ve bu nedenle dışarıda, sokak

ortalarında çalışmak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken

en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride,

Türk toplumunun kendilerine karşı gösterdikleri yoğun baskı ve dışlamışlık.

Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kış demeden dışarılarda bulunabilecek

iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasına

karşın, ailelerinin ve toplumun kendilerine karşı gösterdiği baskı, şiddet

ve aşağılanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu

sorun aşıldığında ise, break dance’ın bir sel gibi akmasını durdurabilecek

hiçbir güç kalmayacaktır önünde.

 

 

 

Break dance ın doğuşu;

 

Break dance... Kulturunun Dogusu...

1970'lerin baslari...New York Gettolarinda "Black Spades" adinda bir cete. Butun sehir degisik ceteler tarafindan ele gecirilmis durumda. Issizlik, siddet ve uyusturucular hayata hakim. Her semt neredeyse bir buyuk cetenin kontrolunde. Black Spades'in de her semtte uyeleri bulunmakta ve Bronx'un hakimi onlar. Grubun o zaman ki lideri simdi hepimizin tanidigi "Afrika Bambaata". Cete uyesi olan gencler bir semtten otekine zor gidebiliyorlar ve birbirlerini vuruyorlar. Bambaata, iki yakin arkadasinin olumunden sonra, 1974 senesinde iste boyle bir ortamda kuruyor siddet karsiti Zulu Nation organizasyonunu. Televizyonda gordugu Afrikali Zulu Savascilarindan etkilendiginden olacak ki kurdugu organizasyona Zulu Nation ismini veriyor. Kendi semtindeki ceteleri ve sonra tum New York'ta ki ceteleri baristirmak icin Zulu Nation'cular her hafta sonu Block Party'leri (acik hava partileri ) hazirlamaya basliyorlar. 'Master of Records' lakabini tasiyan Bambaata ve arkadasi "Dj Jazzy Jay" o zamanlar yalnizca breakbeats'ler olmadığı için yalnızca funk plakları çalıyorlardı... İşte break dansın doğuşu böyle

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.