Gönderi tarihi: 31 Ocak , 2009 16 yıl NLP ARAÇLARI 1. UYUM a-Duyusal keskinlik b-Esneklik c-Fizyoloji % 55 • Vücut duruşu • El hareketleri • Yüz ifadesi ve göz kırpma • Nefes alıp verme d-Tonlama % 38 • Ses • Ton (perde) • Tempo (Hız) • Tını (Kalite) • Yükseklik (Sesin yüksekliği) e-Sözcükler % 7 • Yüklemler • Anahtar sözcükler • Ortak deneyim ve çağrışımlar • İçerik ölçekleri 2. PS – DS MODELİ Mevcut durum + Kaynaklar = Arzulanan durum 3. HEDEFLER a-Olumlu olarak ifade edilir b-Danışan başlatıp devam ettirmelidir. c-Hedef spesifik olarak tanımlanmalıdır. d-Ekolojik olmalıdır. e-Hedefe ulaşmanın birden fazla yolu belirlenmelidir. f-İlk adımın kolay olması sağlanmalıdır. g-Seçenekleri artırıyor olmalıdır. 4. KALİBRASYON a-Belirli bir standarda göre kişideki değişiklikleri fark etme ve ölçme becerisidir. b-Genellikle dışsal olan ve sözel olmayan iki farklı durum arasında kıyaslamayı kapsar. c- Kalibrasyon becerisi rafine edilmiş duyusal keskinliğe dayanır. d-Şimdiki durum e-Arzulanan durum kalibre edilir. f-Kalibrasyon için 9 ana gösterge: • Cilt rengi • Nefes alış veriş yeri • Nefes hızı • Nefes derinliği • Nefes duraklamaları • Deri parlaklığı • Kas gerginliği • Alt dudak büyüklüğü • Gözbebeği büyümesi 5. TEMSİL SİSTEMLERİ a-Görsel b-İşitsel c-Kinestetik 6. GÖZ ERİŞİM İPUÇLARI a-Görsel hatırlanan b-İşitsel Hatırlanan c-İçdiyalog d-Görsel tasarlanan e-İşitsel tasarlanan f-Duygular/Duyumlar 7. EKOLOJİ Herhangi bir değişimin, daha geniş bir sistem içinde ortaya çıkardığı ya da çıkarabileceği sonuçları ve etkileri dikkate almaktır. a-İkincil kazançlar açısından b-Tüm sistem açısından 8. YENİDEN ÇERÇEVELEME Bir sorunun doğasında değişiklik yaparak veya bir cümlenin bağlamını değiştirerek ona yeni bir anlam vermektir. a-İçeriğin yeniden çerçevelenmesi: Daha fazla içerik ekleyerek bir ifadenin anlamını değiştirmek. b-Bağlamın yeniden çerçevelenmesi: Bağlamını değiştirerek bir ifadenin anlamını değiştirmek. 9. METAFORLAR Danışanın bilinçli direncini devre dışı bırakan ve onunla daha derin bir düzeyde bağlantı kurmayı sağlayan sembolik hikâyeler: a-Keşif Metaforları b-Pastoral Metaforları c-Kontrol Metaforları d-Eylem Metaforları e-Yeniden Çerçeveleme Metaforları f-Fantezi Metaforları g-Antropomorfik Metaforlar h-İçgözlem Metaforları i-Eşitlik/Karşılık Metaforları j-Çok Seviyeli Metafor 10. NLP VARSAYIMLARI a-Harita arazinin kendisi değildir. b-Her davranışın altında bir olumlu niyet yatar. c-İletişim, aldığınız tepkidir. d-Başarısızlık yoktur, sadece geribildirim vardır vs… 11. META MODEL a-Ne? Neden? Nasıl? Ne zaman? Nerede? Kim? b-Silme, çarpıtma ve genellemeleri ortadan kaldıracak bir dizi spesifik sorular. c-Kişinin/kurumun mevcut gerçeklik anlayışından yeni bir anlam çıkarılmasını sağlar. d-Kişinin/kurumun dünya modeli genişletilmiş olur. 12. MİLTON MODEL a-Milton Model, trans ya da anlaşma durumuna geçilmesi için tasarlanmıştır. b-Bir dizi soyut dil kalıpları içerir. c-Çok anlamlı olduğundan, danışanın deneyimi ile eşleşme sağlar. d-Danışanın bilinçdışı kaynaklarına ulaşmasına yardımcı olur. e-Niyet olarak Meta Modelin tam karşıtıdır. f-Hipnotik dil kalıplarıdır. g-Ustaca belirsiz konuşabilme becerisidir. 13. GELECEĞE UYARLAMA a-Gelecekte ulaşmak istenen sonucu zihinsel olarak prova etmek. b-Arzu edilen sonucu otomatik bir şekilde ortaya çıkarmak. 14. DURUMLAR a-İçgözlem b-Dışgözlem c-Ara durum 15. ALTMODALİTELER a-Her temsil sisteminin bir parçasını oluşturan ince farklılıklar ve ayrıntılardır. b-Deneyimlerimizin kodlarını çözer ve ona anlam kazandırırlar. c-Görsel d-İşitsel e-Kinestetik f-Öznel deneyimin yapısını değiştirmek için kullanılır. 16. ÇAPALAR a-İçsel ya da dışsal herhangi bir temsilin sisteminin, bir tetikleyici ile belirli bir tepkiye bağlanmasıdır. b-Kendiliğinden oluşabildikleri gibi, isteyerek de oluşturulabilirler. c-Deneyimleri zaman içersinde (geçmiş-şimdi-gelecek) dolaştırmamızı sağlarlar d-Şimdiki veya geçmiş durumları “yakalamak” için kullanılırlar. e-“Yakalanan” bu durumlar aynen veya değiştirilmiş bir şekilde, şimdi veya gelecekte farklı bağlamlarda kullanılmak üzere hazır olurlar. f-Görsel çapalar g-İşitsel çapalar h-Kinestetik çapalar Celalettin UZUNER ****
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için şimdi oturum açın.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.