Gönderi tarihi: 20 Mart , 2005 20 yıl Paskalda pogramlama basit olarak şudur // olarak başlıyan satırlar bir üst satırın acıklamadır lütfen birsey yazarken bu bolumleri çıkartın... Kod: Program //programın adıdır. uses //herhangi bir komut kullanmak için var //var değişken demektir onları bu bolume yazıcagız begin //begin başla demektir ve asıl program bundan sonra başlar end. //end ise programı bitirmek içindir noktayı unutmayın 1.uses: gelişmiş bir bolum oldugu için ilk asamada onu atlıyorum. 2.variables yani değişkenler sunlardır. a.Shortint -128 ile +127 arasındaki tam sayılardır b.Byte 0 ile 255 arasındaki tam sayılardır c.Integer -32768 ile +32767 arasındaki tam sayılardır d.Word 0 ile 65535 arasındaki tam sayılardır e.Longint -2146473648 ile +2146473647 arasındaki tam sayılardır f.Real -sonsuz ile +sonsuz arasındaki herseydir (sayı ve rakam) g.String 255 karaktere kadar çıkabilen harflerdir h.Char sadece 1 karakter harftir. 3. begin ve end. programı başlatır ve bititrir. end; oarak kullanılırsa program bitmez. programlamada bir seye baslarken hello world diye geyik vardır. bende bununla basladım yazımdada bununla baslıyım... bir komur yazmak için program adını falan yazdıktan sonra bunları yazın. Kod: begin Writeln('Hello, World !'); end. bu kodu yazdığınızda ekran acılıp kapanıcaktır ama siz goremesenizde ekranda Hello, World ! gorunucektir. bu yazıyı ekranda tutmak için readln komutu kullanıcaz bu sekilde biz enter tusuna bastıgımızda program kapanıcaktır. Kod: begin Writeln('Hello, World !'); readln //iste bu komut end. ayrıca read veya read ln komuru değişkeni programa okutmak için kullanılabilinir. yavas yavas degisken kullanmayı ogrenelim. pascalda := eşittir demektir. ln komutu ise satır atlamak için kullanılır. yani hem write hem writeln vardır. ama write satırda devam etmek writeln ise satır atlamak için kullanılır. write yazdıgınız zaman ('birseyler') seklinde kullanmalısınız eger içine değişken giriyorsa ('birseyler',degisken,'yinebirseyler') virdul eklenir [dikkat sadece ' olan yerin onune veya arkasına "," eklenir)] biras karısık oldu galiba ornekten birseyler anlıabilirsiniz Kod: var yasim : Byte; adim : String; ulke : String; //değişkenler bu şekilde kullanılır. begin yasim := 19 ; adim := bytuman ; ulke := Ukrayna ; //degiskenler program içinde bu sekilde tanıtılır. Writeln('Merhaba, ben ',adim); //sadece degiskenin basinda ' oldugu için degiskenin basına virgul kondu. dikkat degiskenden sonra ' yok... Write(yasim,' yasindayim.'); //degiskenden sonra ' oldugu için degiskenin sonuna , kondu writeln ('ben'); //sadece ben yazdırıldı write (ulke); // ' kullanılmassa ve degisken girerseniz ' kullanmanıza gerek yoktur. ayrıca write komuru ile satıra devam edilmiştir write ('da yasiyorum'); // wirte komutu ile satıra devam edilmistir. readln //programı ekranda gormem için kapatma komutu end. //programı bitir. yukarıdaki ornekte değişkenleri program içine tanıttık. birde programı kullanan kişiyede bunları yaptırabiliriz. ornege bakınız Kod: var yasim : Byte; adim : String; ulke : String; //degiskenlerimizi yazdik begin Writeln('Adiniz nedir?'); //programı kullanan kişiye adını sorduk readln(adim); //programın ad sorusuna verilen cevabı adım degiskenine kaydetti. Writeln('kac yasindasiniz?'); //programi kullanan kisiye yasi soruldu readln(yasim); //programın yas sorusuna verilen cevabı yasim degiskenine kaydetti Writeln('nerede yasiyorsunuz?'); //programi kullanan kisiye yasadigi yer soruldu readln(ulke); //programın yasanilan yer sorusuna verilen cevabı ulke degiskenine kaydetti //simdi bunlari karsisindaki kişiye yazicak Writeln('Merhaba, siz ',adim); //adim degiskeni kullanilarak isim yazildi Write(yasiniz,' yasindayim.'); yasim degiskeni yullanılarak yas yazıldı writeln ('siz'); write (ulke); write ('da yasiyorsunuz'); //ulke degiskeni kullanılarak ulke yazıldı... readln //programı ekranda gormem için kapatma komutu end. //programı bitir.
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Hesabınız varsa, hesabınızla gönderi paylaşmak için ŞİMDİ OTURUM AÇIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.