Jump to content
Sign in to follow this  

Uyku Uzmanları Uykuyla İlgili 15 İddiayı Aydınlattı - Doğru mu yoksa Yanlış mı?

By Admin, 11/07/2019
  • 64 views
  • 1 comment

Uyku Uzmanları Uykuyla İlgili  15 İddiayı Aydınlattı - Doğru mu yoksa Yanlış mı?

1. Uyumadan önce yatağınıza uzanarak televizyon seyretmek rahatlamak için çok iyidir?

Cevap: Bunu tavsiye etmiyoruz. Televizyon size yakın olduğu için çok parlak mavi ışık veriyor ve buda sirkadiyen ritim harekete geçirir ve devamlı uyanık olmaya zorlar.

2. Uyumadan önce içki almak uykuya dalmanıza veya uyumanıza yardımcı olur?

Cevap: Doğru ama fazla içmemek şartıyla. Fakat bu normal uyumaya karşı bir uyku şeklidir çünkü alkol ilaç olarak alınmış gibidir ve normal uyuma yerine onun yardımıyla uyunuyor olacağından bu önerilmiyor. Çünkü alkol önce yardım eder fakat etkisi geçtiğinden vücudunuzda yol açtığı etkiyle sizi rahatsız etmeye başlar. Buda uzun uyama durumunu ortadan kaldırır. 

3. Yatakta gözlerinizi kapatarak dinlenme uyumak kadar yararlıdır?

Cevap: Doğru değil. Uyku henüz anlamadığımız bir şekilde vücudumuza dinlen me için yardımcı oluyor. Gözleri kapamak bu anlam da bir yardım etmiyor sadece rahatlamaya yol açıyor.

4. Eğer uyuyamıyorsanız yatakta kalınız ve tekrar uykuya dalmaya çalışınız?

Cevap: Uykuya dalmayı çok düşünmek ve bunu amaca dönüştürmek sizi daha da uyanık duruma geçireceğinden uzmanlar bunu önermiyor. Uzmanlar öncelikle rahatlamayı ve uykuya dalma olayını çok fazla düşünmemeyi öneriyor. Bir süre yatakta kalın ve eğer hala uyuyamıyorsanız kalkın ve başka bir şey yapın ve yataktan uzaklaşın.

5. Birçok yetişkin 5 saat veya daha az uykuya ihtiyaç duyar

Cevap: Doğru değil. Araştırmalar gösteriyor ki bu en az 6 saat ve daha fazla olmalıdır. 

6. Beyniniz ve vücudunuz daha az uykuya adapte olur

Cevap: Yanlış. Vücudumuz kesinlikle daha az uykuya adapte olamaz. Her zaman uykunuzu tam almaya özen gösteriniz.

7. Günün hangi saatinde uyuduğunuz önemli değildir?

Cevap: Yanlış. Uyuduğumuz saatler çok önemlidir. Biyolojik saatimiz uykuyu da içeren bir saattir ve bu saati kaçırdığınızda vücut  dengenizi de bozduğunuzu aklınızda tutmanız gerekiyor. 

8. Yatmadan 4 saat önce yapılan egzersiz uykunuzu sarsacaktır veya rahatsız edecektir. 

Cevap: Buna doğru veya yanlış diyemiyoruz çünkü bu çoğunluk la o kişinin kişisel durumuna bağlıdır. Uyku uzmanları uykudan bir saat öncesinde hiç bir şekilde üst düzeyde egzersiz veya vücut çalışması yapılmamasını öneriyor. 

9. Rüyalarınızı hatırlamak iyi bir gece uykusunun işaretidir.

Cevap: Bu da doğru değil ama kabus görürseniz o başka çünkü kabus uykunuzu bölecektir.

10. Yatmadan önce peynir yemek (veya başka bir yiyecek) kabus görmenize neden olur.

Cevap: Bunu şöyle açıklayalım: Özellikle bir yiyeceğin buna yol açtığını söyleyemeyiz fakat ağır yemek yemenin (uykudan önce) uykuya zarar vereceğini söyleyebiliriz. Devamlı çalışan bir mide derin uykuya dalmanıza karşı bir savaşa girecektir. 

11. Yüksek sesle horlama can sıkıcı ve başkalarını rahatsız eden fakat zararsızdır.

Cevap: Yüksek sesle horlama aslında boğazınızda bir tıkanma olduğunu gösterir. Eğer sadece oysa zararsızdır ama uyku apnesine dönüşürse zararlı olacaktır. Ayrıca çoğunlukla yüksek horlama ve şişmanlık uyku apnesinin önemli bir göstergesidir.

12. Sabah uykusunda kalma ertelemesi kalkmaktan daha iyidir.

Cevap: Sabahları çalar saatinizi en erken kalkma saatine değil en çok uyuma durumunuzu göz önüne alarak ona göre ayarlayınız. Erteleme düğmesini kullanmayı kesinlikle aklınızdan çıkarın. REM denilen en derin uyku sabah saatlerinde olduğundan o saatleri en uzun şekle getirmeniz gerekmektedir.

13. Sabahları erken kalkan biri olabilirsiniz.

Cevap: Gece kuşu veya sabah erken kalkan biri olmak çoğunlukla genetik özelliklere dayanmaktadır. Bunu istediniz diye değiştiremezsiniz fakat neyi değiştirebilirsiniz onu açıklayayım: Mavi ışık buna yardımcı olabilir. 

14. Hafta sonları kaybettiğiniz uykuyu tekrar yakalayabilirsiniz.

Cevap: Bir çoğumuza iyi görünse de bu durum aslında sosyal jetlag olarak adlandırılır ve biyolojik ritmimiz veya saatimiz için iyi değildir. Hafta içi kısa uyumak hafta sonu uzun uyumak biyolojik ritmimizi bozacağından her zaman iyi bir uykuyu tercih etmeniz daha iyi olacaktır. (Jetlag: Uçakla seyahat ettiğinizde farklı saatler arasındaki yorgunluğu simgeler)

15. İyi uyusanız bile can sıkıntısı yaşarsanız bu sizi yorgun eder.

Cevap: Evet doğru. Can sıkıcı bir görüşme veya sosyal açıdan yapacak bir şey yoksa bu sizi daha da yorgun edecek. 

  • Like 1

Recommended Comments

Comments

Akşamları kırmızı ışıkta oturuyorum aslında çok da fazla oturamıyorum çoğu zaman erkenden uyuya kalıyorum. Sabahta mutlaka gün doğumunu izlemek için erkenden uyanıyorum. Ben uyanmadam kediler uyandırıyor zaten..

  • Like 1

Share this comment


Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.