Jump to content

NASA Mars helikopteri başka bir gezegende uçan ilk araç olarak tarihe geçti


Recommended Posts

  • Admin

NASA Mars helikopteri başka bir gezegende uçan ilk araç olarak tarihe geçti

BB1fOayj.img?h=836&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Küçük bir helikopter, bu sabah Mars yüzeyinden kalktığında, insanlığın başka bir gezegendeki ilk motorlu uçuşunu işaretleyerek, uzay araştırmalarında yeni bir sayfa açtı. Ingenuity adlı 19 inç uzunluğundaki helikopter, yerden yaklaşık 3 metre yüksekte dururken paslı kırmızı tozu tekmeledi, hafifçe döndü ve yavaşça tekrar aşağıya dokundu. Uçuş sadece 40 saniye sürdü, ancak tarihin en cüretkar mühendislik becerilerinden birini temsil ediyor.

BB1fueKm.img?h=768&w=1366&m=6&q=60&o=f&l

NASA’nın Jet Tahrik Laboratuvarı’ndaki (JPL) Ingenuity proje yöneticisi MiMi Aung, "Pek çok insan Mars’ta uçmanın mümkün olmadığını düşündü" diyor. "Hava çok az."

Mars'ın yüzeyindeki ince atmosfer, Dünya'daki yaklaşık 100.000 fit yüksekliğe eşittir; bu, en yetenekli helikopterlerin bile uçabileceğinden çok daha yüksektir. Tarihteki en yüksek helikopter uçuşu, Fransız havacı Jean Boulet'in Marsilya'nın kuzeybatısındaki bir hava üssünde 40.820 feet'e uçtuğu 1972'de gerçekleşti.

BB1fOfYu.img?h=746&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Martian helikopteri, iki rotoru yüksek hızda döndürmek için yapılan bir test sırasında uçağın yerleşik bilgisayarı erken kapandığında 9 Nisan'da bir aksilik yaşadı. Verileri inceledikten sonra, JPL'deki ekip, rotorları başlatmak için uzay aracına gönderilen komut sırasını ayarlayarak, 16 Nisan'da yüksek hızlı dönüş testini tamamlamalarına olanak tanıdı. 19 Nisan'da saat 03: 30'da Mars'ta öğleden sonra yerel saat - helikopter ilk uçuşunu başarıyla tamamladı.

BB1fOlHp.img?h=746&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Gelecekte, benzer uçan makineler, gezginler ve astronotlar için yeni alanlar keşfedebilir, ulaşılması zor yerlerden örnekler toplayabilir ve Mars manzarasının yeni bir perspektifini sağlamak için günler boyunca düzinelerce mil kat edebilir.

Mars'ta 1.5 pound olan Dünya'da sadece 4 pound olan Ingenuity, 3 Nisan'dan beri, araba boyutundaki Perseverance gezgininin onu enkazdan arındırılmış düz bir alana bıraktığı zamandan beri kendi başına çalışıyor. Nispeten düşük güneş ışığı seviyelerine göre ayarlanmış küçük bir güneş paneli, helikopterin pillerini gün boyunca şarj eder ve elektrikli ısıtıcılar, -130 ° F'ye dalabilen gecelerde aracı sıcak tutar.

BB1fOiRY.img?h=896&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Küçük rotorlu uçak, Mars atmosferine kısa bir giriş yapabilmek için cep telefonlarındaki gibi küçük bir işlemciye, kendi kendine giden arabalardan otonom navigasyon teknolojilerine, sekiz lityum iyon bataryaya ve hafif kompozit malzemelere güveniyordu. Bir uçtan uca dört fit genişliğindeki iki karbon fiber rotor, yerden havalanmak için dakikada yaklaşık 2.500 dönüş (normal bir helikopter rotorunun yaklaşık beş katı hız) döndürmek zorunda kaldı.

BB1fO3Ke.img?h=788&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Ingenuity ilk uçuşunu yaptığına göre, ekip ikinci bir uçuş planlayabilir, bu da muhtemelen aynı gezinme manevrasını ancak biraz daha yüksek ve biraz daha uzun süre gerçekleştirecek. Gezici Mars'taki geçmiş yaşamı aramaya başlamak için yola çıkmadan önce Perseverance'ı Dünya'ya bir iletişim rölesi olarak kullanarak helikopteri test etmek için 31 günlük bir pencereye sahipler. 50 fit uzunluğundaki bir uçuş bölgesinden aşağıya ve dönüşe kadar yapılan bir yolculuk için en fazla beş uçuş planlanıyor.

NASA’nın bilim müdürü Thomas Zurbuchen, "Tarihte ilk kez Mars’ta bir helikopterle uçuyor" diyor.

"Bana artık bunun mümkün olmadığını söyleme"

BB1fOiSe.img?h=834&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

2015'te Mars helikopter ekibi, NASA genel merkezine "risk azaltma aracı" olarak bilinen bir prototip oluşturmak için finansman istemek üzere bir sunum hazırlıyordu. JPL'deki bir vakum odasında üçte bir ölçekli modeli çoktan uçmuşlar ve düşmüşlerdi. Bu testler için oda, düşük basınca kadar pompalandı ve Mars atmosferini kopyalamak için karbondioksit ile dolduruldu.

Aung sunum için hazırlanırken bir şey tıklandı. İnsanlar bu helikopteri doğrudan “joystick” i kullanamazlar çünkü başka bir gezegende milyonlarca mil uzağa uçar ve Dünya ile Mars arasında yaklaşık 15 dakikalık bir iletişim gecikmesi vardır. Aracın kendi kendine uçması gerekecekti, bu da geminin konumunu hızla değerlendirebilen ve rotorları buna göre ayarlayabilen hafif bir bilgisayar geliştirmek anlamına geliyordu.

Aung, "Aracın tedirginliğe ne kadar çabuk tepki vermesi gerektiğine bağlı," diyor. Helikopter, ince havada dengeli uçuşu sürdürmeyi zorlaştıran basınç değişiklikleri ile birlikte saatte 22 mil kadar rüzgarla karşı karşıya kalabilir.

Ancak bu, Aung'un ekibinin çözebileceğini bildiği bir sorundu. Üçte bir ölçekli model, Mars'ta asansörün mümkün olduğunu zaten göstermişti ve otonom teknolojilerde uzmanlaşmış bir elektrik mühendisi olan Aung, 21. yüzyılın elektroniğinin helikopteri uçurabilecek küçük bir bilgisayar inşa edecek kadar ileri geldiğini biliyordu. .

"O andan sonra, sanki artık bana bunun mümkün olmadığını söyleme." Aung diyor. "Önümüzde ne var?"

Yine de, NASA karargahını ikna etmek bir sunumdan biraz daha fazlasını aldı. Ajans, 2016 yılında bir dizi testten geçen prototipi finanse etti. Birincisi, aracı vakum odasının içinde yerinde tutmak, rotorlarını döndürmek ve matematiğin takımın modelleriyle eşleştiğinden emin olmak için torku ve kaldırmayı ölçmekti.

Prototip yerinde tutulduğunda, rotorlarından gelen kuvvetler yer ve test standı ile etkileşime girebilir. Bu etkileşim, aracın kontrol sistemlerini etkileyebilecek ve kendisini parçalara ayırmasına neden olabilecek titreşimler üretti; bu, tam boyutlu helikopterlerin havalanmaya çalışırken parçalanmasına neden olduğu bilinen etkinin aynısı.

Aung, "Kaybedecek çok şeyimiz vardı," diyor. "Herhangi bir zamanda böyle ayrılsaydık, iptal edilebilirdik." Program devam etse bile, bu noktada başarısız bir test, ekibin, Temmuz 2020'de Dünya ve Mars'ın gezegensel hizalanması sırasında fırlatılması planlanan gezginin karnında uçmak için zamanında helikopteri tamamlamasını engelleyebilirdi. " Azim bizimle ya da biz olmadan gidiyordu. "

Test işe yaradı ve matematik kontrol edildi. Prototip, uçmayı, havada süzülmeyi, dönmeyi ve vakum odasına inmeyi başardı, bu da sadece kaldırmanın değil, aynı zamanda otonom kontrollü uçuşun da Mars'ta mümkün olduğunu gösterdi.

Ingenuity'nin baş mühendisi Bob Balaram, "Aerodinamik sorununu hallettik," diye düşündüğünü hatırlıyor. Şimdi uzay aracının geri kalanını yapmalıyız.

Karbon fiber ve misina
Kitle, özellikle Mars'ta uçuşun düşmanıdır. Ingenuity helikopterindeki her fazladan gram, rotorların üretmek zorunda olduğu kaldırma ve itme miktarını artırdı.

Helikopterin operasyon başkan yardımcısı Teddy Tzanetos, "Çok hafif olmalısın" diyor. "Yaratıcılık 1.8 kilogram ve ihtiyacımız olan her şeyi bu 1.8 kilograma sıkıştırmak bir mühendislik başarısıydı."

Helikopterin rotorları, iniş ayakları ve gövdesi (elektroniği tutmak için küçük bir kutu) dahil olmak üzere çoğu, Kaliforniya, Simi Valley'de bulunan bir havacılık müteahhidi olan AeroVironment tarafından inşa edildi. Şirket, helikopterlerden farklı olarak yaklaşık 100.000 fit yüksekliğe ulaşan güneş enerjili uçan kanat Helios gibi NASA için askeri dronların yanı sıra deneysel uçaklar da üretiyor.

Ingenuity’nin iki karbon fiber rotoru zıt yönlerde dönerek, yalnızca bir rotoru olsaydı helikopteri döndürecek torku iptal eder. (Geleneksel bir helikopterde, ana rotordan gelen torku dengelemek için bir kuyruk rotoru kullanılır.) Bu rotorların sadece büyük ve olağanüstü hafif olması değil, aynı zamanda etrafta dalgalanmalarını ve hava akışını engellemelerini önlemek için de çok sert olması gerekiyordu.

Programın başlangıcından beri Mars helikopteri üzerinde çalışan AeroVironment kıdemli aeromekanik mühendisi Ben Pipenberg, yine karbon fiberden yapılmış iniş bacaklarının başka bir "ilginç zorluk" sunduğunu söylüyor.

"Mars'taki yerçekimi, Dünya'daki yer çekiminin yaklaşık üçte biri ve çok dikkatli olmalısın, yere indiğinde, gerçekten zıplamazsın," diyor. Bacakların da katlanması gerekiyordu, böylece Ingenuity, Mars'a uçmak için Perseverance'ın karnının altına rahatça sığabilecekti. "Bu, her şeyin başarısızlığa uğraması için talihsiz bir yol olurdu - ya araçtan inmeye çalışırken bacaklar açılmıyor ya da yere indikten sonra zıplıyor ve ters dönüyor."

Mars'ın hafif yerçekimi başka zorluklar da ortaya koydu - yani Dünya'da mükemmel bir şekilde simüle edilemiyor. Ingenuity helikopterinin tam ve tam bir kopyası 2018'de JPL'nin vakum odasında test edildi. Ekip, atmosfer basıncını boşaltabilir ve Mars'ta bulduğunuz hava türünü oluşturmak için doğru gazları pompalayabilir, ancak bunu ayarlamanın bir yolu yoktur. Yerçekimi. Ekip bunu telafi etmek için yerçekimi boşaltma sistemi olarak adlandırdıkları sistemi kullandı.

Tzanetos, "Üzerinde bir misina, bir motor ve çok hassas bir tork sensörü olan bir olta makarası olarak düşünebilirsiniz," diyor Tzanetos. Hat, helikoptere "çok güvenli bir düğüm bağlanmış - yedek olarak birkaç düğümle" bağlandı ve Mars'ın düşük yerçekimini taklit etmek için hassas makara helikopterin üzerine çekildi.

İkinci bir prototip, bir roket fırlatmasının titreşimlerinden ve Marslı gecenin soğuk sıcaklıklarından sağ çıkabileceğini kanıtlayan çevresel testlerden geçti. Ekip, 2019'un başlarında Mars'a uçacak gerçek helikopteri inşa etti ve uçuş yeteneklerini vakum odasında iki kez test etti.

Testlerden sonra Aung, "Bir dahaki sefere uçtuğumuzda Mars'ta uçuyoruz," dedi.

"Mars'ın etrafında dolaşan yüzlerce helikopter"
Ingenuity ilk uçuşunu gerçekleştirdiğine göre insanlık, uçuşu gezegensel keşiflerin düzenli bir parçası haline getirmeye bir adım daha yaklaştı. Aung, "Hayalim, hava araçlarının uzayı keşfetmenin normu haline gelmesi" diyor.

Ekip, Ingenuity'yi 1997'de Mars'ta giden ilk araç olan Sojourner gezgininin uçak eşdeğeri olduğunu düşünüyor. Ingenuity gibi, Sojourner da daha büyük bir bilim uzay aracı olan Mars Pathfinder Lander tarafından Mars'a taşındı.

Zurbuchen, Sojourner için "Bilim topluluğu bundan hoşlanmadı" diyor. "Hey, iniş araçlarında yapmak istediğimiz her şeyi yapabiliriz" dediler.

25 yıldan daha kısa bir süre sonra, NASA'nın Mars yüzeyini keşfeden bir değil iki araba büyüklüğünde gezgini var. Hem 2012'de iniş yapan Curiosity gezgini hem de Perseverance gezegenin eşsiz jeolojik tarihini çözüyor ve geçmiş yaşamın izlerini arıyor. Azim ayrıca Dünya'ya geri dönecek olan ilk Mars kaya örneğini toplamaya hazırlanıyor; bu, Mars'ta yaşanıp yaşanmadığını nihayet öğrenmek için çok önemli olabilir.

Geleceğin helikopterleri, gezginler ve nihayetinde insanlar için keşif görevi görebilir ve gezginlerin ve insanların gidemediği alanları keşfedebilirler - 2.500 milden fazla uzanan Valles Marineris gibi derin kanyonlar veya Olympus Mons'un dik yamaçları. Everest Dağı'nın yaklaşık iki buçuk katı yüksekliğindedir.

Mars helikopter programının başlangıcını denetleyen JPL'nin direktörü Charles Elachi, 2001'den 2016'ya kadar JPL'nin direktörü Charles Elachi, "Mars'ın etrafında yüzlerce helikopterin dolaştığını hayal edebiliyorum" diyor. "İniş aracımızın olduğu gelecekteki görevlerden birini hayal edebiliyorum, üzerinde düzinelerce helikopterimiz var ve bu helikopterler uçacak ve geniş bir bölgeyi kaplayacak ve örnekleri geri getirecek."

Elachi, JPL'deki ekiplerin halihazırda daha ağır yükleri taşıyabilecek ve daha geniş alanları araştırabilecek daha büyük helikopterleri düşündüklerini söylüyor. "Geziciler artık bir yılda birkaç mil gidebilir, ancak bir helikopter bir günde birkaç mil gidebilir" diyor. "Potansiyel kazanç çok büyük."

Şimdilik ekip, Ingenuity'nin ek seferlerini planlamak için ilk uçuştan alınan verileri inceleyecek ve belki de diğer dünyalardaki uçan makinelerin geleceği hakkında düşünmek için biraz zaman ayıracak. "Atmosferin olduğu her yerde uçabildiğimiz her yerde," diyor Aung, "oraya uçmak için rotorlu araç göndermemiz bir norm haline gelmeli."

Kaynak: National Geographic

Link to post
Share on other sites
  • Admin

Ingenuity Helikopteri Marsta uçarken dönüyor (tam kare video)

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • Admin

Mars helikopteri dördüncü başarılı uçuşu yaptı

NASA'nın Perşembe günü sinir bozucu ancak anlaşılan bir yazılım sorunuyla yere inen Ingenuity helikopteri, dördüncü uçuşunu Mars'ın ultra ince atmosferinde başarıyla tamamladı ve 80 milyon dolarlık drone için genişletilmiş bilim operasyonlarının yeni bir aşamasını başlattı.

BB1geNh4.img?h=1119&w=1119&m=6&q=60&o=f&

Proje yöneticisi MiMi Aung, çevrimiçi durum raporunda "Ingenuity bugün dördüncü uçuşunu başarıyla tamamladı ve daha mutlu olamazdık" dedi. "Analiz edilecek çok sayıda verimiz var. Ingenuity'nin Mars'taki performansı mükemmeldi. Bu, tüm ekibimiz için harika bir zaman!"

Perseverance gezgini ve NASA'nın Mars yörüngelerinden biri aracılığıyla Dünya'ya geri gönderilen helikopterden alınan veriler, 4 kiloluk helikopterin Jezero Krateri'ndeki "Wright Brothers Field" dan 10: 49'da (EDT) (yerel saatle 12:33) kalktığını doğruladı. Mars'ta).

BB1geIEM.img?h=630&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Daha sonra 16 fit yüksekliğe tırmandı, güneye doğru eğildi ve kalkıştan bir dakika 57 saniye sonra bir touchdown'a yerleşmeden önce yaklaşık 436 fit dışarı ve geri uçtu.

Yol boyunca, küçük drone, görev planlayıcılarının yeni bir "hava sahası" tanımlamasına yardımcı olmak için üç boyutlu bir arazi haritası oluşturmak için kullanılacak beş renkli görünümle birlikte, aşağıdaki zeminin 60 siyah-beyaz görüntüsünü yakaladı. gelecekteki kullanım.

Ingenuity'nin inşa edildiği Jet Tahrik Laboratuvarı "Başarı", kalkış onaylayan verilerin gelmesinin ardından tweet attı. "#MarsHelicopter, her zamankinden daha uzağa ve hızlı bir şekilde 4. uçuşunu tamamladı. Ayrıca Mars yüzeyinde uçarken daha fazla fotoğraf çekti. Bu görüntülerin daha sonraki bir veri bağlantısında düşeceğini umuyoruz."

NASA bilim şefi Thomas Zurbuchen tweet attı: "İnanılmaz! Ingenuity'nin 4. uçuşu için ekibi tebrik ederiz!"

Perseverance gezici misyonuna bir teknoloji gösterisi olarak eklenen 4 kiloluk helikopter, bu ayın başlarında neredeyse kusursuz olan üç test uçuşu sırasında tüm uçuş öncesi hedeflerini karşıladı.

Sonuç olarak, NASA yöneticileri dronun misyonunu en az bir ay daha uçuş operasyonlarını içerecek şekilde genişletmeye karar verdiler ve rotor uçağını bilim verilerini toplamak için çalışmaya koydu. Aynı zamanda Perseverance, helikopter operasyonlarını desteklemekten kendi bilim misyonu için hazırlıkları tamamlamaya geçecek.

BB1gc3D9.img?h=504&w=896&m=6&q=60&o=f&l=

Zurbuchen, daha önce yaptığı açıklamada, "Ingenuity mükemmel durumda kaldığı için, Perseverance gezici ekibinin kısa vadeli bilim hedeflerine öncelik verirken ve ileriye doğru ilerlerken onu gelecekteki hava platformlarına fayda sağlamak için kullanmayı planlıyoruz" dedi.

Cuma günü yaptığı brifingde Aung, bir sonraki uçuş için, helikopterin beşinci, "Ingenuity'yi yeni havaalanına transfer etmek için tek yönlü bir uçuşla göndereceğiz" dedi. "Geldikten sonra, ileriye dönük olarak test etmek istediğimiz (devam eden) yeni, operasyonel ürünleri ve senaryoları belirlemek için (Perseverance ekibi) ile çok yakın bir şekilde çalışacağız. Bu konuda ne kadar heyecanlı olduğumuzu size anlatamam yeni aşama. "

Mühendisler, Ingenuity'nin ilk üç sırasında birincil hedeflerine ulaşamaması durumunda başlangıçta yedek olarak iki test uçuşu düzenlediler. Ancak artık ihtiyaç duyulmayan yer sahipleri, kavram kanıtı ile hava keşif yeteneklerinin operasyonel gösterimleri arasındaki boşluğu doldurarak geçiş uçuşlarına dönüştürüldü.

Aung, "Şimdi ... belirli bilim hedeflerinin havadan gözlemlenmesi veya geziciler tarafından erişilemeyen yerlerden bağlam özelliklerine bakmak gibi operasyonel ürünler üzerinde çalışacağız," dedi. "Bakacağımız bir diğer operasyonel ürün, potansiyel bilim gözlemleri için keşif yapmak, gelecekteki bir gezici dönüşü için keşif yapmak veya helikopterin transfer edileceği yeni hava alanlarını keşfetmek.

"Stereo görüntülemeye, dijital yükseklik haritalarına da bakabiliriz. Bu ürünleri yaparken, bu alıştırmadan öğrenilen dersler, hava platformları ile gelecekteki görevler için muazzam bir fayda sağlayacaktır. Ve bu operasyonel ürünleri takip ederken, aynı zamanda Beceri yeteneği. ""

Zeka, Perseverance gezgini ile Mars'a vardıktan yaklaşık bir ay sonra, 19 Nisan'daki ilk uçuşuyla dünyanın hayal gücünü ele geçirdi. Drone, yaklaşık 10 fit yüksekliğe tırmandı, kısa bir süre havada süzüldü ve sonra indi.

22 Nisan'da ikinci kez uçtu, 16 feet yükseldi ve yaklaşık yedi fit bir tarafa ve sonra tekrar geri döndü. 25 Nisan'daki üçüncü uçuşu için Ingenuity, 16 feet'e kadar yükseldi ve başlangıç noktasına dönmeden önce 164 feet aşağıya uçtu.

JPL Ingenuity baş mühendisi Bob Balaram, bir çevrimiçi durum raporunda, "Ingenuity'nin iniş ayakları bu üçüncü uçuştan sonra yere indiğinde, mühendislerin gelecek nesil Mars helikopterlerini tasarlamalarına yardımcı olmak için fazlasıyla veri biriktirdiğimizi biliyorduk," dedi. "Şimdi daha fazla performans bilgisi elde etmek için menzilimizi, hızımızı ve süremizi uzatmayı planlıyoruz."

Ekip ilk olarak helikopteri Perşembe günü dördüncü uçuşunda fırlatmayı planladı, ancak Dünya'ya geri gönderilen veriler, Ingenuity'nin uçuş bilgisayarının beklendiği gibi uçuş moduna geçemediğini gösterdi.

Benzer bir sorun, dronun ilk uçuşundan önce bir rotor spin testi sırasında 9 Nisan'da ortaya çıktı.

O sıralarda mühendisler, Ingenuity'nin uçuş yazılımını silip, değiştirilmiş bir sürümü sıfırdan mı yükleyeceklerini yoksa sadece uçuş moduna başarılı bir geçiş olasılığını artıracak ek komutları yukarı bağlayıp bağlayamayacaklarını tartıştılar.

İkinci seçeneğin daha az risk teşkil ettiğine karar verdiler, ancak o sırada aksaklığın tekrar olmasının mümkün olduğunu söylediler. Ingenuity daha sonra Perşembe günü planlanan uçuşa giden arka arkaya üç başarılı test uçuşu gerçekleştirdi ve yine uçuş moduna geçemedi.

Sistem normalde Cuma günü çalıştı. Balaram, ekibin yolda bu tür sorunları önlemek için Ingenuity'nin uçuş yazılımını değiştirilmiş bir sürümle değiştirip değiştirmeyeceğini yeniden değerlendirebileceğini söyledi.

Kaynak: CBS NEWS

Link to post
Share on other sites
  • Admin

Mars Helikopteri Dördüncü Uçuşunu Yaptı

 

Link to post
Share on other sites
  • Admin

Mars helikopteri Ingenuity, 10m rakıma tek yön 5. uçuşunu tamamladı

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • Admin

Havada meydana gelen bir hata, NASA'nın Mars helikopterinin son uçuşunda çılgınca ileri geri eğilmesine neden oldu - ancak güvenli bir şekilde indi

BB1fOlse.img?h=840&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

NASA'nın Ingenuity helikopteri, şimdiye kadarki en tehlikeli Mars uçuşunda bir navigasyon sorunuyla karşılaştı.

Drone, uçuşunun son 200 fitinde ileri geri eğildi, ancak güvenli bir şekilde inmeyi başardı.

Zeka, sınırlarını test etmek için yeni bir görevin parçası olarak yeni teknik beceriler sergilemeye devam ediyordu.

NASA'nın Ingenuity helikopteri, en son uçuşu sırasında, keşfedilmemiş Mars arazisi üzerinde uçarken ileri geri eğilmesine neden olan bir aksaklık yaşadı.

Cumartesi günü, küçük insansız hava aracı rotor kanatlarını döndürdü ve altıncı kez kendisini ince Mars havasına kaldırdı. Hedefi, yeni bir iniş noktasına ulaşmak için sadece 140 saniyede 700 fitten fazla uçmaktı - bu, rotorlu aracın şimdiye kadarki en riskli yolculuğu.

Zeka, göbeğinde bulunan ve görüntüleri uçuş bilgisayarına aktaran bir kamera aracılığıyla geziniyor. Ancak uçuşa yaklaşık 54 saniye kala, navigasyon görüntülerinin helikopterin bilgisayarına geçişinde küçük bir aksaklık meydana geldi. Helikopter yalnızca bir görüntü kaybetti, ancak bu, takip eden her bir fotoğrafın yanlış zaman damgasıyla teslim edildiği anlamına geliyordu.

Bu, helikopterin bir taraftan diğerine 20 dereceden fazla eğilerek yuvarlanıp eğilmesine neden oldu. Vahşi sürüşe rağmen, Ingenuity hedef noktasının yaklaşık 16 fit (5 metre) yakınına güvenli bir şekilde indi.

Ingenuity'nin baş pilotu Håvard Grip Perşembe günkü bir blog güncellemesinde, "Kasıtlı olarak böylesine stresli bir uçuş planlamamış olsak da, NASA artık helikopterin performans zarfının dış alanlarını araştıran uçuş verilerine sahip," dedi.

İddialı bir 6. uçuş

Mühendisler, Ingenuity'nin altı uçuşa yetecek kadar uzun yaşamasını beklemiyorlardı, havada bir yazılım hatasından sonra güvenli bir şekilde inmesi gerekiyordu.

4 kiloluk dronun son görevi şimdiye kadarki en iddialı oldu: 492 fit (150 metre) güneybatıya uçun, sonra 49 fit (15 metre) güneye hareket etmek için yeniden ayarlayın, sonra yön değiştirin ve 164 fit (50 metre) kuzeydoğuya uçun. Orada, "C Alanı" adı verilen, araştırılmamış, belirsiz bir noktaya inecek şekilde ayarlandı.

Gezi, Ingenuity'nin önceki tüm uçuşlarından daha hassas manevra ve navigasyon gerektiriyordu.

AAKszfY.img?h=830&w=1119&m=6&q=60&o=f&l=

Yolculuğun ilk ayağı planlandığı gibi gitti, ancak Ingenuity'nin sistemi konumu hakkında yanlış bilgi almaya başladığında, dronun navigasyon algoritması uçuş yolunu düzeltmeye başladı. Yana doğru uçmak için helikopter kendi kendine sadece 15 derece eğiliyor. Bu nedenle, düzeltme girişimlerinin neden olduğu beklenmedik 20 derecelik eğilme, Ingenuity'nin uçuş yolunda ileri geri salınmasına neden oldu.

Grip, "Gerçek anlamda, Ingenuity durum boyunca kas yaptı," diye yazdı.

AAKsljy.img?h=672&w=896&m=6&q=60&o=f&l=f

Birlikte, yan yana eğilmesi sayesinde biraz daha fazla güç yaratıcı besledi. Ve yerine, iniş ve iniş sırasında navigasyon görüntülerini takip edecek şekilde tasarlandığı için güvenli inişi mümkündü.

Ingenuity'nin felaketle mücadelesinden elde edilen veriler, NASA'nın aksaklığın nasıl olduğunu ve gelecekteki Mars helikopterlerini nasıl daha iyi tasarlayacağını anlamasına yardımcı olacak.

Grip, "Ön sipariş vereceğimiz doğru analiz edilecek ve Mars'ta helikopterler bize bilgi verilecek" dedi.

Ingenuity misyonu henüz bitmemiş olabilir

BB1gtF5M.img?h=840&w=1119&m=6&q=60&o=f&l

Ingenuity'nin yeni bölgelere yaptığı cüretkar tek yönlü gezileri, ikincil bir görevin parçası: NASA'nın beklentilerini aştıktan sonra, helikopterin arkasındaki ekip, onu Mars'ın arazisini keşfetmek ve ajansın gelecekteki uzay helikopterleriyle yürütmek isteyebileceği operasyonları test etmek için gönderdi. Bu, gezginlerin erişemediği engebeli alanları keşfetmeyi, havadan Mars'ın ilginç özelliklerini gözlemlemeyi ve yükseklik haritaları için fotoğraf çekmeyi içerir.

Bu, bu genişletilmiş görevin ilk uçuşuydu ve ayrıca Ingenuity'nin tamamen yeni bir bölgeye ilk girişiydi. İlk dört uçuşu, kalktıkları aynı noktaya indi ve beşinci uçuşu, onu daha önce uçtuğu, fotoğrafını çektiği ve haritasını çıkardığı yeni bir havaalanına bıraktı.

AAKkUjj.img?h=840&w=1119&m=6&q=60&o=f&l=

NASA, Ingenuity'nin görevini 30 Nisan'da 30 gün uzattı, bu nedenle görevin önümüzdeki ay devam edeceği garanti edilmiyor. Yine de, drone hayatta kaldığı ve Ingenuity'yi Mars'a taşıyan Perseverance gezgininin bilim çalışmasına müdahale etmediği sürece daha uzun süre uçabilir.

NASA'nın Gezegen Bilimi Bölümü müdürü Lori Glaze geçen ay "Bir tür nasıl gittiğini görme aşamasındayız" dedi.

Zeka tekrar uçarsa, Cumartesi günkü navigasyon hatasının tekrarlanmasını önlemek için muhtemelen bir yazılım ayarlaması gerektirecektir.

Bu arada azim, kızıl gezegendeki ana görevine başladı: eski uzaylı mikropların fosillerini aramak. Şimdilik, helikopter NASA ile gezici aracılığıyla iletişim kurması gerektiğinden, bu çalışma Ingenuity yakınlarında yapılıyor.

NASA'nın ilk planı, Perseverance'ın Jezero Krateri'ndeki iniş noktasından şimdiye kadar olduğundan daha uzağa gitmesini gerektiriyordu. Ancak daha sonra gezgin, NASA bilim adamlarını yakın bölgeyi daha fazla araştırmaya ikna eden bazı umut verici kayaları fotoğrafladı.

Perseverance bilim insanı Ken Farley geçen ay yaptığı bir brifingde, "Bu kayaçlar, gölün dibinde bir kez çamur biriktiğinde, çok ince taneli, çamurtaşlarıdır." Dedi. "Bunlar araştırmamız için çok önemli, çünkü bu, milyarlarca yıl önce Mars'ta var olmuş olabilecek organizmalar tarafından en yaşanabilir olmasını beklediğimiz türden bir ortam."

Kaynak: Business Insider

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.
Примечание: Ваше сообщение будет проверено модератором перед отправкой.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.