Jump to content

Recommended Posts

Adımınıza dikkat edin!

Neden günlük 10 bin adım hedefi kötü bilim üzerine kuruludur.

5d2f69935b8f4.jpg

Son yıllarda, günde 10.000 adımlık rejim popüler kültüre yerleşti. FitBit takan birini sokakta görmeden zorlukla yürüyebilirsiniz; Jeremy Hunt Birleşik Krallık sağlık sekreteriyken, sık sık gömlek kollarından alay etti. Küresel bir saplantı haline geldi: araştırma şirketi Gartner, 2020 yılına kadar dünya çapında tüketicileri süsleyen 500 milyon giyilebilir cihaz olacağını tahmin etti.

Tüm bunlar, 10.000 adımın 60'ların ortasında başarılı bir Japon pazarlama kampanyasından kaynaklanan tamamen keyfi bir rakam olmasına rağmen. 1964 Tokyo Olimpiyatları'nın muazzam popülaritesinden yararlanmak için Yamasa şirketi, dünyanın ilk giyilebilir adım sayacını, “10.000 adım metre” olarak tercüme edilen manpo-kei adlı bir cihaz tasarladı.

Tennessee Üniversitesi'nde kinesiyoloji, rekreasyon ve spor çalışmaları başkanı Prof David Bassett, “O zamanlar bunun için gerçekten bir kanıt yoktu” diyor. “Bunun aktif bir yaşam tarzını gösteren ve sağlıklı olması gereken bir sayı olduğunu hissettiler.”

Kyushu Sağlık ve Refah Üniversitesi'nde bir araştırma ekibi 10.000 adım atmanın potansiyel faydalarını araştırmaya başladı. Ortalama bir Japon insanının günde 3.500 ila 5.000 adım aldığını ve bu insanlar günlük adım sayısını 10.000'e çıkarırsa, koroner arter hastalığı riskini azaltabilecekleri sonucuna vardılar.

Ancak Dünya Sağlık Örgütü, Amerikan Kalp Vakfı ve ABD Sağlık ve İnsan Hizmetleri Departmanı, günlük aktivite önerisi olarak kademeli olarak 10.000 adımı benimserken, son yıllarda bu sayının doğruluğu giderek daha fazla sorgulanmaktadır. 2018'de, Halk Sağlığı İngiltere'deki fiziksel aktivite ulusal lideri Mike Brannan şunları söyledi: “Bunu destekleyecek bir sağlık rehberliği yok.”

Gerçekten de, günde 10.000 adımın sağlık için uygun olup olmadığını test etmek için yapılan bilimsel çalışmaların çoğu nispeten keyfi. Sadece günde 10.000 adım atmış insanları, 3.000 veya 5.000 gibi çok daha düşük sayılar yapanlarla karşılaştırırlar ve daha sonra yakılan kalorileri, tansiyonu ve kan şekeri seviyelerini ölçerler.

Massachusetts Amherst Üniversitesi Kişiselleştirilmiş Sağlık İzleme Merkezi'nden Prof Catrine Tudor-Locke, “Araştırma sayılarının tasarlanma şekli nedeniyle bu sayı güçlenmeye devam ediyor” diyor. “Yani, çalışma 10.000'in 5.000'den fazla kilo vermenize yardımcı olduğunu görebilir ve daha sonra medya bunu görüp rapor eder:“ Evet, 10.000 adımla gitmelisiniz ”, ancak bunun nedeni çalışmanın sadece iki sayıyı test etmesi olabilir. Mesela 8.000'i test etmedi ve 12.000'i test etmedi. ”

Kronik hastalıklar, tip 2 diyabet hastaları veya daha hareketsiz bir yaşam tarzına alışkın olanlar için, şimdi günde 10.000 adıma hızlı bir şekilde atlamanın olumsuz sonuçlara yol açabileceğine dair endişeler var. Diğerleri için kilometre taşı korkutucu görünebilir ve günlük fiziksel aktiviteyi artırmak için niyetleri rayından çıkarabilir.

“Hareketsiz yaşam tarzlarının kötü olduğunu biliyoruz ve günde ortalama 5.000 adımdan daha az adım atıyorsanız, bu kilo almaya, kemik kaybı, kas atrofisi, diyabetik hale gelme ve bu konuların likiti riskini artırabilir.” Tudor -Locke diyor. “Ama aynı zamanda 10.000 hakkında bir saplantı var gibi görünüyor ve kaç adım yeterli, ancak halk sağlığı açısından insanları kanepelerinden çıkarmak daha önemli. Gerçekten sormamız gereken soru şu: kaç adım çok az? ”

Kalp hastalığından inme ve meme kanseri ve üreme kanseri gibi çeşitli kanser türlerine karşı kronik hastalıklara karşı egzersizin koruyucu doğasını araştıran bazı çalışmalar, 6.000 ila 8.000 adım arasında bir yerde amaçlanacak alt sınır olabileceğini düşündürmektedir.

Bassett, “Altı bin adım ve daha fazlası sizi bu çalışmaların gösterdiği aralığa sokuyor ve özellikle kardiyovasküler hastalıklara karşı koruyor” diyor. “Ve başlangıçta yüksek risk faktörleri olan insanlar için, bu risk faktörlerinde iyileşmeye neden olabilir.”

Günde 30 dakikalık ılımlı egzersizin halk sağlığı yönergelerine eşit sayıda adımı hesaplamaya çalışan bilim adamları, belki de minimum 7.500 adım hedeflememiz gerektiğini bulmuşlardır.

Ancak, adım sayacı endüstrisinin yükselişi, 10.000 adım elde etmeye odaklanmış bir nesil fitness severlere yol açarken, şu anda bizim için ne kadar iyi olduğuna dair bilinen bir üst tavan da yok. Egzersiz bilim adamları şu anda 15.000 hatta 18.000 adımın geleneksel 10.000 kriter üzerinde uzun vadeli sağlık yararları olup olmadığını görmek için çalışmalar yapmaya çalışıyorlar.

Kanada'nın kırsalında, motorlu ulaşım şekilleri kullanmayan Amish insanlarını inceleyen bilim adamları, günde ortalama 14.000-18.000 adım kullandıklarını, 90'lı yılların ortalarında tip 2 diyabetli Japon hastaları üzerinde yapılan bir araştırmanın, Günde ortalama 19.000 adımın, büyük ölçüde hareketsiz kalanlara kıyasla çok daha iyi sonuçları oldu.

Günde 10.000 adımlık hedefle ilgili en büyük sorunlardan biri, egzersizin yoğunluğunu dikkate almamasıdır. Nefes almak ve kalp atış hızınızı artırmak, attığınız adımların sayısından daha da önemli olabilir. Araştırmacılar şu anda günde sadece 10.000 adım atan insanların sadece evlerinin etrafında çökelterek, tempolu yürüyüş veya spor yaparak sağlıkla aynı faydaları sağlayıp sağlamadıklarını görmek için çalışmalar yapıyorlar.

Tudor-Locke, “Daha yakın zamanlarda, bilim adamları adım hızı veya adım sıklığı fikri olan kadansa bakmaya başladılar. “Yoğunluk daha iyi olduğunda, kalbiniz biraz daha hızlı vuruyor, vücudunuzdan daha fazla kan geçiyor, işler gereken hücre duvarını geçiyor; tüm bunlar daha hızlı gerçekleşiyor. ”

Haziran 2018'de Tudor-Locke, bu konudaki ilk bulgulardan bazılarını, Ne kadar hızlı? Egzersizin faydalı olabilmesi için dakikada en az 100 adımın gerekli olduğunu öne sürdü. “Bu, amaçlı yürüyüş yaparken doğal olarak yükseldiğiniz hızdır” diyor. “Ama bu sadece bu araştırma alanının başlangıcı: insanların ne kadar sağlıklı olduklarına sadece ne kadar adım attıkları değil, aynı zamanda bunu yapma oranlarına da bakıyoruz.”

Kaynak: The Guardian

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.