Φ İNTERLOCK Gönderi tarihi: 22 Kasım , 2013 Paylaş Gönderi tarihi: 22 Kasım , 2013 .. Ariadne'nin Yakınması Kim ısıtır, kim sever beni daha?Sıcak eller uzatın bana!Yürek mangalları uzatın bana!Vurulup düşürülmüş çırpına çırpına,can çekişenler gibi, ayakları ovuşturulan,sarsılmışım, ah! Bilinmeyen ateşlerle yana yana,sen peşimdesin, ey Düşünce!Adlandırılamaz! Açıklanamaz! ******!Sen, ey bulutların ardındaki avcı!Yerle bir olmuşum senin şimşeklerinle,sen alaycı göz, dikmişin gözünü bana karanlıklardan!Yatıyorum öyle,kıvrılarak, çırpınarak, işkencesiylebütün sonsuz ezaların,vurdun benisen ey zalim avcı,sen ey tanınmaz - T a n r ı...ur, daha derine vur!Bir kez daha, haydi vur!Kopar, parçala bu yüreği!Niye bu işkencekörelmiş oklarla?Neye göz koydun böyle,usanmadın mı bu insan işkencesinden,acı vermekten haz duyan Tanrı şimşeği gözlerle?Öldürmek değil istediğin,yalnızca eziyet, eziyet etmek mi?Bana - niye eziyet ediyorsun,sen, ey acı vermekten haz duyan tanınmaz Tanrı?Ha ha!Usul usul sokuluyorsunböylesi gece yarısında? ...Ne istiyorsun?Konuş!Üstüme geliyorsun, sıkıştırıyorsun beni,Ha! Çok yaklaştın yanıma!Soluğumu duyuyorsun,yüreğimi dinliyorsun,kıskanç seni!- neden kıskanıyorsun beni?Git! Defol!O merdiven de niye?İçeri mi girmek istiyorsun,yüreğime tırmanmak,en mahremdüşüncelerime tırmanmak?Utanmaz! Tanınmaz! Hırsız!Ne çalmak istiyorsun?Ne gözetlemek istiyorsun?Ne işkencesi etmek istiyorsun?Sen ey işkenceci!sen - Cellat - Tanrı!Yoksa köpek gibi,taklalar mı ataydım karşında?teslim mi olaydım, kendimden geçereksevginle - sırnaşarak?Boşuna!Sürdür batırmanı!Zalim diken!köpek değilim - avınım yalnızca senin,zalim avcı!en gururlu esirinim,en ey bulutların ardındaki haydut...Konuş artık!Ey şimşeklerin ardına gizlenen! Tanınmaz! konuş!Ne istiyorsun, ey Eşkiya... benden?Nasıl?Fidye mi?Ne istiyorsun fidye diye?Çok iste - böylesi yaraşır gururuma!ve az konuş - böylesi yaraşır öteki gururuma!Ha ha!Beni - istiyorsun ha? beni?herşeyimle beni? ...Ha ha!Ve işkence ediyorsun bana, delisin ya işte,gururumu kırıyorsun işkencenle?Sevgi ver bana - kim ısıtır ki beni daha?kim sever ki beni daha?sıcak eller uzat bana,yürek mangalları uzat bana,bana, yalnızların en yalnızına,buzunu ver ah! yedi kat donmuş buz,düşmanları biledüşmanları özlemeyi öğreten,ver, evet, teslim et,ey zalim düşmanbana - kendini!Kaçıyor!Bu kez o kaçıyor,tek yoldaşım,en büyük düşmanım, tanınmazım benim,Cellat-Tanrım benim! ...Hayır!gel geri!bütün işkencelerinle birlikte geri gel!Bütün gözyaşlarımsana akıyor,yüreğimin son aleviseni aydınlatıyor.Gel, geri gel,tanınmaz Tanrım! Acı-m benim!son mutluluğum benim! ... .. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Φ İNTERLOCK Gönderi tarihi: 23 Kasım , 2013 Paylaş Gönderi tarihi: 23 Kasım , 2013 .. Sürü İnsanı Nietzsche’ye göre sürü insanı kimdir? Sürü insanı günlük dilde “kötü insan” denilen, ahlak kurallarına saygı göstermeyen insan ya da yığın insanı değildir. Sürü insanı, ahlaklı insandır. Her çeşidiyle sürü insanı, gerçeklikte olan ahlakın ve onun gereklerinin sınırları içinde var olan, yapıp ettiklerini değerlendirmelerini bu ahlakın değer yargılarına uydurmaya çalışan insandır.Sürü insanı için, bütün değerlerin, insan ile ilgili her şeyin değerlendirilmesi kendisinden önce yapılmıştır. Kişinin tek yapacağı, bunlara göre yaşamak, yapıp ettiklerini bu değer yargılarına göre ayarlamaktır.Sürü insanı için söz konusu ahlak ve onun değer yargıları tartışma konusu bile değildir. Çünkü sürü insanı için, bunları tartışma konusu yapmak ahlaksız davranışta bulunmaya eştir. Bu konuda özgür olabileceğinin farkında bile olamayan sürü insanının yaptığı tek şey, söz konusu ahlaka boyun eğmektir. Bu yüzden sürü insanının yapıp ettiklerini yöneten, olayları ve durumları kendi gözleriyle görmesine dayanan kendi değerlendirmeleri değil, geçerlikte olan ahlakın değer yargılarıdır.Nietzsche’ye göre, insanların var olduğu bütün zamanlar boyunca insan sürüleri de (aile grupları, topluluklar, kabileler, halklar, devletler, kiliseler) var olmuştur. Her zaman küçük sayıdaki buyurucularla karşılaştırıldığında boyun eğenlerin sayısı çok olmuştur. Dolayısıyla boyun eğmenin, insanlar arasında en iyi ve en uzun uygulanan eğitim olduğu kolayca varsayılabilir. Ortalama olarak her bir boyun eğme gereksinmesi doğuştandır; bir çeşit formal vicdan olarak, bizden talep ettiği şudur: “Herhangi bir şeyi koşulsuz olarak yapmalısın.” Bu gereksinme kendi kendini yerine getirmeye çalışır, formunu bir içerikle doldurarak; gücüne, sabırsızlığına, gerilimine göre, kaba bir iştah olarak şeyleri yakalar, çok az ayrım yapıp, kulağına bağırılan her şeyi kabul eder. .. .. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Φ İNTERLOCK Gönderi tarihi: 24 Kasım , 2013 Paylaş Gönderi tarihi: 24 Kasım , 2013 .. Özgür İnsanÖzgür insan nasıl bir insandır? Kimdir özgür insan?Nietzsche’ye göre, özgür insan, ahlak dışı insandır."Özgür insan, içinde yetiştiği ve yaşadığı sürüden kopmuş, kendi yolunu arayan, insan ile ilgili şeyleri, insanın her şeyini kendi gözleriyle görmek isteyen insandır."Ancak özgür olma yolunda her kişi, birkaç dönemgeçirmek, birkaç basamak inip çıkmak zorundadır.Bazı kişiler bu basamakların herhangi birinde takılıpkalırlar, asla ileri gidemezler.Böyle durumlarda çeşitli "kopmuş insan" tipleri,değerler karşısındaki tutumları bakımından başkabaşka olan çeşitli "kopmuş insan" tipleri ortaya çıkar.Geçerli olan ahlâk kabullerinin dışına çıkan ilk adım;"büyük kopma" dır.Ahlaki değerler ve değer yargılarının havada kaldığınınfarkına varan bir kişi "büyük kopma"nın sınırına gelmiş demektir. İşte bu noktada insanın karşısına "nihilizm"sorunu çıkmaktadır. Bu temel problem karşısında ancaketkin ve aktif olan kişi, terk ettiği değerlerin yerine yeni değerler yaratma ve ortaya koyma imkanı bulabilir.Bu anlamda özgür insan, yaşadığı ve yetiştiği ahlâkın veonun değer yargılarının, gereklerinin dışına çıkan ahlâksız/ahlâk dışı insandır. Ahlak dışı kavramından ise Nietzscheşunu anlar:"Aslında iki yadsıma girer ahlakdışı sözcüğümün içine. Bir yandan, şimdiye kadar en yüksek sayılan bir insan tipinin, iyileri, iyilikseverleri, iyilik yapanları yadsıyorum; öte yandan, gerçek ahlâk diye geçerli ve egemen olan bir tür ahlâkı, dekadans ahlâkını, daha somut deyimiyle Hıristiyan ahlâkını yadsıyorum.."Özgür insan, birçok erdemleri olmasını asla istemeyeninsan tipidir. Özgür insan sadece erdemi ister ve kendi erdemini sever; onun için mücadele eder, savaşır.Kısaca onun için yaşar.Öte yandan, "Özgür insan, hangi şeyden özgür olmakistediğini sormaz; niçin ne için özgür olmak istediğinisorar ve buna verdiği cevapla kendi işini sorar, bulur."Özgür insanın bütün değerlendirmelerine ve tüm yapıp ettiklerine yön veren tek düşünce vardır. Bu da insanınhiçbir zaman ona doymadığı idealidir ve bu ise yaratıcıinsanın ideali, trajik insanın idealidir. Nietzsche’nin ifadesiyle;..daha önce olmuş ve şimdi olanla yalnız uyuşmayı, ona katlanmayı öğrenmiş olan insanın değil, aynı zamanda bunun daha önce ve şimdi olduğu gibi, bir daha olmasını isteyen, hep olmasını isteyen, yalnız kendisine değil, tüm piyasa ve oyuna, ve yalnız bir oyuna değil, aslında tam bu oyuna ihtiyacı olana ve onu gerektiren, yüksek şeyleri en çok seven, en canlı, hayata en çok "evet" diyen insanın idealidir.Özgür insan, ahlaki değer yargıları kurmaz.Özgür insan, iyinin ve kötünün ötesine geçmiştir.Özgür insan, kendisi ahlâk dışı bir insan olsa da, farklı değerlendirme tarzlarının varlığını, zıt değerlendirmeleryapan insanların varlığının farkındadır. .. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Φ İNTERLOCK Gönderi tarihi: 25 Kasım , 2013 Paylaş Gönderi tarihi: 25 Kasım , 2013 .. devam: Hangi anlama gelirse gelsin, iyi ile kötünün hayatiçin kaçınılmaz olduğunu; belli bir açıdan görmenin kaçınılmaz olduğunu bilir.Nietzsche’ye göre, "insanların farklılığı," yalnızcaiyi bulduklarının çizelgelerindeki farklılıkta, yani, çabalamaya değer iyi anlayışlarında değil de, birde az ya da çok değerli bütün ortaklaşa tanıdıklarıiyilerin farklılığında ya da sıralanma düzenlerinin farklılığında gösterir kendini:Hatta bunlardan daha çok, bir şeye sahip olup,o şeyi ele geçirmekten ne anladıklarında kendiniortaya koyar.Özgür insan, bu dünyanın realitelerinin anlamlarını,kendi gözleriyle görmek ister. İnsanlarla ilgili herşeyin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini görerekhiç olmazsa bunun da yolunu açmak ister. Özgürinsan bu anlamda hazırlayıcı insandır.Açtığı yol, üstinsanın yoludur.Özgür insan, kendi kendini yenileyen, kendini eğiten, herhangi bir şeye saplanıp kalmayan insandır. Özgür insan kendi erdemi için yaşar ve birçok erdemi olsun istemez, kendisi olmak ister.Onun erdemi, başkalarının erdemsizliğinden acı çekmeyen propaganda yapmayan, yasak olan herşeyi yapan, moral dışı bir erdemdir. Ancak kendikendisi olmak isteyen özgür insan, sürekli masketaşır, kendisini olduğu gibi göstermez.O kendisinden utanmaz.Başkaları onu anlamadığı için onun gerçek yüzünü göremezler.Özgür insan, yalnız kalmak ister. Çünkü kendi işini yapabilmesi için yalnız kalması gerekir. O, yalnız kalabilen insandır. O, kendi kendine yeter.O, yığınla, sürü insanına söz söylemez. Ancak kendi gibileriyle ve kendi gibi alacaklarla konuşur.Öte yandan özgür insan, hazır olan her şeye karşı şüphecidir. Bununla birlikte hazır olan her şeye el uzatma hakkını da tanır kendine.Sonuç olarak diyebiliriz ki;özgür insanın bütün değerlendirmelerine yön verenbir tek düşünce vardır. Bu da özgür insanın, üstinsana ulaşabilmesi uğraşısıdır. Özgür insanın yüceliğini belirleyen neden, sadece kendini kurtarması, kendini özgür kılması değil, bütün bunları ne için yaptığını bilmesi ve bunu başarmasıdır. Kişi yabancılaşmasını kendi ego tatmini ya da çıkarı için değil, bir ideal uğruna, gelecek olana yolu hazırlamak için aşar.Nitekim Nietzsche bunu Zerdüşt’te şöyle dile getirir:İnsana yüce olan, onun köprü olmasıdır, gaye değil: İnsanda sevilecek olan şey onun başlangıç ve bitiş olmasıdır.Ben batmaktan başka türlü yaşamasını bilmeyenleri severim, çünkü bunlardır karşıya geçecek olan..Ben, batmak ve kurban olmak için yıldızların ötesinde sebep aramayıp, kendisini, yeryüzünün bir gün üst insanın olsun diye yeryüzüne feda edenleri severim..Ben bilmek için yaşayan ve bir gün üst insanyaşayabilsin diye bilmek isteyeni severim..Böylece "özgecilik" ve "feda ediş" özgür insanın en büyük özellikleridir. Bununla birlikte özgür insan kendini mükemmelleştirmek ister. Bu da yeni birinsan tipini ortaya çıkarır. Bu yeni insan tipi, trajik insanın, diğer adla "üstinsan"ın ta kendisidir.Bu insan tipi, Nietzsche’nin ifadesiyle:"yeryüzünün efendileri" dir.Böylece özgür insanın kendini feda etmesiyle artık "üstinsan" ortaya çıkacaktır. .. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Φ İNTERLOCK Gönderi tarihi: 26 Kasım , 2013 Paylaş Gönderi tarihi: 26 Kasım , 2013 .. Trajik İnsan ya da ÜstinsanÖncelikle trajik insan ya da üst–insan’ın ayırt ediciözelliklerinden söz etmeden önce, üstinsan’ın kısabir tanımlamasını yapmak yerinde olacaktır.Üstinsan, geleneksel ahlakı köle ahlakı olarak görüpdeğerlendiren, eşitlik kavramına karşı çıkıp, ahlakideğerlerin son çözümlemede insanın gerçek doğasına,insandaki güçlü olma isteğine dayanması gerektiğinibelirten ve de Nietzsche’nin öngördüğü bir insanlıkaşamasıdır.Üstinsan kavramı, insan evriminin bundan sonrakiaşamasında ortaya çıkacak bir insan tipi olarak,değerleri gözden geçirme, yeni baştan yaratma vegüçlü olma isteğini hayata geçirme cesaretinde olaninsan için kullanılmaktadır.Bu tanımlamadan da anlaşılacağı üzere;Trajik İnsan, güçlü olma isteğine dayanır,güç istemiyle hareket eder."Güç istemi" Nietzsche felsefesinin anahtar olankavramlarından biridir.Güç istemi, yaşamın kendisidir.Yaşamdan koparılmayan, hep yaşamla birlikte olandır."Nerde canlı bir şey bulduysam, orada güç istençleri de buldum.." diyen Nietzsche’ye göre, tüm canlıların evreni, insan yaşamının öz belirlenimleriyle bezenir.Efendi olma, üste çıkma, güçlü biçimindeki insanaözgü görünümleri tüm canlılara aktaran Nietzsche,bir bütün olarak evreni/kâinatı da güç istenci olarakyorumlamaktan çekinmez. .. Alıntı Yoruma sekme Diğer sitelerde paylaş Daha Fazla Paylaşım Siteleri
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.