Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Sanat / Tarih


Misafir birce

Önerilen İletiler

aristionanitibild1zn9.jpgAristion Aniti, I.Ö. 510-5

 

Artistion ( tabana yazın bu ad " iyi " veya " soylu " anlamına geliyor ) zırh giyiyor ve mızrak tutuyor, ama ar zırhlı bir

 

piyade askerinin zırh takımını tamamlayan migferi, kılıcı ve kalkanı bulunmuyor.

 

Savaşma ve yasama bicimi Aristion gibi bir soyluyu gönüllü olarak atından indirip Yunanistan ' ın klasik cagını törenle

 

başlatan Atina' nın sık saflarla yürüyen mızraklı ve kalkanlı asker alayındaki sıradan ciftci yurttaşların saflarına, onlarla

 

eşit olarak sokmuştur. Burada klasik sanat biceminin eski ( arkaik ) katılıktan büyümekte olan, belki de Atina' nin altın

 

cağında kahramanlık egozmiyle kent devletine kişisel olarak boyun eğiş arasındaki nazik dengeyi koruyan siyasal

 

beceriyle benzeşen bir teknik beceriyle, doğalcıliğı ( önkol kaslarına bakın ) gelenekle dengelediği görülüyor."

 

~~~

 

posedionbild2od9.jpg Posedion, I.Ö. 470 - 450 , Cape Artemision, Ulusal Müze Atina.

 

Çağımızın gözleri raslantı sonucu korunmuş bu ( ve birkac tane daha ) az sayıdaki yapıtlarda doğruluğuna ulaşan klasik

 

Yunan yontusunun estekik gücünü tatmak olanağını bulur.

 

Bronzdan Poseidon beşinci yüzyılın hicbir ünlü yontucusunu atledilemiyor. Her olasilikta, burada o cagin Atina

 

atölyelerinin siradan bir ürünüyle karsi karsiyayiz.

 

~~~

 

athenabasibild3ub6.jpg Athena Başı. museo Civico, Bologna

 

Toprak ( lemnias ) Athena, Phideas eliyle gelmiş olabilen yontuyuyu kopya, yüzyıllarca sonra Roma zevkinin, Yunan

 

sanatının en hayranlık uyandıran dönemi olarak I.Ö. beşinci yüzyılı benimsedikleri sıralarda yapılmıştır.

 

~~~

 

 

romalinintasviribild4xa5.jpg Adı bilinmeyen bir Romalının Tasviri. I.Ö. birinci yüzyil. Güzel Sanatlar

 

Müzesi, Boston.

 

Adları bilinmeyen bu iki Romali' nın tasvirleri, Yunan yontucuları Roma' nın aile tasviri beğgenişine uygun çalısmak

 

amacıyla ustalıklarını ortaya koydukları zaman neleri yaratabildiklerini gösteriyor.

 

 

~~~

 

 

romalibirkadinbild5ej9.jpg Romalı bir kadının tasviri, I.S. 54 - 117. Palazzo Capitalino, Roma

 

 

 

( I.Ö. birinci yüzyıl ) yalınlığı ve gözle görülür gercekciliğiyle Roma' yı yücelten enerji, özdisiplin ve yönetme alışkanlığnı

 

ifade ediyor. Ikinci büst, yaklaşık bir yüzyıl sonrasına ait, tıpki kadının kule gibi dik duran yapılı bukleleri ilgiyi dağıttıgı,

 

ama altındaki güclü ve magrur yüzü gizleyemediği gibi, imparatorluğun saray yaşamının zarif yapayliğinin gecmişin daha

 

katı özellikleri üzerinde yükseldiği zaman.

 

 

taclikadinbasibild6hs6.jpg Taclı Kadın Başı. I.S. ikinci yüzyıl, Fransa' da Vienne' den. Lyon

 

Müzesi, Fransa

 

Klasisizm, bu iki başın yapıldıgı I.S. ikinci yüzyıla kadar toprak sahibi bir azınlık icin zarif bir başarı sayılmıştır. Taclı

 

Kadın, Gala' daki bir kentin ' ruhunu' simgeliyor -tam beş yüz yıl önce Helenistik doğuda bulunan bir geleneksel

 

canlandırma. Yontucunun eski motiflerin aynısını yapma becersinden ve bicimden bir şey eksilmemiş, ayrıca yapıtı

 

gecmişin izlerini taşıyor.

.

.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

marcusaureliusbild7de3.jpgMarcus Aurelius' un Büstü, I.S. ikinci yüzyıl, Avenchez Müzesi,

 

Isvicre

 

Stoaci filozof ve imparator Marcus Aurelius' un büstü teknik olarak daha az başarılı ama inanılacak eskimiş tanrılar ve

 

kişileştirilmiş kentlerden daha iyi bir şeye duyulan özlemi ifade edebiliyor

 

~~~

 

 

eutropusuntasviribild8mi0.jpg Eutropus' un Tasviri, ücüncü ve beşinci yüzyıllar. Kunsthistorisches Müzesi,

 

Viyana.

 

 

Yeni Bizans biçeimi üçüncü ve beşinci yüzyıllar arasında bir tarihte yapilmış böyle bir büstle kendini göstermeye başlıyor.

 

Hiristiyanlığın doğusu, barbar yayılmaları ve Roma Imparatorluğunun parcalanması sanatta burada gösterilen değişimle

 

cakişır. Aslında, bu büst insanlar dünyasından duyulan düş kırıklığını ve ilk Hiristiyanlığın üzerinde büyüdüğü aşkıncı

 

gercekten sonraki bir uğraşı anlatıyor gibi.

 

 

 

~~~

 

aventicumdanisvicrelibawl7.jpg Aventicum' dan Isvicreli Baş, Avenchez Müzesi, Isvicre.

 

 

Bu baş Isvicre' de bir Roma sit alanında bulundu. Bu acaip ve carpıcı yapıtin gerisinde Greko - Romen ustalılar ve yerli

 

sanat geleneği ( belki tahta kullanılan ) arasında oluşmuş bazı birbirine karışma ve capraz birleşme olguları yatıyor

 

olmalidır.

 

 

~~~

 

 

atinalibild10se3.jpg 1- Atinalı veya Romalı, I.S 2 - 3 yüzyıl. Lahor, Pakistan

 

 

 

 

Bir sanat bicemi zaman ve uzam icinde ilerlerken şaşırtıcı bicimlerde değişir. Buradaki dört resim, Gereko Romen

 

kültürünün benimsemiş bir taşralının veya Greko - Romen kültürünün bir misyonerinin dik dik bakan sağlıklı Atinali kadını

 

( veya Romalı ) yonttuğu yaklaşik I.S 100 ' den başlayan bütün Avrasya' nin üc dört yüzyıllık bir dönemine ratlayan

 

ilişkilerini göstermek üzere secilmiştir

 

 

 

~~~

 

 

budaisbild11gt5.jpg 2- Buda, I.S. 4. yüzyıl Lahor, Pakistan

 

 

 

 

 

Taşralı Greko - Romen sanatın, aynı bölgeden ve yaklaşık aynı zamandan kalma ikinci bir yontuda yeni bicimlerde

 

kullanılışı görülebilir. Burada sanatcı, Buda' yı tasvir etmek icin topuz ve toga gibi Greko - Romen motifler kullanmıştır.

 

 

 

~~~

 

 

sansidenbuda12mt6.jpg 1- Şansi' den Buda, I.S. 5. yüzyıl Sabavda Galerisi, Turin

 

 

 

 

Digerleri, Hint - Grek Budist sanatin sundugu bicimlere dayali olarak, Buda' nin birincisinde melez bir Cin versiyonunu

 

 

 

 

 

hunardanbudabild13ax4.jpg Hunar' dan Buda, I.S. 5. yüzyil. Waldo Ross' un armağanı. Güzel Sanatlar

 

Galerisi, Boston. Okakura Kakuzo anısına Denmar.

 

 

ikincisinde tümüyle Cinli bir versiyonunu olusturanran Cin yontularidir. Yunan sanatinin dogaci etkisinin nasil degistigini ve

 

sonunda yalniz kivrimli kumasi degil , Buda' nin ayagini da düz, süslü ve hos kivrimlar kalibina indirgeyen Cinli yontucu

 

tarafindan nasil karsitina dönüstürüldügüne dikkat edin .

 

.

.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

didarganjyakshibild13qg3.jpg Didarganj Yakshi, Mauri Hanedani, önden ve arkadan görünüs. Patna

 

 

Müzesi, Hindistan

 

 

~~~

 

 

aynalikadinis11bildto3.jpg Aynali Kadin, I.S. 11. Yüzyil. Bir tapinagin süslenmelerinden görünüs.

 

Bhuvanesvara

 

 

 

siddhartaorucu12aa7.jpg

 

 

 

 

 

Siddharta Orucu. I.S. 300 – 400, Sikri’ den. Lahor: Pakistan.

 

Kaynak: William H. McNeill / Dünya Tarihi Kitabindan. Ceviren: Aladdin Şenel

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.