Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

SİNEMADA "MEDENİYETLER ÇATIŞMASI"... (Küresel propaganda aracı olarak kullanılıyor...)


DİPNOT

Önerilen İletiler

'BATI BATIDIR...

Bir milletin kendisine ve dünyaya olan bakışının sanat yoluyla yaygın bir şekilde ifade edildiği ve ABD'de en çok sinemanın, milli kimliği yaratan ve yansıtan bir sanat dalı olduğu hatırlanmalıdır. Bu açıdan bakıldığında son dönemde ABD'de iyilik ve kötülük güçlerinin karşı karşıya geldiği fantastik ve tarihi filmlerin sayısındaki artışın altında siyasi sebeplerin bulunmadığını söylemek mümkün değildir. Bu filmler, ABD'nin giriştiği "özgürlük savaşını" çağrıştıracak cinsten, bugünün uluslararası politika gündemine göndermelerle dolu. Bunun ötesinde bu filmler, hakikaten yukarıda da belirtildiği gibi, tarih içerisinde Batı'da oluşmuş olan ve Batı bilimsel ve edebi eserlerine sinmiş olan Batı'nın üstünlüğü, Doğu'nun barbarlığı ve ezeli Batı-Doğu çatışması ana fikrini de içinde barındırıyor. Batı kültüründe bulunan bu bakış açısı yapısal bir karakter taşırken, zaman içerisinde Doğu kavramı adı altında değişik ülkelerin ve halkların algılandığı ve sanat eserlerine taşındığı görülüyor. Sözgelimi, "Yüzüklerin Efendisi" yazıldığı sırada eserdeki kötülük güçleri olarak Sovyetler Birliği'nin algılanması kaçınılmaz gibiydi. Ancak eser sinemaya uyarlandığı sırada dünyadaki dengeler ve gündem değiştiğinden şer güçlerinin sarıklı olarak gösterilmesi dikkate değer bir değişiklikti.

 

Termopil Savaşı'nı ele aldığımız zaman, 19. yüzyılın başında şiirlerinde Termopil konusunu işleyen Lord Byron, Yunanlıları Osmanlılara karşı başkaldırmaya çağırıyordu. 20. yüzyılda Batı uygarlığının düşmanı olarak Türklerin yerini Rusların aldığını görüyoruz. 1962'de de aynı isimle çekilen "300 Spartalı" filminde Spartalıların düşmanı olarak bütün dünyaya hakim olmak isteyen bir "şer imparatorluğu" şahsında hangi ülkenin gösterilmek istendiği bellidir. Bugün ise kendisine özgürlük savaşçısı rolünü biçmiş olan bir ülkenin, insanları silah zoruyla "özgürleştirmeye" kalktığını ve bu düşünceye götüren öz algılama ve kültürün yansımasını 2006'da çekilen "300 Spartalı"da da açıkça görüyoruz. Batı dışındaki dünyaya kaçınılmaz olarak düşman gözüyle bakan bir zihniyetin, belki de tarihte gelmiş geçmiş en militarist toplumu kendisine örnek olarak seçmesi, talihsiz olmaktan çok bilinçli bir karar olarak görünmektedir. Soydaşlarını satan hainin normal bir Spartalı olarak değil, doğar doğmaz aslında Sparta geleneklerine göre öldürülmesi gereken bir sakat şeklinde gösterilmiş olmasını bir tarafa bırakalım. Filmde düşmanlara karşı merhametsizlik aklanmaya ve yüceltilmeye çalışılıyor. Filmin en çok ABD askerleri tarafından beğenildiğine dair haberler şaşırtıcı değil ancak dehşet vericidir. (Gerçi filmin düşmana merhametsizlik konusundaki fikri, suçluya karşı şiddeti meşrulaştıran bir Hollywood geleneğinin abartılmasından başka bir şey değildir.)

 

KÜRESEL PROPAGANDA

Hollywood yapımı "tarihi" filmlerin tarihi gerçeklere uyup uymadığı tartışması bir yana, bu eserler her şeyden önce ABD'nin kültürel etkileme gücünün bir parçasıdır. Ancak "300 Spartalı"nın saldırgan ve göze batan propaganda tarzı, bu gücü artırmaktan çok zayıflatan bir yapıt olarak görünmektedir. Bunun ötesinde dünyada birçok ülkenin ABD sinema ve televizyon filmlerinin akınına direnmeye devam ettiği ve hatta son dönemde canlandığı da görünmektedir. Bu anlamda en çarpıcı örnek herhalde Çin sinemasıdır. Çin devlet ve millet geleneğinin, devlet ve millet birliğinin karşısında kişisel yaşamın önemsizliğini görsellikle öne çıkaran "Kahraman" filmiyle dünyaya anlatılması ve filmin tanıtımı için başarılı bir reklam kampanyasının yapılması Batı'da "propagandanın küreselleştiğine" dair yorumlara yol açmıştı. Her ne kadar sinema yoluyla küresel propagandanın en iyi uygulayıcısı tartışmasız olarak ABD olsa da, gerçekten de Çin, sadece teknolojik anlamda değil, kültürel anlamda da Batı'yı "kendi silahıyla vurmak gerektiğini" kavramışa benziyor. Ancak dünyada ortaya çıkmaya başlayan bu denemelerin daha çok cılız olduğu ve ABD'nin kültür alanındaki topyekün gücünü şimdilik dengeleyemediği kaydedilmelidir.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Sevgili Dipnot aynen katılıyorum.

 

Lord of the Rings (Yüzüklerin Efendisi) filmi ile ilgili forumlara, fan-site'lara bakarsanız, orada Orkların Türklerle özleşleştirildiğini görürsünüz. (Tolkien'in tarihçi olduğu da düşünülürse, böyle bir imayı bilerek yapmış olabilir, daha kitabı yazarken.)

 

Saygılar.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • 1 ay sonra...
'BATI BATIDIR...

Bir milletin kendisine ve dünyaya olan bakışının sanat yoluyla yaygın bir şekilde ifade edildiği ve ABD'de en çok sinemanın, milli kimliği yaratan ve yansıtan bir sanat dalı olduğu hatırlanmalıdır.

 

 

Hiçbir iş değer yargılarından yoksun olamaz;adamlar sistemli bir beyin yıkama uğraşısında;bunu başarıyorlar da;ama olay sadece ABD tabanlı algılanamaz bence;çok daha üst bir küresel uğraşı var gibi gözüküyor...

 

Güzel bir noktaya değinmişsiniz...

 

Saygılar...

 

:zorro:

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.