Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Kanal İstanbul Projesi


irinçköl

Önerilen İletiler

Istanbul_Kanal_Cilgin_Proje.jpg

 

Hükümetin çılgın rant projelerinden Kanal İstanbul’un ihalesinin yakında yapılacağı açıklandı. Ancak CHP Genel Başkan Yardımcısı Umut Oran, projeye ilişkin uyarı üstüne uyarıda bulundu.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, dün, Amerikan Ticaret Odası’nda işadamlarına yaptığı konuşmada, hedeflerden birinin Türkiye'nin kendi otomobilini yapması olduğunu belirterek,“Kim ne derse desin bunu gerçekleştreceğiz. Üçüncü havaalanı ihalesinden sonra 'Kanal istanbul' projesini de yakın zamanda ihaleye çıkaracağız” dedi.

Ancak Oran, Meclis Başkanlığı’na Erdoğan’ın yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde, Kanal İstanbul projesi nedeniyle yaşanabilecek bazı olumsuz senaryoları Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a gündeme getirdi.

Oran’ın Erdoğan’a yönelttiği çarpıcı sorular şöyle:

1- “Çılgın” Kanal İstanbul projeniz için bölgenin temel antlaşmaları olan KEİ ve Bükreş Antlaşmaları çerçevesinde sahildarlarla istişarede bulundunuz mu?

2- Dünyada, mevcut doğal ve işleyen bir boğaz var iken buna paralel, insan yapısı, alternatif bir kanal örneği var mıdır?

3- Kanalın gerçekleşmesinin, sadece Türk Boğazlarından geçişi düzenlemeyen aynı zamanda Karadeniz-Marmara ve Çanakkale bölgesinde bir güvenlik rejimi de tesis eden, Montreux Sözleşmesine etkisini değerlendirdiniz mi? Sözleşmenin omurgası olan Türk Boğazlarının bütünlüğünü bozarak, değiştirebilecek süreçlere karşı bir planınız var mıdır? 

4- Boyu 40 kilometre, genişliği 150 mt ve yüksekliği 25 mt olan içi su, etrafı beton dolu bir hacmin, beklenen büyük Marmara depreminde deniz dibinde fay kırılmasıyla oluşacak enerjiden ne şekilde etkileneceği; bölgede yaratılan jeolojik değişikliğin bu kanal ve civarında oluşturulacak yerleşim birimleri üzerindeki etkisi modellenmiş midir?

5- Kanal İstanbul’un ortalama 150 mt genişliği, 25 mt derinliği olacağı öne sürülmektedir. Bu kanalda herhangi bir gemi batması veya 1979’da yaşandığı gibi İndependenta benzeri bir süper tanker günlerce yanarsa, Boğaziçi’nden çok daha dar olan bu kanalda kazaya nasıl müdahale edilecek, gemi enkazları nasıl kaldırılacaktır?

6- Batı İstanbul’u bir adaya çevirecek bu proje kabaca 5-6 milyon insanın bir kısmının doğal felaket veya radyoaktif serpinti durumunda tahliyesi gerektiğinde doğuda iki köprü ve Marmaray tüneline; batıda bu kanal üzerinde kurulacak köprülere mecbur kalınması halinde bu felaket durumunda tahliye nasıl gerçekleşecektir?

7- Benzeri biçimde savaş durumunda köprülerin yıkılması halinde Trakya’nın takviyesi sadece deniz yolu ile mi sağlanacaktır?

8- Yaklaşık 5-6 milyon insanın yaşayacağı, yeni Batı İstanbul adasının doğal kaynakları, başta su olmak üzere adayı beslemeye yetecek midir? Bu kapsamda kanalın Ergene havzasıyla etkileşimi irdelenmiş midir?

9- Batı İstanbul adasının tüm dış lojistiğinin doğudan ve batıdan birkaç köprüye bağımlı kalmasının ne gibi zafiyet yaratacağı irdelenmiş midir?

10- Deprem sonrası oluşacak tsunami ve deniz yükselmesinin etkileri veya kanalın doğayı değiştiriyor olmasının yaratacağı“kertik tesirinin” büyüklüğü ve bunun jeolojik sonuçları hakkında gerekli modellemeler yapıldı mı?

11- Marmaray’da olduğu gibi çıkabilecek ”çanak çömlekler”için herhangi bir ön araştırma yapıp herhangi bir arkeolojik önlem aldınız mı?

12- Tuzluluk nedeniyle Karadeniz’den Marmara’ya doğru, saatte 8 kilometreden daha büyük bir hızla akacak yeni satıh akıntısının gerek Marmara ve gerekse Batı Karadeniz’de yaratacağı hidrografik etkiler ile eko sistem dengesi üzerindeki olumsuz etkileri modellemeler yapılarak irdelenmiş midir? Bu akıntının, Karadeniz’de hakim kuzeyli rüzgarların da etkisi ile artacağı ve Tuna Havzası nedeniyle halen Karadeniz’in en kirli bölümünü teşkil eden (Tuna deltası) Batı Karadeniz’in kirli satıh sularını Marmara’ya taşıyacağı ve zaten çok kirli olan Marmara’daki kirlenmeyi kat be kat artıracağı değerlendirilmiş midir?

13- Halen İstanbul Boğazından günde, 130-140 ticaret gemisi, Montreux Sözleşmesine göre geçiş ücreti ödemeden geçme hakkı söz konusu iken bitmesi durumunda İstanbul Kanalından niçin paralı geçiş yapsın?

14- Coğrafya değiştiren bu projenin gerek Montreux Sözleşmesine gerekse çevreye etkileri göz önüne alınarak TBMM’de onaylanması ve İstanbul/Tekirdağ halkına bölgesel bir referandum ile sorulması gerekli değil midir?

15- Söz konusu kanal, Doğu Trakya’nın ekolojisini ne şekilde değiştirecektir? Kaybedilecek tarım arazisinin yıllık getirisi hesap edilmiş midir? Bu devasa projede alt yapı gereksinimleri nedeniyle kaç ağaç kesilecektir?

16- Bu kanaldan 150-200 milyon metreküp hafriyat, 8-10 milyon metreküp çimento ve bir o kadar da çelik donatı işi çıkacağı düşünüldüğünde gerçekte ne kadarlık bir maliyet söz konusudur?

17- Bu inşaatın yapım- teslim süresi için ne kadarlık bir süre öngörmektesiniz?Balyoz davasının ardından Hava Kuvvetleri Komutanlığı ilk kez suç duyurusunda bulundu.

 

 

Gazeteciler.online/ Özgür gazeteciler platformu

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Bir Denizbilimcinin Gözünden Kanal İstanbul

 

Birkaç gün önce Arkitera’nin web sitesinde Prof. Dr. Cemal Saydam’ın Kanal İstanbul’la ilgili şimdiye kadar hiç gündeme ve sanırım ne yazık ki akla da gelmeyen bir incelemesine rastladım. Kanal İstanbul projesi Marmara Denizi ve Karadeniz’in ekolojik dengeleri açısından uygun mu?

Cemal Bey’in Kanal İstanbul’la ilgili değindiği konular o kadar çarpıcı, o kadar önemli ki öncelikle sizlere bu tespitleri yapan kişinin kim olduğunu kısaca anlatayım: Prof. Dr. Cemal Saydam bir deniz bilimcisi. ODTÜ mezunu, doktorasını Liverpool Üniversitesi Deniz Bilimleri’nde yapmış, NATO projelerinde görev alan bir bilim adamı.

Cemal Bey, Karedeniz’in tatlı su kaynaklarıyla beslenmesine rağmen Marmara’dan gelen alt akıntı dolayısıyla tuzlu oluşuna, hatta bu yüzden Karadeniz’in Marmara’dan 30-40 cm daha yüksek bir deniz olduğuna dikkat çekiyor. Bu sebepten de Türk Boğazlar Sistemi’nin dünyada tek örnek olduğunu vurguluyor. Bu kadar özel oluşumları barındıran boğazların da kendi ekolojik dengelerine dikkat çekiyor. Dahası proje gerçekleştirildiğinde nelerle karşılaşacağımızı bakın nasıl anlatıyor:

Kanal İstanbul hayata geçerse ne olur?

1. Karadeniz’den gelen tuzlu su, kanal dolayısıyla tuzluluk oranı hiç değişmeden Marmara ile buluşur ve bu su jet bir akımla bol besinli üst su ve tuzlu alt akıntıdan su kapar. Sistem kendini yeni bir besin zinciri alanı oluşturmaya zorlar.

2. Yukarıda anlatılan denizler açısından yeni organik yük, alt tabakadaki oksijene baskı yaparak suyun oksijensiz kalmasına neden olur.

3. Oksijensizlik önce Marmara’da mangan oksit parçaları, sonra da hidrojen sülfür oluşturur. Yani çürük yumurta kokusu.

4. Bu oksijensizlik önce Körfez’deki deniz yaşamını sona erdirir ve tüm Körfez’i bu kokuyla kaplar.

5. Zamanla bu su İstanbul Boğazı’na ulaşır, aynı koku bölgeyi sarar, denizdeki besin dengesi, suyun kalitesi değişir.

Kanal İstanbul projesi gibi oldukça kapsamlı, hem ekonomik hem sosyolojik dengeleri değiştirecek kadar büyük bir proje açıklandığında bir vatandaş olarak, projelerin bilimsel araştırmalarının tamamlandığını düşünüyorsunuz. Bu varsayımla projeleri değerlendiriyorsunuz. Zira her yaratıcı fikrin bir power point sunumu haline getirilip gündeme alınmıyor olduğunu umuyorsunuz. Ancak bu umutlarınız ne yazık ki yersiz çıkıyor. Türkiye’de birçok alanda işler bilimsel veriler ışığından uzak, sessizce “hallediliyor.” Üstelik ülkemizde artık hemen her alanda eğitimli, deneyimli ve uluslararası arenada kabul gören bilim insanları olmasına rağmen. İnsan ister istemez Cemal Bey’in incelemesinin sonlarında sorduğu soruyu sesli bir şekilde tekrar ederken buluyor kendini. Sahi “Bu devlet iki denizi birleştirirken bile bize, denizbilimcilerine, sormayacaksa bizi neden yetiştirdi?”

 

Ceren Kumbasar

*****************************************

RTE herşeyi herkesten daha iyi biliyor neden sorsun ? Sanatçıdan fazla sanatçı, bilim adamından fazla bilim adamı, sosyologdan ,biyologdan psikologdan fazla vs vs vs bu işleri biliyor. Her ülkeye lazım böylesi  :)

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

  • 1 yıl sonra...

Hükümetin çılgın rant projelerinden Kanal İstanbul’un ihalesinin yakında yapılacağı açıklandı. Ancak CHP Genel Başkan Yardımcısı Umut Oran, projeye ilişkin uyarı üstüne uyarıda bulundu.

.

.

.

Gazeteciler.online/ Özgür gazeteciler platformu

Kanal İstanbul projesi gerçekten çılgın bir düşünce. bence bu tür hareketler nahoş olarak karşılanmamalı. Türkiye bir çok konuda geri kalmış ve devamlı gündem değiştirilerek ve medya kullanılarak insanlar uyutulmuştur. Artır teknoloji yönündende devlet ten hareketler bekliyoruz. İnsanlar hergün birşeyler icat ederken biz ise sadece bunu kullanmaktan ve başkalarına para kazandırmaktan başka birşey yapmıyoruz. Bu arada Kanal İstanbul projesinde Arnavutköy deki en büyük toprak, arsa sahibi ile tanıştım gerçekten burada bile biz tüürklerden fazla yabancı yatırımcıların yurt dışından olduğunu öğrendim ve üzüldüm. İşte yine kaybediyoruz, bu insanların bizden akıllı olması beni üzüyor.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Kanal İstanbul projesi gerçekten çılgın bir düşünce. bence bu tür hareketler nahoş olarak karşılanmamalı. Türkiye bir çok konuda geri kalmış ve devamlı gündem değiştirilerek ve medya kullanılarak insanlar uyutulmuştur. Artır teknoloji yönündende devlet ten hareketler bekliyoruz. İnsanlar hergün birşeyler icat ederken biz ise sadece bunu kullanmaktan ve başkalarına para kazandırmaktan başka birşey yapmıyoruz.

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.