Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

Henry PURCELL, (1659-1695) İngiliz Besteci


Legendary

Önerilen İletiler

purcell.jpg

Henry PURCELL

(1958 yılında Westministerde (Londra) doğmuş, 21 Kasım 1695 yılında aynı yerde ölmüştür).

 

Ingiliz müziğinden bahsedilince, halk türküleri veya Handel’I bile müşkül duruma sokan “Dilenci Operası”, John Dunstable ile Shakespeare devrinin ustaları Dowland, Bull, Morley, zamanımız bestecileri ve nihayet Henry Purcell hatıra gelir. Adalar ülkesi müziğinin önemli safhalarının tanınmadığı uzun bir devre esnasında “İngiliz Müziği” diye ancak Purcell biliniyordu.

 

Purcell’ler tam bir müzisyen ailesiydi. Henry’nin babası saray müzisyenlerinin “centilmeni”, kardeşi Daniel Oxford’da, Heandel devrini yaşayan oğlu Edvard da Eastsheap’de orgcu idi. Böylece John Dowland ve Matthew Locke’dan sonra ingiliz barok müziğinin yetiştirdiği en büyük bestecinin müzisyenliği bir aile geleneğine dayanıyordu. Henüz küçükken babasını kaybeden Purcell “Chapel Royel” (saray korosu) na alındı ve iyi bir tahsil gördü. Sonradan da devletin yardımını gören Purcell kilise müziği ve sahne müziği bestecisi olarak şöhret kazandı.

 

Ingiliz dram edebiyatı hakkında biraz bilgi edinmek isteyen kimse işe Shakespeare ile başlar. Onun gölgesinde kalan sonraki zamana ait önemli bir şey bulamaz; fatak Purcell adlı bir müzisyen dikkati çeker. Hakikatte Purcell operalar yazmamıştır. Bir tek eseri bu özelliktedir. “Dido ve Aeneas”. Diğerlerinin hepsi sahne müziğidir. Bunları zamanın ve yakın geçmişin yazarları Dryden, d’Urfey, Shadwell’in dramları, Shakespeare’in “Yaz Gecesi Rüyası” ve “Fırtına” piyesleri için yazmıştır.

 

Fakat Purcell’in asıl yaratma sahası kilise müziğiydi. Bu çeşit eserleri sonradan Heandel için önemli bir teşvik kaynağı oldu. Dini eserlerinin başında “Anthem”ler vardır. Bunları, Tevrattan alınan metinler üzerine bestelenen, kantata benzeyen koro eserleridir. Ayrıca Purcell çeşitli tipten koro eserleri yazdı: “Wellcome Songs“ (karşılama şarkıları), moteler, hymne’ler (dini methiyeler), psomalar, od’lar ve kanon’lar.

 

Bundan başka enstrümanlar için de eserler verdi. Enfes trio sonatları “lessons for harpsichod or spinnet“ (klavsen veya spinet için dersler, fanteziler) ismini taşıyan piyano parçaları ve org eserleri eşsiz bir güzelliğe sahiptir. Org eserleri arasında, uzun zaman Bach’ın bestesi zannedilen bir toccata vardır; sonradan Purcell’in eseri olduğu anlaşılmıştır. Bach’ın eserlerinde geçen “ingiliz süitleri“ tabirinin, Purcell stilinin örnek alınarak kullanıldığını iddia edenler belki haklıdır.

 

Pergolesi, Mozart ve Schubert gibi Purcell de genç yaşta kemale erenlerdendir. Kısa süren hayatının ancak sonlarına doğru tiyatro müziğine başladı. Çünkü yetiştiği çevre ve menşei onu yurdun geleneklerine bağlayarak kilise müziğine doğru götürmüştür. Form, vasıtalar ve ifade tarzı bakımından eserinde İtalyan ve Fransız stil unsurları ne kadar belli ise de menşeinin özelliği daima üstün kalmaktadır. Müziğinin dili yüce ve muhteşem, zengin ve aynı zamanda da düzenlidir. Sayısız ifade imkanlarına sahiptir: Parlak, muhteşem ve heybetli tesirler kadar ihtiraslı ve heyecan verici, neşeli, nüktedil ve hafif tesirlerle ağır ve tantanalı ifade şekilleri meydana getirmiştir.

 

Purcell’den sonra ingiliz müziğine italyanlar hakim oldular. Ancak Handel, kendisini Purcell ile birleştiren bir tarzda İngiliz müziğinin özelliğini yeniden ihya etti.

 

Handel, üstat Purcell’in oğlu Edward ile birlikte Londra’da “Muhtaç Müzisyenlere Yardım Derneği“ni kurmuştur. Sembolik mahiyetteki bu hareket, Purcell ile Handel arasında bağ kurmakla daha derin bir mana taşımaktadır. Gerçi Handel’in ingiliz çağdaşları bunu kabul etmeyip ölümünden sonra Purcell’e “Müziğin Shakespeare“ i adını vererek onu Handel’den üstün göstermeye çalıştılar. Fakat iki besteciyi birbirine bağlayan durum çok yerde belli olmaktadır. Bu durum belki şu cümleyle tam bir vuzuhla ifade edilebilir: “Şiir sanatı sözlerin ahengi, müzik de seslerin ahengidir. Şiir sanatı nasıl nesirin ve hitabet sanatının fevkine çıkrak yükselirse, müzik de şiirin üstünde bir yükselme ve arınma demektir. Her iki sanat ayrı ayrı kalarak da gelişebilir. Fakat şüphesiz birleşerek en yüksek mertebeye ulaşırlar. Zira bu birleşmeden mükemmel ve eksiksiz bir varlık doğar. Her ikisi bir şahsiyetteki ruh ve güzelliği ifade eder“. Tarih bu sözlerin doğruluğunu ispat etmiştir.

 

Henry Purcell's Önemli Eserleri

 

* Fantasias for Strings, 1680

* Ode for St Cecilia's Day, 1683

* Rejoice in the Lord Alway, 1685

* Song, "Evening Hymn", 1688

* Dido and Aeneas, opera, 1689

* Incidental music to King Arthur, play by John Dryden, 1691

* The Fairy Queen , semi-opera, 1692

* "Bright Cecilia", 1692

* "Music for a While" and "Nymphs and Shepherds", songs, 1692

* "Come Ye Sons of Art", including aria, "Sound the Trumpet", ode,

* Queen Mary's Funeral Music, 1695

* The Indian Queen, semi-opera, 1695

* "The Golden Sonata" (Sonata No.9 in F major), for two violins, viola da gamba and keyboard, c.1695

 

Air (3k) Archil Ridgeland

Corant in G (6k) John Cowles

Minuet (3k) Archil Ridgeland

Predude to Suite No. 5 (4k) Faren Raborn

Rigadoon (5k) Archil Ridgeland

Sarabande (4k) Archil Ridgeland

Sound the Trumpets from "Come Ye Sons of Art" (21k) John Cowles

Strike The Viol (10k) M. J. Starke

 

Trio Sonata in F "Golden Sonata" Shane Ellis

1st. Movement (6k)

2nd. Movement (4k)

3rd. Movement (11k)

4th. Movement (10k)

 

Sonata for Trumpet and String Orchestra

1.Pomposo;

2.Andante Maestoso;

3.Allegro. (R.B.Reich).

 

Dido And Aeneas

Overture (C.Ikenoue)

Lament (P.Drum)

Dido's Lament & When I am laid in Earth (A.Y.Fu)

When I am laid in Earth (D.Dufour)

Ah! Belinda, I am prest with torment (C.Ikenoue)

Act III - Come away, fellow sailors (E.Masserano)

Act III - 31.See the flags, 32.Our next motion, 33.Destruction's, 34.Witches' Dance (32k) (E.Masserano)

 

Dioclesian

What Shall I Do To Show How Much I Love Her? (A.F.C.Redman)

Festival Rondeau - Maestoso p.red (J.C.Acevedo Rendón)

 

Musick's Handmaid (Pieces for Harpsichord) 1689

1.Lesson: Song Tune;

2.Lesson: Con Spirito;

3.Lesson: March;

4.Lesson: New Minuet;

5.Lesson: Minuet;

6.Lesson: Minuet;

7.Lesson: A New Scoth Tune;

8.Lesson: A New Ground;

9.Lesson: A New Irish Tune (Lilliburlero);

10.Lesson: Rigadoon;

11.Lesson: Sefauchi's Farewell;

12.Leson: Minuet. (S.Thongkam).

 

King Arthur

Two Daughters Of The Aged Stream (A.F.C.Redman)

The Genie of the Cold (X.Delorme)

Fairest Isle (A.F.C.Redman)

Act III (Frost Scene) Opening and Recit' Number 15 in Novello edition of score (A.F.C.Redman).

Act III, "What Power Art Thou" & "Thou Doating Fool" (31k) Numbers 16 & 17 in the Novello Edition of score (A.F.C.Redman).

 

Kaynakça:

Muzikportalı

Sözlük Besteciler 1987

Klasik Müzik

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.