Zıplanacak içerik
  • Üye Ol

sardunyam

Önerilen İletiler

"Şimdi dedim, insan denen yaradığı eğitimle aydınlanmış ve aydınlanmamış olarak düşün. Bunu şöyle bir benzetmeyle anlatayım: Yeraltında mağaramsı bir yer, içinde insanlar. Önce boydan boya ışığa açılan bir giriş… İnsanlar çocuklarından beri ayaklarından, boyunlarından zincire vurulmuş, bu mağarada yaşıyorlar. Ne kımıldanabiliyor, ne de burunlarının ucundan başka bir yer görebiliyorlar. Öyle sıkı sıkıya bağlanmışlar ki, kafalarını bile oynatamıyorlar. Yüksek bir yerde yakılmış bir ateş parıldıyor arkalarında. Mahpuslarla ateş arasında dimdik bir yol var. Bu yol boyunca alçak bir duvar, hani şu kukla oynatanların seyircilerle kendi arasında koydukları ve üstünde marifetlerini gösterdikleri bölme var ya, onun gibi bir duvar." [...]

 

diye başlıyordu Platon(Eflatun), "Devlet" adlı eserinin, Mağara Mitosu kısmında, Glaukon ile olan sohbetine. Şüphesiz ki Platon, bu benzetmeyi yaparken günümüzde son derece gelişmiş olan; eğitim teorilerinden, yaklaşımlarından, modellerinden, yöntemlerinden, teknolojilerinden ve deneysel araştırmaların bize sunmuş olduğu verilerden yoksundu. Dolayısıyla kendi çağının şartlarına göre doğru bir hedef belirlemiş, fakat bunu gerçekleştirmek için gereken yöntem ve araçlara sahip olamamıştı.

 

Çağımızda ise tam tersi bir durumla karşı karşıyayız aslında. Elimizde, Platon' un kendi zamanında hayal bile edemeyeceği ölçüde imkanlar bulunmakta. Ancak uluslararası ve ulusal çapta (birkaç ülke hariç) koyulan eğitim hedeflerinin, "AYDIN" bireylerden çok, Platon' un Devlet adlı eserinde belirttiği; "Karanlık mağaraya çocukluklarından beri hapsolmuş insanlar" yetiştirmeye yönelik olduğunu elimizdeki verilerden üzülerek de olsa çıkarabiliyoruz. Kendi ülkemizdeki "sistemsizlik" ten kaynaklanan "cahilleştirme" olgusu, ülkemizdeki kurumların ve bu kurumların tüm unsurlarının beceriksizliğinden kaynaklanırken, yabancı ülkelerde, örneğin ABD' de, sistematik uygulamalarla sürdürülmektedir. Sadece pazara; uzman, ara eleman veyahut tüketici olarak yetişen ABD vatandaşlarının içler acısı durumu, Bush yönetimi boyunca, haritada yerlerini bile bilmedikleri Afganistan ve Irak gibi ülkelere karşı açılan savaşa verdikleri onayla bir kez daha gözler önüne serilmişti. Oysa ki, John Dewey vb. eğitim bilimi dehalarını yetiştirmiş bir ülkedir ABD. O, ve onun gibilerinin eğitim teorilerinden, felsefelerinden yararlanılmıyor olması, bize kendi ülkemizde harcadığımız insanlarımızı aklımıza getiriyor. İsmail Hakkı Tonguç ve Hasan Ali Yücel' in kurmuş oldukları Köy Enstitülerinin 1954 te kapatılmasından bu yana toplam 55 sene geçti ve günümüzde eğitim bırakın bir nebze yol almayı, daha da geriye gidiyor nedense. Her sene bir milyon üzerinde öğrenci, ÖSYM sınavına giriyor ve üniversitelerden mezun olduktan sonra "potansiyel işsizler ordusu" kervanına katılıyor.

 

İş-güç sahibi olmak bir yana, ezberci eğitim sistemimizin yaratmış olduğu "yaratıcı ve eleştirel zeka" dan yoksun bireyler, üniversitelerde de aynı alışkanlıklarını sürdürmekte, dolayısıyla hiçbir değişikliğe uğramadan topluma AYDIN OLMAYAN vatandaşlar olarak geri dönmektedirler(kendini kendi imkanlarıyla geliştirmiş azınlık hariç). Bu da Türkiye Cumhuriyeti Demokrasi' sini(şayet varsa öyle birşey), inanılmaz ölçüde tartışmalı bir duruma sokmaktadır...

 

Aydınlık ve Sevgiyle Felsefesi de işte tam bu noktada, Venüs Projesi kapsamında önerilen eğitim sistemini geliştirerek uygulamaya koymak, Zeitgeist Hareketi Türkiye' ye somut ve elle tutulur bir hedef göstermek, Türkiye Cumhuriyeti' nin geleceğini AYDINLIK ve SEVGİYLE donatmak, Hintli şair Sri Ghinmoy Ghose' un da belirttiği gibi "SEVGİNİN GÜCÜNÜ, GÜCE OLAN SEVGİYE ÜSTÜN KILMAK" gibi son derece ciddi hedefleri gerçekleştirmek üzere ortaya atılmıştır.

 

Aydınlık ve Sevgiyle Felsefesi ışığında gerçekleştirilecek olan Aydınlık ve Sevgiyle Projesi, bir zamanlar İsmail Hakkı Tonguç ve Hasan Ali Yücel' in kurmuş oldukları Köy Enstitüleri gibi, uzak gelecekte kurulacak olan Venüs Köyü Türkiye' yi kurabilecek ve üzerinde yaşayabilecek halkı yetiştirmek adına yürürlüğe konacaktır.

 

Zeitgeist Addendum' da da belirtildiği üzere, asıl devrim "BİLİNÇ DEVRİMİ" dir. Zihinler ve dolayısıyla "ZİHNİYET" değişmedikçe, en son teknolojiler de kimseye fayda vermeyecek, yaşanan kavgalar ve savaşlar sadece daha da büyüyecektir. Temmenimiz, Albert Einstein' ın:

 

" 3. dünya savaşını bilmem ama 4. dünya savaşı taş ve sopa ile olacak"

 

kehanetinin gerçekleşmemesi yönünde olacaksa eğer, Aydınlık ve Sevgiyle sloganını kullanabileceğimiz bir dünya yaratmak ve buna da önce kendi ülkemizden başlamak, en doğrusu olacaktır...

 

Bu yazı dizisi boyunca beni takip edeceğiniz için sizlere şimdiden teşekkürlerimi sunar, Aydınlık ve Sevginin daima sizlerle olmasını dilerim...

 

Aydınlık ve Sevgiyle

 

Zeitgeist Hareketi Türkiye Genel Koordinatörü

Oğuzhan Turgay Özdemir

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

PLATON (Eflatun) - DEVLET

 

[7. Kitap - Mağara Mitosu]

 

 

― Şimdi dedim, insan denen yaradığı eğitimle aydınlanmış ve aydınlanmamış olarak düşün. Bunu şöyle bir benzetmeyle anlatayım: Yeraltında mağaramsı bir yer, içinde insanlar. Önce boydan boya ışığa açılan bir giriş… İnsanlar çocuklarından beri ayaklarından, boyunlarından zincire vurulmuş, bu mağarada yaşıyorlar. Ne kımıldanabiliyor, ne de burunlarının ucundan başka bir yer görebiliyorlar. Öyle sıkı sıkıya bağlanmışlar ki, kafalarını bile oynatamıyorlar. Yüksek bir yerde yakılmış bir ateş parıldıyor arkalarında. Mahpuslarla ateş arasında dimdik bir yol var. Bu yol boyunca alçak bir duvar, hani şu kukla oynatanların seyircilerle kendi arasında koydukları ve üstünde marifetlerini gösterdikleri bölme var ya, onun gibi bir duvar. Böyle bir yeri getirebiliyor musun gözünün önüne?

 

― Getiriyorum.

 

― Bu alçak duvar arkasında insanlar düşün. Ellerinde türlü türlü araçlar, tahtadan yapılmış, insana, hayvana ve daha başka şeylere benzer kuklalar taşıyorlar. Bu taşıdıkları şeyler, bölmenin üstünde görülüyor. Gelip geçen insanların kimi konuşuyor, kimi susuyor.

 

― Garip bir sahne doğrusu ve garip mahpuslar!

 

― Ama tıpkı bizler gibi! Bu durumdaki insanlar kendilerini ve yanlarındakini nasıl görürler. Ancak arkalarındaki ateşin aydınlığıyla mağarada karşılarına vuran gölgeleri görebilirler, değil mi?

 

― Ömürleri boyunca başlarını oynatamadıklarına göre, başka türlü olamaz.

 

― Bölmenin üstünden gelip geçen bütün nesneleri de öyle görürler.

 

― Şüphesiz.

 

― Şimdi bu adamlar aralarında konuşacak olurlarsa, gölgelere verdikleri adlarla gerçek nesneleri anlattıklarını sanırlar, değil mi?

 

― Öyle ya.

 

― Bu zindanın içinde bir de yankı düşün. Geçenlerden biri her konuştukça, mahpuslar bu sesi karşılarındaki gölgenin sesi sanmazlar mı?

 

― Sanırlar tabi.

 

― Bu adamların gözünde gerçek, yapma nesnelerin gölgelerinden başka bir şey olamaz ister istemez, değil mi?

 

― İster istemez.

 

― Şimdi düşün: Bu adamların zincirlerini çözer, bilgisizliklerine son verirsen, her şeyi olduğu gibi görürlerse, ne yaparlar? Mahpuslardan birini kurtaralım; zorla ayağa kaldıralım; başını çevirelim, yürütelim onu; gözlerini ışığa kaldırsın. Bütün bu hareketler ona acı verecek. Gölgelerini gördüğü nesnelere gözü kamaşarak bakacak. Ona demin gördüğün şeyler sadece hoş gölgelerdi, şimdiyse gerçeğe daha yakınsın, gerçek nesnelere daha çevriksin, daha doğru görüyorsun, dersek; önünden geçen her şeyi birer birer ona gösterir, bunların ne olduğunu sorarsak n eder? Şaşırakalmazmı? Demin gördüğü şeyler, ona şimdikilerden daha gerçek gibi gelmez mi?

 

― Daha gerçek gelir.

 

― Ya onu aydınlığın ta kendisine bakmaya zorlarsak? Gözlerine ağrı girmez mi? Boyuna başını bakabildiği şeylere çevirmez mi? Kendi gördüğü şeyleri, sizin gösterdiklerinizden daha açık, daha seçik bulmaz mı?

 

― Öyle sanırım.

 

― Onu zorla alıp götürsek, dik ve sarp yokuştan çıkarıp, dışarıya, gün ışığına sürüklesek, canı yanmaz, karşı koymaz mı bize? Gün ışığında gözleri kamaşıp bizim şimdi gerçek dediğimiz nesnelerin hiçbirini göremeyecek hale gelmez mi?

 

― İlkin bir şey göremez herhalde.

 

― Yukarı dünyayı görmek isterse, buna alışması gerekir. Rahatça görebildiği ilk şeyler gölgeler olacak. Sonra, insanların ve nesnelerin sudaki yansıları, sonra da kendileri. Daha sonra da, gözlerini yukarı kaldırıp, güneşten önce yıldızları, ayı, gökyüzünü seyredecek.

 

― Herhalde.

 

― En sonunda da, güneşi; ama artık sularda, ya da başka şeylerdeki yansılarıyla değil, olduğu yerde, olduğu gibi.

 

― Öyle olsa gerek.

 

― İşte ancak o zaman anlayabilir ki, mevsimleri, yılları yapan güneştir. Bütün görülen dünyayı güneş düzenler. Mağarada onun ve arkadaşlarının gördükleri her şeyin asıl kaynağı güneştir.

 

― Bu değişik görgülerden sonra, varacağı sonuç bu olur elbet.

 

― O zaman ilk yaşadığı yeri, orada bildiklerini, zindan arkadaşlarını hatırlayınca, haline şükretmez, orada kalanlara acımaz mı?

 

― Elbette.

 

― Ya orada birbirlerine verdikleri değerler, ünler? Gelip geçen şeyleri en iyi gören, ilk veya son geçenleri, ya da hepsini en iyi aklından tutup, gelecek şeylerin ne olabileceğini en doğru kestirmenin elde ettiği kazançlar? Mağaradan kurtulan adam artık onlara imrenir mi? O ünleri, o kazançları sağlayanları kıskanır mı? O boş hayallre hilleus gibi, “fakir bir çiftçinin hizmetinde uşak olmayı”, dünyanın bütün dertlerine katlanmaktan bin kere daha iyi bulmaz mı?

 

― Bence bulur; her mihneti kabul eder de bir daha dönmez o hayata.

 

― Bir de şunu düşün: Bu dediğimiz adam yeniden mağaraya dönüp eski yerini alsa; gün ışığından ayrılan gözleri karanlıklara dayanabilir mi?

 

― Dayanamaz.

 

― Daha gözleri karanlıklara alışmadan, ki kolay kolay da alışamaz, yeniden bu karanlıklar içinde düşünmek, zincirlerden hiç kurtulmamış mahpuslarla gördükleri üzerinde tartışmak zorunda kalsa herkes gülmez mi ona? Yukarıya, boşu boşuna çıkmış, üstelik de gözlerini bozup dönmüş demezler mi? Bu adam onları çözmeye, yukarıya götürmeye kalkışınca, ellerinden gelse, öldürmezler mi onu?

 

― Hiç şaşmaz, öldürürler.

 

― Şimdi, sevgili Glaukon, bu benzetmeyi demin söylediklerimize uyduralım. Görünen dünya mağara zindanı olsun. Mağarayı aydınlatan ateş de güneşin yeryüzüne vuran ışığı. Üst dünyaya çıkan yokuş ve yukarıda seyredilen güzellikler de, ruhun düşünceler dünyasına yükselişi olsun. Benim nereye varmak istediğimi merak ediyordun ya, işte bu benzetmeyle onu iyice anlamış olursun. İnsan onu kolay kolay göremez. Görebilmek için de, dünyada iyi ve güzel ne varsa, hepsinin ondan geldiğini anlamış olması gerekir. Görülen dünyada ışığı yaratan ve dağıtan odur. Kavranan dünyada da doğruluk ve kavrayış ondan gelir. İnsan ancak onu gördükten sonra iç ve dış hayatında bilgece davranabilir.

 

― Anladığım kadarıyla ben de senin gibi düşünüyorum.

 

― Peki, şunu da benim gibi düşün öyleyse: İyiye yükselmiş olanların insan işlerini ele almaya istekli olmamaları, hep o yüksek yerlerde kalmaya can atmaları, hiç de şaşılacak şey değildir. Benzetmemizi de düşünecek olursak, böyle olması gerekir.

 

― Gerçekten öyle.

 

― Şuna da şaşmamalı: Tanrısal dünyaları seyretmiş bir kimse, insan hayatının düşkün gerçeklerine inince, şaşkın ve gülünç bir hale düşer. Karanlıklara alışmadığı, ilkin her şeyi bulanık gördüğü için, mahkemelerde, şurada burada doğrunun gölgeleri, ya da bu gölgelerin yansıları üzerine tartışmalara girip de, doğruluğun kendisini hiçbir zaman görmemiş olanların yorumlarını çürütmek zorunda kalırsa, herkes yadırgar onu, değil mi?

 

― Buna hiç şaşmam.

 

― Ama aklı başında olan bilir ki, insanın gözü iki karşıt sebepten, iki türlü bulanır. Biri aydınlıktan karanlığa geçişte olur, öbürü de karanlıktan aydınlığa geçişte. Onun gibi düşünce de bir şeyi açık seçik göremeyince, buna gülecek yere düşünmeli: Acaba daha ışıklı bir dünyadan gelip karanlıklara alışamadığı için mi, yoksa bilgisizlikten aydınlığa varıp aşırı bir parlaklıkla kamaştığı için mi bulanık görüyor göz? Birincisi, övülecek, ikincisi acınacak bir haldir. Karanlığa alışamayan göz, ışıklı bir dünyadan geliyor demektir. Ona gülersek, gülünç oluruz. Ötekineyse hakkımızdır gülmek.

 

― Bu ayırma pek yerinde.

 

― Bütün bu söylediklerimiz doğruysa, onlardan şu sonucu çıkarabiliriz: Eğitim birçoklarının sandığı şey değildir. Onlara göre eğitim, bilgiden yoksun bir ruha bilgi koymaktır. Kör gözlere görme gücü vermek gibi.

 

― Öyle derler gerçekten.

 

― Oysa ki, bizim konuşmalarımız da şunu gösteriyor: Her ruhta bir öğrenme gücü ve bu işe yarayan bir örgen vardır. Gözün karanlıktan aydınlığa çevrilmesi için nasıl bütün bedenin birden dönmesi lazımsa, bu örgenin de bütün ruhla birlikte geçiçi şeylere sırtını dönüp varlığa bakabilmesi, varlığın en ışıklı yönüne, “iyi” dediğimiz yönüne çevrilebilmesi gerekir, değil mi?

 

― Evet.

 

― Eğitim, ruhun bu gücünü, “iyi”den yana çevirme ve bunun için en kolay, en şaşmaz yolu bulma sanatıdır. Yoksa ruhta görme gücünü vermek değil; çünkü güç onda kendiliğinden vardır; ama kötü yöne çevriktir. Bakılmayacak yana bakmaktır. Eğitim onu yalnız iyi yana yöneltir.

 

― Bana da öyle geliyor.

 

― Şimdi ruhun öteki güçlerini beden güçlerine eş sayabiliriz; çünkü bu güçler ilkin eksik de olsa, çalışmayla, alışmayla elde edilebilir. Ama, düşünme gücü bir başka türlü güçtür. Tanrısal bir şeyler vardır onda. Bu güç hiçbir zaman yok olmaz; ancak, ona verilen yöne göre ya yararlı ve kârlı olur, ya da yararsız ve zararlı. Belalı dediğimiz haydutlara dikkat etmişsindir. Kafaları ne kadar iyi işler, ardına düştükleri şeyleri ne kadar iyi görürler. Görüşleri keskindir ama, kötülüğün emrine girmiştir. Onun için de ne kadar keskin görüşlü olurlarsa, kötülükleri de o kadar büyük olur.

 

― Doğru.

 

― Şimdi diyelim ki, tabiatın böyle yarattığı bir ruhu daha çocukluktayken değiştiriyoruz. Zevklerin, keyiflerin, heveslerin, türlü isteklerin ruha sardığı, zamanla geliştirdiği ağırlıkları kesip atıyoruz. Bunlardan kurtulan ruhu doğrudan yana çeviriyoruz. O zaman bu ruh kimde olursa olsun, eğrilikleri gördüğü açıklıkla doğruluğu da görecektir.

 

― Haklısın.

 

― Şunda da haklı değil miyim: Bütün bu söylediklerimize göre, ne eğitimsiz, bilgisiz insanlar, ne de ömürlerini bilgi yoluna koyanlar devleti yürütmeye elverişlidir. Birinciler yaptıkları işlere yön verecek bir ülküleri olmadığı için, ikinciler de devlet işlerine karışmak istemeyecekleri için; çünkü onlar, dünyada bulunabilecekleri mutlu ülkeyi bulmuş sayarlar kendilerini.

 

― Doğru.

 

― Öyleyse, seçkin insanları en yüksek saydığımız şeyin bilgisine doğru yöneltmek, onları karanlıklardan ışığa çıkarmak, devletin kurucuları olan bizlere düşer. Ama o yüce kata yükselip de iyiyi doyasıya seyretmiş kimseleri bugünkü gibi kendi hallerine bırakmayalım.

 

― Ne demek istiyorsun?

 

― Yukarıda durakalmasınlar, mağaradaki mahpuslar arasına dönsünler, onların işlerini üzerlerine alıp, verecekleri mevkileri, şerefleri, küçümsemesinler.

 

― Ama bunu yapmakla, haklarını çiğnemiş, onları düşkün bir hayat sürmeye zorlamış, daha mutlu bir durumdan ayırmış olmaz mıyız?

 

― Unutuyorsun ki dostum, kanunların kaygısı birtakım yurttaşlara ötekilerden üstün bir mutluluk sağlamak değil, yurttaşları ya inandırarak, ya zorlayarak birleştirmek, her birine toplum içinde görebileceği iş payını aldırmak, böylece bütün toplumu birden mutluluğa götürmektir. Devlet seçkin yurttaşlar yetiştirmeye uğraşıyorsa, bu onların keyiflerince yaşayıp, dilediklerini yapmaları için değil, devlet düzenini sağlamlaştırmaya yardım etmeleri içindir.

 

― Doğru, bunu unutmuşum.

 

― Şunu unutma ki, Glaukon, biz de kendi yetiştirdiğimiz filozoflara karşı haksız davranmayacağız; durumlarını değiştirip, başkalarına bekçilik etmelerini isterken, haklı sebepler göstereceğiz onlara. Şöyle diyeceğiz: Öteki devletlerde filozofluğa yükselen kişilerin politika gürültülerine karışmamaları anlaşılır; çünkü onlar, devletlerinin isteğine aykırı olarak kendi kendilerini yetiştirmişlerdir. İnsan kendi kendini yetiştirip de ekmeğini kimseye borçlu olmadı mı, hiç kimseye de hesap vermek zorunda değildir. Ama, biz sizi kendi yararınız için olduğu kadar, devletin yararı için, arı kovanlarındaki beyler gibi olmanız için, yetiştirdik. Size öteki filozoflardan daha geniş,daha olgun bir eğitim verdik. Sizi, felsefeyi devlet işleriyle uzlaştırabilecek bir hale getirdik. Siz de sırası gelince, başkalarının oturduğu yere inmek, karanlık köşelere gözlerinizi alıştırmak zorundasınız.karanlığa alışınca, siz onlardan bin defa daha iyi göreceksiniz. Çünkü, güzelin, doğrunun, iyinin gerçek örneklerini görmüş olduğunuz için, karşınıza çıkan her yansının aslını bileceksiniz! Böylece bizim devlet düzenimiz sizin için de, bizim için de gerçek bir varlık olacak; bugünkü devletlerin çoğunda olduğu gibi, bir rüya değil. Bu devletlerin başındakiler, gölgeler üstüne birbiriyle cenkleşmede, sanki başa geçmek büyük bir nimetmiş gibi,kim başa geçecek diye birbirlerini yemektedirler. Doğru olansa şudur: Bir devlette başa geçenler, başa geçmeyi az isteyenler oldu mu, dirliğin de, düzenin de en iyisi olarak var demektir. Baştakilerin böyle olmadığı yerdeyse tam tersine ne dirlik vardır, ne düzen.

 

 

 

 

 

DEVLET

Platon (Eflatun)

Çevirenler:

Sabahattin EYUBOĞLU - M.Ali CİMCOZ

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları

2. Basım, Eylül 2000, Sf. 183-188, (514a – 520d)

Yoruma sekme
Diğer sitelerde paylaş

Katılın Görüşlerinizi Paylaşın

Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.

Misafir
Maalesef göndermek istediğiniz içerik izin vermediğimiz terimler içeriyor. Aşağıda belirginleştirdiğimiz terimleri lütfen tekrar düzenleyerek gönderiniz.
Bu başlığa cevap yaz

×   Zengin metin olarak yapıştırıldı..   Onun yerine sade metin olarak yapıştır

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Önceki içeriğiniz geri getirildi..   Editörü temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgiler

Bu siteyi kullanmaya başladığınız anda kuralları kabul ediyorsunuz Kullanım Koşulu.